Відкритий урок
із предмета « Я і Україна. Природознавство»
для учнів 3 класу
Вчитель початкових класів ХЗОШ № 129
Литвиненко Ніна Петрівна
Предмет: Я і Україна для учнів 3 класу.
Тема уроку: Перетворення води. Кругообіг води в природі. Охорона води.
Мета: Формувати уявлення про кругообіг води у природі, про перетворення води з одного стану в інший; уміння бачити і встановлювати залежність між компонентами природи, робити висновки: розвивати дослідницький підхід до відкриття нових знань, збагачувати світоглядні уявлення школярів. Довести необхідність раціонального використання водних ресурсів і охорона їх від забруднення.
Тип уроку: комбінований.
Дата проведення: 19 жовтня 2017 року.
Обладнання: таблиця і схема «Кругообігу води», ілюстративний дидактичний матеріал «Золота осінь», «Стани води», фільм «Кругообіг води», глобус, символічні зображення явищ природи, фізична карта України, схеми «Перетворення води», фото Землі із космосу, склянки, колби для проведення дослідів, дзеркальце.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання гостей.
Учитель: Привітайте гостей, що до нас завітали. Хочу чути, чого б ви їм побажали.
Діти: Усім присутнім здоров’я ми зичим і добра.
Учитель: А тепер до роботи приступати пора.
2. Читання епіграфа уроку (рухаючись за стрілкою, учні читають речення).
Щоб треба попрацювати
мати, успіх добре
(Щоб успіх мати, треба добре попрацювати)
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
Учитель: Подивіться у вікна. Помилуйтеся краєвидом. Осінь-красуня, ніби талановита художниця, розмалювала кущі, дерева, квіти.
Вірш «Осінь» (читають 3 дітей).
Подивись на видноколі,
мов змінилися ліси.
Хто це їх у жовтий колір
так барвисто прикрасив?
Ось край річки – жовті клени
і берези золоті.
Ялинки лише зелені
залишились в самоті.
І пишаються дерева
золотим своїм вбранням:
«Це якийсь маляр, напевно,
догодити хоче нам».
А маляр цей – місяць жовтень.
У відерцях чарівних
жовту фарбу перебовтав
і розбризкує по них.
2. Учитель: Наш урок розпочнемо з підсумку спостережень за природою (фенологічних спостережень). Погляньте на малюнки і розкажіть.
а) Складання «портрета» пізньої осені.
- Як змінилась природа з приходом осені?
(Температура повітря нижча, тому що стало холодніше. Люди одягаються тепліше. Сонце світить, але гріє менше. Увечері рано темніє, а вранці бувають заморозки).
(Сонячного світла менше, рослинам холодно, тому зникає зелений колір. З’являється листя жовте, червоне, сухе. Трава пожовкла. Плодові дерева віддали свій урожай).
б) Ознайомлення з назвами жовтня: «грязень», «хмурень», «листопадник», «весільник», «зазимник».
Учитель збирає думки дітей про походження слів «грязень», «хмурень», «листопадник», «весільник», «зазимник».
(На Україні були такі назви жовтня: «грязень» (від грузьких доріг), «хмурень» (від надмірно похмурих днів), «листопадник» (період опадання листя), «зазимник» (поява перших заморозків). Найточніша народна назва «весільник» (від свята Покрови, тобто 4 жовтня вже дозволялося грати весілля), У народі так і говорили: «Жовтень на весілля багатий»).
3. Робота з малюнком «Дощ».
а) Складання речення «Осінь плаче дощами».
б) Проблемні запитання:
- А як це ви розумієте?
- Що таке дощ?
ІІІ. Надання необхідної інформації (Рефлексія).
(Фронтальна робота).
Складання тематичної павутинки до слова вода. Стратегія «Гронування» . (На дошці оформлення):
Може стискатися
Без запаху Текуча
Безбарвна Може розширюватися
Не має власної форми Прозора
Розчинник
ІV. Колективне повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.Учитель: Сьогодні ви дізнаєтесь багато нового і цікавого про воду, якою вона буває і чому воду називають вічною мандрівницею, дізнаєтеся про властивості води, кругообіг води у природі, яка його роль. Ваше завдання – згадати свої спостереження у природі, розповідати про них, пояснювати деякі природні явища.
2. Історична довідка (додаткове завдання одному учню заздалегідь).
- Сотні мільйонів років назад на нашій планеті була лише вода. Суша з’явилась значно пізніше, після того, як земля охолонула. Сонячне проміння мільйони років випаровувало воду, і вона, розпадаючись на атоми кисню і водню, піднімалася в атмосферу і назавжди розсіювалась у просторах Космосу. Рівень світового океану з того часу опустився на 6 метрів, що дозволило з’явитися материкам. Сьогодні вода займає 70% поверхні Землі. Від загальної кількості прісна вода становить лише 3%, решта – солона. Вода відноситься до природних ресурсів, без неї не може існувати ніщо живе на планеті.
3. Хвилинка цікавих розповідей про воду.
- Ви вдома підготували цікаву інформацію про воду, повідомте. (Додатково).
а) Людина повинна випивати 5-6 склянок води впродовж доби, щоб бути здоровою. За все життя людина споживає в середньому 50-60 тон води;
б) Якби розлити всю океанську воду по всій умовно розрівняній території суші, шар води був би досить-таки чималий: близько 2.6 км.!
в) У Харківській області є 367 річок (Лопань, Уди, Сіверський Донець – найбільші), 50 водосховищ, 1911 ставків.
г) На території України 73 тисячі річок і струмків, 20 тисяч ставків, 80 водосховищ, 3 тисячі озер.
V. Ознайомлення з новим матеріалом. (Практична робота – досліди про перетворення води).
1. Інтерактивна вправа.
Учитель:
Прошу підійти до мене по одному представнику з кожного ряду. Сьогодні ви мої помічники і дослідники під час проведення дослідів.
Дослід 1.
а) Учитель: Ми нагріли воду у чайнику до кипіння.
- Що з нею відбувається?
- Чи бачимо ми щось між посудиною з водою і тарілкою?
- Я візьму звичайнісіньке дзеркальце і піднесу до носика чайника. Що станеться?
б) Висновок роблять діти. Воно запітніло. Це вода-рідина перетворилася на пару. Водяна пара – це вода у газоподібному стані. Вона без кольору невидима, прозора і легка.
в) Складання схеми на дошці.
перетворюється при нагріванні
г) Поняття про випаровування води.
д) Запитання проблемного характеру:
- А чи може водяна пара перетворюватися знову на рідину? За яких умов? Чи можна перевірити це на досліді?
Дослід 2.
а) Демонстрація вчителем досліду 2 (с.94 підручника) у супроводі еврістичної бесіди та елементами розповіді.
- Потримаємо холодну тарілку і подивимося знову на дзеркальце?
б) Висновок роблять дослідники. Вода – рідина при нагріванні перетворюється на водяну пару. А коли вона торкається холодної тарілки, то знову перетворюється на краплинки води, і вони капають.
в) Складання схеми на дошці.
перетворюється при охолодженні
Дослід 3.
а) Учитель: Заплющіть очі, здогадайтеся, що у вас у руках. (У термосі заготовлені шматочки льоду. Вчитель дає їх дітям потримати).
б) Висновок роблять дослідники. Наші руки тепліші за лід, і лід перетворюється на воду-рідину.
в) Запитання проблемного характеру:
- За якої умови вода-рідина може перетворитися на твердий стан? У яку пору року це відбувається? Як це можна зробити? (Поставити у морозильну камеру).
г) Складання схеми.
t нижча за 00С,перетворюється
t вища за 00С,перетворюється
д) Учням дається поняття про замерзання води.
4. Загальний підсумок. Використання на дошці малюнків про три стани води
- У якому стані може перебувати вода?
(Рідкий) – Що це? (Дощ, питна вода, вода у річках тощо).
Газоподібному (пара).
Твердому (сніг, лід, град).
VІ. Фізкультхвилинка
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
У травичці позбираєм –
Пострибаєм, як зайчата.
Політаєм, як пташата –
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
VІІ. Формування понять про кругообіг води.
1. Слухання казки «Про маленькі водяні краплинки». (Розповідає дівчинка на фоні шуму струмка).
Жили у річці сестрички-краплинки. Хороше їм було разом, весело, та захотілося їм помандрувати. Пригріло сонечко, і полинули краплинки у небо. Заколихалися та полетіли навипередки з вітром. А потім зібралися разом водити хоровод і стали легкою хмаркою. Та ось хмара не витримала і порвалася, полився на землю дощик. Падали краплинки до рідної землі, до річки. Та коли опинилися вдома, не змогли всидіти, їх тягло у мандри. І полетіли краплі знову у небо.
2. Учитель робить висновок:
- Ви уявили подорож Краплинок?
Сонце нагріває поверхні річок, морів, океанів. В атмосферу піднімається легка водяна пара. У повітрі пара охолоджується і утворюються хмарки. У хмарах частинки води збільшуються і знову випадають на землю влітку - у вигляді дощу, а взимку – снігу, граду. Цей процес називається кругообігом води у природі.
Рух краплинок нагадує геометричну фігуру-круг. Від того, що рух краплинок здійснюється у вигляді кругу, це явище називають кругообігом води в природі (рухом по кругу).
3. Словничок: кругообіг води. (У тлумачному словнику сказано, що це слово означає плавно літати, описуючи кола).
4. Інсценування кругообігу води в природі.
- Дітки, до нас залетіли 4 дощові краплинки. Вони тільки покинули свою хмарку і переповнені планів на майбутнє.
1 краплинка: - Як тільки приземлюся, зразу ж знайду струмок. Разом з ним побіжу до річки. Разом з річкою побіжу в море. І буду гуляти на просторі з морською водою, а згодом – випаруюсь у хмарку.
2 краплинка: - Крапля в морі зовсім не помітна. Інша справа вирушити в подорож по підземних лабіринтах та печерах, разом з гірським струмком пробити скелю і впасти з височини, перетворившись на сонячні бризки.
3 краплинка: - Дивіться не сядьте в калюжу, ледащо. Поля і сади сохнуть, чекають на нас, а ви? Ми повинні напоїти коріння, стати солодким соком стиглих плодів.
4 краплинка: - Водяним пилом повиснути над землею, відбити сонячне проміння і стати різнокольоровою веселкою – ось справжня доля. А якщо земля прийме холодно, то розлитися туманами над луками, впасти на траву срібною росою і випаруватися знову у хмарку з першими променями сонця.
Учитель: - Випарується водяна пара, перетворюється на хмарку, потім на важку хмарку і випаде знов дощем або снігом на землю. Цей постійний рух води називається кругообігом води у природі. (Показати на плакаті і схемі «Кругообіг води»).
VІІІ. Закріплення та осмислення знань про кругообіг води. Фронтальна бесіда.
ІХ. Охорона води. Робота зі статтею підручника «Вода має бути чистою» (с.97-98).
Учитель:
Як я збережу воду – найцінніший мінерал на Землі?
Що потрібно робити, щоб зберегти безцінний дар природи – чисту воду?
Х. Підсумок уроку.
«Ні» ? (Сигнал червоного кольору)
2. Вірш «Пам’ятаймо, люди, назавжди!» (Розповідають діти)
Пам’ятаймо, люди, назавжди:
Неможливо жити без води,
Це – життя колиска, це дощі,
Це роса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку. Це – життя.
Це кришталь озер і джерело,
Це хмарки у небі. Це село
У тополях й вербах над ставком.
Це криниця, квітка під вікном,
Шурхіт хвиль і шторму дикий рев,
Це струмок у травах між дерев,
Зелень трав, веселки кольори.
Пам’ятайте, люди, назавжди.
ХІ. Пояснення домашнього завдання.
Домашнє завдання задається диференційовано:
Як я збережу воду – найцінніший мінерал на Землі?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що потрібно робити, щоб зберегти безцінний дар природи – чисту воду?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________