Тема: Відомості з синтаксису і пунктуації. Елементи стилістики. Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні .
Мета: ознайомлення учнів з поняттям про словосполучення; навчити їх виділяти словосполучення серед інших поєднань слів, знаходити їх у тексті, правильно будувати словосполучення, в яких допускаються помилки у формі залежного слова4за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати патріотичні почуття, любов до українських традицій.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід Уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1.Пояснення назви понять «Синтаксис» та «Пунктуація».
Синтаксис — розділ науки про мову, який вивчає будову та значення словосполучень і речень, способи та засоби зв’язку між їхніми складовими частинами.
Пунктуація — система правил вживання розділових знаків.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Словосполучення
У голові словосполучень ціла безліч:
Вони блукають коридорами пітьми,
Йдуть, спотикаючись, торкаються пліч-опліч
До болю ранять одне одного крильми
У намаганнях ухопитися за руки,
Разом здійнятися, злетіти, мов орли
До Сонця ближче, щоб аж чутно райські звуки,
Щоб стражі-ангели злетіли із гори…
Хай розсміються навіть з їхнього польоту
Небес майстерні крилоносці-летуни,
Нехай дощем проллється з них чимало поту,
Гіперболічно з мух їх робляться слони,
Та все ж це в сотні разів краще за темноти:
За їх невидимість і їхню сліпоту.
І хай якими б не були їхні польоти, -
Словосполучення складаються в мету.
2.Робота з підручником та таблице. Пояснення матеріалу
Словосполучення — одна із синтаксичних одиниць, що складається з двох або більшої кількості повнозначних слів. Слова у словосполученні пов’язані підрядним зв’язком: одне з них головне, інші — залежать від нього.
Прийшла весна; калиновий кущ; на землі; батьківська земля; плавати в морі; навколо будинку; подарувати синові; перед тобою; весело жартувати; учорашнє свято; гірко плаче; над морем; чарівна сопілка; зустрічався з друзями; кожен з нас; біля річки; степ квітував; березовий гай.
Рідний, дорогий, добрий, щедрий, мудрий, веселий, близький, далекий, багатий, бідний.
(Хороший) результати; не знати (втома); турбуватись про (сестра); (цікавий) природи; подумати над (завдання); збігти з (гора); на (наш) землі); у (чарівна) пісні; під (червона) калиною.
Зразок: Спить (коли?) –взимку.
Взимку спить, а влітку шумить. 2. Без сокири, без долота, а мости будує. 3. Чорна корова усіх людей поколола. 4. В землі спала, влітку встала, в міху одпочивала, в млині танцювала-людей годувала.
Відгадки: річка, мороз, ніч, пшениця.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Вірю – не вірю»
1) Словосполучення складається з головного і другорядного слова? (Ні)
2) Сполучення слів «добро і зло» є словосполученням? (Ні)
3) Словосполучення називає предмети, їх ознаки і дії точніше, конкретніше, ніж
слово? (Так)
4) Сполучення слів «народна казка» є непоширеним словосполученням? (Так)
5) Поширеним є сполучення слів, що складається з трьох і більше слів? (Так)
6) Сполучення слів «люблю читати» є словосполученням? (Ні)
7) Чи можуть підмет і присудок бути словосполученням? (Ні)
8) Чи вірите ви, що словосполучення «дружня розмова» є іменниковим? (Так)
9) Чи вірите ви, що слова у словосполученні пов’язані за змістом і граматично?
(Так)
10) Чи вірите ви, що сполучення слів «читати книгу» є іменниковим? (Ні)
11) Чи впевнені ви, що словосполучення «казки мого дитинства» є поширеним?
(Так)
12) Чи вірите ви, що зі словосполучень складається речення? (Так)
2. Фронтальне опитування
- Що таке словосполучення?
- Яка будова словосполучення?
- Які сполучення слів не є словосполученнями?
- Які є види словосполучень?
V. Домашнє завдання.