Леся Українка. Вірш «На зеленому горбочку»
Хід уроку
І. Організація класу
1.Привітання.
Добрий день, малята,
Хлопчики і дівчата.
З давніх пір і понині
Кажуть в нас в Україні
Здоровенькі були!
-Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок?
-Що треба зробити тому, хто прокинувся вранці з поганим настроєм?
(Підійти до дзеркала і усміхнутися, сказати комусь приємні слова і обійняти когось із близьких, рідних людей, з’їсти щось смачненьке, солоденьке).
2. Мовленнєва розминка
-Уже традиційно розпочинаємо наш урок з мовленнєвої розминки. Перед вами скоромовка.
-Уявіть, що у вас в руках клубок ниток, намагайтеся читати скоромовку швидко, при цьому, ніби намотуючи нитку в клубок.
В темно-сірому жупані,
Сидить заєць на дивані,
Зачинив свою хатинку,
І гризе смачну морквинку.
II.Актуалізація опорних знань.
1.Робота над приказкою.
Лютневий сніг весною пахне.
-Як ви розумієте цю приказку?
(Лютий останній місяць зими, після нього до нас приходить довгоочікувана весна, день стає вже довшим, в повітрі вже відчувається дух весни. Тому так і говорять, лютневий сніг весною пахне, вказуючи, що вже зовсім скоро до нас завітає весна)
-Весна – прекрасна пора року. Їй присвячують свої твори поети і письменники, художники і композитори. Дуже любила весну і відома українська поетеса з творчістю якої ми сьогодні ознайомимося.
III.Оголошення теми уроку.
-Ми сьогодні з вами
поведемо мову
про чудову жінку,
українцям всім відому.
Оце перед вами
у квітах барвінку
наша поетеса —
Леся Українка.
-Сьогодні на уроці прочитаємо вірш Лесі Українки «На зеленому горбочку».
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Опрацювання статті «Леся Українка».
(вчитель розповідає біографію, а на презентації фото з життя Л.Українки)
Справжнє ім’я Лесі Українки – Лариса Петрівна Косач.
Вона народилася на Волині, росла у великій сім’ї, крім неї було ще п’ятеро дітей. У Лесі було двоє братів, та три сестри. Та найбільше вона любила спілкуватися зі своїм братом Михайлом. Разом вони навчалися та гралися.
В дитинстві дівчина любила читати, малювати, вишивати, співати.
У 4 роки вже добре читала, в 5 років –писала. А в 9 років склала свій перший вірш « Надія». Мама запропонувала їй підписувати свої твори-Леся Українка. Це був її псевдонім. Вона мала здібності до вивчення мов, знала їх аж 11.
Під час Водохреща в Луцьку дівчинка так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. З цього часу й починається її важка, виснажлива боротьба з хворобою. Перемагаючи біль, поетеса вчилася, писала свої твори, жила повноцінним життям.
Але ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: щоб не плакати, треба сміятись.
2. Ознайомлення з віршем «На зеленому горбочку» (відео)
1) Робота із заголовком.
- Прочитайте назву вірша. Про що ми можемо дізнатися за назвою? (Про місце подій).
-Слухаючи вірш, подумайте, з чим Л. Українка порівнює хатинку?
3.Аналіз прочитаного вірша.
А)Що ви відчуваєте після прослуховування вірша? (ЛЕГО)
Жовтий – гордість Блакитна – смуток
Червона – радість Зелена – захоплення
Синя – здивування Помаранчева – жаль
Б) Інтерактивна вправа «Колесо»
-Що ви уявляли, слухаючи цей вірш?
-Що описує Леся Українка у вірші? (природу)
-Де знаходилася хатинка?
-Що вийшло до хатинки?
-З ким порівнює поетеса сонце?
-Як сонце змінило хатку?
-Зачитайте пестливі, лагідні слова, які використано у вірші.
Зворушливий вірш "На зеленому горбочку" Лесі Українки розповідає про те, як малесенька хатинка з нетерпінням чекала, коли вийде сонечко. Поетеса порівнює хатинку з дитиною, а сонце з мамою. Ясне сонечко своїми теплими промінчиками зігріває хатинку, немов мати огортає своїми теплими обіймами свою маленьку дитинку
V.Закріплення вивченого матеріалу.
1.Читання вірша учнями мовчки.
2.Конкурс на кращого читця. (інтерактивна вправа)
-Читаючи цей вірш, намагайтеся передати замилування описаною картиною.
3. Доповнення вірша добиранням слів, що римуються. (Інтерактивна вправа Гра «Хвости»).
На зеленому …, (горбочку) у вишневому …, (садочку)
мов маленькая … (дитинка) притулилася …, (хатинка)
стиха вийшла …, (виглядати) чи не вийде її …. (мати)
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
1.Інтерактивна вправа.
-Який вірш ми читали на уроці?
-Хто автор?
-Що цікавого запам’ятали з життя Лесі Українки?
-Найбільше мені сподобалося….
Домашнє завдання – вивчити вірш напам’ять.
2.Рефлексія. (цеглинки ЛЕГО)
-Чи сподобався вам урок?
Червона-ні Жовта-так Зелена-дуже сподобався.
— Кожному з нас треба повчитися в цієї мужньої дівчини, як треба переносити тимчасові незгоди, біль, неприємності. Віримо в краще, мислимо позитивно та чекаємо нашої ПЕРЕМОГИ. Всім дякую за урок, гарного дня.