З досвіду роботи
вчителя біології
Дудки
Марини Олександрівни
Тема. Сезонні явища у житті птахів. Поведінка птахів. Охорона
птахів.
Мета: дати уявлення про життєвий цикл птахів, показати
особливості сезонних явищ у житті птахів, пов’язані зі
змінами у природі. Ознайомити учнів зі складною
поведінкою птахів при міграції, причинами міграції та
способами їх вивчення. Розвивати вміння аналізувати та
робити висновки на основі спостережень, вдосконалювати
вміння працювати з підручником. Виховувати бережливе
ставлення до пернатих друзів.
Обладнання: сигнальні картки; індивідуальні картки; саморобні схеми; кросворди, ребуси, зображення гнізд птахів, та птахів.
Тип уроку: комбінований, з використанням інтерактивних
методів.
Структура уроку
І. Організація навчальної діяльності учнів.
1. Привітання.
2. Перевірка присутності в класі.
3. Перевірка готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Робота з індивідуальними картками.
2. Робота з сигнальними картками. Вікторина.
3. «Мозковий штурм» - інтерактивний метод.
4.Виступ учениці з повідомленням «Гнізда птахів».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя «Біологічні періоди та сезонні переміщення птахів»
2. Самостійна робота учнів з текстом підручника.
3. Складання учнями таблиці.
4. Самостійна робота учнів з текстом підручника.
V. Узагальнення знань учнів.
1. Опитування ланцюжком
2. Розгадування кросворда.
3. Розгадування ребусів.
VI. Підсумок уроку.
1. Узагальнююча бесіда
2. Пояснення домашнього завдання.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності учнів.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІНДИВІДУАЛЬНА КАРТКА
Холоднокровні чи теплокровні тварини (правильне підкреслити) тварини. Середовище життя ________________ .Тіло вкрите _______________ ,із залоз розвинена лише _________________,яка виділяє жир. Передні кінцівки представлені_______________________,на задніх розміщена різна кількість_______________________ .Скелет внутрішній ,побудований з __________________речовини і складається з відділів_________________. Травна система наскрізна, починається ________,закінчується ___________ .Кровоносна система __________________типу; складається з __________________ кіл кровообігу. Серце має _____________ камери .Органами дихання слугують____________________ .Видільна система представлена парними ______ . У головному мозку збільшені півкулі ________________ .Роздільностатеві тварини. Запліднення ________________, розвиток __________________.
2. Робота з сигнальними картками. Вікторина.
- Вкажіть правильну відповідь «Так», чи «Ні».
10. Яйце птаха не містить поживних речовин. (Ні)
3. «Мозковий штурм»
- Який клас тварин ми вивчаємо?
- Що ви розумієте під шлюбною поведінкою птахів?
- Чи всі види птахів розмножуються в один і той самий час?
- Хто з птахів співає – самець чи самка?
- Де птахи можуть влаштовувати свої гнізда?
- Який матеріал використовують для будівлі гнізд?
- Яка різниця між виводковими та нагніздними птахами?
- Наведіть приклади виводкових та нагніздних птахів.
- Чи турбуються птахи про своє потомство?
4.Виступ учениці з повідомленням «Гнізда птахів».
Гніздо має внутрішню заглибину – лоток і стінки гнізда – борти. Гніздо, будучи замаскованим або розташованим у малодоступному місці, захищає кладку, пташенят і квочку від ворогів. У дрімлюги, кайри гніздом є ділянка субстрату, на яку птахи відкладають яйця. Гніздо крячки річкової – заглибина у піску. Подібні гнізда у куликів та куриних. Гнізда більшості горобиних та інших птахів мають глибокий лоток, напівзакриті чи закриті. У синиці та вівчариків гнізда мають складну будову.
У деяких птахів гніздування пов’язане з утворенням дупел (дятли, шпаки), нір (ластівки берегові, рибалки, стрижі). Ластівки сільські зліплюють гнізда з глини та гною, дрозди обмазують внутрішню частину гнізда глиною.
Деякі птахи для будівлі гнізд використовують траву, мох, пір’я, лишайники.
За характером розміщення птахів поділяють на колоніальних та гніздуючи по одинці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя «Біологічні періоди та сезонні переміщення птахів»
- Життя птахів, як і інших тварин, проходить за певним періодичним ритмом, що зумовлюється сезонними змінами умов існування та складовими ознаками виду. Протягом року в житті птахів буває кілька таких періодів: токування та запліднення, яйцекладка та насиджування, виховання молодняка, линяння, період підготовки до зими.
ПЕРІОДИ
Токування
Запліднення
Яйцекладка
Насиджування Виховання
молодняка
Линяння
Підготовка до зими
- Линяння у птахів відбувається по-різному, але переважно після розмноження., У таких видів, де турботу про потомство здійснюють самки, самці починають линяти раніше. Линяння буває повне або часткове. Одні птахи линяють один – два або й три рази на рік, а деякі – через рік.
Період підготовки до зими характеризується інтенсивним живленням. Птахи прибавляють у вазі (жиріють), що є важливим засобом пристосування до зимівлі чи перельоту.
У зимовий період у разі замерзання водойми, глибокого снігового покриву, скорочення світової частини дня значно утруднюється добування корму. Оскільки зі значною тепловіддачею потреба в їжі зростає, то птахи переміщуються в пошуках корму. Активність птахів змінюється протягом доби (денні й нічні птахи).
Птахів, які знаходять відповідні умови для життя в одній місцевості протягом року, називають осілими. Осілими птахами нашої місцевості є: дятли, синиці, курині (рідкісні види - глухарі), горобці, ворони, сороки, сойки, дрізд-чикотень.
Птахів, які переміщаються з лісів у долини, для відшукування їжі, називають кочовими. Це – снігурі, оляпка, деякі види синиць.
Перелітні птахи –ті, що на зиму залишають свої літні місцеперебування та переміщуються на місця зимівлі на значну відстань. До перелітних птахів нашої місцевості відносять: шпаків, плисок, зябликів, ластівок, стрижів, білий лелека, сірий журавель і т. д.
Напрям перельотів зумовлюється географічним розташуванням гніздування та зимівель. Водоплавні птахи летять уздовж річкових долин. Так летить більшість птахів. Орієнтирами є вершини гір, зірки.
Швидкість перельоту визначається швидкістю польоту птахів і тривалістю зупинок. Швидкість польоту навесні більша ніж восени. Водні простори Середземного моря птахи перелітають без зупинок (300 – 500 км) за 6 – 8 год. Вальдшнепи за одну ніч пролітають 400 – 600км. Великі хижі птахи летять на висоті 1000 м, журавлі – 3000 м, дрозди – 200 – 2500 м, дрібні птахи – 300 м. На території України масові зимівлі качок і гусей розташовані на Чорноморському узбережжі.
ПТАХИ
ОСІЛІ КОЧОВІ ПЕРЕЛІТНІ
(Відповіді на проблемні запитання)
Птахи |
||
Осілі |
Кочові |
Перелітні |
|
|
|
(Перевіряю кожну колонку - парами)
V. Узагальнення знань учнів.
1. Опитування ланцюжком.
- Як називають птахів відносно їх способу життя?
- Яких птахів називають осілими?
- Наведіть приклади осілих птахів.
- Яких птахів називають кочовими?
- Наведіть приклади.
- Яких птахів називають перелітними?
- Наведіть приклади.
- Коли та як летять птахи?
- В який спосіб можна дослідити перельоти?
2. Розгадування кросворда.
Кросворд «Сезонні явища в житті птахів»
1 |
С |
И |
Н |
И |
Ц |
Я |
||||||||||||
2 |
Л |
Е |
Б |
І |
Д |
Ь |
||||||||||||
|
3 |
З |
О |
З |
У |
Л |
Я |
|||||||||||
4 |
Г |
О
|
Р |
О |
Б |
Е |
Ц |
Ь |
||||||||||
5 |
П |
І |
Н |
Г |
В |
І |
Н |
|||||||||||
6 |
С |
Н |
І |
Г |
У |
Р |
||||||||||||
7 |
К |
І |
В |
І |
||||||||||||||
- |
||||||||||||||||||
|
8 |
Д |
Я |
Т |
Е |
Л |
||||||||||||
9 |
С |
О |
В |
А |
||||||||||||||
10 |
Ш |
П |
А |
К |
И |
|||||||||||||
|
11 |
Щ |
И |
Г |
Л |
И |
К |
|||||||||||
12 |
С |
Т |
Р |
А |
У |
С |
||||||||||||
10.Будиночки цим птахам ви робите на уроках трудового навчання. (ШПАКИ)
11. Маленька співоча пташка. «… де ти був?» - вірш. (ЩИГЛИК)
12. Птах не здатний до польоту, недорозвинені крила, це найбільший сучасний птах, має лише 2 пальці. (СТРАУС)
VI. Підсумок уроку.
1. Узагальнююча бесіда.
- Ластівки, стрижі, мухоловки відлітають на південь на зимівлю, а дятли, синиці, рябчики, тетеруки, глухарі залишаються. Дайте пояснення такій поведінці птахів.
- Стрижі полюють на великій висоті. Летять вони з середньої смуги у кінці серпня раніше від всіх комахоїдних птахів. Чому так рано летять стрижі?
§ , відповісти на запитання. Підготувати повідомлення про птахів нашої місцевості, яких занесено до Червоної книги.