Відкритий урок "Сезонні явища у житті птахів. Поведінка птахів. Охорона птахів."

Про матеріал
Дати уявлення про життєвий цикл птахів, показати особливості сезонних явищ у житті птахів, пов’язані зі змінами у природі. Ознайомити учнів зі складною поведінкою птахів при міграції, причинами міграції та способами їх вивчення. Розвивати вміння аналізувати та робити висновки на основі спостережень, вдосконалювати вміння працювати з підручником. Виховувати бережливе ставлення до пернатих друзів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

                                                                                                

 

 

                                                        З досвіду роботи

                                                          вчителя біології

                                                              Дудки

                                                     Марини Олександрівни

 

 

Тема.  Сезонні  явища у житті  птахів. Поведінка птахів. Охорона

            птахів.

 

Мета:  дати уявлення про життєвий цикл птахів, показати

             особливості сезонних явищ у житті птахів, пов’язані зі

            змінами у природі. Ознайомити учнів зі складною

           поведінкою птахів при міграції, причинами міграції та

           способами їх вивчення. Розвивати вміння аналізувати та

           робити висновки на основі спостережень, вдосконалювати

          вміння працювати з підручником. Виховувати бережливе

          ставлення до пернатих друзів.

 

Обладнання:  сигнальні картки; індивідуальні картки; саморобні схеми; кросворди, ребуси, зображення гнізд птахів, та птахів.

 

Тип уроку: комбінований, з використанням інтерактивних

          методів.

 

                           Структура уроку

 

І. Організація навчальної діяльності учнів.

       1. Привітання.

       2. Перевірка присутності в класі.

      3. Перевірка готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     1. Робота з індивідуальними картками.

     2.  Робота з  сигнальними картками. Вікторина.

    3. «Мозковий штурм» - інтерактивний метод.

    4.Виступ учениці з повідомленням «Гнізда птахів».

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Повідомлення теми, мети уроку.
  2. Постановка проблемно-творчих запитань

ІV. Вивчення нового матеріалу.

       1. Пояснення вчителя «Біологічні періоди та сезонні переміщення птахів»

       2. Самостійна робота учнів з текстом підручника.

      3.  Складання  учнями таблиці.

      4.  Самостійна робота учнів з текстом підручника.

V. Узагальнення знань учнів.

     1.  Опитування ланцюжком

     2. Розгадування кросворда.

     3. Розгадування ребусів.

VI. Підсумок уроку.

1. Узагальнююча бесіда

2.  Пояснення домашнього завдання.

 

 Хід уроку

 

І. Організація навчальної діяльності учнів.

  1. Привітання.
  2. Перевірка присутності в класі.
  3. Перевірка готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота з індивідуальними картками.
  • Доповніть загальну характеристику класу Птахи, вставляючи пропущені слова.

                                  ІНДИВІДУАЛЬНА КАРТКА

Холоднокровні чи теплокровні тварини (правильне підкреслити) тварини. Середовище життя ________________ .Тіло вкрите _______________ ,із залоз розвинена лише _________________,яка виділяє жир. Передні кінцівки представлені_______________________,на задніх розміщена різна кількість_______________________ .Скелет внутрішній ,побудований з __________________речовини і складається з відділів_________________.  Травна система наскрізна, починається ________,закінчується ___________ .Кровоносна система __________________типу; складається з __________________ кіл кровообігу. Серце має _____________ камери .Органами дихання слугують____________________ .Видільна система представлена парними ______ . У головному мозку збільшені півкулі ________________ .Роздільностатеві тварини. Запліднення ________________, розвиток __________________.

 

2.  Робота з  сигнальними картками. Вікторина.

- Вкажіть правильну відповідь «Так», чи «Ні».

  1. Птахи належать до холоднокровних птахів.(Ні)
  2. У птаха шийні хребці міцно зрослися між собою. (Ні)
  3. Птахи періодично линяють.(Так)
  4. Птахи мають зуби. (Ні)
  5. У птахів серце трикамерне. (Ні)
  6. У птахів артеріальна кров змішується з венозною. (Ні)
  7. Газообмін відбувається у повітряних мішках. (Ні)
  8. Птахи мають два кола кровообігу. (Так)
  9. Шкарлупа яйця птахів проникна для газів. (Так)

10. Яйце птаха не містить поживних речовин. (Ні)

  3. «Мозковий штурм»

- Який клас тварин ми вивчаємо?

- Що ви розумієте під шлюбною поведінкою птахів?

- Чи всі види птахів розмножуються в один і той самий час?

- Хто з птахів співає – самець чи самка?

- Де птахи можуть влаштовувати свої гнізда?

-  Який матеріал використовують для будівлі гнізд?

- Яка різниця між виводковими та нагніздними птахами?

- Наведіть приклади виводкових та нагніздних птахів.

- Чи турбуються птахи про своє потомство?

4.Виступ учениці з повідомленням «Гнізда птахів».

Гніздо має внутрішню заглибину – лоток і стінки гнізда – борти. Гніздо, будучи замаскованим або розташованим у малодоступному місці, захищає кладку, пташенят і квочку від ворогів. У дрімлюги, кайри гніздом є ділянка субстрату, на яку птахи відкладають яйця. Гніздо крячки річкової – заглибина у піску. Подібні гнізда у куликів та куриних. Гнізда більшості горобиних та інших птахів мають глибокий лоток, напівзакриті чи закриті. У синиці та вівчариків гнізда мають складну будову.

У деяких птахів гніздування пов’язане з утворенням дупел (дятли, шпаки), нір (ластівки берегові, рибалки, стрижі). Ластівки сільські зліплюють гнізда з глини та гною, дрозди обмазують внутрішню частину гнізда глиною.

Деякі птахи для будівлі гнізд використовують траву, мох, пір’я, лишайники.

За характером розміщення птахів поділяють на колоніальних та гніздуючи по одинці.

 

  • Яку будову має гніздо птахів?
  • У яких птахів гніздо – заглибина в піску?
  • Які гнізда у сільських ластівок?
  • На які види поділяють птахів за характером розміщення?

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Повідомлення теми, мети уроку.
  2. Постановка проблемно-творчих запитань.
  • Де зимують ті птахи, які гніздяться в Донецькій області?
  • Які методи вивчення перельотів птахів вам відомі?
  • Якими шляхами та за якими орієнтирами вони летять?

 

 ІV. Вивчення нового матеріалу.

       1. Пояснення вчителя «Біологічні періоди та сезонні переміщення птахів»

- Життя птахів, як і інших тварин, проходить за певним періодичним ритмом, що зумовлюється сезонними змінами умов існування та складовими ознаками виду. Протягом року в житті птахів буває кілька таких періодів: токування та запліднення, яйцекладка та насиджування, виховання молодняка, линяння, період підготовки до зими.

ПЕРІОДИ

 

Токування

 

Запліднення

 

Яйцекладка

 

                                        Насиджування              Виховання  

                                                                                молодняка

 

                                                                               Линяння

 

                                                                                Підготовка до зими

 

 - Линяння у птахів відбувається по-різному, але переважно після розмноження., У таких видів, де турботу про потомство здійснюють самки, самці починають линяти раніше. Линяння  буває повне або часткове. Одні птахи линяють один – два або й три  рази на рік, а деякі – через рік.

  Період підготовки до зими характеризується інтенсивним живленням. Птахи прибавляють у вазі (жиріють), що є важливим засобом пристосування до зимівлі чи перельоту.

У зимовий період у разі замерзання водойми, глибокого снігового покриву, скорочення світової частини дня значно утруднюється добування корму. Оскільки зі значною тепловіддачею потреба в їжі зростає, то птахи переміщуються в пошуках корму. Активність птахів змінюється протягом доби (денні й нічні птахи).

Птахів, які знаходять відповідні умови для життя в одній місцевості протягом року, називають осілими. Осілими птахами нашої місцевості є: дятли, синиці, курині (рідкісні види - глухарі), горобці, ворони, сороки, сойки, дрізд-чикотень.

Птахів, які переміщаються з лісів у долини, для відшукування їжі, називають кочовими. Це – снігурі, оляпка, деякі види синиць.

Перелітні птахи –ті, що на зиму залишають свої літні місцеперебування  та переміщуються на місця зимівлі на значну відстань. До перелітних птахів нашої місцевості відносять: шпаків, плисок, зябликів, ластівок, стрижів, білий лелека, сірий журавель і т. д.

Напрям перельотів зумовлюється географічним розташуванням гніздування та зимівель. Водоплавні птахи летять уздовж річкових долин. Так летить більшість птахів. Орієнтирами є вершини гір, зірки.

Швидкість перельоту визначається швидкістю польоту птахів і тривалістю зупинок. Швидкість польоту навесні більша ніж восени. Водні простори Середземного моря птахи перелітають без зупинок (300 – 500 км) за 6 – 8 год. Вальдшнепи за одну ніч пролітають 400 – 600км. Великі хижі птахи летять на висоті 1000 м, журавлі – 3000 м, дрозди – 200 – 2500 м, дрібні птахи – 300 м. На території України  масові зимівлі качок і гусей розташовані на Чорноморському узбережжі.

                                                ПТАХИ

 

ОСІЛІ                                     КОЧОВІ                              ПЕРЕЛІТНІ

 

(Відповіді на проблемні запитання)

  1. Самостійна робота учнів з текстом підручника за завданнями.
  • Самостійно прочитайте статтю, та заповніть таблицю.

Птахи

          Осілі

            Кочові

          Перелітні

 

 

 

 

 

 

(Перевіряю кожну колонку - парами)

  1. Самостійна робота з підручником.
  • Опрацювати пункт «Як досліджують перельоти?»
  • Про які методи вивчення перельотів птахів ви дізналися?

V. Узагальнення знань учнів.

     1.  Опитування ланцюжком.

- Як називають птахів відносно їх способу життя?

- Яких птахів називають осілими?

- Наведіть приклади осілих птахів.

-  Яких птахів називають кочовими?

- Наведіть приклади.

- Яких птахів називають перелітними?

- Наведіть приклади.

- Коли та як летять птахи?

- В який спосіб можна дослідити перельоти?

2. Розгадування кросворда.

Кросворд «Сезонні явища в житті птахів»

  1. Кочовий птах, ряду Горобцеподібні, який на зимівлю перебирається до людських будівель, полюбляє сало.  (СИНИЦЯ)

 

 

 

1

С

И

Н

И

Ц

Я

2

Л

Е

Б

І

Д

Ь

 

 

3

З

О

З

У

Л

Я

4

Г

 

О

 

Р

О

Б

Е

Ц

Ь

 

5

П

І

Н

Г

В

І

Н

6

С

Н

І

Г

У

Р

 

7

К

І

В

І

-

 

8

Д

Я

Т

Е

Л

9

С

О

В

А

 

10

Ш

П

А

К

И

 

11

Щ

И

Г

Л

И

К

 

 12

С

Т

Р

А

У

С


 

  1. Цей птах ряду Гусеподібні, обирає собі пару на все життя, гнізда влаштовує в глухих місцях біля стоячих водойм; складено багато пісень, одна з яких «… вірність»  (ЛЕБІДЬ)
  2. Птах, який не висиджує пташенят, а підкидає яйця в чужі гнізда.          (ЗОЗУЛЯ)
  3. Птах, який живе під стріхою кожного будинку.    (ГОРОБЕЦЬ)
  4. Цей нелітаючий птах, трапляється в Антарктиді, добре плаває і пірнає, крила перетворилися на своєрідні ласти.  (ПІНГВІН)
  5. Назва цього птаха пов’язана з опадами, які випадають взимку, має червону грудку.    (СНІГУР)
  6. Без кільовий птах, мешкає в Новій Зеландії, має добрий нюх, немає крил; є такий тропічний фрукт.    (КІВІ)
  7. Шлюбна пісня цього птаха «барабанна  дріб», гнізда в дуплах.  (ДЯТЕЛ)
  8. Нічний птах, має добрий зір і слух, полює на мишей.   (СОВА)

10.Будиночки цим птахам ви робите на уроках трудового навчання.  (ШПАКИ)

11. Маленька співоча пташка. «… де ти був?» - вірш. (ЩИГЛИК)

12. Птах не здатний до польоту, недорозвинені крила, це найбільший сучасний птах, має лише 2 пальці.   (СТРАУС)  

 

VI. Підсумок уроку.

1. Узагальнююча бесіда.

- Ластівки, стрижі, мухоловки відлітають на південь на зимівлю, а дятли, синиці, рябчики, тетеруки, глухарі залишаються. Дайте пояснення такій поведінці птахів.

- Стрижі полюють на великій висоті. Летять вони з середньої смуги у кінці серпня раніше від всіх комахоїдних птахів. Чому так рано летять стрижі?

 

  1. Пояснення домашнього завдання.

§     , відповісти на запитання.  Підготувати повідомлення про птахів нашої місцевості, яких занесено до Червоної книги.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                

 

doc
Додав(-ла)
Дудка Марина
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 червня 2019
Переглядів
1184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку