Відкритий урок з інтегрованого курсу
Я досліджую світ у 4 класі на тему:
«Космічна подорож»
Мета: формувати уявлення учнів про Сонячну систему, про Сонце як її центр і про місце планет у ній, навчити учнів розрізняти планети; розвивати в дітей творчу активність, допитливість, пам'ять, логічне мислення та фантазію, уміння спостерігати, робити висновки; виховувати інтерес до наукових знань, бажання дізнаватися більше, бажання читати додаткову літературу.
Обладнання: презентація, фото Сонячної системи, планет.
Тип уроку: урок закріплення нових знань із використанням інтерактивних технологій і вправ.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Щоб урок не минув марно.
Треба працювать старанно.
III. Перевірка домашнього завдання.
1.Хвилинка спостережень.
— Який стан неба?
— Чи є опади? Які?
— Яка температура повітря?
— Чи є вітер? Який?
— Які зміни ви спостерігаєте у живій природі?
1. Тестова перевірка знань.
2. Фронтальна бесіда.
— Які уявлення про Землю і Всесвіт панували серед людей у давнину?
— Хто вперше з давніх учених висловив припущення про кулясту форму Землі?
— Хто з давніх учених навів докази кулястої форми Землі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
- Як часто ви дивитесь на небо?
- Які питання у вас виникають, коли ви дивитесь на небо?
- Чи є в неба краї? (Ні, Всесвіт безмежний)
- Чому сонце світить яскравіше за місяць? (Сонце – це зірка)
(Учитель узагальнює і доповнює відповіді учнів.)
- Люди завжди цікавились небесними світилами, багато чого нового про них відкривали і дізнавалися. Завдяки цьому виникла наука про небесні світила — астрономія (астрон — зоря, номос — закон).
ІV. Оголошення теми і мети уроку
- Сьогодні ми подорожуватимемо Сонячною системою і об’єктами нашої подорожі будуть планети Сонячної системи. Подорожуючи, ми з’ясуємо їх подібності чи відмінності, розкриємо деякі їх таємниці.
- Про що ви б хотіли дізнатись з цієї теми? (Відповіді учнів.)
- Працювати будемо за планом:
План
1. Сонячна система
2. Планети земної групи
3. Планети – гіганти
4. Плутон
V. Вивчення нового матеріалу
1. Психогімнастика
- Діти, а чи боїтесь ви темряви? (Відповіді учнів.)
- Заплющіть очі. Нашу Землю сповиває тиха ніч... На небі спалахують зірочки — більші та менші.
Уявіть себе зірочками. Замерехтіли наші зірочки — покліпайте очима. Зірочки розминають після сну свої промінчики — підніміть руки вгору. Ось так яскраво сяють наші зірочки.
Невдовзі ранок...
- Діти, як наступає ранок? (Перестають сяяти і зникають зірочки, сходить сонце). Тому опускайте руки.
- Яку зірку можна побачити вдень? (Сонце)
Сонце — зірка яскрава, що всіх зігріває.
2. Вступна бесіда
Срібними ліхтариками мерехтять зорі. Це дуже-дуже далеко від нас. Кожна зірка має своє місце у космічному просторі. І нерухомо світить звідти тисячоліттями. Чому світить? Та тому, що зірка — це суцільний клубок вогню.
Зіркою і центром нашої Сонячної системи є Сонце. Сонце це найнаближча до Землі зірка у всесвіті, яка дарує нам тепло і світло вже мільярди років. Саме Сонце робить можливим життя на Землі. Крім Сонця до складу Сонячної системи входять планети, їх супутники, астероїди (малі планети), комети, метеорити, міжпланетний газ.
Сонячна система у Всесвіті не одна. Існують інші зоряні системи, до складу яких входять зірки разом із планетами, що обертаються навколо них. Такі зоряні системи утворюють Галактики, а усі галактики утворюють Всесвіт, що не має ані кінця, ані краю, що є безмежним у часі та просторі
Всесвіт настільки великий, що його розміри важко уявити. Навіть провідні астрономи світу не можуть цього зробити, адже ще немає відповідних засобів, через які можна було б добратися до кожного його куточка.
3. Прогнозування
- Чи змогли б ви прожити без Сонця? Спробуйте на мить уявити собі життя без Сонця. Що сталося б? (Зникло б життя без тепла і енергії Сонця)
4. Практичні роботи
- Відгадайте загадку.
Що існує вік на волі
А кружляє вічно в колі? (Планета)
а) Планети земної групи
- Першою зупинкою нашої подорожі є планети земної групи. Щоб дізнатись їх назви, розгадайте ребуси.
Гра «Розгадай ребуси»
Земля
Меркурій
Венера
Марс
- Чому саме ці планети віднесли до однієї групи? (Вони схожі між собою і особливо схожі з Землею наявністю твердої поверхні, близькістю до Сонця).
Планети-гіганти
- Ми продовжуємо свою подорож. Наступною зупинкою є зупинка під назвою Планети – гіганти. Пограймо в гру, щоб відгадати назви цих планет.
Гра «Граматична арифметика»
Юра - ра + пік - к + тер = Юпітер.
Сак - к + тур + н = Сатурн.
Урал - л+ н = Уран.
Неля - ля + пра - ра + ту + н = Нептун.
- То з чим пов’язана назва групи? (Планети цієї групи мають великі розміри).
- Ми продовжуємо свою подорож. Останньою зупинкою є планета, назву якої відгадайте за допомогою наступної гри.
Гра «Нумо, дзеркальце, скажи»!
нотулП
Найдальшу, дев’яту планету Сонячної системи – Плутон – було відкрито у 1930 році. Тривалість зоряного року становить 248 земних років, тривалість доби – 6,5 з.д.
Плутон обертається навколо власної осі подібно Урану і Венері у зворотному напрямку. Діаметр планети становить 2300 км, тому це найменша планета Сонячної системи. Поверхня планети являє собою крижану метанову пустелю, середня температура на якій сягає – 220 С.
Планета має один супутник Харон, який удвічі менший за діаметр Плутона, на відміну від Плутона переважно складається водяного льоду.
- До якої групи належить Плутон? (Плутон не належить до жодної з груп).
- Чому? (За хімічним складом він подібний до планет – гігантів, а за розмірами – до планет земної групи).
Фізкультхвилинка
(Діти виконують рухи, проспівуючи слова пісні.)
Хочеш все про Всесвіт знать,
Треба більш читати,
І тоді в небесний світ
Можеш поринати.
Астрономом станеш ти,
Щоб вивчати космос,
Знати більше про зірки,
Про сузір'я й Сонце.
Нам дощі і вітри, й зорепади не страшні.
Бо маємо знання міцні.
VІ Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра- вікторина “Планети”
Кожна правильна відповідь – 1 бал. Визначити планету сонячної системи за її характеристиками. Дати відповідь, піднявши картку, номер якої відповідає номеру планети.
2.Хвилинка-цікавинка
По дуже витягнутих орбітах рухаються навколо Сонця і комети (вчитель показує на схемі Сонячної системи). У комет розрізняють невелике яскраве ядро — «голову», що складається з криги (замерзлої води та інших замерзлих речовин) і світлої туманної оболонки з космічного газу та пилу, що його зовні оточує. Наближаючись до Сонця, замерзлі речовини ядра тануть й утворюють блискучий слід, схожий на велетенський хвіст. Тому й називають їх «хвостатими зорями».
Це цікаво знати. Навколо Сонця обертається понад сотню комет. Найбільш відома яскрава комета — Галлея. Вона наближається до Землі кожні 7576 років. Комета названа на честь англійського астронома Едмонда Галлея, який вирахував її орбіту. Останній раз комету спостерігали в 1986 році, а наступного разу її можна буде побачити 2061 року.
3. Гра «Четвертий зайвий»
- І поясніть чому.
Меркурій, Земля. Плутон, Сонце. (Сонце – зірка)
Планети, комети, ґрунт, зорі. (Грунт – не пов'язаний з космосом)
Юпітер. Венера, Уран. Нептун. (Венера – не планета-гігінт)
Комети, астероїди, Місяць, метеорити. (Місяць – супутник планета, решта не пов’язані з планетами)
VІІ Підсумок уроку
Гра «Розмісти планети правильно»
Роздатковий матеріал. Учні на папірцях підписують планети Сонячної системи.
VІІІ Домашнє завдання
Творче завдання: підготувати розповідь на тему «Я у Всесвіті», використовуючи малюнки, вірші, загадки тощо.