Відомості з синтаксису і пунктуації. Елементи стилістики. Словосполучення.

Про матеріал
Відомості з синтаксису і пунктуації. Елементи стилістики. Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні
Перегляд файлу

Тема: Відомості з синтаксису і пунктуації. Елементи стилістики. Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні .

Мета: ознайомлення учнів з поняттям про словосполучення; навчити їх виділяти словосполучення серед інших поєднань слів, знаходити їх у тексті, правильно будувати словосполучення, в яких допускаються помилки у формі залежного слова4за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати патріотичні почуття, любов до українських традицій.

Обладнання: підручник.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід Уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1.Пояснення назви понять «Синтаксис» та «Пунктуація».

Синтаксис — розділ науки про мову, який вивчає будову та значення словосполучень і речень, способи та засоби зв’язку між їхніми складовими частинами.

Пунктуація — система правил вживання розділових знаків.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Пояснення вчителя матеріалу. Прочитати вірш про словосполучення.

Словосполучення

У голові словосполучень ціла безліч:

Вони блукають коридорами пітьми,

Йдуть, спотикаючись, торкаються пліч-опліч

До болю ранять одне одного крильми

У намаганнях ухопитися за руки,

Разом здійнятися, злетіти, мов орли

До Сонця ближче, щоб аж чутно райські звуки,

Щоб стражі-ангели злетіли із гори…

Хай розсміються навіть з їхнього польоту

Небес майстерні крилоносці-летуни,

Нехай дощем проллється з них чимало поту,

Гіперболічно з мух їх робляться слони,

Та все ж це в сотні разів краще за темноти:

За їх невидимість і їхню сліпоту.

І хай якими б не були їхні польоти, -

Словосполучення складаються в мету.

2.Робота з підручником та таблице. Пояснення матеріалу

Словосполучення — одна із синтаксичних одиниць, що складається з двох або більшої кількості повнозначних слів. Слова у словосполученні пов’язані підрядним зв’язком: одне з них головне, інші — залежать від нього.

E:\школа 2019 2020\Конспекти\M24b.jpeg

 

  1. Виписати словосполучення в ліву колонку, а інші поєднання слів- у праву

Прийшла весна; калиновий кущ; на землі; батьківська земля; плавати в морі; навколо будинку; подарувати синові; перед тобою; весело жартувати; учорашнє свято; гірко плаче; над морем; чарівна сопілка; зустрічався з друзями; кожен з нас; біля річки; степ квітував; березовий гай.

  1. Утворіть словосполучення з поданих слів. Визначте головне та залежне слово.

Рідний, дорогий, добрий, щедрий, мудрий, веселий, близький, далекий, багатий, бідний.

  1. Утворити з поданих слів словосполучення ,визначити головні та залежні слова.

(Хороший) результати; не знати (втома); турбуватись про (сестра); (цікавий) природи; подумати над (завдання); збігти з (гора); на (наш) землі); у (чарівна) пісні; під (червона) калиною.

  1. Відгадайте загадки. Розбити речення-загадки га словосполучення і записати їх, ставлячи за наведеним зразком питання від головного слова до залежного.

Зразок: Спить (коли?) –взимку.

Взимку спить, а влітку шумить. 2. Без сокири, без долота, а мости будує. 3. Чорна корова усіх людей поколола. 4. В землі спала, влітку встала, в міху одпочивала, в млині танцювала-людей годувала.

Відгадки: річка, мороз, ніч, пшениця.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1.  Гра «Вірю – не вірю»

  1) Словосполучення складається з головного і другорядного слова? (Ні)

  2) Сполучення слів «добро і зло» є словосполученням? (Ні)

  3) Словосполучення називає предмети, їх ознаки і дії точніше, конкретніше, ніж

  слово? (Так)

  4) Сполучення слів «народна казка» є непоширеним словосполученням? (Так)

  5) Поширеним є сполучення слів, що складається з трьох і більше слів? (Так)

  6) Сполучення слів «люблю читати» є словосполученням? (Ні)

  7) Чи можуть підмет і присудок бути словосполученням? (Ні)

  8) Чи вірите ви, що словосполучення «дружня розмова» є іменниковим? (Так)

  9) Чи вірите ви, що слова у словосполученні пов’язані за змістом і граматично?

  (Так)

  10) Чи вірите ви, що сполучення слів «читати книгу» є іменниковим? (Ні)

  11) Чи впевнені ви, що словосполучення «казки мого дитинства» є поширеним?

  (Так)

  12) Чи вірите ви, що зі словосполучень  складається речення? (Так)

2. Фронтальне опитування

- Що таке словосполучення?

- Яка будова словосполучення?

- Які сполучення слів не є словосполученнями?

- Які є види словосполучень?

V. Домашнє завдання.

docx
Додано
14 липня 2020
Переглядів
997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку