Відокремлені прикладки. Розділові знаки в реченнях з відокремленими прикладками

Про матеріал

Дана презентація поглиблює знання восьмикласників про відокремлені члени речення, знайомить з відокремленими прикладками, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; формує загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені прикладки, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими прикладками; розвиває творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати речення з відокремленими прикладками.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема 3 Відокремлені прикладки. Розділові знаки в реченнях з відокремленими приклад- ками

Номер слайду 2

Ви пам’ятаєте, що прикладкою називають означення, виражене іменником (іменником із залежними словами) та узгоджене з означуваним словом у відмінку: Щастя, воно, як ластiвка, живе не пiд кожним дaxoм (Л. Талалай).

Номер слайду 3

Відокремлюватись можуть непоширені й поширені прикладки, виражені іменником або іншою частиною мови в значенні іменника. Правила відокремлення прикладок подібні до тих, які визначають умови відокремлення означень.

Номер слайду 4

Поширену прикладку в середині речення відокремлюють комами, а в кінці — пе-ред нею здебільшого ставлять тире. Собор, свідок подій минувшини, височіє на околиці міста. На околиці міста височіє собор— свідок подій минувшини.

Номер слайду 5

Під нами прокидався туман, а над нами падало й падало листя — золоті сльози осіннього лісу(М. Стельмах). Валерій Рибаков. Осінь на туманній річці

Номер слайду 6

Осінній вітер  —  хитрий Каїн  — у лісі шастає, як лис (І. Світличний). Ольга Дарчук. Золота осінь

Номер слайду 7

• власного імені і стоять після нього: Нехай почує вся земля про мужнього Франка Івана, сина коваля! (П. Тичина);• власного імені, стоять перед ним, але мають додаткове обставинне значення: Тонкий зна-вець фольклору, Максим Рильський записував і зберігав його для нащадків (З підручника);Прикладки відокремлюють, якщо вони стосуються:

Номер слайду 8

• загального іменника та стоять після нього і є поширеними: Мій син, грибок на двох то-неньких ніжках, у перший раз пішов сьогодні в школу (М. Рильський); • особових займенників: Іду я, степів перехо-жий, радію од щастя землі (В. Сосюра). Щасливиця, я маю трохи неба (Л. Костенко).

Номер слайду 9

Гей, Остапе Вересаю, наш Гомере невмирущий, що сидиш на роздоріжжі і співаєш у віках! (Є. Гуцало).Ілюстрація до книги «Земля і люди. Загальна географія» (т.5), Жана Жака Елізе Реклю, 1880

Номер слайду 10

Ми, нащадки героїв, співців і гульвіс, — ми тепер такі безшабельні! (Л. Костенко). Юзеф Брандт. Козацьке весілля. Друга половина XIX ст.

Номер слайду 11

Моя бабуся, Ївга Базилиха, така була маленька, непомітна… (В. Малишко)Шаталін В. Бабуся.1970-ті

Номер слайду 12

Завжди відокремлюють прикладки, виражені сполученням слова чоловік, чолов'яга, дівчина, хлопець, дід, людина і под. з іншими словами: Веде хана на припоні Сірко — хлопець молодецький (Л. Забашта). Немолодий чолов'яга, бригадир був неабияким майстром (К. Лубенець).

Номер слайду 13

Відокремлюється прикладка, що приєднується до означуваного слова за допомогою сполучни-ків або, чи, тобто, як та інших слів — як-от, а саме, особливо, переважно, наприклад,особливо, на ім’я, на прізвище: Борисфен, тобто Дніпро, згадано в багатьох творах.

Номер слайду 14

Прикладки, які приєднуються задопомогою сполучника як, відокремлюються лише тоді, коли мають додатковий причиновий відтінок. Таке відокремлення не залежить від місця прикладки в реченні: Як дослідник фольклору, Франко майстерно використовував народнопісенні образи у власній поезії. Франко, як дослідник фольклору, майстерно використовував народнопісенні образи у власній поезії.

Номер слайду 15

Коли ж іменник із сполучником як має значення в ролі кого/чого, прикладку не відокремлюємо: Дієслово як частина мови має кілька форм.

Номер слайду 16

Якщо прикладка, що стоїть перед пояснюваним словом, має тільки означальне значення,її не відокремлюють: Директор школи Василь Марковим Рясний був схвильований вкрай (О. Довженко).

Номер слайду 17

Тире відокремлюємо прикладки, що стоять наприкінці речення: Усіх вразила пісня — величний гімн життю. А дві донечки — вмиті суниці — повнощоко крізь шибку цвіли (І. Драч). Прикладка має уточнювальне значення і перед нею можна поставити слова «а саме»

Номер слайду 18

Спишiть речення, ставлячи розділові знаки.1. Ходить вечір мрійний мій веселик по Дніпровій сивій ковилi (А. Малишко).2. Ось i він Дніпро величний i древній народна українська ріка! (Ю. Яновський).3. Тихо-тихо стікає на землю зерно перестиглі сльози степів (М. Стельмах).4. Вечірня зірка далека невідома красуня алмазно світить із неба на чабанське подвір'я (Олесь Гончар).5. Світлою порошею курить Чумацький Шлях шлях твоїх пращурів... (Олесь Гончар).

Номер слайду 19

1. Ходить вечір, мрійний мій веселик, по Дніпровій сивій ковилi (А. Малишко).2. Ось i він, Дніпро, величний i древній, народна українська ріка! (Ю. Яновський).3. Тихо-тихо стікає на землю зерно — перестиглі сльози степів (М. Стельмах).4. Вечірня зірка, далека невідома красуня, алмазно світить із неба на чабанське подвір'я (Олесь Гончар).5. Світлою порошею курить Чумацький Шлях — шлях твоїх пращурів... (Олесь Гончар). Перевірте

Номер слайду 20

1. Які існують види прикладок за будовою?(Поширені і непоширені)Питання — відповідь2. Коли відокремлюються прикладки?а) після означуваного особового займенника; Нехай мене, Кармелюка, в світі споми-нають.б) після означуваного слова, вираженого загальним іменником; Учні, здебільшого переможці районних олімпіад, виступали впевнено і статечно.

Номер слайду 21

Питання — відповідьв) після означуваного слова, вираженого власним іменником; М. І. Малинський, директор нашої школи, запрошував гостей на свято.г) після означуваного слова, приєднані за до-помогою слів або, тобто, а саме, особливо, навіть, наприклад, як-от, на ім’я, родом... Великою любов’ю наших читачів, особливо дітей, користуються поезії В. А. Симонен-ка.

Номер слайду 22

3. Коли прикладки не відокремлюються?(У випадку, коли не мають відтінку причини.) Основоположник української літературної мови Т. Г. Шевченко народився в селі Моринцях на Черкащині. Питання — відповідь

Номер слайду 23

Домашнє завдання. Підготувати розповідь про одного з відомих українців-письменників (Г. Сковорода, Т. Шевченко, Леся Українка, І. Франко), використовуючи відокремлені прикладки. Розповідь оформити письмово.

Номер слайду 24

pptx
Додано
30 березня 2022
Переглядів
2287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку