Тема: Змінювання іменників за відмінками
Мета: ознайомити дітей з чергуванням голосних в коренях слів, формувати вміння використовувати це мовне явище при зміні слів або доборі спільнокореневих. Вчити знаходити серед групи спільнокореневих слів зайве, розвивати логічне мислення, вміння працювати творчо, збагачувати словниковий запас, розвивати каліграфічні навички.
Обладнання: підручник «Українська мова», 3 клас, картки, презентація У форматі ppt, фішки, колби,таблиця очікуваних результатів/
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу
Якщо посміхнутися перехожому – він посміхнеться у відповідь
Якщо посміхнутись небу, сонцю – розійдуться хмари
Якщо посміхнутись всесвіту – трапиться щось казкове
Тож давайте посміхнемось губами, очима, серцем, долоньками.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
До речі, що таке лабораторія? (Спеціально обладнане приладами, пристроями, приміщення для наукових досліджень, навчальних робіт, контрольних аналізів та випробувань.
–Діти, а яка може бути лабораторія?
(хімічна, фізична, біологічна)
А піддослідним об’єктом у вас буде частина мови- іменник. Отже, у нас сьогодні урок – дослідження.
- Досліджувати означає виясняти, пізнавати, розглядати, знайомитись.
- Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.
-Для того, щоб правильно проводити досліди, робити аналізи слід знати, що з чим можна зєднувати, а що ні в якому разі не потрібно. Для цього нам потрібно дещо пригадати.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
(я починаю фразу, а той хто продовжить правильно, той задає питання будь-кому з класу; той, хто на нього відповів, задає запитання наступній дитині і т.д.)
Орієнтовані запитання:
- Іменник це …
- Рід іменників це…
- Число іменників це…
- Загальні іменники це…
- Власні іменники це…
- На питання хто? відповідають іменники…
- На питання що? відповідають іменники…
- Отже, ми з’ясували, що вже знаємо. Сьогодні ми продовжимо здобувати нові знання в лабораторії знань.
І зараз нам слід відмітити якого числа здійснюється наше дослідження, місяця.
Та де ми проводимо його. А РЕЗУЛЬТАТИ НАШИХ ДОСЛІДЖЕНЬ БУДЕМО ЗАПИСУВАТИ У ЗОШИТАХ.
Який звук позначає ? Охарактеризуйте його. Отже, запишемо каліграфічно буквосполучення з літерою ел
Лл лб лр ло ла лт
Лабораторія
На яке питання відповідає це слово? (ЩО?)
Тож це- Іменник.
Це назва істоти чи неістоти?
Власна чи загальна?
Який рід?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Тож панове - лаборанти, пропоную вам ДОСЛІДЖЕННЯ
Прочитайте уважно прислів’я.
До речі, що таке прислів’я? (Прислів’я – це стислий часто вфршований народний вислів, у якому в художній формі передається повчальний життєвій досвід, мудрість народу.)
Дослідіть в чому різниця?
Вовк пастухом не ставлять.
|
Вовка пастухом не ставлять.
|
Не давай заєць моркву берегти, а лисиця курей стерегти. |
Не давай зайцеві моркву берегти, а лисиці курей стерегти. |
За двома зайці не ганяйся. |
За двома зайцями не ганяйся. |
Міркування дітей: змінилося закінчення слів.
Вчитель: правильно, змінюючи закінчення слів, ми зв’язуємо їх з іншими словами.
Зв’язуємо слова за допомогою питання.
Не давай (кому?) зайцеві моркву берегти, а (кому?) лисиці курей стерегти. (слайд)
Коли ми змінюємо слово за допомогою питань, то ми змінюємо його за ВІДМІНКАМИ.
Тож сьогодні тема нашого уроку «Змінювання іменників за відмінками».
Я сподваюсь, що після роботи в лабораторії ви знатимете які євідмінки, на які питання вони відповідають, навчитеся змінювати іменник за відмінками, та визначати відмінок іменника в реченні. Коли ви оволодієте цими знаннями, то ваше мовлення буде граматично правильним.
Відмінків в українській мові є сім.
Серед них, як і серед нас, працівників лабораторії, розподілені доручення.
Прослухайте уважно.
Перший відмінок називається НАЗИВНИЙ. І це не просто так, він дуже підозрілий і весь час запитує ХТО? ЩО?
Родовий – завжди щось шукає КОГО? ЧОГО?
Давальний – любить давати завдання КОМУ? ЧОМУ?
Незамінним є Знахідний- він легко знаходить КОГО? ЩО?
А ОРУДНИЙ весь час намагається всіма керувати, але недочуває, то постійно запитує КИМ? ЧИМ?
А МІСЦЕВИЙ любить порядок, тому весь час вказує на місце НА КОМУ? НА ЧОМУ?
А КЛИЧНИЙ завжди кличе на допомогу!
До речі, кличний відмінок є лише в українській мові, і лише у іменника.
А тепер давайте уважно поглянемо на таблицю, утворилося два стовбчики питань, чим вони різняться між собою?
( хто….- істоти, що …. - неістоти)
Отже повторимо разом питання відмінків
Читають разом, на слайді. Читають вроздріб. (вчитель назву відмінка, адіти питання: Зн., Ор., Р., М. тощо. І навпаки кому? Чому?-
Кого? Чого?, На кому на чому?, Ким? Чим? тощо…
Дослідники використовують наукову літературу. Сьогодні науковою літературою у нас буде наш підручник. Отже, відкриваємо його на ст.118
Зверніть увагу на таблицю. Особливо уважно зосередьтесь на умовному позначенні відмінків на письмі.
Я пропоную вам змінити за відмінками слово «білка» (усно), а що вона полюбляє їсти? «горішок» (письмово).
Записує вчителька на дошці, а діти в зошиті.
Цієї зими тваринам в лісі пощастило. Не було сильних морозів, тому їжі було вдосталь і ми не так часто наповнювали годівнички кормом. Але зима ще не закінчилась, тому пам’ятаймо: раптом мороз- спішімо на допомогу.
Панове-дослідники, продовжуємо нашу пошукову роботу.
На ваших столах є картки жовтого кольору. На них записані слова та вказані відмінки. Ви, працюючи в групі, маєте з’єднати іменник з відповідним відмінком, результати роботи презентуємо біля дошки.
А в нашій лабораторії кипить робота.
Наступне завдання для дослідників.
Прочитайте текст уникаючи повторів. Із слів для довідок вибиріть потрібні, впишіть їх на місце пропусків. Виконайте завдання після тексту.
Лісові доріжки занесло білим сніжком. Тихо в казковому лісі. Ось на галявині стоїть старий дуб. Дуб/ ___________ ховає в своєму дуплі руду білочку. Не страшний білочці /________мороз. Ще восени запасла білочка /_______________________________ грибків і горішків. Швидко стрибає білка/_________ з дерева на дерево. Ось уже в білчиних/ ______ лапках ялинова шишка. Любить поласувати білка ялиновим насіннячком.
ДОВІДКА:
Їй, вона, її, господарка лісу, він.
Завдання для груп
ТЕКСТ вчителя
Господарка бору
Лісові доріжки занесло білим сніжком. Тихо в казковому лісі. Ось на галявині стоїть старий дуб. Він ховає в своєму дуплі руду білочку. Не страшний їй мороз. Ще восени запасла лісова господарка грибків і горішків. Швидко стрибає вона з дерева на дерево. Ось уже в її лапках ялинова шишка. Любить поласувати білка ялиновим насіннячком.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Лісові доріжки (Н.в.)занесло білим сніжком (Ор.в.).
Він ховає в своєму дуплі(М.в.) руду білочку(Зн.в.).
VІ.Діти, в лабораторії має все бути чітко, по-порядку.
Ви гарно впоралися, тож давайте узагальнимо, панове-дослідники, чому ми навчилися.
VІІ. Оцінювання
Ми плідно попрацювали, залишилось тільки оцінити рівень своїх знань. У кожної групи є своя велика колба досягнень. А у кожного дослідника лабораторії є три фішки різного кольору. Зелена фішка означатиме, що ви добре зрозуміли матеріал уроку, жовта- на достатньому та середньому рівні, а червона означатиме, що вам потрібно ще попрацювати над даним иатеріалом. Тож розмістіть свою фішечку у колбочці. (діти виконують ). Вчитель підсумовує.
VІІІ. Домашнє завдання
ТАБЛИЦЯ НА СТ. 118
ВПРАВА 284
1