Відкритий урок
світової літератури
( з використанням ІКТ )
у 7 класі
за темою:
О.Генрі « Останній листок»
Втілення в образі Бермана найкращих людських рис:
готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.
Тема: Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до
непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору
Мета: закріпити знання учнів про новелу як жанр;
формувати навички характеристики образів художнього твору;
розкривати творі здібності, критичне мислення учнів;
сприяти вихованню почуття милосердя, готовності до сапожертви
заради інших.
Тип уроку : комбінований
Обладнання: портрет О. Генрі, картки до асоціативного грона, текстові
завдання, кубики, тлумачні словники, «квітка доброти».
І. Організаційний момент
Вправа «Створи собі гарний настрій»
Вчитель: Шановні діти!
Рада знову зустрічі з вами на уроці зарубіжної літератури .
За вікном зимовий, морозний, похмурий ранок, але на душі в нас тепло і
затишно. Поверніться один до одного, посміхніться. Скажіть один одному
добре, лагідне слово.
У нас сьогодні незвичайний урок. До нас у клас завітали гості – люди
добрі, щирі, хороші.
Не хвилюйтесь!
Краще привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром.
Давайте побажаємо один одному всіляких гараздів, добро натхнення.
Емоційний настрій:
Сподіваюсь, на уроці ви будете активними, творчими, розумними, ініціативними, енергійними.
Квітка доброти
За кожну правильну усну відповідь на уроці ви будете отримувати пелюстки
квітки. В кінці уроку ви зможете зібрати «квітку доброти». Бажаю вам усім успіху.
ІІ. Актуалізація. Перевірка домашнього завдання
1. Бесіда
− Над яким розділом літератури ми розпочали роботу?
− Який твір розпочали вивчати?
− Хто є автором?
2. Вправа «Так чи ні ?»
− Пропоную перевірити відомості про автора вправою «Так чи ні ?»
1) Справжнє ім’я О. Генрі Вільям Сідні Портер. Так чи ні?
2) О. Генрі – американський письменник. Так чи ні?
3) Вихованням хлопця в дитинстві займався батько. Так чи ні?
4) В 15 років став фармацевтом в аптеці батька. Так чи ні?
5) О. Генрі мав власну газету. Так и ні?
6) Псевдонім у письменника з’явився саме у в’язниці. Так чи ні?
7) Секрет свого псевдоніма письменник не розкрив. Так чи ні?
8) Між 1904- 1910 р. вийшло 9 збірок новел. Так чи ні?
9) Життя О. Генрі було важким, повне випробування. Так чи ні?
10) Жанр, в якому працював О. Генрі – це новела. Так чи ні?
11) Письменник прожив 48 років, з них близько 10 років займався літературною діяльністю. Так и ні?
12) Літературна спадщина О. Генрі – 273 новели, роман «Королі й капуста»
− Звірте свої відповіді з моїми.
3. Повторення теоретичного матеріалу
− Наступна вправа нам дасть змогу повторити питання теорії літератури, які нам знадобляться на уроці.
Оповідання – невеликий прозовий твір про одну и кілька подій із життя
персонажа.
Новела – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.
Композиція – будова твору, особливості розташування частин, епізодів.
Ідея – основна думка художнього твору.
Тема – коло життєвих явищ, зображених у творі.
4. Тести
− А зараз приготуйтесь виконати тести
1) Нагорі триповерхового будинку знаходилась:
а) студія Сью і Джонсі; б) майстерня Бермана; в) художній клас.
2) Як лікарі називали чужинця, що розгулював по колонії в листопаді?
а) пташиний грип; б) пневмонія; в) чума.
3) Джонсі захворіла на …
а) грип; б) пневмонію; в) сухоти.
4) Про що мріяла Джонсі?
а) навчитись грати на фортепіано;
б) вийти заміж;
в) написати фарбами Неаполітанську затоку.
5) Що Джонсі рахувала у зворотному порядку
а) галок на дереві; б) листя на плющі; в) зірки на небі.
6) Джонсі сказала, що помре, коли:
а) впаде останній листок;
б)прийде зима;
в) пташки відлетять у вирій.
7) Старий Берман був…
а) лікарем; б) письменником; в) художником.
8) Берман мешкав на …
а) першому поверсі; б) другому; в) третьому.
9) Берман заробляв собі на хліб тим, що …
а) малював вивіски на рекламу;
б) позував молодим художникам;
в) продавав картини.
10) Що написав Берман?
а) останній листок плюща; б) останній пейзаж; в) портрет Джонсі
ІІІ. Мотивація. Очікувані результати
Вчитель: Тема нашого уроку
“Втілення в образі Бермана найкращих людських рис. Гуманізм твору”.
− Наш урок сприятиме закріпленню знань про новелу як жанр;
формуванню навичок характеристики образу художнього твору;
розвитку творчих здібностей;
вихованню почуття милосердя, готовності до самопожертви заради інших.
− Епіграфом уроку будуть слова О. Генрі
Найцінніший скарб на землі – християнська любов.
− Що ви очікуєте від уроку?
(відповіді учнів)
ІV. Вивчення нового матеріалу (одразу дається домашнє завдання)
Експозиція |
Зав’язка |
Кульмінація |
Розв’язка |
Розмова Сью з лікарем про хворобу Джонсі |
Прихід Бермана |
Берман малює останній листок для хворої Джонсі |
Одужання Джонсі |
Тема – зображення хвороби й одужання Джонсі; показ різних типів ставлення
до життя й людей.
Гуманізм – чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо,
повагою до її гідності.
Вчитель: Джонсі втратила любов до життя, поступилась слабкодухості, а своїм
життям за це заплатив Берман.
Сьогодні він герой нашого уроку.
(типовий невдаха, лідер, бридкий старий буркотун, приречений ніколи не створити шедевр)
І група – Читання уривків з коментарем, які найкраще характеризують Бермана.
ІІ група – Вправа «Гронування»
З перелічених якостей людей виділіть ті, що були притаманні Берману.
Створіть асоціативне гроно
Вміння співчувати Почуття відповідальності
Мудрість Дисциплінованість
Мужність Правдивість
Небайдужість Доброта
Цілеспрямованість Щедрість
Готовність до самопожертви Тактовність
та інші Чуйність
Презентація роботи в групах
Вчитель: Милосердя, доброта, чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді – найкращі риси людей. Саме таким і був художник – невдаха Берман
Образ Бермана набуває справжньої духовної величі, а смерть його викликає в нас біль, ніби із життя пішла близька для нас людина.
(тому, що цей листок був останнім малюнком у житті Бермана, але цей малюнок став вічним шедевром у пам’яті Сью й Джонсі)
Ідея – найголовніша цінність – людське життя; возвеличення сили людських почуттів, здатних перебороти
найстрашніше.
Я пропоную групами скласти сенкан, тема якого Берман
Милосердний, добрий
допомагає, переживає, піклується
створив справжній шедевр
(морально виростає в наших очах)
(перетворюється на символ самопожертви)
Гуманіст
Міні – дискусія
Чи погоджуєтесь ви з думкою О. Генрі?
(відповіді учнів)
V. Підсумок. Оцінювання.
(відповіді учнів)
О. Генрі допоміг мені зрозуміти, що …
( − сенс життя у самому житті, треба жити всупереч обставинам і негараздам;
Оцінки за урок ви отримуєте такі …
Оформіть квітку
Подаруйте «квітки доброти» нашим гостям. Тим самим ви передасте часточку своєї доброти, теплоти, щирості присутнім.
4. Заключне слово вчителя
− Сьогодні на уроці прозвучало багато слушних думок і припущень, під час роботи виникали навіть міні – дискусії.
Чудово, що не було байдужих, що кожен не просто висловлював думку, але й мотивував.
Чим активнішими будемо ми з вами у своїх діях у прагненні до доброти та щирості, тим менше буде серед нас байдужих.
− І на останок, я б хотіла подарувати вам вірш.
Творіть добро, щоб кращим став цей світ,
Не знали горя щоб старі й малі.
Страждання нищіть нанівець,
Свій слід залиште на землі.
Теплом своїм ви серце обігрійте
Тому, хто вже наругу притерпів.
Тому, кому терпіть не сила,
Хто горе побороти не зумів.
Байдужими не станьте тільки
І пам’ятайте, що ми – люди.
Творіть добро, піклуйтеся про інших –
І посвітлішає усюди.
Л. Сліпенко
− Сподіваюсь, що ви саме й станете небайдужими людьми.
Дякую за активну роботу на уроці.
VІ. Домашнє завдання: прочитати оповідання Джеймса Олдріджа «Останній дюйм».
1