Урок № 3. Тема. Ульф Старк «Диваки і зануди». Стосунки Симони з однолітками. Складний шлях героїні до усвідомлення власної сутності
Мета: формування предметних компетентностей: опрацювати зміст 5-8 розділів твору; допомогти учням зрозуміти складний шлях героїні, зупинитись на проблемах у стосунках з однолітками; розвивати аналітичне та критичне мислення, зв'язне усне мовлення, уміння висловлювати свої судження й аргументувати їх; ключові — спілкування державною мовою (уміння висловлювати думки, почуття, погляди), комунікативна компетентність (розвивати навички роботи в колективі, в парах), математична компетентність (уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати таблицю)), уміння вчитися впродовж життя (уміння постійно поповнювати словниковий запас; користуватися різними джерелами довідкової інформації (словником)); виховна: неприйняття насилля, жорстокості й несправедливості в будь-яких її проявах, виховувати толерантність Очікувані результати: учні знають зміст 5-8 розділів твору, розуміють складність стосунків Симони з однолітками, розуміють реальність проблем, надають поради літературній героїні, розвивають усне мовлення, аналітичне та критичне мислення, висловлюють власні враження та думки Основні терміни та поняття: печворк, повість, сюжет, булінг Обладнання: портрет Старка, тексти твору, ілюстрації до повісті (5-8 розділи), таблиця «Що?» / «Отже, що?» / «Що тепер?» Тип уроку: урок засвоєння знань і формування на їх основі вмінь та навичок
Перебіг уроку
Школа вчить нас розуміти реальність. Ходити до школи означає відкрити розум і серце для реальності в багатстві її аспектів, її вимірів. Папа Francesco
І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань 1. Перевірка домашнього завдання. Створити печворк «Хто і чому є диваками і занудами у творі Ульфа Старка? Моє бачення питання». Сьогодні ми ознайомимося з печворками. Сподіваюсь, що до вирішення питання: «Хто і чому є диваками і занудами у творі Ульфа Старка?» - ви підійшли серйозно і творчо. Тому вам слово. Печворк (від англ. patchwork - ковдра, покривало, виріб із різнокольорових клаптів. 2. «Творчий калейдоскоп». Презентація учнівських ілюстрацій до повісті «Диваки і зануди» за прочитаними розділами 5-8 (короткі коментарі). За традицією послухаємо також творчі звіти художників – ілюстраторів. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності 1. Слово вчителя. — Ви знаєте, що таке булінг?- До кого застосовують булінг? – Чому таке явище з’явилось? - Чи є можливість запобігти розповсюдженню булінгу? Про це і не лише поговоримо на уроці. IV. Оголошення теми й мети уроку V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу 1. Розвиток критичного мислення. Робота з таблицею «Що?» / «Отже, що?» / «Що тепер?», яку ми будемо заповнювати протягом уроку.
«Що?» |
«Отже, що?» |
«Що тепер?» |
Очікувані відповіді. Подвійне життя (в школі – хлопчик, вдома – дівчинка), небажання бачити когось щасливим, необ’єктивне ставлення до інших (+Аксельсон); можна хитрувати, зняти провину з себе (ситуація з курткою); бійки, коли всі просто спостерігають (булінг); куріння, передчасне дорослішання; вчинки, що можуть призвести до трагедіїї і т. п. |
|
|
Алгоритм дії. 1. Указуючи на колонку «Що?», вчитель просить учнів підсумувати найбільш важливі ідеї, які вони щойно обговорювали з даної теми. Після обговорення вчитель записує узагальнені ідеї в колонку «Що?». 2. Далі вчитель просить учнів подумати, що є важливим у тих ідеях, які вони щойно перелічили. Чому вони мають значення? У чому значення цих фактів або ідей для життя людей? Після обговорення вчитель записує узагальнені пункти в колонку «Отже, що?». З. Потім вчитель запитує учнів, що вони можуть зробити відносно проблеми або питання, яке вони обговорювали. Він може попросити учнів методом мозкового штурму генерувати ідеї - що вони могли б зробити, щоб допомогти вирішити обговорювану проблему. Їхні дії можуть бути такими: можуть зробити окремі учні Наприклад, якщо обговорювана проблема – це проблема куріння, то окремі учні можуть підписати угоду, де вони пообіцяють не курити, не вживати грубих, лайливих слів; можуть зробити групи учнів Наприклад, невелика група учнів може намалювати плакати й розвісити їх у школі; може зробити цілий клас Наприклад, цілим класом можна в суботу зібрати сміття в громадському парку або уздовж дороги. Ці дії записуються у третю колонку «Що тепер?». 2. Слово учителя. Зверніть увагу, що сьогодні ми говоримо про дуже серйозні і важливі для вас речі: стосунки з однолітками, складний шлях до усвідомлення особистості. Хто я; навіщо я зараз саме тут, а не деінде; що мені робити , щоб бути успішним; що зробити, аби мене поважали; ставились до мене з розумінням, підтримували мене та ще багато – багато питань, на які відразу і не знаходиться відповідь. На жаль. Але є можливість мінімізувати втрати через неконструктивну поведінку. У цьому нам допоможе погляд зі сторони, погляд письменника, який описує різні ситуації і дає можливість побачити результат – бажаний чи неочікуваний. 3. Евристична бесіда за розділами 5-8. Розділ 5. 1. Що хвилювало Симону, коли вона їхала за новим одягом? (Як довго вона буде вдавати з себе хлопця) 2. Кого звинувачувала дівчинка у цій ситуації і чому? (Інгве, бо через нього мама вирішила змінити місце проживання, втрата пса, видно з вікна дитячої море і сміттєзвалище і т. д.) 3. Кого героїня побачила біля фонтану «Орфей»? (Кільроя). 4 Чим закінчилась погоня за собакою? (С. зачепила дідугана на роликах і, коли падала, зачепилась за сумку жінки; звинуватили у крадіжці, викликали поліцію)5. Хто такий Аксельсон? (Сусід С. ) і як він поставився до героїні?(Назвав негідником, п’яницею, хотів арешту) Чому? (Напевно, не любить підлітків)6. Як закінчилась ця історія? (Жінка –поліцейська повірила дівчинці і відпустила; С. вдома, приготувала хлопчачий одяг, дивилася на склянну кулю, доки не заснула.) Розділ 6. 1. Як дівчинка зранку привела себе до порядку? (Підрізала волосся ще коротше). Навіщо? (Стати ще більше схожою на хлопчика) 2. У школі на уроці англійської мови була контрольна робота. Симона раділа, дивлячись на Ісака. Чому? (Його побив власник куртки). Чи це булінг? Як «віддячив» хлопець «товаришеві»? (Звинуватив дівчинку у списуванні).3. Як характеризує Симону епізод з малюнком лебедя у класній кімнаті? (Малюнок був несхожий на інші; зображено дуже особисто, це мить життя) 4. «Симона» прийняли у ватагу, яка проводила перерви у човновому будиночку, куди дівчаткам – зась. Як проводили тут час підлітки? (Спілкувалися, обговорювали різні ситуаціїї, слухали радіоприймач, розглядали комікси, журнали про кохання, грали в карти, курили) 5. Чому Симона так спокійно поставилась до неправдивих обіцянок Ісака принести на урок домашніх улюбленців-птахів і навіщо пообіцяла допомогти? (Бо сама зав’язла у неправді; все йшло так добре, що дівчина вже й сама вірила, що зможе все; напевно, сама не розуміючи, почала симпатизувати хлопцю). 6. В чому комічність ситуацій перебування Симони в дівчачій, а потім хлоп’ячій роздягальнях? Чи можливі такі ситуації в реальному житті? Розділ 7. 1.За «Симоном» постійно спостерігає Катті. І ось вона йде проводжати, нашу героїню, яка дуже боїться, що неправда про її стать розкриється, а у Симони тільки –но починають налагоджуватися дружні стосунки з Ісаком. Що відбувається між Катті та «Симоном»? (Катті говорить, що «він» їй подобається і навіть цілує) 2. Хто став свідком цього дійства, але нікому про це не обмовився, з несподіванки втрапив в халепу та приніс додому маленьке цуценя? ( Вітчим Інгве) Як ці факти характеризують чоловіка? (Добрий, спокійний, розуміє Симону, по своєму підтримує її, хоче з нею знайти спільну мову) 3. Чому пізно ввечері дівчинка піднялась до дідуся і про що розповіла? ( Як її сприйняли за хлопчика, як сусід вважав злодієм та п’яничкою, про Ісака, про поцілунок Катті) 4. Що розповів дідусь про маленьких демонят? Кого він мав на увазі? (Їх створив Бог, щоб Йому не було сумно, щоб і людям також було весело. Напевно, натякав на те, що і діти існують для того, аби дорослі не сумували). Розділ 8. 1. Як ви вважаєте, чому Симона залізла на дах школи, відкрила вікно кабінету (ризикуючи життям), спустилась вниз, відчинила школу, наловила качок і впустила їх до кабінету? Чи розважливо це було? Чи замислювалась вона над наслідками своїх вчинків? (Звичайно, ні. Симона вжилася в роль, а ще хотіла довести свою сміливість, відчути повагу інших, довести, що не кидає слів на вітер; все робила для Ісака: зародилась симпатія до хлопця і т п.) 2. Як поводила себе Симона в цій ситуації? (Відразу зізналася, вразили очі вчительки (схожі на мамині), тепер тільки зрозуміла, що розплата невідворотня). 3. Які висновки можете зробити стосовно поведінки Симони? (Розумієте/не розумієте; підтримуете/ не підтримуєте і в чому саме?) VI. Закріплення знань, умінь та навичок 1. Продовження роботи по заповненню таблиці «Що?» / «Отже, що?» / «Що тепер?». Першу колонку ми заповнили, потрібно працювати далі.
«Що?» |
«Отже, що?» |
«Що тепер?» |
|
Очікувані відповіді. Подвійне приховане життя (вдома один, в школі зовсім інший) – це гіркий досвід героїні і попередження нам; використання образливих слів призводить до приниження особистості; обговорення в грубій формі питань про фізичні відмінності між хлопчиком і дівчинкою призводить до приниження, нездорового ставлення, осміювання і навіть несприйняття свого тіла; бійки призводять до фізичних ушкоджень, куріння призводить до послаблення імунітету, вчинення непродуманих дій можуть завдати шкоди як фізично, так і психологічно (морально). Щоб життя було яскравим, радісним та щасливим, потрібно багато спілкуватися, обговорювати різні ситуації, проблеми, займатися спільними цікавими справами, довіряти, поважати, більше хвалити та любити.Обіцяю бути більш стриманим, толерантним і т. п. |
Очікувані відповіді. Окремо або групою можна створити плакат або стіннівку про проблеми, які є у нашому класі (не називаючи імен та прізвищ). Можливо попередити прояви булінгу у стосунках дітей, дітей та дорослих (якщо є така проблема). Придумати спільну справу, яка б допомогла налагодити стосунки між двома лідерами у класі і т. д. |
VIІ. Підсумки уроку. Рефлексія 1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» ♦ Закінчіть речення – Важливим питанням для мене особисто є… - Вважаю, що налагодити стосунки в новому колективі складно, бо…/ легко, бо… - Симоні дуже складно прокладати свій шлях у стосунках, тому що… 2. Створення сенканів. Створіть сенкани на дані слова. Школа Симона Весела, непередбачувана Розумна, емоційна Навчає, виховує, розвиває Злиться, ображається, співчуває Підказує шлях для розвитку Очікує змін на краще Дім Особистість VIІІ. Домашнє завдання 1. Для всіх. Прочитати 9-12 розділи повісті Старка «Диваки і зануди», переказувати цікаві епізоди. 2. Для бажаючих. 1. Створити на окремому аркуші яскравий плакат- попередженя, чому вам та вашим одноліткам бажано уникати проблем із вживанням грубої лексики, із застосуванням булінгу, із курінням, раннім подорослішанням, некерованими логікою вчинками і т. п. (В допомогу – ваш особистий погляд на одну з проблем). 2. Намалювати ілюстрації до твору за прочитаними розділами.