Тема. Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії
Мета: систематизувати й поглибити знання учнів з орфографії, охарактеризувати принципи української орфографії; проаналізувати найтиповіші орфографічні помилки; формувати норми правильної літературної вимови; розвивати вміння користуватися словниками, орфографічну увагу; виховувати потребу в удосконаленні орфографічної грамотності, почуття любові до рідної мови.
Обладнання: орфографічний та тлумачний словники, картки, підручник, мультимедійний супровід, дидактичний матеріал.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
- З яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок? Наскільки готові сприйняти матеріал і всі мої повідомлення?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Кому не доводилось довіряти паперу свої думки? Учений, що закінчив важливе дослідження, інженер, що провів складні обчислення, беруться за перо, щоб викласти на папері результати своєї праці, зробити їх доступними для людей. І гірко уявити, що один необережний рух руки, випадкова описка чи помилка зіпсують плоди напруженої праці. Тоді стільки треба поратися, щоб підпорядкувати своїй волі написане чи надруковане? Це все вимагає міцних знань мови, стійкої уваги, твердих навичок.
«Треба розвивати у собі цю здібність», - говорять коректори за професією. Хто ж такі коректори?
- Перед вами тлумачні словники. Віднайдіть, будь ласка, пояснення значень таких слів: «коректор», «коректура», «коригувати».
- А які ж якості повинен мати коректор? (окрім гарного знання мови, повинен володіти орфографічною та пунктуаційною пильністю, бути уважним та охайним).
- Сьогодні на уроці кожен з вас матиме змогу попрацювати коректором.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Наш урок розпочнемо з розгадування кросворда у сервісі LearningApps за посиланням https://learningapps.org/watch?v=pjd1omhy221 , щоб дізнатися, над якою темою будемо працювати.
-Користуючись технологічною карткою уроку та розгаданим словом, сформулюйте тему та мету уроку.
Соціокуль-турна змістова лінія |
Лінгвістична тема |
Мета |
Що потрібно знати: Основні принципи орфографії. Вміти: Визначати принципи орфографії; знаходити і пояснювати орфограми у словах, визначати їх види. Вдосконалити: Навички індивідуальної, самостійної роботи, роботи в парі, групі; вдосконалити навички роботи із словником, дидактичним матеріалом. |
Я і мова |
Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії |
Поглибити і систематизувати знання з української орфографії. Засвоїти основні принципи орфографії, проаналізувати найтиповіші орфографічні помилки. Формувати норми правильної літературної вимови, вміння користуватися орфографічним та тлумачним словниками. Розвивати орфографічну увагу. Виховувати потребу в удосконаленні орфографічної грамотності, почуття любові до рідної мови.
|
- Наскільки тема нашого уроку є важливою? Де можна застосувати знання, здобуті сьогодні? Чого очікуєте від нашої зустрічі?
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Робота в групах.
-Використовуючи дидактичний матеріал та підручник дослідити та схарактеризувати такі принципи української орфографії:
І група – фонетичний
ІІ група – морфологічний
ІІІ група – історичний (традиційний)
ІV група - смисловий (диференційний)
2. Розподільна робота (біля дошки 4 учні).
- Записати слова у чотири колонки за принципами написання слів.
Юний, молодий, солдатський, проте, на гору, прапор, кишеня, розжарений, забагато, стежка, по-нашому, просьба, яма, Надія, левада.
- Записати слово «солдатський» у фонетичній транскрипції.
V. Застосування здобутих знань, формування вмінь і навичок.
1. Робота з текстом.
- Прочитайте вірш. Назвіть автора. Сформулюйте тему та головну думку. Поясніть написання слів, згрупувавши їх відповідно до відомих вам орфограм. Визначте буквені та небуквені орфограми.
Наприклад: не бійтесь, не майте, не лінуйтесь – написання частки не з дієсловами (небуквена орфограма).
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Прислухайтесь, як океан співає —
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово — це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад
- Зробити синтаксичний розбір виділеного речення.
2. «Мовна хвилинка-розминка»
«Хіт-парад орфографічних негараздів» від Олександра Авраменка за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=BF3kqDmr8yA
Розкрити лексичне значення слова «скрупульозний».
3. Робота в парах (взаємоперевірка).
Отвёртка, гвоздь, диод, транзистор, шуруповерт, предохранитель, винт, цепь, топор, зажигалка.
4. Індивідуальна робота (біля дошки).
- Виписати із тексту слова з орфограмами, вказати їх вид.
Я пам`ятаю ранок чистий,
Ліщини затінок дзвінкий,
Роси мигтіння променисте
Нанизаної у разки, -
А сам я радісний такий,
Ходив собі удвох із братом
Так само радістю обнятий.
Очікувана відповідь учнів.
5. Вправа «Коректор».
- Якось компанія літераторів завітала до приміського ресторану. Один із письменників проглянув меню і замовив:
- Щоб не опинитися у такому становищі, оформіть грамотно меню.
- Проаналізувати та оцінити відповіді учнів, що відповідали на уроці, скориставшись пам’яткою ”Рецензування відповіді товариша”.
Пам’ятка
Рецензування відповіді товариша
1. Визначити позитивне у відповіді (мені сподобалась відповідь, заслуговує на увагу).
2. Правильно чи з помилками відповідав учень.
3. Повна чи неповна відповідь.
4. Чи послідовно викладено думки.
5. Чи наводив учень приклади.
6. Чи грамотно побудовані речення.
7. Чи багате мовлення (нема повторів, зайвих слів).
8. Оцінка.
V. Закріплення вивченого на уроці.
1. Виконання тестових завдань за посиланням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3706488
2. Метод «Мікрофон»
- Що вивчили на уроці?
- Що вивчає орфографія? Що таке орфограма і які є типи орфограм?
- Яку роль відіграє орфографічний словник?
- На яких принципах ґрунтується орфографія? Назвати особливості кожного принципу.
- Чого навчилися? Що сподобалося? Чи здійснилися очікування?
VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Опрацювати с. 88. Виконати різнорівневі завдання.
Високий рівень.
Підготувати екскурсію улюбленими куточками України, використавши не менше 6 власних назв, пояснити орфограми.
Достатній рівень.
Відформатувати текст. Підкреслити орфограми.
Наложіть краску на корені волосся прядь за пр’яддю. Затим розподіліть краску по всьому волоссю і видержіть так його 30 хвилин. По закінченні сроку налийте на краску невеликий об`єм води і старательно ополосніть волосся. При попаданні краски в очі, зразу ж промийте їх водою.
Середній рівень.
Зняти риску. Пояснити орфограми та визначити їх вид.
Не/може сказати; що/дня і що/ночі; двох/сотий відвідувач; читай/но швидше; будь/який будинок; із/за рогу крамниці; не/голосний, а тихий; начеб/то все нормально; груш…вий сік; день/у/день зустрічатися; не/написавши ні рядка; не/дозріле яблуко.
Початковий рівень.
До кожного принципу української орфографії дібрати по три приклади і записати їх.