Відомості про регіональні особливості оздоблення виробів в українських національних традиціях. Кольорова гама різних видів гладі. Поняття про стилізацію малюнка. Композиція у вишив

Про матеріал

Відомості про регіональні особливості оздоблення виробів в українських національних традиціях. Кольорова гама різних видів гладі. Поняття про стилізацію малюнка. Композиція у вишивці. Практична робота. Створення композиції вишивки.

Сформувати знання про регіональні особливості оздоблення виробів в українських національних традиціях, кольорову гаму та різні види гладі, стилізацію малюнка та композицію у вишивці. Удосконалювати навички роботи з програмою Point

Перегляд файлу

ТЕМА Відомості про регіональні особливості оздоблення виробів в українських

національних традиціях. Кольорова гама різних видів гладі. Поняття про стилізацію малюнка. Композиція у вишивці.

Практична робота. Створення композиції вишивки

МЕТА:

Навчальна: Сформувати знання про регіональні особливості оздоблення виробів в українських національних традиціях, кольорову гаму та різні види гладі, стилізацію малюнка та композицію у вишивці. Удосконалювати навички роботи з програмою Point
Виховна: виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, дбайливість, охайність та інші якості сучасного працівника;
Розвивальна: розвивати творчу активність учнів,сприяти розвитку в учнів окоміру,  точності та тонкості розрізнення кольорів;
Профорієнтаційна: ознайомити учнів з предметом праці вишивальниці.

ОБЛАДНАННЯ:робочий зошит, зразки вишивок, презентація, проектор

 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Перевірка наявності учнів;

Готовність учнів до уроку;

Наявність в учнів робочого одягу

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Чи вміє твоя мама або бабуся вишивати ?

Чи модно в наш час вміти дівчині вишивати?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Букети квітів розкладала
На полотні свого життя,
Їх гладдю вдало вишивала,
Так прикрашала суть буття,
Щоб кращим стало і рівнішим…
Важкі печалі зібрані в руці…
Все, що у тебе найсвятіше,
Вкладала ти в букети ці.
Мережки – це твої дороги,
Низинки – це гріхи твої…
Родини радість голубина –
Червоні рушникові шви.
А солов’їні вічка оченятами
Дивились на життя із висоти,
Калинове, барвінками хрещате,
З дубами й пшеницями щоб зрости,
Вплеснутись у життя їх оксамитове,
Весняної надії світлих мрій…
Кохання лиштва променем розлитим
Життєвим ретязем лягла між берегів.
Гладь біла погукала на весілля…
Життя – у вишивці, а вишивка – життя,
На полотні найтонші, найвірніші,
Розкладені жіночі почуття…

 

ІV. Повідомлення теми уроку

Відомості про регіональні особливості оздоблення виробів в українських

національних традиціях. Кольорова гама різних видів гладі. Поняття про стилізацію малюнка. Композиція у вишивці.

Практична робота. Створення композиції вишивки (Слайд         )

V. Визначення завдань для учнів на урок

Ви дізнаєтесь:

про регіональні особливості оздоблення виробів в українських національних традиціях,

кольорову гаму та різні види гладі,

стилізацію малюнка та композицію у вишивці.

Ви навчитесь: Створювати  композицію вишивки

VІ. Вивчення нового матеріалу

Регіональні особливості вишивки  (Слайд         )

які ви знаєте етнічні регіони України?

Покажіть їх на карті.

Етнічні регіони України

Вишивка  Середньої  Наддніпрянщини (Слайд         )

Вишивкам цього регіону властиві пишні вишукані рослинно-геометризовані орнаментальні мотиви з квітками, листям, бутонами. Вироби, в основному, оздоблюють гладдю, занизуванням, набируванням та хрестиком. Основні кольори вишивок — білий, коралово-червоний, відтінений чорним.

Вишивка Полісся (Слайд         )

Вишивка цього регіону проста й чітка за композицією. Домінуючим є найдавніший монохромний (однотонний) геометричний орнамент. Переважає червоний або вишневий колір, який часом доповнюється синім або чорним. Поширені техніки поверхневого шва — «занизування», «насилування», «дрібний хрестик».

Вишивка Поділля(Слайд         )

Класичною технікою Поділля є «низь», яку виконували одним або двома кольорами (червоним і чорним). Стібки лягають густими, насиченими лініями геометричного орнаменту.

Вишивка Карпат(Слайд         )

Типовою є вишивка вовняними нитками згущеними стібками: окремі елементи обводять кольоровими нитками, що забезпечує високий рельєф та кольоровий ефект. Такі вишивки розміщують уздовж усього полотна повздовжніми або скісними смугами

 Карпатський регіон характеризується використанням таких технік вишивання, як: «кучерявий стіб», «настилування», «штапівка», «качалочка», «стебнівка», «гладь», «низь», «вирізування», «виколювання», «хрестик» та ін.

Вишивка Слобожанщини(Слайд         )

Їй властиві  цілком    своєрідні    поліхромні  (багатокольорові) орнаменти, що виконуються технікою дрібного «хрестика»,    «півхрестиком»    і «гладдю».   Колорит оздоблення яскравий, із переважанням     червоного     кольору. Орнаменти  здебільшого   вишивають грубою ниткою,  завдяки чому узори справляють враження рельєфних. Рукави жіночих сорочок   прикрашають   орнаментальними   мотивами,   розміщеними  в  шаховому  порядку,   а також   з   акцентом   декору   на вузькій частині рукава.

Вишивка Півдня України(Слайд         )

Південь –  етнографічний   регіон   України,   заселений   в  основному вихідцями з Середньої Наддніпрянщини та Поділля, тому тут збереглися особливості оздоблення виробів, характерні для цих регіонів. Це пояснюється збереженням традицій рідного краю як українцями, так і переселенцями - росіянами, поляками, молдованами та ін.  Переважають такі техніки вишивання, як: «гладь», «стебловий шов», «ланцюжок».

Сучасний одяг оздоблений вишивкою(Слайд         )

Поняття про композицію у вишиванні. (Слайд         )

Композиція — це побудова, структура, розміщення і взаємозв'язок складових частин художнього твору, з'єднання їх в єдине ціле. Ця побудова має бути обумовлена змістом, характером і призначенням твору.

У вишиванні поняття « композиція» включає продумування образу в цілому і шляхів його художнього рішення; гами кольорів; пропор­ційності елементів малюнка тощо.

Композиція малюнка у вишиванні залежить від призначення ви­робу та виду тканини.

Учитель демонструє готові вироби з вишивкою, звертаючи увагу учнів на відмінності в композиції вишивки для оформлення столових серветок і рушників, чоловічих сорочок і жіночих блуз, панно і диванних подушок тощо і пропонує дати від­повіді на запитання.

1) Чи є в запропонованих вишивках фрагмент, який повторюється, кілька разів? Виділіть його.

2) Схарактеризуйте розміщення вишивки на виробі (у центрі, на краї виробу, симетрично щодо центра виробу тощо).

 Учитель підводить учнів до формування визначення таких понять, як «композиція», «раппорт», «композиційний центр», «симетрія», і називає основні принципи створення композиції вишивки. (Слайд         )

1) Деталі орнаменту мають відповідати один одному і основній     темі вишивки.

2) Орнамент має відповідати площі тканини для вишивки, повністю або частково повторювати її контури.

3) Орнамент повинен мати композиційний центр. Він розташо­вується в тій частині виробу, яка привертатиме найбільшу , увагу.

Необхідно дотримуватися пропорційності — визначеного спів­відношення різних елементів між собою і з виробом у цілому.

Одним з основних понять композиції є симетрія. Це повторення певних елементів вишивки в установленому порядку. Але часто асиметричне розташування елементів узору дозволяє створюва­ти оригінальні орнаменти.

Необхідно створити ритм композиції — чергування однакових орнаментальних мотивів — рапорт.

Орнанамент – це зображення, утворене на основі ритмічного чергування та поєднання геометричних та зображувальних елементів. Орнамент (Слайд                   )  є :

Геометричний

Рослинний

Зооморфний

Антропоморфний

Змішаний

Геометричні орнаменти вважаються найдавнішими. В орнаментах різних народів є багато спільного.

Загальне враження від композиції вишивки багато в чому зале­жить від колірної гами ниток. Як відомо, кольори здатні викликати певні емоції: червоний (гарячий) -- радість, синій (холодний) — сум тощо.

Про колір можна сказати, що він виграє «малиновим передзво­ном», «усміхається», «святкує», «сумує» тощо. Тому, підбираючи Кольори ниток для вишивання композиції, потрібно враховувати при­значення виробу, те, яке враження він повинен справити.

   Стилізація малюнка для вишивання. (Слайд         )

 Типовою рисою вишитого орнаменту є його стилізоване трактування.

 СТИЛІЗАЦІЯ -  це те, чим відрізняється декоративно – прикладне мистецтво від живопису.

При стилізації:

Спрощуємо предмет – опускаємо деталі і виділяємо головне;

Об’єм відсутній – декоративні елементи плоскі;

Колір – умовний, не реальний, може бути символічний, виражати настрій, передавати образи.

Наприклад: „Червоне -то любов, а чорне – то журба”

Усі кольори складаються з трьох основних кольорів спектру.

VІІ. Формування умінь та навичок учнів. Практична робота

Аналіз завдань практичної роботи.

Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання практичної роботи. Інструкція з охорони праці №_______

Самостійне виконання завдань практичної роботи

Створення композиції вишивки(Слайд                  )

Побудова орнаменту в стандартній програмі Paint.

Щоб створити орнамент потрібно виконати певний алгоритм дій:

1. Запустити програму.

2. В меню Вид вибрати Масштаб → Другой... → 800% → ОК.

3.  В меню Вид вибрати МасштабПоказать сетку.

4. Створити мотив орнаменту з допомогою кольору заливки кожної виділеної клітини за схемою або довільно.

5. Для створення орнаменту потрібно на панелі інструментів вибрати Выделение, прозорий фон, виділити мотив. Щоб його запам’ятати, в меню Правка вибрати Копировать. Відтворити мотив можна, вибравши в меню Правка команду Вставить. Затиснувши лівою клавішою мишки відтворений мотив, перетягуємо його в потрібне місце. Якщо потребує композиція, то мотив орнаменту вставляємо потрібне число разів, виконуючи команди ПравкаВставить, і перетягуємо в потрібне місце, створюючи композицію.

Щоб побачити, як буде виглядати створена композиція в готовому вигляді, потрібно перейти на масштаб обычный, розтягнути зображення і, якщо потрібно,  роздрукувати.

 

Контроль з метою виявлення недоліків у знаннях і вміннях учнів.

Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий).

Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів

Підбиття підсумків практичної роботи:

 

Вишивка є чудовим оздобленням будь-якого виробу. Сьогодні на уроці ви переконалися, що комп’ютерна техніка допомагає людині в її творчості.

Вчитель визначає найбільш оригінальні роботи учнів.

Оцінювання результатів практичної роботи.

VІІІ. Рефлексія

Вправа «Закінчи  речення » (Слайд         )

1.Сьогодні на уроці ми …

2.Найбільше мені сподобалося …

3.Я дізналась …

4.Найбільше труднощів я відчула …

5.Я оцінюю свою роботу …

 

ІХ. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх в журнал, щоденники

Ось і скінчився наш урок
і зараз продзвенить дзвінок
чи все вдалося, нам чи ні?
судити мабуть не мені.
Я дуже рада за вас, діти,
Що ви змогли чогось навчитись,
Отож старайтеся й надалі,
Щоби нові скорити долі,
Щоб знов змогли чогось навчиться.
В житті, повірте, все згодиться

Х. Завдання додому

ХІ. Прибирання робочих місць

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку