Відкритий урок: "Василь Королів – Старий. Життєвий і творчий письменника. „Хуха - Моховинка”. ТЛ:портрет"

Про матеріал
познайомити учнів з життям та творчістю Василя Королева – Старого, опрацювати зміст казки „Хуха - Моховинка”, поглиблювати знання дітей про давні вірування українців; вчити їх оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності героїв твору, аналізувати їх; допомогти зрозуміти повчальність казок; удосконалювати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення дітей; виховувати в них бережливе ставлення до природи, формувати бажання творити добро
Перегляд файлу

                                                Українська література 5 клас

Тема. Василь Королів – Старий. Життєвий і творчий письменника. „Хуха - Моховинка”.  ТЛ:портрет

Мета: познайомити учнів з життям та творчістю Василя Королева – Старого, опрацювати зміст казки „Хуха - Моховинка”, поглиблювати знання дітей про давні вірування українців; вчити їх оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності героїв твору, аналізувати їх; допомогти зрозуміти повчальність казок; удосконалювати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення дітей; виховувати  в них бережливе ставлення до природи, формувати  бажання творити добро

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник з укр. літератури для 5 класу, презентація до уроку, ілюстрації до твору

Хід уроку

І. Організаційна частина. Повідомлення теми та мети уроку.

(1 слайд  )

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні ми з вами, друзі, замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь?  (2 слайд )

Епіграф нашого уроку: Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна

                     Згадайте, в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? (У казці)

         Так, бо казки — то наші великі вчителі, що спочатку виховують, а вже потім розважають. Казка «кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового». (3 слайд)

ІІІ.  Актуалізація опорних знань.

Давайте нагадаємо з вами, що нам вже відомо про казку.

Незакінчені речення ( 4 слайд)

  1.                     Казка – це…
  2.                     Казка складається з таких частин:…
  3.                     Казки бувають …
  4.                     У казках зустрічають такі фантастичні істоти, як-от:…
  5.                     Літературною казкою називається …
  6.                     На попередніх уроках вивчали літературну казку… ЇЇ автор ….

-  Сьогодні на уроці ми маємо можливість познайомитися ще з одним письменником – творцем літературних казок – Василем Королевим – Старим. Як ім’я  Василя Короліва-Старого, так і його твори тривалий час були в Україні незаслужено забуті. Вони повернулися на рідну землю лише в 1990р. збіркою «Нечиста сила».

-  Хто ж такий  Василь Костьович Королів, який друкувався під псевдонімом  Королів-Старий?

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

  1.                     Перегляд презентації «В. Королів – Старий»  5 слайд

Справжнє ім'я - Васи́ль Ко́стьович Королі́в. Народився  в  с. Ладан Прилуцького повіту на Полтавщині 4 лютого 1879 року в сім’ї священика – отця Костянтина. Пізніше родина, що складалася з батька, матері та  трьох дітей, опинилася в селі Чернещині, тут сталася велика трагедія — смерть від холери матері і двох дітей. Батько залишився лише з одним сином Василем.

Спочатку Василь навчався в Полтавській духовній семінарії, а потім продовжив освіту в Харківському ветеринарному інституті.  Працював  ветеринарним лікарем, видав популярний посібник з ветеринарії.

Під час революції у 1917 – 1919 рр. підтримував борців за незалежність України. Писав у газетах «Рада», «Хлібороб», «Засів», був редактором у видавництві «Час», редагував журнал «Книгар», що виходив у Києві.

1919 року В. Королів-Старий був відряджений з дипломатичною місією УНР до Праги, де й залишився емігрантом. Там познайомився з молодою вчителькою на ім'я Кармен - Альфонса – Фернанда – Естрелья – Наталена, закохався й одружився з нею. Для нас вона є відомою українською  письменницею Наталеною Королевою.  До речі, до писання українською мовою молоду дружину надихнув саме В. Королів – Старий.

Майже чверть століття Василь Королів – Старий прожив  за межами України. Долю чоловіка розділила і його дружина Наталена. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він – 11 грудня 1943 року, вона – 1 листопада 1966 року.

З-під пера В. Королева – Старого вийшли художні твори: роман «Хмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єси – казки   «Русалка – жаба», «Лісове свято».

2. Бесіда. (Слайд 6)

- Які факти з біографії В. Королева – Старого свідчать про те, що ця людина вміла співчувати чужому горю, бо й сама його зазнала? (рання смерть матері й двох інших дітей).

-  Які риси характеру, на вашу думку, виховує у своїй дитині батько – священик? (доброту, милосердя, релігійність, чесність, справедливість).

- Що свідчить про любов Василя Костьовича до природи?  (обраний фах – ветеринар)

- Чи можна Василя Королева – Старого назвати патріотом, незважаючи на те, що він велику частину життя прожив за кордоном?  (під час революції боровся за незалежність України, навіть за кордоном сам писав про Україну й захопив цим свою дружину).

- Отож давайте знайомитися з творчістю Василя Королева – Старого детальніше.

3.Асоціативне питання.

- Перед нами збірка казок з таємничою назвою «Нечиста сила». ( 7 слайд)

 - З чим у вас асоціюється назва цієї книги? ( з Бабою - Ягою, відьмами, чортами і т.ін.)

4. Перегляд міні-словника «Фантастичні істоти української міфології»

( 8 слайд)

- Наш народ здавна вірив, що навколо нас живе чимало дивовижних істот, з якими потрібно вміти ладнати.

(Слайд 8). Змусити людину блукати і не знаходити правильну дорогу до самого ранку міг Блуд. Чаклує  і літає на мітлі Відьма.

(Слайд 9). То в людській, то в звірячій подобі  являється Вовкулака. А господарем водойм є Водяний.

(Слайд 10). Усі таємниці природи знає Дідо Капуш, але ділиться своїми знаннями лише з обраними. Домашній затишок береже Домовик.

(Слайд 11). Крий Боже, щоб завітали у хату Злидні, бідності не уникнути. У лісі господарює Лісовик, слідкує за порядком.

(Слайд 12). Незвичайно красою приваблює хлопців Мавка. Та краще уникати цю красуня, щоб не було біди.  Душі померлих дітей – потерчата – блукають болотами.

(Слайд 13). Біля водойм на вітах дерев любить гойдатися красуня – русалка.

(Слайд 14). А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей.

- А як наш народ ставився до такої нечисті? (Люди бояться нечисту силу, вважають її лихою, тому остерігаються).

5.Розповідь вчителя.

 Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому.

Готуючи до видання збірку казок «Нечиста сила», В. Королів-Старий писав: «Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не зовуть «нечистими».

 Давайте ж перевіримо, чи така вже страшна та зла та нечиста сила.

6.Робота зі змістом казки.

Перегляд відеоказки «Хуха-Муховинка» (15 слайд) 

          Аналіз   твору (16 слайд)

Тема твору: зображення життя доброї лісової істоти  та її впливу на людські вади.

Ідея твору: Уславлення перемоги добра над злом, доброти та милосердя, чуйності, взаємодопомоги; обурен­ня жорстокістю та несправедливістю

Мета твору: Не будь переможений злом, але перемагай зло добром.

Проблематика твору: перемога добра над злом, милосердя та прощення,  бережливе ставлення до природи, туга за батьківщиною.

Жанр твору: літературна казка в прозі.

Ознаки казки.

Слова-повтори: «у густому-густому старому бору», «буває дуже, дуже тяжко», «далеко-далеко не кожний», «бігла усе далі й далі», «минав день за днем», «котила з кучугури на кучугуру», «нікого, нікого, навіть мухи».

Казкові слова: Хуха, Ху-Суковик, коза-Лиска, Лісовик, коза-Оришка, Рідний Край, Водяник. 

Міфічні істоти, тварини наділені людськими рисами.

Добро перемагає зло.

Тематика твору: боротьба добра зі злом.

Носії добра – хухи, Хо-Суковик, лісник, кози, діти та їх батьки.

Носії зла – лихий дід.

Казка вчить бути добрим, милосердним, уміти пробачати, не чинити зло, любити природу.

Герої твору (17 слайд)

Фантастичні:

Хуха-Моховинка та інші Хухи, дух-Лісовик Хо-Суховик.

Реальні:

лісник, собака лісника, злий дід, хлопчи і дівчинка, їхні батьки, кози Лиска та Оришка.

       Творче завдання (18 слайд)

    Заповнити пропуски в реченні та відтворити зміст казки.

              Головним героєм казки є ______________________________. Хух можуть бачити лише_____________________. Хатинку Моховинки зруйнував ___________________. Коли хатка Моховинки була зруйнована, вона була змушена______________________________. Хуха-Муховинка знайшла собі притулок ________________________________________.  Крім кізочок, живучи у хліві, Хуха-Моховинка познайомилися з ___________________________________. Діти описували мамі Хуху______________________. Моховинці жилось у хліві _______________. Але згодом сталася ___________________. Хухі дід завдав лихо, він _______________________________. Через рік із злим дідом трапилася біда ____________________________________.  Ставлення Хухи до діда було ____________________. За свою добру справу Хуха попросила в діда _______________.  Казка закінчується ___________________________________. Перемагає _______________________.

7. Фізкультхвилинка (19 слайд)

8. Теорія літератури. (20 слайд)

У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи. Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.

Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.

Запис визначень в зошити.

-  Знайти портрет Моховинки у творі . Зачитати його.

-  «Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — "братики". Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки».

«Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шипшини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою».

Чи можна з портрету Моховинки дізнатися про її характер?

9.Асоціативний ряд  (слайд 21)

-          Запишіть по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації.

Маленька

Обережна

Хороша

Охайна

Віддана, вірна

И

Наполеглива

Культурна, красива

Активна, акуратна

V. Закріплення вивченого матеріалу

 Робота з картками (22 слайд)

Картка № 1

Напишіть міні-твір на тему «Якою я вважаю Хуху-Моховинку?» (5речень).

Картка № 2

Напишіть міні-твір на тему «Чи хотів би я бути Хухою?» (5 речень).

Картка № З

Напишіть міні-твір на тему «Чи існують Хухи насправді?» (5 речень).

Кросворд (22 слайд)

В. Королів-Старий «Хуха-Моховинка»

 

1    Х

 

 

2

У

 

 

 

 

 

 

3    Х

 

 

 

 

4

А

 

 

 

 

 

 

 

5   М

 

 

 

 

 

 

 

 

6

О

 

 

 

 

7

 

Х

 

 

8

О

 

 

 

 

9

 

В

 

 

 

 

 

 

 

10

И

 

 

 

11

 

 

Н

 

 

12

 

 

К

 

 

 

13

А

 

 

 

 

  1. Старий, мудрий та всіма поважаний …-Суковик.
  2. Хухи, які живуть у траві та бур’янах.
  3. Приміщення, де жила Моховинка після втрати домівки.
  4. У кожної дорослої Хухи вона повинна бути своя, окрема.
  5. Так звали Хуху через те, що вона була найменшою.
  6. Дерево, між корінням якого Моховинка зробила собі хатку.
  7. Ним Хуха утеплила своє житло.
  8. Хухи роблять його з повинності.
  9. У Моховинки, як і в усіх хух, вона була мінлива.
  10. Назва збірки казок В. Королева-Старого «Нечиста…».
  11. Людина, яка стежила за порядком у лісі.
  12. Кличка кози.
  13. Вони були у Моховинки голенькі, рожеві зісподу.

 

Відповіді

     1. Хо. 2. Бур'янки. 3. Хлів. 4. Хатинка. 5. Мізинчик. 6. Сосна. 7. Мох. 8. Добро. 9. Вовночка. 10. Сила. 11. Лісник. 12. Лиска. 13. Лапки

V. Підсумок уроку. (23 слайд)

Я вам відкрию таємницю.

Сьогодні до нас завітала Хуха-Моховинка, і так як ви всі вважаєте себе добрими людьми, я думаю, що Хуха нам покажеться і візьме від вас невеличке інтерв’ю              

-  Чого навчила вас  прочитана казка?

-  Чого цікавого я дізнався на уроці?

-   Що мені найбільше сподобалося?

-  Яким (якою) я хочу бути? 

         -  А чи вважаєте ви себе добрими людьми?           

       2. Живуть в душі у кожної людини

 Дві протилежні половини:

 Одна з них - добра, світла, чудотворна,

 А друга - чорна,зла, потворна.

 Нехай зникають сумнів, сум і зло!

 Нехай живе в тобі добро!

 Любов – могутній щит від бід,

 Весь біль розтопить наче лід!

VІ. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання. (24 слайд)

Написати твір – роздум «Добро переможе зло, якщо…»

Випереджувальне завдання:   розпитати у дорослих, яких міфічних істот вони знають, записати їхні розповіді, намалювати до записів ілюстрації.

Дякую вам за урок та бажаю добра й миру 

docx
Додано
28 березня
Переглядів
29
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку