Відкритий урок ""Я досліджую світ

Про матеріал
Конспект відкритого уроку містить цікаві завдання та багато повчального матеріалу з Я досліджую світ
Перегляд файлу

 

Відкритий урок з інтегрованого курсу

Я досліджую світ у 4 класі на тему:

«Космічна подорож»

 

Мета: формувати уявлення учнів про Сонячну систему, про Сонце як її центр і про місце планет у ній, навчити учнів розрізняти планети; розвивати в дітей творчу активність, допитливість, пам'ять, логічне мислення та фантазію, уміння спостерігати, робити висновки; виховувати інтерес до наукових знань, бажання дізнаватися більше, бажання читати додаткову літературу.

Обладнання: презентація, фото Сонячної системи, планет.

Тип уроку: урок закріплення нових знань із використанням інтерактивних технологій і вправ.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Щоб урок не минув марно.

Треба працювать старанно.

III. Перевірка домашнього завдання.

1.Хвилинка спостережень.

— Який стан неба?

— Чи є опади? Які?

— Яка температура повітря?

— Чи є вітер? Який?

— Які зміни ви спостерігаєте у живій природі?

1. Тестова перевірка знань.

2. Фронтальна бесіда.

— Які уявлення про Землю і Всесвіт панували серед людей у давнину?

— Хто вперше з давніх учених висловив припущення про кулясту форму Землі?

— Хто з давніх учених навів докази кулястої форми Землі?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Як часто ви дивитесь на небо?

- Які питання у вас виникають, коли ви дивитесь на небо?

- Чи є в неба краї? (Ні, Всесвіт безмежний)

- Чому сонце світить яскравіше за місяць? (Сонце – це зірка)

 (Учитель узагальнює і доповнює відповіді учнів.)

- Люди завжди цікавились небесними світилами, багато чого нового про них відкривали і дізнавалися. Завдяки цьому виникла наука про небесні світила — астрономія (астрон — зоря, номос — закон).

ІV. Оголошення теми і мети уроку

- Сьогодні ми подорожуватимемо Сонячною системою і об’єктами нашої подорожі будуть планети Сонячної системи. Подорожуючи, ми з’ясуємо їх подібності чи відмінності, розкриємо деякі їх таємниці.

- Про що ви б хотіли дізнатись з цієї теми? (Відповіді учнів.)

- Працювати будемо за планом:

План

1. Сонячна система

2. Планети земної групи

3. Планети – гіганти

4. Плутон

V. Вивчення нового матеріалу

1. Психогімнастика

- Діти, а чи боїтесь ви темряви? (Відповіді учнів.)

- Заплющіть очі. Нашу Землю сповиває тиха ніч... На небі спалахують зірочки — більші та менші.

Уявіть себе зірочками. Замерехтіли наші зірочки — покліпайте очима. Зірочки розминають після сну свої промінчики — підніміть руки вгору. Ось так яскраво сяють наші зірочки.

Невдовзі ранок...

- Діти, як наступає ранок? (Перестають сяяти і зникають зірочки, сходить сонце). Тому опускайте руки.

- Яку зірку можна побачити вдень? (Сонце)

Сонце — зірка яскрава, що всіх зігріває.

2. Вступна бесіда

Срібними ліхтариками мерехтять зорі. Це дуже-дуже далеко від нас. Кожна зірка має своє місце у космічному просторі. І нерухомо світить звідти тисячоліттями. Чому світить? Та тому, що зірка — це суцільний клубок вогню.

Зіркою і центром нашої Сонячної системи є Сонце. Сонце це найнаближча до Землі зірка у всесвіті, яка дарує нам тепло і світло вже мільярди років. Саме Сонце робить можливим життя на Землі. Крім Сонця до складу Сонячної системи входять планети, їх супутники, астероїди (малі планети), комети, метеорити, міжпланетний газ.

Сонячна система у Всесвіті не одна. Існують інші зоряні системи, до складу яких входять зірки разом із планетами, що обертаються навколо них. Такі зоряні системи утворюють Галактики, а усі галактики утворюють Всесвіт, що не має ані кінця, ані краю, що є безмежним у часі та просторі

Всесвіт настільки великий, що його розміри важко уявити. Навіть провідні астрономи світу не можуть цього зробити, адже ще немає відповідних засобів, через які можна було б добратися до кожного його куточка.

3. Прогнозування

- Чи змогли б ви прожити без Сонця? Спробуйте на мить уявити собі життя без Сонця. Що сталося б? (Зникло б життя без тепла і енергії Сонця)

4. Практичні роботи

- Відгадайте загадку.

Що існує вік на волі

А кружляє вічно в колі? (Планета)

а) Планети земної групи

- Першою зупинкою нашої подорожі є планети земної групи. Щоб дізнатись їх назви, розгадайте ребуси.

Гра «Розгадай ребуси»

Земля

Меркурій

Венера

Марс

- Чому саме ці планети віднесли до однієї групи? (Вони схожі між собою і особливо схожі з Землею наявністю твердої поверхні, близькістю до Сонця).

 Планети-гіганти

- Ми продовжуємо свою подорож. Наступною зупинкою є зупинка під назвою Планети – гіганти. Пограймо в гру, щоб відгадати назви цих планет.

Гра «Граматична арифметика»

Юра - ра + пік - к + тер = Юпітер.

Сак - к + тур + н = Сатурн.

Урал - л+ н = Уран.

Неля - ля + пра - ра + ту + н = Нептун.

- То з чим пов’язана назва групи? (Планети цієї групи мають великі розміри).

- Ми продовжуємо свою подорож. Останньою зупинкою є планета, назву якої відгадайте за допомогою наступної гри.

Гра «Нумо, дзеркальце, скажи»!

нотулП

Найдальшу, дев’яту  планету Сонячної системи – Плутон – було відкрито у 1930 році. Тривалість зоряного року становить 248 земних років, тривалість доби – 6,5 з.д. 

Плутон обертається навколо власної осі подібно Урану і Венері у зворотному напрямку. Діаметр планети становить 2300 км, тому це найменша планета Сонячної системи. Поверхня планети являє собою крижану метанову пустелю, середня температура на якій сягає – 220 С.

Планета має один супутник Харон, який удвічі менший за діаметр Плутона, на відміну від Плутона переважно складається водяного льоду.
 

- До якої групи належить Плутон? (Плутон не належить до жодної з груп).

- Чому? (За хімічним складом він подібний до планет – гігантів, а за розмірами – до планет земної групи).
Фізкультхвилинка

(Діти виконують рухи, проспівуючи слова пісні.)

Хочеш все про Всесвіт знать,

Треба більш читати,

І тоді в небесний світ

Можеш поринати.

Астрономом станеш ти,

Щоб вивчати космос,

Знати більше про зірки,

Про сузір'я й Сонце.

Нам дощі і вітри, й зорепади не страшні.

Бо маємо знання міцні.

VІ Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра- вікторина “Планети”

Кожна правильна відповідь – 1 бал. Визначити планету сонячної системи за її характеристиками. Дати відповідь, піднявши картку, номер якої відповідає номеру планети.

  1.     На якій планеті існує життя? (3 Земля)
  2.     Планета, яка обертається навколо Сонця «лежачи на боці». (7 - Уран)
  3.     Яка планета подорожує між Сатурном і Нептуном? (7 Уран)
  4.     Планета, яка отримала ім’я бога війни? (4 Марс)
  5.     Планета, що обертається навколо Сонця у зворотному напрямку — зі сходу на захід (2 Венера)
  6.     Планета, названа в честь бога моря (8-Нептун)
  7.     Планета, яка має найпотужнішу систему кілець. (6 - Сатурн)
  8.     Найбільша планета (5 - Юпітер)
  9.     Перша планета від Сонця (1-Меркурій)
  10.  Остання планета від Сонця. (9 - Плутон)
  11.  Планета, на якій, як і на Землі відбувається зміна пір року. (4 Марс)

2.Хвилинка-цікавинка

       По дуже витягнутих орбітах рухаються навколо Сонця і комети (вчитель показує на схемі Сонячної системи). У комет розрізняють невелике яскраве ядро — «голову», що складається з криги (замерзлої води та інших замерзлих речовин) і світлої туманної оболонки з космічного газу та пилу, що його зовні оточує. Наближаючись до Сонця, замерзлі речовини ядра тануть й утворюють блискучий слід, схожий на велетенський хвіст. Тому й називають їх «хвостатими зорями».

Це цікаво знати. Навколо Сонця обертається понад сотню комет. Найбільш відома яскрава комета — Галлея. Вона наближається до Землі кожні 7576 років. Комета названа на честь англійського астронома Едмонда Галлея, який вирахував її орбіту. Останній раз комету спостерігали в 1986 році, а наступного разу її можна буде побачити 2061 року.

3. Гра «Четвертий зайвий»

- І поясніть чому.

Меркурій, Земля. Плутон, Сонце. (Сонце – зірка)

Планети, комети, ґрунт, зорі. (Грунт – не пов'язаний з космосом)

Юпітер. Венера, Уран. Нептун. (Венера – не планета-гігінт)

Комети, астероїди, Місяць, метеорити. (Місяць – супутник планета, решта не пов’язані з планетами)

VІІ Підсумок уроку

 Гра «Розмісти планети правильно»

Роздатковий матеріал. Учні на папірцях підписують планети Сонячної системи.

19.09.2014-1-5

 

VІІІ Домашнє завдання

Творче завдання: підготувати розповідь на тему «Я у Всесвіті», використовуючи малюнки, вірші, загадки тощо.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бондар Тетяна
Додано
19 грудня 2022
Переглядів
1403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку