Відкритий урок з географії "Води суходолу. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейни й найповноводніші річки світу"

Про матеріал

Відкритий урок географії в 6 класі з теми "Води суходолу. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейни й найповноводніші річки світу. Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок"

Перегляд файлу

Відкритий урок географії

у 6 класі

з теми

«Води суходолу.  Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейни й найповноводніші річки світу. Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок»

                                   

 

 

 

                                   Підготувала

                                   учитель географії

                                  Курахівського ЗЗСО І-ІІІ  ступенів №1

                                  Павлуша Олена Іванівна

 

 

Тема: Води суходолу.  Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейни й найповноводніші річки світу. Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок.

Мета уроку:

 Навчальна: ознайомити учнів з поняттям "річка” та її частинами, розповісти про роль і значення річок в природі і в житті людини.

 Виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до природних багатств свого краю.

 Розвиваюча: розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння працювати з фізичною картою, інтерес до вивчення географії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Метод уроку: пояснювально – ілюстративний.

Обладнання: Фізична карта світу, опорні схеми (додаток 1), підручник, атласи.

Основні поняття: річка, русло, річкова тераса, заплава, витік, гирло, річкова система, річковий басейн, вододіл, поріг, водоспад.

Хід уроку

I .    Організаційний момент.

Вітання, перевірка присутніх.

IІ.     Актуалізація опорних знань.

  1. Прийом «Географічна розминка» (робота з картою за номенклатурою практичної роботи)
  2. Тестові завдання «Знайди пару»  (Додаток 2)
  3. Прийом «Бліцопитування»

• З яких частин складається гідросфера?

• Яка частина гідросфери припадає на води суходолу?

• Які типи поверхневих вод ви бачили?

III.    Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

І. Розповідь вчителя про лист з Австралії

       Діти,нещодавно, мені на електронну пошту надійшов лист, який мене дуже зацікавив, його надіслав мені Джек – учень 6 класу з Австралії. У цьому листі він запитує мене, що таке річки, які вони бувають, і як утворюються? Для нас з вами, діті, це питання здасться, звичайно, дивним, тому що кожен з вас уявляє, що таке річка. А ось в Австралії, самому сухому материку, річок дуже мало, а через високу температуру повітря деякі з них можуть навіть пересихати. Джек живе на півдні материка, тому він ніколи не бачив річок. Давайте  розберемо цю тему на нашому уроці, і врешті-решт разом з вами спробуємо написати лист-відповідь Джеку.

  1. Оголошення теми  та мети уроку
  2. Запис теми у зошити
  3. Ввідний контроль (Додаток 3)

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Що таке річка (робота з картою, підручник) .
  2. Кожен з вас на слові річка, напевно, уявляє водоток, який тече в заглиблені, і ви будете праві. Річка - це постійний потік води, що тече в розвиненій нею западині - руслі річки. Проаналізуємо докладніше структуру річки.

       Кожна річка має свій витік. Витік є початком річки. Вони можуть починатися як джерело, вихід на поверхню ґрунтових вод. Наприклад, як річка Уральська. Наша річка Вовча також походить з джерел поблизу села Вовче Покровського району.

 Початок річки може дати гірський льодовик, наприклад, як річки Терек або Інд. Річка може витікати з озера, як річка Ангара і річка Юкон. І вона може утворитися при злитті двох річок. Наприклад, як річка Об або Тиса (притока Дунаю) при злитті Білої Тиси і Чорної Тиси. Або вона може витікати з болота.

       Річкова вода вибирає напрямок свого руху, підкоряючись силі тяжіння. Вона тече зверху вниз, в напрямку опускання рельєфу. Всі річки несуть свої води в іншу річку або іншу водойму: озеро, море, океан. Місце впадіння річки в цю водойму називають гирлом річки. Гирло річки Амазонки - Атлантичний океан. Гирло річки Іртиш - це річка Об, в яку вона впадає, а гирло Дону - Азовське море, гирло Дніпра - Чорне море.

       На географічних картах річки завжди показують від джерела до гирла. Відстань від джерела річки до її гирла називається довжиною річки.

       Отже, давайте підпишемо основні елементи річки на схемі. А потім спробуємо показати річки на карті.

    Лінійно витягнута западина на земній поверхні, по якій тече річка, називається річковою долиною.

Русло - природний водний потiк, що рухається в заглибленнi, створеному його рухом.

Заплава -  частина річкової долини, яка затоплюється під час повені.

Тераси - це залишки колишніх заплав, розташованих на різних висотах, як величезні сходи.

  1. Річкова система ( робота з опорною схемою, підручник). Річки мають свої притоки. Притока річки - це водний потік, який приносить в неї свої води. Вони бувають праві і ліві. Щоб визначити, яка притока річки права, а яка ліва, потрібно дивитися в бік течії річки, тобто до гирла, то праворуч буде права притока річки, а зліва - ліва притока.  Наприклад, у р.Лєна витік знаходиться у горах, а гирло є море, права притока - річка Алдан, а ліва притока - річка Вілуй. У річки Міссісіпі, гирло якої - Мексиканська затока, річка Арканзас - права притока, а ліва - річка Огайо. Річка з усіма її притоками утворює річкову систему.

       Територія, з якої річки збирають свої води, називається річковим басейном. Басейн, діти, має будь-яка річка, в межах одного річкового басейну можуть бути навіть цілі міста і країни.

Найбільшою територією, з якої річка збирає свої води, є Амазонка. Тільки уявіть, 7 мільйонів квадратних кілометрів. Ця площа трохи менше, ніж площа Австралії.

Басейни двох річок розділені вододілом. Найчастіше вододілами є гірські хребти, а на рівнинах - пагорби. Наприклад, вододіл між річками Амур і Лєна проходить вздовж Станового хребта.

  1.      Режим та живлення річок ( складання опорної схеми у зошиті)

       У різну пору року річки поповнюють свої води з різних джерел: дощовими, талими та сніговими, льодовиковими або підземними водами. Так багато річок землі живляться дощовими водами. Цей тип живлення характерний для річок, які розташовані в районах, де постійно випадають рясні дощі. Такі річки повноводні цілий рік. Дощовий тип живлення характерний для рік Амазонка, Конго, Ніл, Амур. Льодовикове живлення притаманно для річок, які беруть свій початок у горах. У цих річках найвищий рівень води спостерігається влітку, коли починають танути льодовики. До такого типу живлення  відносяться річки: Амудар’я чи Кубань. Більшість річок мають змішане живлення. У цьому типі живлення складно виділити головне джерело поповнення річкових вод. Річки в різні пори року поповнюють свої води дощовими, сніговими, підземними або льодовиковими водами. Взимку, коли річки вкриті льодом, джерелом поповнення є підземні води, навесні річки поповнюють свої води за рахунок снігу, що тане, влітку, коли встановлюються високі температури повітря, дощова вода випаровується, тому живлення річок відбувається за рахунок підземних вод. Восени, коли йдуть затяжні дощі, річки поповнюються дощовими водами.

       Від живлення річки залежить її режим – періодична зміна рівня води у річці протягом року. Закономірний, очікуваний підйом води називають повінь. Повінь спостерігається щороку навесні, коли рівень води в річці піднімається через снігові води, що тануть. Води переповнюють русло та заливають частину річкової долини, заплаву річки. Цікавим є той факт, що річки, які течуть з півдня на північ, іноді приносять дуже багато проблем. Так на півдні, де знаходиться річка, як правило льодохід починається раніше, ніж на півночі. Тому дуже часто на таких річках утворюються затори. При повені річкові води можуть розливатись на десятки км, дуже часто такі явища відбуваються на річках Об та Лєна.

Короткочасне, раптове підняття рівня води в річці називають паводком. Паводок може виникати взимку при різкому потеплінні, призводячи до швидкого підняття рівня води в річці, підтопленні берегів та прибережних ділянок. Але найчастіше такі явища спостерігаються восени, коли випадають рясні дощі. Ще до режиму річки відноситься межень - це період, який характеризується незначною водністю і низьким рівнем води в річці і льодостав - період, коли спостерігається на річці або іншій водоймі нерухомий крижаний покрив. Заповніть схему у конспекті.

  1. Гірські та рівнинні річки

       Всі річки Землі протікають або рівнинною, або гірською місцевістю. Тому виділяють рівнинні та гірські річки. Вони відрізняються один від одного швидкістю течії та річковими долинами. Так рівнинні річки протікають, переважно по рівнинній місцевості, тому мають спокійну течію і широку річкову долину. Вони зручні для судноплавства. До таких річок належать Дон, Амазонка. Гірські ж річки протікають у горах, тому мають дуже швидку течію. Вони не утворюють велику кількість звивин і згинів як рівнинні річки, їх річкові долини вузькі і глибокі. До таких річок відносяться Колорадо, Вітім, Кубань.

  1. Опис річки за планом (Пам’ятка в опорному конспекті)
  2. Пороги та водоспади
  3. Фізкультхвилинка

V .  Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Прийом «Географічний диктант»

       Тепер діти ви знаєте практично все про річки. І можете допомогти мені написати відповідь Джеку. Я підготувала вам листи, тільки не вставила слова – поняття про які ви сьогодні дізналися під час  уроку. (учні заповнюють листи, додаток 4)

  1. Практична робота № 6. Позначення на контурній карті назв  річок.

Нагадую, що назви лінійних об'єктів, як, наприклад, гір, річок або течій, потрібно розміщувати по протяжності, так, щоб їх можна було прочитати, не перевертаючи карту.

VI. Рефлексія

Малювання своєї річки

       Нехай кожен із Вас намалює на дошці річку з такою кількістю приток, яка покаже, скільки нових знань ви сьогодні отримали під час уроку. Якщо ви нічого не дізналися з теми уроку - намалюйте річку без приток, якщо дізналися не дуже багато - намалюйте річку з кількома притоками. Ну а якщо вам все було зрозуміло, і Ви отримали величезний багаж знань - намалюйте річку з дуже великою кількістю приток.

VIІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати відповідний матеріал підручника .
  2. Практична робота №6 (річки)

 

VIІI. Підсумок уроку.

        Діти, чи досягли ми з вами мети, яку ставили перед собою на самому початку уроку? Чи заповнили ви прогалини у знаннях, які ми виявили у таблиці «Знаю! Дізнаюся!»?

• Робота з карткою «Ввідний контроль»

 Виставлення оцінок за роботу на уроці.

 

 

 

Нехай життя ваше тече рікою

Серед квітучих берегів

Бажаємо миру і світлої долі,

Запалу, енергії, сили доволі.

Творчого вогнику, віри й наснаги,

Щедрості серця, людської поваги.

 

 

 

                                                                                                      Додаток 1

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   Додаток 2

«Знайди пару»

(Встанови відповідність між поняттям та його визначенням)

1. Найсолоніше море

2. Найшвидша тепла течія  Атлантичного океану

3. Рух води, що виникає під впливом вітру

4. Плаваючі крижані брили

5. Висока хвиля, що утворюється від підводних землетрусів

6. Одиниця виміру солоності

7. Властивість води

8. Найширша і найглибша протока на Землі

9. Найбільше за площею море на планеті

10. Рух води в прибережних районах, спричинений тяжінням Місяця

 

А айсберг

Б проміле

В солоність

Г Червоне

Ґ  Дрейка

Д цунамі

Е Філіппінське

Є Гольфстрім

Ж хвиля

З відплив

 

 

                                                                                              (Додаток 3)

 

 

Поняття і явища

Знаю!

Вмію!

Дізнаюсь! 

Навчусь!

Річка. Виток. Гирло.

Дельта. Естуарій.

Приплив. Річкова система.

Вододіл. Тераси.

Басейн річки.

Заплава. Долина. Русло.

Як виміряти довжину річки по карті?

Як описати положення річки?

Як визначити басейн річки?

 

 

 

                                                                                                      Додаток 4

      Любий Джек!

____________це водний потік, що тече у виробленому ним поглибленні – ______________. Будь-яка річка має ______- місце початку річки. _______ - місце куди впадає річка. ___________ - річки, що впадають в інші, більші річки. Річка з усіма своїми притоками утворює _____________________, а ділянку поверхні, з якої вона збирають свої води, називають ____________. Кордоном між басейнами двох рік є ____________. Виділяють кілька типів живлення річок: __________, ____________, льодовикове, ____________ і змішане. _______________ - періодичне зміна рівня води в річці протягом року. Річки бувають _________і рівнинні. У руслах деяких річок можна спостерігати пороги та __________. Найвищий водоспад у світі ___________.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Помаліна Анастасія Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Павлуша Олена
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
23 січня 2022
Переглядів
1739
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку