Відкритий урок з української мови у 1 класі «Українська хата. Обереги» в рамках проекту «Сім'я-ключ до щастя» Вчитель:Лягуша Г.П.

Про матеріал
Відкритий урок з української мови у 1 класі «Українська хата.Обереги»в рамках проекту«Сім'я-ключ до щастя» Мета. Узагальнити , систематизувати та розширити знання дітей про українські символи та обереги, розуміння їх ролі у культурному розвитку України; формувати у дітей поняття про казку як художній твір; розвивати усне мовлення, уяву, фантазію, вміння самостійно робити висновки; збагачувати мовленнєвий словник дітей, виховувати почуття доброти, уваги до ближнього,а також розвивати творчі здібності при створенні учнями власних композицій – оберегів, виховання патріотизму, почуття національної гідності.
Перегляд файлу

Додаток №10

Відкритий урок з української мови у 1 класі

«Українська хата. Обереги»

в рамках проекту

«Сім'я-ключ до щастя»

Вчитель:Лягуша Г.П.

 

(Урок з використанням елементів методики критичного мислення

та літературного читання.)

 

Мета. Узагальнити , систематизувати та розширити знання дітей про українські символи та обереги, розуміння їх ролі у культурному розвитку України; формувати у дітей поняття про казку як художній твір; розвивати усне мовлення, уяву, фантазію, вміння самостійно робити висновки; збагачувати мовленнєвий словник дітей, виховувати почуття доброти, уваги до ближнього,а також розвивати творчі здібності при створенні учнями власних композицій – оберегів, виховання патріотизму, почуття національної гідності.

Обладнання. Роздатковий матеріал з малюнків, малюнки до казки,малюнки  символів,презентація

J:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\DSCN2850.JPG 

 

J:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\SDC16006.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

1. Хвилинка психологічного настрою.

Шкільний дзвоник вже лунає,

Учнів на урок скликає.

Ось і гості завітали

ми їх чемно привітаєм.(Діти вітаються.)

А зараз в коло станемо, щоб зібратись,

І урок цікавий розпочати. (Діти утворюють коло.)

- На що схоже коло, яке ми з вами утворили? (На сонечко, яєчко.)

- Згадайте, під час якого свята, українці стають в ланцюг, беруться за руки і говорять один одному теплі слова, бажають, щоб наш народ був щасливим і багатим.(День Соборності.)

-Коли його святкують українці? (22січня.)

- І ми почнемо урок зі щирих слів вітання та побажання, при цьому будемо вживати імена у кличній формі. (Вероніко, Єгоре, Маріє, Настю, Дарино, Маргарито, Сашо, Юлю, Євгене, Іллюшо, Дашо, Тарасе, Аліно, Віолето, Максиме.)

- А що ми побажаємо один одному на урок?

- Нових знань, успіхів, бути уважним, активним, гарного настрою, добра, радості.

- Посміхніться один одному, хай посмішка зігріє нас так само ласкаво та ніжно, як промінці сонця. Дякую, тихенько сідайте.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Оголошення плану уроку.

-Над яким проектом ми працюємо? («Сім′я- ключ до щастя»)

-Сьогодні на уроці української мови, продовжуючи працювати над проектом,ми згадаємо українські символи-обереги;завітаємо в гості до бабусі з дідусем і послухаємо казочку та навчимося її переказувати; завітаємо до лялькового театру;

пограємо у гру – танок; та завершимо композицію «Оберіг для моєї сім’ї».

 

 

2.Проблемне питання.

-Починаючи працювати над темою «Обереги» у нас виникло проблемне питання. Згадайте це питання.

-«Чи потрібні українські символи й обереги сучасній молодій сім’ї? Віддати перевагу китайським символам чи українським оберегам?»

В кінці уроку кожен матиме змогу висловити свою думку.

 

3.Закріплення знань про символи.

-А зараз подивіться на дошку. Розгляньте малюнки.

-Назвіть, що зображено?

 -Як одним словом можна назвати? (Символи.)

-На які дві групи можна розділити символи (Державні та народні.)

Будь ласка,розподіліть на групи.(Біля дошки працюють 2 учні.)

-А для чого нам треба знати українські символи?

-Відомий український поет Максим Рильський писав:

"Хто не знає свого минулого, той не вартий щасливого майбутнього". І це справді так. Кожний народ шанує свої святині, символи, обереги.

4.Розповідь про виставку.

А в класі у нас відбулася  виставка українських символів та  сімейних оберегів, якими прикрашені домівки учнів. Після уроку ми запрошуємо гостей на нашу виставку.

 

5.Перевірка роботи  учнів.

-А ми подивимось, як учні виконали завдання.

-Як назвати символи 1 групи? (Державні.)

-А коли був прийнятий закон про державні символи (підказки –дати) у січні та лютому . 1992 року

-Молодці. Дякую.

 

6.Робота із сенканом про хату.

А ще група  учнів під час роботи над проектом виконувала творчу роботу і разом з батьками складали сенкани про українські символи. Подумайте, про який символ йдеться:

Затишна, батьківська.

Зігріває, оберігає, чекає.

Запрошуємо гостей до неї.

Це символ. (хата)

-Молодці.

-Доберіть слова - синоніми(нанизати намистинки із слів) :хата-дім,будинок,оселя.

-Споріднені:хата,хатинка,хатній.

Ось яке гарне намисто. Воно теж є українським символом і означало здоров'я, щастя та вроду дівчині та жінці.

 

7. Мовна розминка. В гості до бабусі з дідусем.Слайд 2

-А нас біля хатинки чекають в гості бабуся з дідусем. Але спочатку вивчимо віршик ,з яким ми завітаємо в гості. Послухайте.

1.2-в гості радо ми йдемо,

Ось намисто несемо

Сонечко ласкаве світить
Усміхнулись щиро діти.

-Чітко вимовляємо слова: щиро(от души), сонечко, намисто. Повторіть.

-Піднялися і, утворюючи коло, йдемо до бабусі з дідусем.Слайд 3

-А зустрічають вас шановні господарі (вчитель одягає ляльку-бабусю,а учень ляльку - дідуся).

-Згадайте слова вітання та зверніться до господарів.

-Доброго дня, дідусю і бабусю. (Спочатку запитати 1 учня, а потім хором повторити:добридень, хорошого дня, доброго здоров’ячка.)

-Добре. Сідайте зручненько.

-Бабуся хоче запитати,чи знаєте ви найдавнішу богиню добра і захисту від усякого зла.(Берегиня.)

-А тепер відгадайте дідову загадку

Який предмет хатнього побуту має особливе значення?(Піч.)

Молодці.

 

III.Вивчення нового матеріалу.

1.Розповідь вчителя. Зв'язок теми уроку з проектною діяльністю.

Розповідь учителя.

І саме лежачи на печі, діти слухали перші казочки. А казки, які дитина вперше чула від батьків, бабусі та дідуся також є народними оберегами. В них зібрана життєва мудрість всього народу. Отже до наших символів ми можемо додати ще й казку.(На дошці табличка-КАЗКА.)

2.Бесіда. Встановлення рівня знань про казки. Складання кластера «Казки»

-Давайте згадаємо, з якими українськими народними казками ми познайомились на уроках української мови?

-«Лисичка і Журавель», «Рукавичка», «Лисиця та Вовк».

-Хто є головними героями цих казок?

-Як називаються казки, в яких розповідається про життя тварин? (вивішується з малюнком - про тварин.)

-Які ще групи казок ви знаєте? ( Вивішується з малюнком - чарівні та побутові.)

-В залежності від того,хто їх написав на які дві групи діляться казки?

(Вивішується з малюнком - авторські та народні.)

-Так який твір називається казкою?(Це твір фантастичного змісту.)

3. Визначення особливостей казки.

-А які особливості має казка? (Відповіді дітей)

Особливості казки

  1. Зачин і кінцівка – приказка.Слайд 4
  2. Чарівні предмети.
  3. Трикратне повторення.
  4. Вигадані, або фантастичні події.
  5. Казкові імена героїв.
  6. Позитивні та негативні персонажі.
  7. Добро перемагає над злом.
  8. Щасливий кінець твору.

4.Оголошення теми, мети та завдань уроку.

-Сьогодні ми послухаємо казку, навчимося правильно розповідати її українською мовою,а також визначимо її особливості та вид.

 Ця казка знайома кожній дитині.

-А що це за казка, дізнаєтесь, відгадавши загадку. (Вставити голосні та прочитати назву казки.)

-Так, це українська народна казка «Курочка Ряба».

-Хто чув цю казку?

Цю казку змалечку знає кожна дитина.

5.Передбачення,визначення відомого та нового в казці.

-Як ви думаєте, чи дізнаєтесь ви про щось нове, прослухавши її ще раз? Ну що ж побачимо.(Вивішується схема «Відоме, нове».)

6.Первинне сприймання казки «Курочка Ряба». (Демонстрація діафільму).

Жили собі дід та баба, і була у них курочка Ряба. Знесла курочка яєчко.

Дід бив — не розбив, баба била — била — не розбила.Слайд 5-15

Мишка бігла, хвостиком зачепила, яєчко покотилося та й розбилося.

Дід плаче, баба плаче, а курочка кудкудаче:

—Не плач, діду, не плач, бабо, знесу вам яйце не просте, а золоте.

7.Бесіда.

-Кому сподобалось слухати казочку?

-Хто зможе визначити,яка це казочка? (Про життя тварин, чарівні чи побутові.)

-Чому ти так вважаєш? (Йде мова про життя діда й баби.)

-Чи дізнались ви про щось нове? (Ні ,нам все було відомо.)

-А що саме відомо?

Тоді працюємо далі.

8.Словникова робота Слайд 16

Послухайте і повторіть. 

9. Розповідь казки за малюнками, відтворюючи послідовність подій.

10.Робота в парі. Самостійно відтворити події.

-А хто може розказати казку,як справжній казкар. А допомагатимуть йому наші актори.

А всі працюють в парі, виконуючи завдання на кольорових смужках. Розкажіть казку за малюнками, правильно відтворюючи події. Слайд 17

11.Визначення нового в казці.

-Чи дізналися ви про щось нове?(Ні,все було відомо.)

-Працюємо далі. Доведіть,що цей твір можна назвати казкою, спираючись на знання отримані з попередніх уроків.

-Зачин як у казці. А як ще можна було почати? (Давно це було. В одному селі жили дід і баба.)

  1. Чарівні предмети. (Яєчко). В чому його чарівність?(Воно не розбилося.)
  2. Трикратне повторення.(Яке?)
  3. Сумне та веселе в казці. (А коли ви сумували?)
  4.  А чи хотіли дід з бабою розбити яйце?
  5. А для чого?
  6. Які страви можна приготувати із яйця?
  7. А чому ж вони тоді плакали, коли мишка його розбила? (Бо з нього вже нічого не приготуєш.)
  8. Чи навмисне мишка розбила яєчко? (Ні.)
  9. А чого вона бігала по хаті?( Бо вона бігає в пошуках їжі.)
  10. А коли б мишка не змогла розбити яєчко? (Коли б воно не лежало на вікні, а було сховане.)
  11. Який висновок можна зробити? (Всі речі повинні лежати в порядку.)
  12. Діти, а як так може бути, що дід з бабою били, не розбили, а маленька мишка тільки хвостиком махнула і розбила? (Та це ж казка, а в казці повинно щось бути нереальне.)
  13. Хто ж втішив бабу і діда? (Курочка.)
  14. Як саме? (Пообіцяла знести яєчко,не просте, а золоте. )
  15. Чи зможе вона виконати свою обіцянку? (В казці - так.)
  16.  А в реальному житті? (Ні.)
  17. Який зробимо висновок? (Обіцяти треба те, що зможеш виконати.)
  18. Дійсно курочка дуже добра, але тепер діді баба зможуть приготувати страву?(Н.)
  19. Так краще золоте яєчко чи просте? (Просте.)
  20. Дійсно, адже в народі недаремно говорять, що щастя не в золоті.
  21. Так насправді вона  не допомогла їм? Допомогла. Вона їх втішила.
  22. Так чому нас навчає казка? Про що нове ви дізналися?

(В хаті повинен бути порядок. Вміти допомагати один одному. Всякому лиху можна зарадити. Із будь-якої ситуації є вихід).

12.Фізкультхвилинка.

 Оскільки у нас щасливий кінець казки, а коли людям на Україні весело і радісно, то вони співають і танцюють. Ми теж будемо танцювати гопачок Слайд


Я навприсядки скачу,

Чобітками тупочу.

Тупу-тупу-тупочу-

Наче пташка я лечу.

Гоп! Гоп! Тупочу!

Наче пташка я лечу.

Тілі-тіль, веде смичок

Гарний танець - гопачок,

А бандура -

Брень-брень-брень -

Танцював би цілий день!

Гоп! Гоп!

Брень-брень-брень!

Танцював би цілий день


IV.Інсценування казки. Ляльковий театр.

V. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1.Закінчення виконання композиції «Оберіг для сім'ї».

-Так що є чарівним предметом в казці?Слайд 19

 -А в народі говорять, що яйце - символ весняного відродження та продовження роду. І тому я пропоную додати до вашого оберега цей символ і завершити роботу.

- У вас на партах – паперові яєчка. Візьміть олівці і зробіть їх добрими, теплими та веселими. Який колір допоможе нам в цьому.Доберіть яєчкові ласкаве ім'я.

 (Яєчко раєчко, яєчко-веселечко, яйце-райце.) Якого кольору буде яйце.Якщо хочете, можете орнаментом його прикрасити(різними лініями, візерунками).

 

2. Розповідь учня про створений оберіг.

 

VI. Рефлексія.Підсумок уроку.

-А зараз підніміть руки , хто задоволений своєю роботою – оберегом?

-Кому ви  її  подаруєте?

 

Підсумок роботи над проектом.

 

-Зробимо підсумок.Яку роботу ми виконували, працюючи над проектом «Українські обереги»?

-Вивчили пісню і танок.

-Малювали українське село.

-Дізналися про українські символи та обереги.

-Складали сенкани разом з батьками.

-Слухали українську казку та вчилися її переказувати.

-Зробили виставку українських оберегів та символів. А для чого ми все це робили?

Гра «Мікрофон».

Висновок: щоб знати і зберігати традиції нашого народу.

-Повернімося до проблемного питання:

-Чи потрібні українські символи й обереги сучасній молодій сім’ї? Віддати перевагу китайським символам чи українським оберегам?(Учні висловлюють власну думку.)

-Отже ми недаремно працювали.

Заключне слово вчителя.

- Вчитель: Я хочу, діти, щоб для вас, коли станете дорослими, дорогою залишилась рідна домівка, щоб любили рідний край, його звичаї, мову.Слайд 20

А тепер, як говориться в прислів’ї «Хочеш їсти калачі – не сиди на печі», а ви на печі не сиділи, а добре працювали і основна берегиня в світлиці піч-мати приготувала смачні українські калачі. Будьте добрі, пригощайтесь! Але спочатку треба пригостити наших дорогих гостей.

 J:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\SDC15994.JPG

 

 

 

 

 

 

 

J:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\SDC15996.JPG

 

J:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\DSCN2847.JPG

 

 

 

 

 

 

 

J:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\SDC15978.JPGJ:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\DSCN2844.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\DSCN2842.JPG 

J:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\DSCN2846.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

J:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\DSCN2848.JPGJ:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\SDC15974.JPGC:\Users\Юзер\Desktop\все фото класса 2-в\SDC15988.JPGJ:\все  для работы  в  1-в 2012г\фото 1-в\фото  урок  курочка  ряба\DSCN2840.JPG

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Юзер\Desktop\все фото класса 2-в\SDC15955.JPG

 

1

 

docx
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку