Тема: Словосполучення з прямим і переносним значенням. Синоніми. Антоніми. Робота зі словниками.
Мета: Розширити знання учнів про синоніми, антоніми. Розвивати діалогічне мовлення, уміння взаємодіяти в парі, групі. Виховувати почуття колективізму. Закріпити поняття учнів про пряме і переносне значення слів, навчати виявляти в текстах ці слова, доречно вживати їх у мовленні. Збагачувати словниковий запас школярів.
Обладнання: словники, картки із завданнями, комп’ютери, підручники.
Перебіг уроку
І. Емоційне налаштування.
Продзвенів уже дзвінок,
починається урок.
Приготуйте без мороки
Все, що треба до уроку.
Книжку, зошит, ручку, олівці.
Приготувались?
Молодці!
II. Основна частина.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Пояснення нової теми уроку.
Пряме значення слова — це його основне лексичне значення. Найчастіше пряме значення є первинним, тобто тим, що вперше стало назвою.
Слово в прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось (предмета, дії, ознаки). Слово в переносному значенні — назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші.
Переносне значення слова — це його вторинне значення, яке виникло на основі прямого.
Приклад. Пряме значення слова крило — літальний орган птахів, комах.
Переносне значення слова. Крила мрії (мріяти), крила пісень (співати), узяти під своє крило (захищати), летіти з одним крилом (без підтримки).
Отож, підсумуймо! Слово в прямому значенні – це реальна назва чи ознака чогось. Слово в переносному значенні – це образна назва чи ознака чогось, тобто та, яка не є реальною.
4. Робота в групах. Виконання завдань на картках. Пояснити пряме і переносне значення слів, користуючись словником.
-лисиця ( хитра людина);
-заєць ( боягуз);
- лев, орел ( людина смілива);
- залізо, залізна руда, залізні двері);
- залізний характер, залізні нерви, залізне слово.
- На основі переносних значень виникають фразеологізми й сталі вирази: залізна воля, зміїна душа, солов'їна мова.
5. Рефлексія.
- Отож, підсумуймо! Слово в прямому значенні – це реальна назва чи ознака чогось. Слово в переносному значенні – це образна назва чи ознака чогось, тобто та, яка не є реальною.
6. Руханка
Вам не хочеться сидіти?
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
І сусіду посміхнись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плигніть, любі, кілька раз.
До роботи братись час.
7. Синоніми. Антоніми.
— Сьогодні ми повторимо вивчене про синоніми та антоніми. Можна сказати: Він розумний хлопець. А можна й так: Він кмітливий хлопець. Він тямущий хлопець. Він головатий хлопець. І ці вислови передаватимуть той самий позитивний зміст, бо слова розумний, кмітливий, тямущий, головатий мають майже однакове лексичне значення. Це синоніми.
Синоніми — слова, які звучать по-різному, але мають приблизно однакове лексичне значення.
Кілька синонімів утворюють синонімічний ряд: гарний, красивий, вродливий, прекрасний, чудовий, чарівний. У цьому ряду першим стоїть так зване стрижневе (головне) слово з якнайширшим, стилістично нейтральним значенням. У наведеному синонімічному ряду таким є слово гарний.
8. Підбір синонімів усно.
•Бажати (висловлювати комусь побажання чого-небудь, мати якісь побажання стосовно когось) — зичити, жадати, побажати, пожадати.
•Важкий (здійснення, подолання, проведення, що потребує великих зусиль) — тяжкий, трудний, нелегкий, складний, сутужний.
•Веселити (викликати веселий настрій у когось) — звеселяти, розвеселити, забавляти, розважати, потішати.
•Значення (слова, виразу) — смисл, зміст, розуміння, суть.
9. Робота біля дошки. Підібрати синоніми до слів.
•Ласка (вияв любові) — ніжність, пестощі, милування, милощі.
•Обережний (який думає обдумано, передбачливо, щоб не наразитись на неприємність) — обачний, обачливий, бережний, оглядний, бачний.
•Освіта (рівень знань, здобутих у процесі навчання) — освідченість, грамота, просвіта.
•Оспівувати (створювати популярність, славу комусь) — прославляти, славити, звеличувати, возвеличувати.
•Робити (займатися якоюсь справою) — чинити, творити, моторити, учиняти.
•Рослинність (сукупність рослин, рослинний покрив місцевості) — флора, ростинність, злак, рослина.
•Рости (про тварину, рослину — збільш. в результаті життєвого процесу) — виростати, зростати, підростати, підійматися, витягуватися.
10. - Слово антонім означає “протилежна назва”: від грецьких слів anti — проти і onyma — ім’я, назва.
Антоніми — слова з протилежним лексичним значенням.
Антоніми завжди належать до тої самої частини мови. Наприклад: світло — темрява (іменники), радіти — сумувати (дієслова).
11. Підберіть антоніми до слів, користуючись словником.
-агресивний – -(мирний),
-актив –( пасив),
-акуратний –( неакуратний, недбалий),
-багатий –( бідний, убогий),
-байдужий –( активний),
-бездушний –( гуманний, людяний),
-брехня – (правда),
-будувати – (руйнувати),
-важкий – (легкий),
-вгорі –( внизу),
-веселощі – (сум),
-відповідати –( запитувати),
-галасувати – (мовчати),
-героїзм – (страх).
12. Запис на дошці. Доповніть прислів’я та приказки антонімами, вставте замість крапок пропущені слова.
На чорній землі ... хліб родить.
Важко в навчанні, зате ... в роботі.
Хто хоче більше знати, треба ... спати.
Що вранці не зробиш, те ... не наздоженеш.
Маленька праця краща за ... безділля.
Праця чоловіка годує, а ... марнує.
ІІІ. Узагальнення вивченого.
1. Рефлексія. Гра «Мікрофон».
-Багатозначні слова мають різні антоніми відповідно до свого конкретного значення: свіжий хліб — черствий, свіже сало — старе, свіжий букет — зів’ялий, свіжа сорочка — брудна, свіже повітря — застояне, свіжий вітер — теплий, свіжий слід — давній, свіжа голова — втомлена.
— Яку роль у нашому мовленні відіграють антоніми, синоніми?
2. Домашнє завдання.
Вправа 26. Пояснення щодо виконання вправи.