Калинівська СЗШ
Відкритий урок з української літератури 5 клас.
Зірка Мензатюк «Таємниці козацької шаблі»(пригодницька повість)
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Моісеєнко Світлана Андріївна
2021рік
ТЕМА: Зірка Мензатюк «Таємниці козацької шаблі»
МЕТА: розвивальна: розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;
навчальна: використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
виховна: сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.
ОБЛАДНАННЯ: зошити, портрет письменниці, текст оповідання, пазли, чарівна скринька.
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І. Оргчастина
Учитель.
Доброго дня, діти ! Рада вас бачити. На нас сьогодні чекає напружена робота . А налаштуватися на неї нам допоможе аутотренінг.
Створення емоційного настрою. Аутотренінг для учнів («Самоналаштування» )
- Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте про себе за мною :
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!
Я думаю, замислююсь.
Я – особистість творча!
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому занятті!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку
Учитель.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з життям та творчістю нової для Вас письменниці Зірки Мензатюк, будемо працювати над її повістю «Таємниця козацької шаблі». У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Незавжди те, над чим варто задуматися, привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися в ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо.
Перед нами стоїть завдання дослідити, яка таємниця козацької шаблі.
Розгорніть зошити, запишіть дату та тему уроку: « Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість сучасної письменниці
III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Розповідь про життя та творчість письменниці
1 учень
Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області, Україна. Писати почала, коли вчилася у другому класі. Це сталося так: одного разу вчителька задала написати вдома переказ "Ліс восени". Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. І їй так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що письменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану "Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну", а в наступні дні — чимало віршиків. Однокласники чомусь не повірили, що дівчинка пише вірші сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Олекса та й закопав, а вона викопала і видає за свої.
2 учень
Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка. Вступ, насправді, виявився нелегким, але їй допомогли численні публікації творів у газетах, здобуте перше місце на обласній олімпіаді з української мови і літератури та ще рекомендація Спілки письменників, яку вона дістала як авторка-початківець.
Закінчивши у 1977 р. університет з червоним дипломом, вона працювала кореспондентом газети "Радянська Україна". Робота була цікавою і відповідальною, проте скоро письменниця стала відчувати, що пише не про те, не так, як хоче, тому відмовилася від кар'єри, залишила газету і присвятила себе творчості для дітей.
3 учень
З 1995 р. Зірка Мензатюк — член Національної Спілки письменників України; з 1997 р. веде в дитячому журналі "Соняшник" рубрики "Храми України", "Фортеці України", "Щоб любити", "Щоденник мандрівника"; з 2004 р. — автор рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів "АБЦ" Національного радіо.
Казки письменниці почали друкувати в журналах "Барвінок", "Соняшник", "Малятко", у закордонному журналі "Веселка", який виходив у США і Словаччині.
У 1990 році видавництво "Веселка" випустило її першу книжку казок "Тисяча парасольок". Невдовзі в тому ж видавництві вийшла друга книжка "Арніка" (1993) — казка про найчарівніше зілля Карпат. У видавництві "Лелека" побачила світ книжка "Мільйон мільйонів сестричок" (1999).
У 2002 р. як спеціальний випуск журналу "Соняшник" вийшла друком книга про найвідоміші церкви та монастирі України, адресована дітям, "Наші церкви: історія, дива, легенди", де у цікавій, доступній формі письменниця оповідає про різні стилі церковної архітектури, будову іконостаса, про чудові ікони України, найвизначніших українських святих, вміщує легенди і перекази, багато з яких на той час публікувалися вперше.
4 учень
У своїх казках Зірка пише про вічні цінності українського народу. У 2008 р. у видавництві "Школа" побачила світ її книжка "Макове князювання", в яку включено казки про наші свята, адже саме в них приховано багато казкового, чарівного! От хоча б перетворення звичайного яєчка в красуню-писанку, що несе на собі чарівні знаки. Про неї письменниця розповіла в казці "Писанка". Або звичай справляти на Великдень обновки, про який нам нагадує вірш Тараса Шевченка "На Великдень, на соломі". Чому їх справляли? Що вони значили? Про це — казка "Молоданчик". А хіба не варті казок свято Івана Купала, коли зілля набирається найбільшої сили, або повна краси й поезії Зелена неділя, в якій можна віднайти загублену гармонію життя, і Різдво, і Спаса та Маковія, і чимало інших свят. Вони прикрашали її дитинство, без них життя втратило б свої найяскравіші барви, тому бережімо їх!
Зірка Мензатюк — лауреат міжнародного літературного конкурсу у США, літературної премії імені Лесі Українки, Наталі Забіли.
5 учень
Зірка Мензатюк: цікаві факти
Зірка Захаріївна багато мандрувала.
З чоловіком і дочкою вони щоліта відвідували незнайомі куточки України.
Письменниця любить вишивати і це вміння з покоління в покоління передала своїй дочці Наталі. Відома казкарка обожнює відзначати українські свята, цінує християнські звичаї, бо росла у віруючій родині.
Зірка Мензатюк любить читати різного роду літературу. Таке захоплення у неї з’явилося ще в дитинстві.
Її чоловік Степан Фіцич – оперний співак, тенор, соліст Національної опери України.
Талановита письменниця почала писати дитячі книги після народження дочки Наталки.
Зірка Мензатюк дуже любить квіти.
2. « Мікрофон».
3. Робота з текстом.
Вдома ви прочитали повість «Таємниці козацької шаблі». Я пропоную вам переглянути буктрейлер, а потім із чарівної скриньки дістати річ і за нею переказати епізод.
4. Робота на картках .
Зараз ми з вами заповнимо картки за повістю «Таємниця козацької шаблі».
Проаналізувавши твір бачимо, що за жанром «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість. Як зазначає авторка, спершу вона хотіла написати про пригоди з чарівним автомобілем. Але в повісті мав бути мотив, заради якого здійснюється подорож. Цим мотивом стала козацька шабля.
5.«Асоціативний кущ» «Шабля» (складання на дошці)
козаки пригоди
скарб шабля музей
мужність битва
6.Повідомленя про шаблю.
Шабля – різновид холодної зброї. Вона має клинок (довжиною більше 100 см), хрестовину та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я.
Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.
Шабля мала особливе значення для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як до символу військової звитяги. Козаки постійно удосконалювали свою техніку шабельного бою.
Так як шабля була основною зброєю козаків, я пропоную вам скласти пазли справжніх козаків-лицарів. (складання пазлів)
7. Головна героїня
- Хто у повісті є головним героєм ( Наталка)
Давайте складемо характеристику Наталки з допомогою хмари слів.
8. Порівняльна характеристика образів Наталки та Антипка.
У вас на партах лежать карти під назвою «Кола Вена». Що спільного, а що відмінного було між Наталкою та Антипком.
9. Інсценування епізоду про угоду Наталки з Антипком.
Наталка(розгублено): Це ... Антип. Він також шукає шаблю.
Пластун(здивовано): Чортик, Антипко?
Антип: Так, це я власною персоною(картинно кланяється ,до Наталки) . Маю тобі подякувати, ти дуже мені допомогла.
Наталка(вражено): Я?
Антип (насмішкувато): Ти, ти, голубонько! Ти вибовкала про реліквію все, що знала! (задоволено) Лишилося затримати вас, і я на ходу придумав, як це зробити. Ха-ха! Дивно, що ти досі не сидиш у колодязі в Тараканівському форті!
Наталка: Негідник!
Антип(самовпевнено): Та це вже не має значення. Шабелька тю-тю! Поїде за кордон, можеш не сумніватися.
Наталка (закрила лице руками в розпачі).
Пластун: Не тішся завчасно. Шабля ще не втрачена. Її ще можна врятувати.
Антип: Яким чином, хотів би я знати?
Пластун: А ми подумаємо, як.
Наталочка ( з надією подивилася на пластуна): Так, придумаємо.
Антип: Ха-ха-ха! Ти хочеш змагатися? Зі мною? Що ж, гаразд! Я тобі навіть дещо підкажу... В обмін на...
Пластун: Не умовляйся з ним! Він хоче здобути твою душу!
Антип (лукаво): Що ти, йдеться про дрібничку. Шаблю продаватимуть завтра увечері далеченько звідси... Я підкажу, де... Щоправда, загадкою... Але якщо ти не врятуєш шаблю, муситимеш брехати кожного дня. З тебе вийде кмітливенька брехуха!
Пластун: Не здумай погоджуватися!
Наталка ( похитала головою): Я згодна.
Антип: Отже, слухай: не горіх, а тверде; не панни, а в узорах жупани; стрілець їх сватав та й голову склав. (глузливо) Не забудь: брехатимеш довіку!
VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
3.Відповідь на проблемне питання: Яка таємниця козацької шаблі?
Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
4.«Незакінчене речення»
-Продовжити речення «Патріот – це той, хто …»
- Що нам, українцям, треба берегти і захищати? (Національні реліквії, які дісталися нам у спадок від предків; рідну землю)
-У чому сила українського народу? (У єдності.)
VII. Підсумок уроку
Слово вчителя.
VIII. Домашнє завдання