Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні

Про матеріал
Мета: (сформувати компетентності): предметні: засвоїти знання про словосполучення, його відмінності від слова і речення; сформувати навички аналізувати словосполучення, правильно використовувати його в мовленні; ; ключові: комунікативні: вчити знаходити помилки, виправляти їх в усному й писемному мовленні, обґрунтовуючи правилами; розвивати логічність, лінгвістичне мислення, комунікативність; загальнокультурні: виховувати щирість, доброту, спостережливість, наполегливість. Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Перегляд файлу

Учитель:

Клас:

Дата                                                                                  

Урок № 77

Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне

слово в словосполученні

Мета: (сформувати компетентності): предметні: засвоїти знання про словосполучення, його відмінності від слова і речення; сформувати навички аналізувати словосполучення, правильно використовувати його в мовленні;  ; ключові: комунікативні: вчити знаходити помилки, виправляти їх в усному й писемному мовленні, обґрунтовуючи правилами; розвивати логічність, лінгвістичне мислення, комунікативність; загальнокультурні: виховувати щирість, доброту, спостережливість, наполегливість.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Перебіг уроку

І.  ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

1. Девіз уроку:

Не просто слухати, а  чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

2. Перевірка домашнього завдання ( зачитати декілька переказів).

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

IІІ. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником

Опрацювати с.175-177.

Синтаксис - це розділ науки про мову, що вивчає словосполучення і речення.

Пунктуація - це розділ науки про мову, який вивчає правила вживання розділових знаків у реченні і тексті на письмі.

Зайдіть словосполучення

на дисплеї                 кучеряві хмари                 брат і сестра

перед школою          підземний перехід            флешка й диск

Словосполучення – це щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше залежним.

Головним називають слово, від якого ставлять питання.

Залежним називають слово, яке відповідає на поставлене питання.

До словосполучень не належать:

1) підмет з присудком (мама усміхнулася);

2) поєднання іменників або займенників із прийменниками (перед школою,  наді мною);

3) однорідні члени речення (дощ і вітер).

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕННОГО МАТЕРІАЛУ

Тренувальні та творчі вправи

Вправа 404.

Завдання 1

— Із поданих слів утворіть словосполучення, визначте в них головне і залежне слово.

(Золотий) осінь; (перший) ластівка; на високій (береза); знати (історія); любити (Вітчизна); кінець (світ); знайомство з (учень); дякувати  (батьки); ходити (школа).

Вибіркове письмо

Випишіть  словосполучення.

Щира посмішка; дівчата і хлопці; подякував сестрі; на прохання глядачів; над вербою; вдячний учителеві; висока і низька; розповідати цікаво; сонячного ранку; хлопець читає; схожа на бабусю; ніжна пісня.

Творче конструювання

Допишіть потрібні слова, щоб утворилося словосполучення.

Боротися (за що?) ..., приїхати (куди?) ..., учитися (як?) ..., любов (до чого?) ..., вивчення (чого?) ..., мова (яка?) ..., розповідати (про кого?) ..., цікавитись (чим?) ... .

Фізкультхвилинка

Гра-естафета «Хто бiльше?»

Випишiть якомога бiльше словосполучень з тексту.

Ішли лісом два товариші й зустріли ведмедя. Один кинувся тікати, заліз на дерево й заховався, а другий лишився на дорозі. Робити йому було нічого: він упав на землю й прикинувся мертвим. Ведмідь підійшов до нього й почав нюхати: а той товариш і дихати припинив.

Ведмідь обнюхав його та й пішов собі.

Коли ведмідь пішов, той зліз з дерева й сміється:

— Ну, що, — каже, — ведмідь тобі на вухо шептав?

— А він мені сказав, що погані ті люди, які в біді товариша покидають.

Творча робота

Напишiть невелику творчу роботу на тему: «Дружба ― то найдорожчий скарб»,  увiвши в текст словосполучення: справжній друг, скрутна хвилина, підтримую дружні стосунки, пізнаєм людину, найпрекрасніший подарунок, духовна близькість, взаємна довіра, спільні інтереси, проводити час разом, ділити радість навпіл.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Бесіда

— Що називається словосполученням?

— Яку структуру має словосполучення?

— Які сполучення слів не є словосполученням?

  • Що вам сподобалось ( не сподобалось) на уроці?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити правила с. 175-177.

Вправа 408.

Виписати 6 словосполучень, намалювати схему, скласти речення*.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 1

— Із поданих слів утворіть словосполучення, визначте в них головне і залежне слово.

(Золотий) осінь; (перший) ластівка; на високій (береза); знати (історія); любити (Вітчизна); кінець (світ); знайомство з (учень); дякувати  (батьки); ходити (школа).

Творче конструювання

Допишіть потрібні слова, щоб утворилося словосполучення.

Боротися (за що?) ..., приїхати (куди?) ..., учитися (як?) ..., любов (до чого?) ..., вивчення (чого?) ..., мова (яка?) ..., розповідати (про кого?) ..., цікавитись (чим?) ... .

Гра-естафета «Хто бiльше?»

Випишiть якомога бiльше словосполучень з тексту.

Ішли лісом два товариші й зустріли ведмедя. Один кинувся тікати, заліз на дерево й заховався, а другий лишився на дорозі. Робити йому було нічого: він упав на землю й прикинувся мертвим. Ведмідь підійшов до нього й почав нюхати: а той товариш і дихати припинив.

Ведмідь обнюхав його та й пішов собі.

Коли ведмідь пішов, той зліз з дерева й сміється:

— Ну, що, — каже, — ведмідь тобі на вухо шептав?

— А він мені сказав, що погані ті люди, які в біді товариша покидають.

Творча робота

Напишiть невелику творчу роботу на тему: «Дружба ― то найдорожчий скарб»,  увiвши в текст словосполучення: справжній друг, скрутна хвилина, підтримую дружні стосунки, пізнаєм людину, найпрекрасніший подарунок, духовна близькість, взаємна довіра, спільні інтереси, проводити час разом, ділити радість навпіл.

 

docx
Додано
11 березня 2020
Переглядів
3065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку