Тема: «Вимова і правопис префіксів З-, С-, РОЗ -, БЕЗ-»
Мета: поглибити знання учнів про вимову та написання префіксів з-, с-, роз-, без-; закріпити орфографічні навички правильно писати префікси роз-, без-; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної землі.
Тип уроку: комбінований і формування практичних умінь та навичок.
Вид уроку: урок-подорож .
Обладнання: підручник, відеопроектор, презентація, наочний матеріал (карта зоря-ного неба або галактики; картинки 2 планет – роз-, без-;), 3 конверта з недописаними словами, скринька (у неї вкласти розрізані частинки прислів’їв), мікрофон з наклеєною табличкою «ТСН 1+1», скотч або клей, картки з домашнім завданням
Хід уроку
І. Організаційний момент. Слово вчителя (слайд 1)
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Добрий день, мої завзяті
Любі хлопчики й дівчата!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Скажіть, а чи подобається вам подорожувати? Я теж дуже полюбляю мандрувати і тому сьогодні запрошую вас до цікавої та незвичної подорожі – космічним Всесвітом української мови (слайд 2), де на вас чекають різноманітні творчі зупинки: сузір’я, невідомі планети … Перш, ніж розпочати нашу захопливу подорож, давайте піднімемо по черзі обрані вами космічні емблемки, за допомогою яких ви вже розділилися на зоряні команди. (1-ша команда- це зірки,2-га - сонце і 3-тя- ракета). Оберіть собі капітанів. А тепер пристебніть паски безпеки на портфелях, озбройтесь знаннями та вміннями, не забудьте про навчальне приладдя на партах, візьміть в політ і гарний настрій. Отож, наші 3 зіркові кораблі-зорельоти (слайд 3) під назвою «Всезнайки», якими ви будете керувати, вирушають підкорювати планети знань. Час польоту –
45 хв. А щоб нічого не забути, давайте в зошитах запишемо дату нашу космічної подорожі……… (вчитель на дошці пише число, класна робота). Отож, точка на-шого відправлення –Покровська ЗОШ № 3. А ось на яку планету ми з вами полетимо, ви повинні розгадати в ребусі. Увага на екран (слайд 4). (Відповідь – префікс)
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку
Так,молодці, все правильно відгадали! Зараз ми перебуваємо на планеті під назвою «Префікс». Тому сьогодні на уроці пригадаємо його, намагатимемось не сплутувати і правильно записувати.
IV. Актуалізація опорних знань
Ось для вас таке завдання… (слайд 5) Поміркуйте: чому в словах виділені різні префікси? (Подружки сфотографувалися на згадку про подорож; мама зшила для доньки гарну сукню)…. Так, в даному випадку ми згадуємо правило… (слайд 6)
А щоб його ніколи не забувати, давайте перевіримо себе і виконаємо письмово невеличке завдання на екрані (слайд 7).
…коритися
…цідити
…хопити
…ганяти
…питати
…танцювати
…носити
…фільмувати
Молодці, пригадали! Адже без попередніх знань ми ніяк не зможемо відкривати нові навчальні горизонти, запам’ятайте це.
V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу
А зараз давайте запишемо назву нашого незвичного уроку-подорожі… (слайд 8).
Звучить тема та мета уроку.
Ураховуючи тему уроку, доповніть речення.
Завдання (цілі) уроку
Я знатиму…
Я навчусь…
Я зможу…
Як бачите, на вас чекають 2 загадкові планети, які названі на честь 2-х рідних братів-префіксів. А як їх треба писати, давайте спитаємо у нашого наймудрішого помічника в навчанні. Ви здогадались, хто це?... Так, це підручник!
Тому відкриваємо § 38 на ст. 115 і опрацьовуємо теоретичний матеріал……
Я вважаю, що це правило всі запам’ятали. А щоб вам було ще легше, давайте поглянемо на екран і прокажемо його разом 2 рази…….. (слайд 9…, коли закінчують казати – слайд 10)
Ой, що ж це трапилось?! Лишень тільки правило вивчили, а вже ваші шляхи-орбіти раптово розходяться космічним простором… Але це не біда, не сумуйте! Сподіваюсь, ви добре це правило засвоїли, щоб ніякі перепони не змогли зупинити ваших знань. Зараз будете працювати в командах, тож будьте уважні при виконанні завдань (слайд 11)
Бескрайній, роздати, росфарбувати, росв’язати, безшумний, бесзвучний, безкрайній, розкреслити
1 екіпаж. Виписати слова, в яких знайшли помилку. Довести правильність свого вибору.
2 екіпаж. Скласти речення із словами, які написані правильно.
3 екіпаж. Розібрати 3 слова за будовою.
Перевірка робіт.
3.Бесіда (інформація з природознавства та математики)
А зараз давайте побудуємо асоціативний кущ до слова планета
Безмежна, вода, Земля, життя, куля, людина, космос…
-Яку орфографічну помилку можна зробити у слові Земля, як перевірити правильне написання цього слова?
Діти, як ви думаєте, як потрібно піклуватися про нашу планету, щоб зберегти життя на ній?
Що ж, мабуть, прийшла пора
Всім нам відпочити.
Хочу на фізкультхвилинку
всіх вас запросити.
Встаньте, діти, усміхніться,
Землі нашій поклоніться.
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
В різні боки нахиліться.
Покружляли, потяглися
Й до роботи знов взялися.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Як і в будь-якій подорожі ми з вами, діти, не повинні сидіти, склавши руки, а плідно працювати і вдосконалювати свої знання та вміння. Летимо далі. Наш зореліт потрапив під космічний дощ у вигляді …
міжгалактичного пазла . Капітани, підійдіть до мене і отримайте завдання: ви повинні зі своїми командами скласти прислів’я, наклеїти на аркуш паперу і пояснити його зміст.
Відповідь : (слайд 12)
Наша зоряна подорож космічною галактикою продовжується. Ще не стомилися в дорозі? Політ проходить нормально? Ви бачили протягом уроку на дощці 2 самотні планети з назвою префіксів, які ми сьогодні розглядали. Тож зараз ми зробимо так, щоб вони наповнились незвичайними жителями – словами. У мене для вас є 3 чарівні конверти, в яких знаходиться по 1 слову для кожного з вас із префіксами роз- або без-. Слухайте уважно умову завдання: ви обираєте собі будь-який папірець із словом, пишете на ньому правильний, на вашу думку, префікс і кріпите це слово за допомогою скотчу на дошку під певну планету. Всі це завдання зрозуміли ?
…горнути, …долати, …шукати, …хмарний, …секретити, …куштувати, …межний
…питати, …кінечний, …носити, …щебетатися, …чарований, …казати,
…сумнівний, …хлюпати, …звучний, …смішити
VII. Підсумок уроку. Рефлексія
Що ж, любі 5-класники, час нашої подорожі невтомно спливає. Повертаємось на початкове місце відправлення – в Покровську ЗОШ №3. Нікого під час польоту не загубили у космічних просторах української мови? Добре. Ми вже підлітаємо. І в класі вас із мандрівки зустрічає вгадайте хто? Звичайно, ведуча ТСН, яка хоче з перших вуст почути ваші перші враження (слайд 16)
VIIІ. Домашнє завдання
Поділившись своїми враженнями від подорожі, ми з’ясували, що ця тема дійсно є важливою у галактичному просторі української мови і зараз ви отримаєте свої космічні спецзавдання на секретних картках (слайд 17). Давайте для прикладу розглянемо 1 пару слів…. Все зрозуміло?
ІХ. Оцінювання учнів
Наша зоряна подорож скінчилась. Ви сьогодні дуже плідно й творчо працювали. (слайд 18)……… Тож я хочу порадувати вас маленькими солодкими метеоритами.
Х. Заключне слово вчителя
І на завершення нашої зустрічі хочу вам побажати: (слайд 19)
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
Урок закінчено. До побачення!