Відкритий урок за темою : "ПІсні зимового циклу. Січень крокує, свята дарує"

Про матеріал

Відкритий бінарний урок для учнів 6-го класу з музичного мистецтва та української літератури ознайомить учнів з піснями зимового циклу, обрядами першого місяця року; закріпити уявлення про зв'язок обрядових пісень, з життям і побутом людини, зосередити увагу учнів на обрядах колядування й щедрування.

Перегляд файлу

 

ХЕРСОНСЬКИЙ ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ

НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС №11

ХЕРСОНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Дзюмак    Наталія    Василівна         

                                               вчитель музичного    мистецтва

                                                    спеціаліст вищої  кваліфікаційної  категорії

                                                ХЗНВК №11, м. Херсон.

 

                                              ТОКУЄВА  ТЕТЯНА   ВОЛОДИМИРІВНА

                                               вчитель української літератури

                                                    спеціаліст вищої  кваліфікаційної  категорії

                                                ХЗНВК №11, м. Херсон.

 

Тема уроку: 

 

 

Мета уроку:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Музичний матеріал: 

 

 

 

Тип уроку:

Форма проведення уроку:

Методи і прийоми:

 

 

 

Обладнання:

 

 Епіграф до уроку:

«Пісні зимового циклу. Січень крокує – свята дарує. (Звичаї та обряди українського народу).»

 

Навчальна: Ознайомити учнів з піснями зимового циклу, обрядами першого місяця року; закріпити уявлення про зв’язок обрядових пісень, з життям  і побутом   людини, зосередити увагу учнів на обрядах колядування й щедрування.

 Розвивальна: Розвивати вміння учнів спостерігати, порівнювати, описувати, розвивати  вокально–хорові навички, почуття ритму, артикуляційний апарат, артистичні здібності, уміння висловлювати свою думку. Формувати вміння і навички пошукової роботи, зв’язаної з традиціями рідного краю.

Виховна:  Виховувати любов до рідної землі, її формувати у учнів активну життєву позицію побудовану на особистому усвідомленні себе українцями.

Українська народна пісня «Ой, хто-хто Миколая любить» , «Новорічна  полька». Календарно-обрядові щедрівки  і колядки  «За вікном чорна хмара в’ється», « Добрий вечір тобі, пане господарю…», «Ой сивая та і зозуленька»,  Ішли кози в лози, як були морози»,  «Ой, візьмися козю в боки»

Урок інтегрований, дослідницько-творчий, груповий.

Урок –  творча майстерня

 

Бесіда, метод емоційної драматургії , метод слухової наочності, метод наглядної наочності, метод роздумів про музику, опитування, метод прояву знань в процесі виконання пісень, проблемно-пошуковий, пояснювально-ілюстративний, метод музичного узагальнення , порівняння, аналіз.

Музичний інструмент, комп’ютер, мультимедійна презентація, підручник.

«Українські різдвяні традиції – живодайне джерело духовності».

 

D:\2019-2020 рр\Атестація 2020 р\Відкриті уроки\фото . відкритий урок 6 кл 2018 р\S91130-153332(1).jpg

     ХІД  УРОКУ

 

1 Організаційний момент.

моційне налаштування на урок.)

 

МУЗИЧНЕ ВІТАННЯ

http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/207/206693/206693_html_m77d7c2f4.jpg

2.  Оголошення теми й мети уроку

Учитель української літератури:

Американський винахідник Генрі Форд сказав:

     Зібратися разом - це початок, Триматися разом - це прогрес, Працювати разом - це успіх! Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху.

 Зима! А з нею дивовижне свято!

Твоя душа у небеса летить

 І радості одержує багато, 

 Й приходить справжнє щастя кожну мить.

Учитель музичного мистецтва :  

                      В піснях, колядках — молодість розквітла,

            Ти до джерел вертаєшся своїх.

            У цьому стільки радості і світла,

            Повсюди жарти і веселий сміх.

Учитель української літератури:

Розгорніть  зошити, запишіть число, класна робота, тему уроку: «Пісні зимового циклу. Січень крокує – свята дарує. (Звичаї і обряди українського народу).»

Учитель музичного мистецтва :   

Сьогодні у нас  незвичний  урок літератури з елементами музичного мистецтва.  Він допоможе  нам більше дізнатися про обряди і традиції   зимового циклу українського народу. І познайомить   з колядками і щедрівками, які  супроводжують   зимові свята,  та їх значення  в житті    людини.

   Учитель української літератури:

 Клас поділено  на  групи «літературознавців» і  «музикознавців». «Літературознавці»  - ведуть пошук   джерел виникнення різдвяних свят, обрядів і традицій  та  їх   вплив на життя  людей і виховання наступних поколінь.

Учитель музичного мистецтва :  

  А “музикознавці» познайомлять нас  з  колядками і щедрівками,  які  супроводжують ці обряди.   Розкажуть  про їх  значення  у   вихованні наступних поколінь . Урок, як завжди, ми почнемо з розспівування, сідаймо рівненько.

 

Розспівування:

http://nvk17.at.ua/Cibulnik/nn3.jpg

 Спів каноном:

http://nvk17.at.ua/Cibulnik/5649bea4b9bae884dd6df9459e29d4d1-0.jpg

 

  Учитель української літератури:

Діти! У вас було завдання  розпитати батьків про зимові обряди і традиції , які  існують на Україні. Знайти  описання   їх у літературних творах і подати  у вигляді  презентацій.

 Учитель музичного мистецтва : 

 Отже, подаруймо  один одному усмішку.  Вона додасть нам настрою та допоможе налаштуватися на продуктивну роботу.

 

3. Мотивація навчальної діяльності.

  Учитель музичного мистецтва :   Пригадайте будь ласка,

  • З якими святами зимового циклу ви вже знайомі? (Свято Миколая, Новий рік, Різдво, старий Новий рік).
  • Що ви знаєте про колядки і щедрівки? (Це обрядові пісні зимового циклу, колядують лише хлопці, щедрівки виконували напередодні старого Нового року)
  • Як називається вечір під Різдвяну ніч? (Святвечір)

Учитель української літератури:

 Асоціативна в’язанка:

1. Які асоціації викликає у вас слово «Різдво»? (зима, січень, посівальники, кутя, радість)

     Запишіть асоціативний кущ у зошити.

      Робота з епіграфом.

Прочитайте епіграф до уроку. Чи погоджуєте ви з таким твердженням? Думку аргументуйте. (Я погоджуюся з цим твердженням , тому що важлива часточка української культури — наші різдвяні традиції,  Я теж погоджуюся це те, що вирізняє нас серед усіх інших країн і робить неповторними. Так погоджуюся  Ми про них можемо навіть не підозрювати, але ці цікавинки, місцеві звичаї роблять той чи інший край особливим)

Учитель музичного мистецтва :  

Кожен народ має свої звичаї, традиції, обряди, свята, церемонії, ритуали, що виробилися протягом століть і освячені віками.

 Звичаї народів – це ті прикмети, за якими розпізнають народ, не лише у сучасному, а й у історичному минулому, це записані закони, якими керують в щоденних і національних справах.

Учитель української літератури:  

А звичаї і мова – це міцні елементи, які об’єднують окремих людей в один народ, в одну націю. У світі існує повір’я  той, хто забуває звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Т.Г.Шевченко ось як звертається до України:

Чи ти рано до схід сонця

Богу не молилась?

Чи ти діточок невпевнених

Звичаю не вчила?

Тарас Григорович головним завданням  матері вважав - знайомство дітей із  звичаями свого народу, бо без цього не можна виховати справжнього патріота своєї країни. Не  навчити дітей звичаїв – це великий гріх для матері.

Учитель музичного мистецтва :  

Однією із сторінок української культури є обрядовість. За народним календарем, в основу якого покладено  життя , праця  і   побут людини,   цикл свят поділяється на пори року. Сьогодні ми зупинимось на січневих святах. Цей місяць найбагатший на народні свята.

Перше слово надається  нашим   « літературознавцям».                                       

1- й учень: На Україні зимові свята  розпочинаються  19 грудня  -  Святом Святого Миколая.       

                              Всі  чекають Миколая
                              Всі на світі – кожний край!
                             Та не кожний, мабуть, знає,
                             Хто ж той добрий  Миколай?

Хто він, той Святий Миколай, гість з неба, на якого так чекають діти?

2- й учень                                                                                                                                                        

  За легендою, Святий Миколай живе у Раю на небесах і раз у рік спускається на землю, щоб прийти до діток і принести їм дарунки за хороше навчання, чемну поведінку, повагу до батьків та старших людей. Святий Миколай все знає про діток, усе хороше і погане записане у нього у великій книзі, котру допомагають йому заповнювати ангели цілий рік. А якщо якась  дитина була нечемною, або не хотіла вчитися, то замість Святого Миколая   до нього приходило чортеня - Антипко. Воно залишало під подушкою в’язку вербових різок. Іноді наука не йде без бука.

3-й учень

(Святий Миколай  народився у заможній родині) горнувся хлопчик до бідних, нужденних, скривджених, голодних та калік. Він змалку щиро молився і просив у Господа справедливості, миру, добра, прощення і милосердя. Він приходив на допомогу бідним знедоленим людям у найскрутніші хвилини життя несподівано і завжди так, аби його ніхто не бачив. Робив добро, не чекаючи  ні подяки ні слави. І тому його ще за життя називали „батьком сиріт, вдів і  бідних”. Після смерті батьків продав маєток і роздав гроші бідним, а сам став священиком, а згодом  - єпископом.

 

 Пісня «Ой, хто-хто Миколая любить?»  -виконання

 

Асоціативна в’язанка

Учитель української літератури:

  • Які асоціації у вас викликає слова «Святий Миколай»? (зима, радість, подарунки, мрії збуваються, чарівність)
  • Запишіть асоціативний кущ у зошити.

Робота з підручником (колективно).

Спрямоване читання вірша  «Ой хто-хто Миколая любить».

  • Читаючи текст твору зверніть увагу на слова, що позначають дії Миколая, людей (Люди люблять його, спішать до нього за допомогою, шанують; допомагає, захищає від напасті, не дозволяє в гріхи впасти)
  • Звертаючись до Миколая, люди висловлюють певні сподівання, пов’язані з Україною. Чого вони їй бажають? У пісні «Ой хто, хто Миколая любить» люди просять допомогти рідній Україні піднятися з руїн, відродитися

й розквітнути – тоді будуть щасливі й вони.

  • Колективне створення сенкану «Святий Миколай».

               Орієнтовний сенкан.

Святий Миколай.

Добрий, щиросердний.

Дарує радість, допомагає дітям, несе любов, віру.

Святий Миколай – приклад доброчинності і милосердя.

Чудотворець.

Учитель музичного мистецтва :  А які ще свята  ми святкуємо взимку?

5- й учень.

 З  31  на 1 січня  в Україні  святкують Новий рік . Школа перетворюється у казковий край. У залі стоять ялинка або сосна Проводять новорічні ранки і вечори з карнавалами і обов’язково з Дідом Морозом і Снігуронькою. Скрізь  лунають музика, пісні, танці.                    

                       

                            Співають «Новорічна  полька»

6- й учень

  Свята різдвяного  циклу розпочиналися ще з  2 січня, на день  Гната.                                                                                                                           Дівчата  ретельно  прибирали  оселю  та  готували різноманітне  святкове спорядження:»Їжачки»,»Дідух»,.

  До  4 січня,  дня  Анастасії,  оселя  повинна бути святково  прибрана.  На столі вкритому килимом та рушниками різдвяні страви. На покуті   Дідух  – символ багатства.

7- й учень

( Дідух – житній, вівсяний, пшеничний сніп , який заносили і ставили на почесному місці)  Виготовляли його с куля або ж першого зажинкового снопа. Декілька пучків, окремо обплетених соломинками, ув’язували в пишний вінок. У світлицях дідух ставили напередодні багатої куті. Свою обрядову функцію він виконував протягом усіх Різдвяних свят.

8- й учень

А 7 січня український народ відзначає Різдво Христове.  Пов’язане воно із народженням Ісуса Христа. Христос – означає цар.    Цим святом розпочинається новий рік.  . Воно святкується  в усьому світі, і кожен народ вкладає в це свято щось своє .

 9 - й учень: 

  Напередодні Різдва  влаштовують  «Вертеп» (з  давньогрецької -  печера). Вертеп – старовинний пересувний  ляльковий  театр, де  ставили  релігійні  та  світські  п’єси.  Вони  показували  зірку  над  Віфлеєм,   малого  Ісуса в  яслах,  Марію  та  волхвів,  що  принесли  дари. На  Україні  відомі ще з барокової  доби 17ст.-18ст.

 Київський ляльковий театр Зовні він нагадує  казковий палац. Прилегла територія також оформлена, як справжнє  казкове містечко: фонтан, квіткові клумби, скульптури персонажів казок.

 Луганський театр ляльок можна пізнати з першого погляду: його стіни прикрашені маленьким годинником і театральними персонажами казок. Різдвяну драму під спів колядок показували на другому — «небесному» поверсі, а на першому — «земному» грали сатиричні інтермедії

10 -й учень:

Вечір під Різдвяну ніч (з 6 на7 січня) називають Святвечором.

    Святвечір – це останній день зимового посту – «Пилипівки», тому господарка готувала лише пісні страви. Не рахуючи хліба, їх, за кількістю місяців, мало бути дванадцять. Посередині столу, поруч зі свічкою, що стояла у склянці із зерном, лежав калач. Найважливіші обрядові страви: кутя – ритуальна пшенична каша з медом, узвар – густий солодкий компот із сушених фруктів.

1-й учень:                                                                                                                                                         Кутя – символ врожаю. Її ставлять на рушник, де вона знаходиться до вечора. Коли на небі з’являється перша зірка, яка ніби віщує, що Ісус народився, вся сім’я збирається на святкову вечерю. Сідаючи до столу, кожен одягає нову або свіжовипрасувану сорочку. Батько пригощає усіх пиріжками. Вечеря йде без музики, під тиху розмову. 

2-й учень  

Перед вечерею діти залазили під стіл і кричали: «Кво, кво, кво! Завтра у нас Різдво!» Хто-небудь із дорослих тріпав їх за чуби, щоб кури неслися. Батько ставив горщик з кутею у красний кут і вигукував:  «Іди кутя, на покуть, а узвар – на базар!».  Потім відчиняв двері і запрошував: «Морозе, морозе, ходи до нас, їсти кутю, а коли не йдеш, то не йди на жито, пшеницю і всяку пашницю!»

До свят вечірніх символів належать кутя, зубки часнику, свічки, солома, горіхи.

Учитель музичного мистецтва :  Наші предки напередодні старого Нового року  (13січня )  святкували Щедрий вечір. Так він називався тому, що на вечерю, на відміну від Святої вечері, готували  вже не пісні страви.  А  приготовлену    кутю називали «Щедра кутя». У цей час, заходячи до будь-якої хати, господаря вітають словами: «Добрий вечір, щедрий вечір, добрим людям на здоров’я». Повечерявши, господар з дружиною або сином обходили сад, пасіку, домашніх тварин, благословляючи їх з Новим роком і ощедрювали кутею.

Учитель української літератури: У святах січня відкривається світ небесний ( світ богів ), світ земний ( світ людини ), підземний світ ( світ померлих).

3-й учень  

А 14 січня українці святкують старий Новий рік  Це свято присвячене пам’яті Василя Великого – святого, якого дуже шанують християни. Василь приходить завжди не сам, а з дівчиною Меланкою. День святої Меланії, який припадає на 13 січня відомий в народі під назвою «Меланка». Свята Меланія уславилася своїми клопотами про хворих, бідних, самотніх людей.

4 - й учень:

Господині пекли млинці із салом, готували пироги з сиром, щоб віддарувати щедрувальників та посівальників

 Ой  господарю, господарочко,

  Пусти до хати Маланочку,

  Наша Меланя  як штирі дошки,

  Пустіть до хати гуляти трошки.

5 - й учень:

А  Закінчуються  січневі свята Святом Водохреща.

Свято  Водохреща  святкують 19 січня  його  пов’язують з  хрещенням в

Йордані 30 річного Ісуса Христа.

 Ще зранку люди йшли до річки. Аби  вирізати з льоду великого хреста і  освятити   воду . Потім  кожен  тричі  перехрестившись пірнав з головою.

  В  народі посвячену  на  Водохреще  воду вважають  спасінням  від  багатьох  недуг. ЇЇ  дають  пити  тяжко  хворим, нею освячують  храми,  домівки,  тварин.

Учитель музичного мистецтва :  

                                      Зарядка для очей

 Гарно ви попрацювали, молодці. Відпочиньмо і зробимо зарядку для очей. Сіли рівненько, розслабилися. Закрили оченята  долоньками так, щоб  відчути їх тепло. Посиділи так хвилинку  і повели ними   вліво вправо,вліво вправо,  вверх вниз, вверх вниз. І знову  відчуйте. Теплоту своїх долонь.  Відкрийте очі і продовжимо наш урок.

Учитель української літератури:

А тепер надамо слово  «музикознавцям».(Один  учень  тихенько стукає по парті за якою сидить).

                            Сценка колядників

                                   (На середину класу виходять  господар і господиня)

D:\2019-2020 рр\Атестація 2020 р\Відкриті уроки\фото . відкритий урок 6 кл 2018 р\S91130-153258(1).jpg

Господиня.  Миколо!  Чуєш, хтось  ніби стукає?

Господар.  Та це ж  колядники товчуться біля вікон! Готуй  гроші й пироги!  Будуть колядувати!

  Пісня –колядка «За вікном чорна хмара в’ється »  (співають)

 

D:\2019-2020 рр\Атестація 2020 р\Відкриті уроки\фото . відкритий урок 6 кл 2018 р\S91130-153248(1).jpg

Колядник 1.

Ми вам гарно Колядуємо,                                                                                                                                                          Бо ковбаску носом чуємо!                                                                                                                                                       Все ж її замало -                                                                                                                                                                    Дайте кусень сала.                                                                                                                                                                                        

А сало велике,

Тягнемо за лико.

Та лико порвалось .

І сало зосталось.

 Добрий вечір !

Співають колядку «Добрий вечір тобі, пане господарю…»)

Колядник 2

Ой господарі наші красні!

Ми дорослим і маленьким,

Зичим жити здоровенько.

На потіху всій родині

І на славу Україні!

Щоб родило в вас у полі:

Жито і пшениця,

Горох, чечевиця –

І всяка пашниця.

Та ще живності багато,

Від корови й до курчата!

Коляду кінчаємо,

Щастя й долі цьому дому

Ми щиро бажаємо.

Господиня.

- Дякую Вам, любі діти.

   Підставляйте  мішечки.

   Будуть вам і цукерочки і пиріжечки,
    Ще й кільце ковбаски.

    І  грошики на зав’язку!

1-учень

Щойно ви прослухали колядки.

 Колядки - це величальні  обрядові  пісні зимового  циклу,які   приурочені  до  найголовнішого  свята –Різдва  Христового, яке святкують7січня. В них  насамперед, прославляють народження Христа та Божої матері (діви Марії) .Колядують лише хлопці. Вони ходять з саморобною  зіркою.  Отримані  від  господарів  подарунки  називалися  колядою.

2-учень

  Звичай колядування пов’язують із днем зимового сонцестояння, який ще називають святом Коляди. У давнину його святкували 25 грудня. Наші предки вважали, що саме в цей день Сонце з’їдає змій Коротун, а всесильна богиня Коляда в Дніпровських водах народжувала нове Сонце - маленького Божича. Люди намагалися захистити новонародженого та проганяли Коротуна. Потім - ходили від хати до хати, щоб сповістити людей про народження нового Сонця. Із появою християнської релігії, обряд колядування був приурочений до Різдва Христового і набув біблійного змісту.

3-учень

На відміну від колядок,  щедрівки мають свою особливість, традиційний приспів:

«Щедрий вечір, добрий вечір, добрим людям на весь вечір».               

Щедрівки виконуються напередодні старого Нового року (13 січня).

Щедрування - давній новорічний звичай, під час якого групи щедрувальників  піснями славили господарів, бажали їм здоров'я і достатку, за що отримували винагороду. Супроводжувалось воно магічними діями, музикою, танцями, пантомімою, обрядовими іграми з масками.                                                    

 4-учень  Щедрувальники мали  одержати запрошення від господаря. І зібравшись на його подвір’ї  під вікнами,  співали: «Ой, чи є, чи нема пан-господар вдома?»,

« Щедрий вечір, добрий вечір  добрим людям на здоров’я!»

Господар: Просимо! Просимо!

Господиня: Просимо до хати !

  А вже зайшовши до хати, співали величальних пісень господареві й господині, їх синові, дочці і всій родині, залежно від обставин. Співали впереміжку з веселими примовками та віршованими привітаннями, які нерідко самі й складали.

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров'я.

А пан, як господар.

Господиня, як калина.

А діточки, як квіточки.

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров'я!

Пісня «Ой сивая та і зозуленька»

5-учень

Незмінними учасниками щедрівницьких ватаг були  персонажі – Маланки (хлопець, перебраний у дівчину), Василька (дівчинка, перебрана у хлопця), Дід-поводир з Козою (символ родючості й достатку), а також Чорт, Ведмідь, Циган з Циганкою.

Для кожного з цих персонажів і ритуалів є й відповідні пісні та примовки. Часто в складі ватаги були  музики – скрипка, баян, сопілка, бубон тощо.

Пісня. Ішли кози в лози, як були морози

6-учень Водіння кози є одним із найдавніших укр. різдвяних обрядів яка супроводжується  сценами :  (виходять циган з козою і господиня)

                     

       Сценка різдвянного обріду «Водіння кози»

Циган.             Дозвольте зайти до вашої хати, і козі поскакати.

                          Бо вона змерзла дуже.

 Господиня:    В тебе не коза, а кляча,

                         До того ще й ледача.

Циган:            Не ображай мою козу,

                         Бо зараз хату рознесу!

                    Пісні   «Ой візьмися козю в боки» -інсценізація пісні,  танець кози

 Наступного  дня(14січня)  колядники  сіяли  зерна по  хатах  промовляючи :     

Сійся, родися жито  й  пшениця,

 жито, пшениця , всяка  пашниця,

 коноплі  по  стелю, льон  по  коліна,

Щоб  у  вас, хрещених,  головка  не  боліла!

7-учень

Між колядками та щедрівками є відмінність. Ці обрядові пісні виконують лише в певний період - на різдвяно-новорічні святки. Колядки співають, починаючи з Різдва і до Водохреща, себто з 7 по 19 січня ( в деяких регіонах до 14 січня). Щедрівки виконують лише протягом тижня - від старого Нового року й до Водохреща. Колядки виконували лише хлопці. Які вибирали свого ватагу (керівника), розподіляли між собою ролі Кози, Лікаря, Міхоноші та інших жартівливих персонажів і обходили з ними односельців.

Учитель української літератури:

 Велика дяка всім хто підготував цікаві розповіді.

Підсумок уроку

Учитель музичного мистецтва :  

Для закріплення матеріалу прошу вас відповісти на такі питання:

1. Які  свята зимового циклу ви знаєте?

2. Що таке вертеп? («Вертеп» (з  давньогрецької -  печера). Вертеп – старовинний пересувний  ляльковий  театр, де  ставили  релігійні  та  світські  п’єси).

3. Яку  роль  відіграють в житті людини колядки і щедрівки? (Колядки - це величальні  обрядові  пісні зимового  циклу, які   приурочені  до  найголовнішого  свята –Різдва  Щедрівки виконуються напередодні старого Нового року (13 січня)  Величальні  пісні господареві й господині, їх синові, дочці і всій родині, залежно від обставин).

Учитель української літератури:

5. Які обряди та традиції шанує український народ? (Починаючи від Свят-вечора і аж до Водохрещі колядували та щедрували – співали ритуальних пісень-побажань господарям осель та їхнім домочадцям,  Дід-поводир з Козою (символ родючості й достатку),)

6. Опишіть Різдво, старий Новий рік, використовуючи почутий матеріал. (7 січня український народ відзначає Різдво Христове.  Пов’язане воно із народженням Ісуса Христа. Христос – означає цар.    Цим святом розпочинається Новий рік). А 14 січня українці святкують старий Новий рік  Це свято присвячене пам’яті Василя Великого – святого, якого дуже шанують християни. Групи щедрувальників  піснями славили господарів, бажали їм здоров'я і достатку, за що отримували винагороду.

Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

Сьогодні на уроці:

  • я дізнався про… (Звичаї і обряди українського народу зимового циклу) Колядки виконували лише хлопці. Водіння кози є одним із найдавніших укр. різдвяних обрядів
  • найцікавішим для мене було… Колядки співають, починаючи з Різдва і до Водохреща, себто з 7 по 19 січня ( в деяких регіонах до 14 січня). Щедрівки виконують лише протягом тижня - від старого Нового року й до Водохреща. Отримані  від  господарів  подарунки  називалися  колядою.
  • найбільше мене вразило… святий Миколай, і Новий рік, і Різдво Христове, і Водохреща, приходять узимку, чим засвідчують: зима безсила проти всього світлого і радісного,

Висновки уроку:

Учитель музичного мистецтва :  

Традиційно на січень припадає найбільше свят. Це пов’язано не тільки з новорічною обрядовістю. Зимовий період давав можливість перепочити від тяжкої фізичної праці. Повертаючись до епіграфа «Українські різдвяні традиції – живодайне джерело духовності», хочу ще раз наголосити Однією з найдавніших форм духовної культури народу є звичаї та обряди. Саме в них відображено всю історію народу, і вони мають національний, чи етнічний, характер

Ви всі добре працювали, тому  всі одержали оцінки високого рівня з музичного мистецтва.

Учитель української літератури:

Знання з літератури оцінюю високим балом. Підготовлено багато цікавого матеріалу, який має і повчальний і виховний характер.

Учитель музичного мистецтва :  

  1. Домашнє завдання
  • Обов’язкове: скласти невеликий твір : «Різдво моєї родини»
  • За бажанням: скласти кросворд за змістом пісень зимового циклу; намалювати ілюстрації до пісень зимового циклу.

Додаткова література

  1. Олійник О.Б. Світ українського слова
  2. Павленко Л.О. Цілющі скарби землі
  3. Щедрівки, колядки, віншівки: Збірник
  4. Українські народні пісні та думи
  5. Українські прислів’я та приказки
  6. Скуратівський В. Берегиня

 

Завантаження...
docx
Додав(-ла)
Evterpa Sun
Пов’язані теми
Музичне мистецтво, Розробки уроків
Інкл
Додано
4 грудня 2019
Переглядів
1764
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку