Конспект уроку у 6 класі на тему :
«Написання прізвищ прикметникової форми»
Підготувала учитель
української мови і літератури
Шевченківської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Кучанська А.О.
Мета: з*ясувати особливості творення українських прізвищ прикметникового типу; формувати вміння відмінювати жіночі й чоловічі прізвища прикметникового типу; розвивати вміння утворювати ці прізвища за допомогою прикметникових суфіксів; сприяти розширенню знань про виникнення побутування , значення й написання найбільш поширених українських прізвищ
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник
Хід уроку
(створення сприятливої позитивної психологічної атмосфери в класі)
Девіз нашого уроку (хором): «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви! Активним й уважнішим будь і про кмітливість не забудь!»
Вправа 438 с.183
Гра «Так чи Ні»
Епіграф уроку :
Із пісні, з пісні виросли Бетховен,
Чайковський, Лисенко та Леонтович,
Шопен із пісні виріс, чародій,
І Римський-Корсаков, казкар поважний
Із пісні – як троянда із шипшини!
М. Рильський
Прикметників-власних імен майже не буває,там панують іменники,бо імена-це назви.А ось більшість українських прізвиськ-з походження прикметники.Прізвиська містять багато цікавого : тут і застарілі слова,і буйна фантазія авторів,і вміння виділити в льдині такі риси,які одразу ж характеризують і того,кому дається прізвисько,і тих,хто його дав.Зверніть увагу на такі прізвиська : Рудий,Заїка,Мовчан,Стогній,Чорненький,Красій тощо.В епіграфі уроку наведено слов`янські прізвища неоднакової будови : типово російське прізвище на –ов,-ин (Римський –Корсаков) і українські на –енко(Лисенко),-ич(Леонтович),-ський (Чайковський).Розглянемо походження деяких прикметникових прізвищ:
Чайковський-походить не від назви птаха.а від назви козацького човна- «чайки»
Калиновський,Ольшанський,Потоцький-утворені від географічних назв
Гнатко,Маринівський-від власних імен
Матвійцев,Гриців,Лесів-від чоловічих імен
Кравцов,Приймаков,Якимов-від загальних та власних назв
Треба сказати,що в українській мові прикметникових прізвищ багато – 21,5 %
Розподілити прізвища учнів вашого класу на дві групи: прикметникового типу й іменникового, окремо визначити прізвища іншомовного походження.
Всі піднесли руки –раз!
На носках стоїть весь клас,
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз – присіли, два – піднялись.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
Гра «Сонечко»
Доповнимо наше сонечко промінчиками, для цього нам треба опрацювати рубрику запам*ятаймо с.186 (записати на промінчиках суфікси прізвищ, що мають форму присвійних прикметників)
Яка відмінність між такими поняттями як прізвисько і псевдонім?
Виписати прізвища прикметникового типу. Які прізвища серед зазначених є псевдонімами?
І. Нечуй-Левицький, Т.Шевченко, К. Малицька, П.Тичина, М.Вінграновський, Є.Гуцало, А.Лотоцький, Олена Пчілка, О. Сенатович, В.Симоненко, Леонід Глібов, Панас Мирний, М. Коцюбинський
І група-розкажіть,яка музика вас тонізує,заспокоює чи дратує.Запишіть відомі вам прикметникові прізвища відомих музикантів,композиторів,співаків
ІІ груп-розкажіть про ваш улюблений фільм (жанр,сюжет,які проблеми підіймаються,хто зіграв головну роль?).Назвіть відомі вам прикметникові прізвища відомих акторів,режисерів.
5. Підсумок уроку
-На уроці я дізнався…
-Я запам*ятала…
- Мені було цікаво…
6. Домашнє завдання
В.р. дослідити походження свого прізвища
Д.р. в.446 с.187
С.р. в.445 с.187
Для всіх: п.53, вивч.правила
7.Оцінювання