Відкритий урок з української мови у 4 класі

Про матеріал

удосконалювати вміння вживати в мові іменники - синоніми, іменники - антоніми, як засіб увиразнення мовлення. Вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники. Показати їх роль в народних прислів'ях. Розвивати в учнів активне мовлення, культуру мовлення, формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які відповідають змісту висловлювання. Виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

Тема: Іменники - синоніми, іменники - антоніми.  Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників.

Мета: удосконалювати вміння вживати в мові іменники - синоніми, іменники - антоніми, як засіб увиразнення мовлення. Вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники. Показати їх роль в народних прислів'ях. Розвивати в учнів активне мовлення, культуру мовлення, формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які відповідають змісту висловлювання. Виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: «осіннє листя – завдання», схема-опора "Іменник", словники  синонімів, антонімів, багатозначних і однозначних слів, предметні малюнки,  план розбору іменника як частини мови, картки для індивідуальної роботи

Тип уроку:систематизація та закріплення

Хід уроку:

І. Організація класу до роботи

 

(хвилинка емоційного настрою)

 

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок

 

Для проведення сьогоднішнього уроку нам будуть потрібні підручники, робочі зошити, ручки, прості олівці, лінійки, щоденники, а також, гарний настрій, розум, кмітливість і бажання вчитися.

Завітала осінь-чарівниця до нас у клас барвистим листом, та не простим…На кожному – завдання від гості. І як тільки останній з них закружляє у осінньому танку, спливе час нашого уроку.

II. Актуалізація опорних знань

Перший листочок.

Загадка:

Хто ти? Що? Твоє ім'я?

Імена – моя сім'я.

Знають всіх в ній поіменно,

А зовуть сім'ю ... (іменник).

Діти, давайте пригадаємо, що ми знаємо про іменник?

  • Що таке іменник? (Іменник - це частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання: хто? або що?).
  • Іменники можуть бути ... (Назвами істот (хто?) і неістот (що?).
  • А які ще бувають іменники? (Власними, загальними).
  • Більшість іменників належать до родів, яких? (Чоловічий, жіночий, середній).
  • Іменники мають ... (Числа - однина, множина).

А чи знаєте ви, що половина усіх слів в нашій мові припадає на іменник. Тому майже кожне друге слово в українській мові це - іменник.

А тепер відкрийте свої зошити і запишіть число. Сьогодні 18 жовтня.

Листок другий

Каліграфічна хвилинка.

    Урок почнемо без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

Щоб рівно і гарно слова написати,

Нам з’єднання букв слід усім пригадати.

 

- Запишіть каліграфічно буквосполучення:

  Уу   укр   їна

- Напишіть каліграфічно слово Україна

Скласти словосполучення з словом Україна.

( Моя Україна, квітуча Україна, рідна Україна)

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку,мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми будемо продовжувати знайомитися з іменниками - антонімами, синонімами і дізнаємось про багатозначність слів. Давайте спробуємо згадати, що таке  антоніми,?

 Листок третій

Робота з підручником

Відкрийте підручники на сторінці 50 вправа 101. Прочитайте іменники. Доберіть із запропонованих слів  антоніми до виділених іменників. Запишіть парами.

 

Хтось там бачу притомився і на парту похилився. Треба всім нам дружно встати, Фізкультпаузу почати.

 

Осінь, осінь. Лист жовтіє,

3 неба часом дощик сіє. (піднімають руки пальцями показують рух дощика)

Червонясте, золотисте

Опадає з клена листя. уки в сторони)

Діти ті листки збирають, (присідають, імітують збирання листочків)

У книжки їх закладають.

Наче човники, рікою облять руками човники)

їх пускають за водою.

З них плетуть вінки барвисті,

Червонясті, золотисті. ружляють)

Листок четвертий

Пригадаємо, що таке синоніми? (Синоніми - це слова, одинакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням).

Робота з вправою 102 на сторінці 50.

Прочитайте іменники. Доберіть до них  синоніми із довідки.

Словникова робота

То яку роль грають в мовленні іменники - синоніми? (вони дають можливість найточніше, найвиразніше і найвлучніше висловлювати свою думку).

А чи знаєте ви діти, що існують спеціальні словники антонімів і синонімів?

От наприклад у словнику синонімів до слова ліс подано аж більше 35 слів синонімів, а до слова йти аж 70. (демонстрація словників)

Листок п’ятий

Самостійна диференційована робота на картках

1 варіант

Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників:

 

їжа, страва, харч, корм, пожива.

 

Восени люди заготовляють для тварин - __________. (корм).

Комахи під корою дерев знаходять - __________. (поживу).

У дорогу турист взяв із собою - _______ (їжу).

 

 

2 варіант

Замінити словосполучення найбільш влучним іменником - синонімом.

Восени падає листя - ________ (листопад).

Сильний дощ - _______(злива).

Дрібний осінній дощ - _____ (мряка).

Перевірка виконаного завдання.

Листок шостий

Послухайте діти віршик і скажіть яке слово у ньому зустрічається найчастіше

Косу дівчина плете,

На косі трава росте.

Пляж найкращий на косі,

Поки ще трава в росі.

Із косою йде на косу,

Хлопець той, що траву косить.

Яке це слово? (коса) Що означає це слово? (зачіска, частина місцевості, інструмент). Отже, це слово має кілька значень. Як такі слова називаються? (багатозначні)

То які слова називають багатозначними? (які звучать однаково, але мають різне значення)

Робота за малюнками (дві лисички – тварини, лисички - гриби)

(ключ-журавлиний, ключ гайковий, ключ скрипічний, ключ від замка),

(коса – дівчини, коса - знаряддя праці, коса на річці)

Листок сьомий

Робота над вправою 103 на сторінці 51.

До виділених слів запишіть слова з іншим значенням

Листок восьмий

ІV. Підсумок уроку

На уроці ви були молодці і гарно працювали. Тож давайте пригадаємо з якими словами ми познайомилися (антоніми, синоніми, багатозначні слова)? Для чого вони нам потрібні?

Чим більше людина в своєму мовленні використовує антоніми, синоніми, багатозначні слова, пересипаючи свою мову прислів'ями та приказками, тим вона стає милозвучнішою, багатограннішою, адже недарма її називають солов'їною, порівнюють з піснею найспівочішої пташки - солов'я.

Оцінювання

За вашу роботу на уроці ви одержуєте оцінки.

Листок дев’ятий

V. Домашнє завдання Вправа 104 сторінка 51

docx
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
2534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку