Тема уроку: Узагальнення знань з теми «Дихання»
Мета:Узагальнити та систематизувати знання учнів по даній темі. З’ясувати рівень навчальних досягнень учнів.
Активізувати пізнавальну діяльність учнів.Розвивати творчі здібності учнів, вміння працювати в групах, колективно.
Виховувати дбайливе ставлення до свого організму.
Обладнання: ІКТ, роздатковий матеріал, презентації, опорні схеми.
Тип уроку: Узагальнення та корегування знань.
Форма уроку: телепередача«Ми за здоровий спосіб життя»
Хід уроку
I. Організація класу
Є в світі тисячі наук,
Таємних та цікавих.
Однією із них є біологія
І всі про це ми знаємо
Давайте всі справи відкладемо
Про біологію розмову поведемо.
Доброго дня діти і шановні гості . Я рада зустрічі із вами.
II. Мотивація навчальної діяльності
Діти, ми з вами закінчили вивчати тему «Дихання».Сьогодні у нас урок узагальнення знань по темі «Дихання». Ми перевіримо ваші знання на міцність, і з’ясуємо рівень навчальних досягнень. Урок ми проведемо у формі телебачення. На нашу передачу ми запросили відомих людей: біологів, лікарів, істориків,екологів. Учасники передачі заздалегідь ознайомленні із завданнями і сьогодні будуть презентувати свої знання.
Працювати ми будемо під девізом: «Тільки те, чого дійшов сам,
висікається в голові, серці, душі.»
Я бажаю Вам гарного настрою, плідної праці і скриньку знань.Будьте уважні, активні і урок вам принесе масу задоволення.
III.Узагальнення знань і вмінь
В ефірі телепередача «Ми за здоровий спосіб життя».Із вами я, ведуча Олена Франчук. На нашу телепередачу надійшло багато листів, телеграм з проханням розповісти про дихальну систему органів.
Зараз я вас ознайомлю і з змістом листа, який до нас надійшов.
Лист №1.
Пише Вам Сергій Кучеренко. Я захоплююся вашою телепередачею. Хотів би більше дізнатися про еволюцію дихання живих організмів і з’ясувати, що таке дихання?
Добре, Сергію. Ми задовольнимо ваше прохання.До слова я запрошую Лавринюк Ольгу, яка презентує знання про еволюцію дихальної системи.
1.Еволюція дихальної системи (презентація).
То,що ж таке дихання?
Під час дихання відбуваються фізичні і хімічні процеси. До фізичних процесів ми відносимо: дифузію і конвекцію.
2.Опорна схема.
«Фізичні процеси дихання»
Дифузія Конвекція
3.Перезвіть основні процеси дихання.
На електронну адресу нам надійшло повідомлення: просимо Вас розповісти про будову та функції органів дихання.
4.Опорна-схема : Функції дихальної системи.
1. Прийом «Здивуй мене»
На дошці прикріплені кружечки із номерками. Кожний із вас вибирає номерок, а під номерком вказана функція (учні по черзі відкривають кружечки з номерками і розказують функції дихання).
Отже, дихальна система людини виконує такі функції: повітроносна, видільна, газообмін, теплорегуляторна, захисна, чуттєва, звукоутворювальна.
2. Прийом «Рольова гра»
Давайте пригадаємо, з яких органів складається дихальна система(учні перезивають органи дихальної системи). Перед вами на дошці прикріплені терміни органів.Виберіть собі орган. А тепер ви органи.
1. Органи. Станьте в логічній послідовності, так як потрапляє повітря до організму.
2. Розповісти про себе, про свою будову, розповідь починайте від слова я.
3.Робота в групах на картках.
Завдання: скласти співвідношення між органами дихальної системи та їхніми функціями.
У народі кажуть: Потрібен як повітря, маючи на увазі, те без чого не можна прожити. Послухайте легенду про значення повітря.
Телефонний дзвінок.
Вибачте. Алло. Доброго дня. Так. Телепередача… Розповісти про процеси дихання.
5. Прийом «Так чи ні» ( письмова форма, взаємоперевірка)
1.Під щитовидним хрящем розташовується надгортанник - НІ
2.Кашель- це різкий рефлекторний видих через рот -Так
3. Гортань - орган голосоутворення - Так
4.Передня стінка трахеї прилягає до стравоходу - Ні
5.У людини налічується 4 голосові зв’язки - Ні
6.Між голосовими зв’язками є голосова щілина-Так
7.Трахея утворена з хрящових півкілець-Так
8. Задня стінка трахеї утворена щільною сполучною тканиною - НІ
9.Висота голосу залежить від довжини голосових зв’язок - Так
10.Найменші складові бронхів називаються бронхіолами - Так
6. Проблемні запитання
1. Чому необхідно дихати через ніс? (Проаналізуйте умовний дослід)
Кролям вставили в ніздрі трубочки. Через деякий час вони захворіли на запалення легень . Поясніть чому?
Відповідь учнів.Під час досліду була порушена функція носової порожнини кролів. Холодне повітря потрапляло в легені, що і спричинило виникнення захворювання. Тому дихати треба через ніс.
2.На весні 1862 р. у Франції троє людей піднялися на повітряній кулі «Зеніт» на висоту 11 км. На землю повернувся один живий. Решта загинули. Ніхто не міг пояснити причину трагедії, оскільки кисню на цій висоті було достатньо. Чому ж загинули люди на «Зеніті»?
Відповідь учнів. Люди загинули від нестачі кисню в організмі. Серед найчистішого повітря на великій висоті люди опинилися в умовах зниженого тиску- у розрідженій атмосфері дуже низький парціальний тиск кисню.
3. У пригодницьких романах Ф. Купера індіанці, ховаючись від ворога у водоймах, дихали за допомогою пустотілих стеблин очерету. Однак, дихати в такий спосіб, перебуваючи під водою, можна на глибині не більше 1, 5м. Поясніть, з чим пов’язане це обмеження.
Відповідь. Під час занурення на більшу глибину тиск води збільшується і дихальні м’язи людини не здатні його подолати –вдих і видих не можливі.
7.Реклама – Гумореска
8. Телеграма
Щойно до нас надійшла телеграма в якій просять телеглядачі розповісти про захворювання органів дихання.
Людина рідко народжується хворою, частіше вона себе сама робить такою. На стан здоров’я людини, насамперед впливає її недбале ставлення до себе.
1. Захворювання органів дихання (повідомлення учня:лікаря терапевта).
2. Презентація «Шкідливий вплив паління на органи дихання» (повідомлення учня: біолога)
9. Дерево рішень
Заходи профілактики захворювань (на стікерах учні записують заходи профілактики захворювання і прикріплюють на дерево рішень).
10. Гра «Термінологічне лото»(учні по черзі дістають із конверта терміни і дають визначення)
IV. Прийом «Інтерв’ю»
V. Підведення підсумку уроку
Учитель разом з учнями підводять підсумок уроку.
VI.Домашнє завдання
1.Прочитати параграф 17.
2. Закінчити роботу в зошитах з друкованою основою.
Список використаної літератури:
1.В.І.Соболь Біологія підручник для 8 класу,видавництво Каменець-Подільський»Абетка»2016р.
2.Л.І.Стецюк Навчально–методичний посібник для вчителів та школярів. м. Вінниця 2008р.
3.В.І Соболь Книга для вчителя біологія 8 клас ,конспекти уроків, видавництво Каменець-Подільський ФОП Сисин О. В. «Абетка» 2018р.
4.Ю.Є.Крот,А.Д.Бочеваров Біологія в таблицях. Книжковий клуб м. Харків 2007р.
5.О.М. Кулініч , П.П. Юрченко Біологія контроль знань 8 клас біологія. Видавництво Харків 2015р.