Сформувати поняття відношення, домогтися засвоєння основної властивості відношення, формувати вміння застосування даного поняття в навколишньому середовищі методом дослідження, розвивати пам'ять, увагу, виховувати наполегливість, інтерес до математики.
Тема: Відношення. Основна властивість відношення.
Мета уроку: сформувати поняття відношення, домогтися засвоєння основної властивості відношення, формувати вміння застосування даного поняття в навколишньому середовищі методом дослідження, розвивати пам’ять, увагу, виховувати наполегливість, інтерес до математики.
Очікувані результати: учні повинні знати означення й основну властивість відношення, вміти розв’язувати задачі на застосування поняття й основної властивості відношення.
Основні поняття: відношення чисел, відношення величин.
Обладнання: підручник, тестові завдання, завдання відношення величин у навколишньому світі.
Хід уроку
І. Організаційний етап : облік відвідування учнів, готовність учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Виконання усних вправ.
1. Подайте у вигляді звичайного дробу:
а) 3:5; б) 1:2; в) 5:3; г) 4:1.
2. Подайте у вигляді частки:
а) ; б) ; в) 2; г) 5.
3. Визначте, у скільки разів:
а) 5 ц. більше за 2 ц.;
б) 10 кг більше за 6 кг.;
в) 8 км більше за 1 км.
4. Як зміниться частка, якщо ділене і дільник помножити або поділити на одне й те саме натуральне число?
5. Як зміниться дріб, якщо чисельник і знаменник помножити або поділити на одне й те саме натуральне число?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель:
Ви, напевно, чули від мами. приміром, таке: «Для того, щоб зварити варення, потрібно взяти ягід і цукру у відношенні 1 до 2».
Що означають слова «у відношенні 1 до 2»?
Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що називають відношенням чисел, відношенням величин, які властивості має відношення.
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Практичне завдання.
а b |
1.Виміряй ширину і довжину даного прямокутника: Ширина а= Довжина b=
2. Поділити:
- ширину (а) на довжину (b)
- довжину (b) на ширину (a)
3. Порівняй частки. Чи однакові вони? Чому?
ЗАПАМ’ЯТАЙ!
Частку від ділення одного числа на інше називають також відношенням цих чисел.
Наприклад: 1:2; ; 3:10; :; 8:5 – відношення.
Робота з підручником – с.87 (прочитати §12 і відповісти на запитання).
1. Що таке відношення?
2. Що показує відношення двох чисел?
- Відношення двох чисел показує, у скільки разів одне число більше за інше або яку частину перше число становить від другого.
3. Чи можна знайти відношення двох величин?
- Можна знайти відношення двох величин, якщо вони виражені однією і тією самою одиницею вимірювання.
4. Яку властивість має відношення?
- Відношення двох чисел не зміниться, якщо кожен із чисел відношення помножити або поділити на одне й те саме, відмінне від нуля, число.
Колективне виконання завдань під керівництвом учителя.
1. Знайдіть відношення чисел:
а) 20 до 5; б) 4 до 8; в) 3,5 до 0,7; г) 1 до 6.
2. Знайдіть відношення величин:
а) 8 км до 2 км;
б) 2 см до 5 см;
в) 500 кг до 2 ц.
V. Осмислення нового матеріалу.
(відношення величин у навколишньому світі).
Завдання 1. Прочитайте і заповніть пропуски.
У певному відношенні перебуває багато величин, якими ми користуємося в житті. Наприклад:
1 м : 1 см = 100: 1 («один метр відноситься до одного сантиметра як 100 до 1»)
1 доба : 1 год = 1 к : 1 грн =
Деякі постійні відношення величин мають назви.
Так, відношення відстані до часу називають…………….
s : t = U 200 км : 4 год =
Деякі речі навколо нас виглядають гармонійними (а значить, красивішими), якщо перебувають у певному відношенні .
Наприклад:
Завдання 2. Визнач відношення зросту сусіда (сусідки) по парті до довжини його (її) передпліччя
1. Дізнайся і запиши зріст сусіда (сусідки).
2. Виміряй і запиши довжину його (її) передпліччя.
3. Обчисли відношення зросту до довжини передпліччя.
Завдання 3. Відношення маси тіла людини до квадрата її зросту називають індексом маси тіла (ІМТ). ІМТ = маса тіла / зріст2.
Скориставшись формулою, обчисли індекс маси свого тіла і порівняй його з нормою:
Запиши висновок.
Норма
Дівчата (10-12 років) Хлопці
↓ ↓
14-21 16-24
норма норма
Зверни увагу!
Якщо індекс маси твого тіла трохи відхиляється від норми, переглянь своє харчування й фізичні навантаження. А якщо індекс значно перевищує норму, то не завадить порадитися з лікарем.
Завдання 4. Під час отримання будівельних розчинів, важливо дотримуватися правильного відношення компонентів.
Так, для отримання бетону беруть:
цементу – 1 частину, піску – 2 частини, щебеню – 4 частини, води – 0,5 частини.
1. Запиши склад бетону у вигляді відношення:
(цемент): (щебінь): (пісок) : (вода) як ……
2. Вирази це відношення в натуральних числах:
(цемент): (щебінь): (пісок) : (вода) як ……
3. Обчисли, скільки потрібно піску, води й щебеню для отримання бетону із 40 кг цементу.
Завдання 5. У кулінарних рецептах зазначено, скільки потрібно певних продуктів для приготування тієї чи іншої страви. Отже, і в кулінарії не обійтися без знань про відношення.
Рецепт приготування бісквіта:
яйця – 8 шт., борошно – 200 г, цукор – 320 г.
1. Проблемна ситуація.
Як приготувати бісквіт за цим рецептом, якщо є тільки 2 яйця?
2. Проаналізуй.
8 яєць – 200 г борошна 8 яєць – 320 г цукру
2 яйця – 2 г борошна 2 яйця - ? г цукру.
- У скільки разів менше яєць, ніж у рецепті?
- У скільки разів менше треба взяти борошна?
- У скільки разів менше треба взяти цукру?
- Скільки борошна треба взяти?
- Скільки цукру треба взяти?
- Запиши кількість усіх продуктів для приготування бісквіта з 2 яєць.
VІ. Підсумок за темою.
Закінчи речення
Варіант 1
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
А. Б. В. Г. 40
2. Яке з наведених відношень не дорівнює 2:3?
А. : Б. : В. 10:15 Г. 1: 1,5
Варіант 2
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
1 Знайдіть відношення 2 місяців до 3 років.
А. Б. В. 18 Г.
2. Яке з наведених відношень не дорівнює відношенню 3:4?
А.: Б. : В. 15:20 Г. 1,5 : 2
Відповіді: Варіант 1. 1 – В. 2 – Б.
Варіант 2. 1 – Г. 2 – А.
VІІ. Домашнє завдання: ст. 90 № 528, № 535, № 542.