Відкриття 22
Урок Інформатики, 4 клас, НУШ.
До підручника: Інформатика 4 клас
Автори: Н.В. Морзе, О.В. Барна
Тема: Як описати повне розгалуження в середовищі Скретч?
Мета: розвивати розуміння поняття виконавця, його середовища, команди, системи команд виконавця алгоритму, основних алгоритмічних структур, зокрема, слідування, розгалуження та повторення; удосконалювати уміння виконувати готові алгоритми, а також складати прості алгоритми; удосконалювати навички шукати помилки в послідовності команд, аналізувати зміст завдань на складання алгоритму для виконавців; розвивати вміння розв’язувати задачі з повсякденного життя, застосовуючи алгоритмічний підхід; удосконалювати уміння планувати послідовність дій для досягнення мети, передбачати можливі наслідки.
Тип уроку: комбінований
Ти дізнаєшся:
Обладнання: підручник, ПК, роздатковий матеріал.
Перебіг уроку
І. Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру
Привітання Добрий день, хлоп’ята!
Добрий день, дівчата!
Щоб в інформатику
зробити новий крок
Ви прийшли на цей урок.
З Вами разом буду я.
Рада Вас усіх вітати
Інформатиці навчати.
Іінструктаж з правил поведінки в комп’ютерному класі, налаштування робочої атмосфери в класі.
Виконання вправ на повторення раніше вивченого матеріалу
Перший персонаж «Fish»: - звертаємо увагу на оформлення, розміри, команди.
Пригадали?
Вводимо другого персонажа «Crab»
Запускаємо на виконання.
Чи була дана стратегія виграша?
Так, тому що вона передбачала меншу кількість команд при виконанні алгоритму.
Таким чином ми повторили та пригадали як створювати лінійні алгоритми в середовищі Скретч, а також що таке виграшна стратегія і яких помилок можна припуститися під час складання алгоритмів.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння.
Тема сьогоднішнього нашого уроку звучить так: «Як описати повне розгалеження?»
Давайте сформулюємо разом мету нашого уроку (ймиовірні відповіді учнів):
Так сьогодні на уроці ви дізнаєтесь як описати повне розгалуження в середовищі Скретч, що означають числа 10 та – 10 у параметрах команд тощо.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Пригадаємо :
Розгалуження - це така форма організації дій в алгоритмі, за якою залежно від виконання або невиконання певної умови виконується одна з двох послідовностей команд.
Неповне розгалуження використовують тоді, коли деяку послідовність команд слід виконати лише за умови істинності висловлювання. Якщо ж записане в умові висловлювання хибне, то жодна з команд не виконуватиметься.
Вивчаємо:
Структура повного розгалуження схожа на висловлювання «Якщо — то — інакше», у якому після «то» та «інакше» записують команди, які необхідно виконати залежно від істинності висловлювання, записаного в умові.
Для опису умов можна використовувати блоки з групи Датчики. Ці блоки можуть бути складовими відповідних команд, що передбачають виконання певних дій після перевірки висловлювання на істинність чи хибність.
Складена умова – це кілька простих умов, з'єднаних логічними операціями І (інакше – логічний добуток), АБО (інакше – логічна сума), НЕ (логічне заперечення).
Складені умови описуються у випадках, коли потрібно перевирити виконання кількох умов одночасно. Складені умови, які використовують сполучники І, АБО, НЕ можна описати за допомогою блоків групи Оператори:
Приклад:
Нехай у проєкті є виконавці Рудий кіт і Курча. Тоді умову «якщо Рудий кіт доторкається до Курчати або доторкається межі вікна» можна подати в такому вигляді:
Перевірити значення числової нерівності можна за допомогою блоків групи Оператори:
У середовищі Scrаtch для створення алгоритмів із неповним розгалуженням існує команда якщо — то, а для створення алгоритмів із повним розгалуженням існує команда якщо — то — інакше. Ці команди містяться в групі Керування.
Для складання умови використовують «цеглинки» шестикутної форми, що містяться в групах Датчики та Оператори.
ІV. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань
Демонстрація:
Приклад:
У нескінченному циклі для малювання кола можна змінювати колір ліній після кожного відрізка ламаної, якщо утримувати натиснутою кнопку миші:
Приклад:
Створи програму для перевірки уміння знаходити суму чисел. Для цього слід на вкладці Змінні створити змінні a і b. Для генерування умови слід скористатися блоками з груп Оператори, Датчики та Змінні.
Виконай програму. Переконайся, що програма працює правильно.
Діємо:
Виконуємо завдання зі сторінки 129 підручника використовуючи уже створену анімацію на початку уроку. Змінюємо лише алгоритм дій персонажа «Fish», відповідно до умов зівдання.
V. Підсумки уроку.
Структура повного розгалуження схожа на висловлювання «Якщо — то — інакше», у якому після «то» та «інакше» записують команди, які необхідно виконати залежно від істинності висловлювання, записаного в умові.
Для опису умов можна використовувати блоки з групи Датчики. Ці блоки можуть бути складовими відповідних команд, що передбачають виконання певних дій після перевірки висловлювання на істинність чи хибність.
Складена умова – це кілька простих умов, з'єднаних логічними операціями І (інакше – логічний добуток), АБО (інакше – логічна сума), НЕ (логічне заперечення).
Складені умови описуються у випадках, коли потрібно перевирити виконання кількох умов одночасно. Складені умови, які використовують сполучники І, АБО, НЕ можна описати за допомогою блоків групи Оператори.
VІ. Повідомлення домашнього завдання.
Спробувати удома з батьками створити алгоритм повного розгалуження для улюбленого героя казки, мультфільму чи фільму.
Список використаних літературних джерел
https://drive.google.com/file/d/1eOoYbHQJ8AqHVbxWXCHyNwItHZupDAjh/view - навчальна програма
https://scratch.mit.edu/projects/editor/?tutorial=getStarted – Скретч онлайн
https://youtu.be/BtPd5vb7KmM – навчальне відео
http://eremenko01061991.blogspot.com/2013/12/blog-post.html - привітання
https://miyklas.com.ua/p/informatica/5-klas/algoritmi-ta-programi-scratch-370937/algoritmi-z-rozgaluzhenniam-u-scratch-370923/re-41ec66af-d16b-4029-9c7a-18c16b1fbf8a - матеріли «Команди розгалуження в Scratch»