Дана презентація поглиблює знання восьмикласників про відокремлені члени речення, знайомить з відокремленими прикладками, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; формує загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені прикладки, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими прикладками; розвиває творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати речення з відокремленими прикладками.
• власного імені і стоять після нього: Нехай почує вся земля про мужнього Франка Івана, сина коваля! (П. Тичина);• власного імені, стоять перед ним, але мають додаткове обставинне значення: Тонкий зна-вець фольклору, Максим Рильський записував і зберігав його для нащадків (З підручника);Прикладки відокремлюють, якщо вони стосуються:
Прикладки, які приєднуються задопомогою сполучника як, відокремлюються лише тоді, коли мають додатковий причиновий відтінок. Таке відокремлення не залежить від місця прикладки в реченні: Як дослідник фольклору, Франко майстерно використовував народнопісенні образи у власній поезії. Франко, як дослідник фольклору, майстерно використовував народнопісенні образи у власній поезії.
Спишiть речення, ставлячи розділові знаки.1. Ходить вечір мрійний мій веселик по Дніпровій сивій ковилi (А. Малишко).2. Ось i він Дніпро величний i древній народна українська ріка! (Ю. Яновський).3. Тихо-тихо стікає на землю зерно перестиглі сльози степів (М. Стельмах).4. Вечірня зірка далека невідома красуня алмазно світить із неба на чабанське подвір'я (Олесь Гончар).5. Світлою порошею курить Чумацький Шлях шлях твоїх пращурів... (Олесь Гончар).
1. Ходить вечір, мрійний мій веселик, по Дніпровій сивій ковилi (А. Малишко).2. Ось i він, Дніпро, величний i древній, народна українська ріка! (Ю. Яновський).3. Тихо-тихо стікає на землю зерно — перестиглі сльози степів (М. Стельмах).4. Вечірня зірка, далека невідома красуня, алмазно світить із неба на чабанське подвір'я (Олесь Гончар).5. Світлою порошею курить Чумацький Шлях — шлях твоїх пращурів... (Олесь Гончар). Перевірте
1. Які існують види прикладок за будовою?(Поширені і непоширені)Питання — відповідь2. Коли відокремлюються прикладки?а) після означуваного особового займенника; Нехай мене, Кармелюка, в світі споми-нають.б) після означуваного слова, вираженого загальним іменником; Учні, здебільшого переможці районних олімпіад, виступали впевнено і статечно.
Питання — відповідьв) після означуваного слова, вираженого власним іменником; М. І. Малинський, директор нашої школи, запрошував гостей на свято.г) після означуваного слова, приєднані за до-помогою слів або, тобто, а саме, особливо, навіть, наприклад, як-от, на ім’я, родом... Великою любов’ю наших читачів, особливо дітей, користуються поезії В. А. Симонен-ка.