Виховання соціальної компетентності учнів на уроках хімії шляхом використання інформаційних технологій
Вступ
Одним із пріоритетів стратегічного розвитку України визнано інтеграцію нашої держави в Європейське співтовариство. За перспективною Програмою розвитку, яка розрахована на десять років, Україна має узгодити та наблизити свої соціально-економічні інституції до стандартів країн ЄС та зробити їх відповідними загальноєвропейським вимогам. Європейський вибір України зумовлено її геополітичним положенням та спільною історією формування і розвитку європейської культури.
Знання про Європу базуються на загально-педагогічних і дидактичних принципах, основними з яких є:
Зміст освіти вважається одним з основних засобів цілеспрямованого навчання, він має базуватись на основних цінностях та ідеях європейського демократичного суспільства: (права людини, рівність, мир, соціальна справедливість, демократія, свободи, безпека громадян, взаємозалежність, плюралізм, культурна різноманітність, відкритість, відповідальність, партнерство, повага до оточуючого середовища).
Зміст освіти для формування поняття європейського виміру являє собою певну систему інтегрованого знання, у процесі оволодіння яким створюються умови для формування та розвитку в особистості ціннісних орієнтацій та умінь необхідних для життєдіяльності в сучасному європейському співтоваристві.
Для цього під час розробки такого змісту необхідно дотримуватись:
У зв’язку з цим педагоги і психологи все помітніше усвідомлюють гостру потребу у реалізації особистісного підходу до учня як одного з принципів організації освітнього процесу.
Метою особистісно зорієнтованого навчання є процес психолого-педагогічної допомоги дитині в становленні її суб’єктивності, культурної ідентифікації, соціалізації, життєвому самовизначенні. Навчальний процес повинен бути насичений не знаннями, а розумінням (А.Н.Леонтьєв).
Схематично засвоєння знань можна представити у вигляді схеми: сприйняття → розуміння → активна переробка в усвідомленні учня → перетворення знань в особисте впевнення.
Більшість школярів не полюбляє хімію. Одні учні кажуть, що хімія – нецікавий предмет, другі ії не розуміють, у третіх немає мотивації вивчати її. Лише поодинокі одинадцятикласники обирають цей предмет для державної підсумкової атестації.
Зміст хімічної освіти визначається метою і завданнями, які суспільство ставить перед школою на певному етапі історичного розвитку. Провідними чинниками змісту такої освіти є орієнтація на особистість учня, перспективи розвитку науки, можливості навчального процесу, можливості самого учня, потреби особистості.
Отже, зміст хімічної освіти повинен спиратися на:
Модернізація хімічної освіти повинна сприяти активізації дослідницької діяльності учнів, розвивати в них навички використання отриманих знань у реальних життєвих ситуаціях.
Парадигма сучасної хімічної освіти вимагає змістити акцент з засвоєння фактів на оволодіння засобами діяльності, уміння працювати з різними джерелами інформації, здібності критично мислити, аргументувати свою думку; створити умови для самостійного проведення експерименту, щоб учень відчув себе в ролі дослідника.
Виховання соціальної компетентності учнів на уроках хімії шляхом використання інформаційних технологій
У сучасній педагогічній практиці спостерігається тенденція до пошуку шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів, що дає змогу відкрити світ як систему систем, як картину суперечностей, озброїти школяра способами розв’язання різноманітних проблемних ситуацій. Актуальність цієї проблеми зумовлена зростаючими вимогами до розумової діяльності школяра, що їх вимагає сучасне життя, ії складністю й насиченістю інформацією.
Розвиток комп’ютерної техніки та інформаційних технологій є каталізатором загального суспільного розвитку. В інформаційному суспільстві швидких змін зазнає не тільки виробництво, а й увесь життєвий устрій, система цінностей виробничих відносин. Порівняно з індустріальним суспільством, де основним є виробництво і споживання товарів, в інформаційному суспільстві продукуються і споживаються в основному інтелект та знання, що сприяє збільшенню частки розумової праці.
Перехід до інформаційного суспільства вимагає підготовки користувача, який міг би швидко сприймати й опрацьовувати великий обсяг інформації, оволодівати засобами, методами і технологією виробництва. Крім того, нові умови праці передбачають необхідність ознайомлювати користувача з інформацією, нагромадженою суспільством. Тому недостатньо навчити учнів самостійно опановувати і нагромаджувати інформацію, потрібно запропонувати їм таку технологію роботи з інформацією, яка б допомогла підготувати і прийняти рішення на основі колективного знання. Це свідчить про те, що людина повинна володіти певним рівнем культури в поводженні з інформацією. Тому сьогодні виникла необхідність впровадження нових ІТ у навчальний процес. Адже ми усвідомлюємо, що рухатись вперед з головою, повернутою назад, неможливо. І тому в закладах загальної середньої освіти використання технологій навчання минулого століття є неефективним, оскільки останні вимагають великих витрат часу і не гарантують якості освіти. Умови сьогодення спонукають до підвищення ефективності освіти. Одним із найважливіших напрямків розв’язання даної проблеми є розробка та впровадження в освітній процес нових освітніх технологій та програм.
Залежно від завдань, які ставить перед собою педагог, використовуючи ІТ в навчальному курсі хімії, програмне забезпечення можна класифікувати:
Детальніше зупинимось на проблемі розвитку мислення учнів на уроках хімії у процесі виконання практичних завдань.
Хімія як навчальна дисципліна характеризується такими особливостями: високим рівнем логіки, точністю, абстрактністю, складністю конструкцій, зниженими можливостями створення довільної уваги в учнів, підвищеним впливом на формування інтелекту і розумових можливостей. Це підтверджує актуальність хімії як навчальної дисципліни, проте розв’язання проблем її викладання потребує великих зусиль.
Вивчаючи будь-яку хімічну реакцію, явище чи процес, учень може піти двома принципово різними шляхами досягнення цієї мети. Факт, що вивчається, може бути для учня подібним до інших, уже осмислених, і тоді мислення зразу підводить факт під загальне пояснення або залучає знайомі ідеї й засоби для усвідомлення його змісту. У разі, якщо для школяра факт, що вивчається, є принципово новим, треба подумати, на які запитання, як і де шукати відповіді. Тільки після цього проблема буде розв’язана.
І. Лернер вважає, що творче мислення полягає в тому, що суб’єкт, який мислить, за допомогою особливих процедур досягає нових для себе результатів самостійно в процесі пошуку.
Інтерес викликають особливості творчого мислення, оскільки саме воно забезпечує самостійний пошук розв’язання доступних проблем, забезпечує особистісно зорієнтоване навчання.
У чому виявляється творче мислення учнів?
Виділимо кілька його характеристик:
На мою думку, використання проблемних ситуацій і завдань на уроках хімії є умовою формування необхідного рівня творчого мислення.
Проблемна ситуація характеризує певний психологічний стан учня, що виникає в процесі виконання завдання, для розв’язання якого немає готових засобів і яке вимагає засвоєння нових знань про предмет, засоби або умови виконання завдання.
О.Матюшкін вважав, що проблемна ситуація складається з таких компонентів:
а) необхідність виконання такої дії, за якої виникає пізнавальна потреба в новому, невідомому відношенні, засобі або умові дії;
б) невідоме, яке має бути розкрите в проблемній ситуації;
в) можливості учнів щодо виконання поставленого завдання, аналізу й відкриття невідомого.
При цьому слід пам’ятати, що ані дуже складне, ані дуже легке завдання не викличе проблемної ситуації.
Перед педагогом постає питання про умови створення проблемних ситуації, тому що часто вчитель не може точно і вчасно сформулювати і використати їх у процесі уроку.
Так, наприклад, О.Матюшкін виділяє такі правила створення проблемних ситуацій:
Аналіз досліджень свідчить, що першою ознакою проблемної ситуації є виникнення перешкоди, подолати яку учень може лише в результаті особистої розумової діяльності. Проблемна ситуація має бути значимою для учня, по можливості пов’язана з інтересами і попереднім досвідом.
Т.Кудрявцев виділив кілька типів проблемних ситуацій, які найчастіше виникають у процесі навчання хімії:
Проблемна ситуація виникає в разі суперечності між теоретично можливим шляхом розв’язання завдання й неможливістю практичного здійснення чи недоцільністю вибраного засобу, а також між практично досягнутим результатом виконання завдання та недостатнім теоретичним обґрунтуванням.
Учителю слід пам’ятати, що проблемна ситуація може переходити потім в осмислене завдання. Це доволі невиразне, ще не дуже чітке і мало осмислене враження, яке наче сигналізує, що щось не так. Процес мислення починається з аналізу цієї проблемної ситуації. У результаті її аналізу виникає, формується завдання. Його виникнення означає, що учневі вдалося хоча б попередньо відокремити дане і невідоме. З цього починається пошук нового, до того прихованого, невідомого.
Таким чином, для активізації розумової діяльності учнів на уроках необхідно використовувати різноманітні проблемні ситуації. Найбільш доцільно рекомендувати для розв’язання практичні завдання з проблемними елементами.
Як приклад можна запропонувати такі.
Запитання:
Що містить зубний порошок?
Який газ виділився в результаті реакції?
Запитання:
У якому розчині слід змочити шматочок вати? (Звернути увагу, що розчин має бути безпечним для рук.)
Запитання:
Який елемент, що входить до складу крейди, забарвлює полум’я спиртівки в червоний колір?
Запитання:
Що було в кожній із трьох пробірок?
Запитання:
Чому зникла пляма?
Ці п’ять проблемних ситуацій, поданих у вигляді практичних завдань, було запропоновано учням 9-го класу Харківського ліцею№107.
Під час аналізу робіт брали до уваги:
За результатами виконання завдання було виділено три групи учнів з різним рівнем розумової діяльності.
Першу групу з високим рівнем розумової діяльності (18%) склали учні, які самостійно й правильно впоралися з практичним завданням, демонструючи при цьому вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки цих реакцій, осмислення механізму хімічного процесу, обґрунтованість своїх дій з виконанням завдання.
До другої групи із середнім рівнем розумової діяльності (55%) відносяться учні, які виконували завдання з допомогою вчителя, мали труднощі з формулюванням загальних і окремих закономірностей у перебігу реакції, не завжди могли обґрунтувати свої дії з виконання завдання.
Третя група учнів з низьким рівнем розвитку мислення (27%), які не впорались з завданням навіть з допомогою вчителя або не могли пояснити й обґрунтувати своїх дій.
Таким чином, використання проблемних завдань сприяє розвитку розумової діяльності школярів.
Навчання хімії передбачає такі вимоги при підготовці до уроків:
Соціально-компетентнісний підхід передбачає чітке визначення методів (репродуктивний, пошуковий) і способи їх реалізації.
Наведемо деякі приклади. Так, при вивченні теми «Предмет хімії. Короткі відомості про історію розвитку хімічних знань» можна організувати самостійну діяльність учнів щодо поповнення знань з різних джерел за розробленим планом: пошук і систематизація знань із друкованих видань, літературних джерел (Велика хімічна енциклопедія, Словник хімічних термінів тощо); самостійне поновлення знань за наслідками проведеної пошукової діяльності.
Перед бесідою вчитель ставить учням задачу виділити знання, за допомогою яких можна з’ясувати предмет вивчення хімії; сформувати у школярів уявлення про історію розвитку хімічних знань і понять, про важливість алхімічного періоду. Також вчитель пропонує учням провести експеримент для підтвердження судження про значення вимірювань у становленні хімії як науки. Учні працюють в групах з різними джерелами інформації. Коли лідер групи презентує відповідь, клас веде записи, за допомогою яких можна вирішити навчальну проблему. В записах учнів повинна простежуватись логіка вибраних знань відносно навчальної проблеми.
Висновки
Виховання соціальної компетентності учнів спонукає самого вчителя до активізації його творчих здібностей, подолання формалізму у роботі: творчість учителя виявляється насамперед у прагненні й умінні постійно вдосконалювати свою майстерність, відкидати застарілі, знаходити нові, використовувати ефективний педагогічний досвід, проводити моніторинг своєї діяльності і учнівської, творча робота передбачає самоосвіту вчителя. Д.І.Писарев. писав: «Хто дорожить життям думки, той знає дуже добре, що справжньою освітою є тільки самоосвіта».
Виховання соціальної компетентності учнів на уроках хімії шляхом використання інформаційних технологій сприяє підвищенню учнів інтересу до хімії, розвитку логічного мислення, свідомому засвоєнню навчального матеріалу, стимулює школярів оформляти думки в однозначній формі, певною мірою дисциплінує мислення, розвиває в учня свідоме ставлення до навчання, мотивація навчальної діяльності значно підвищується, учні набувають компетенції вчитися, відбувається соціалізація особистості, бо учні перебувають у певному середовищі і самі визначають та обирають шляхи вирішення завдань.
Автор не є прихильником подання навчальної інформації виключно через комп’ютер, тому в основному теоретичний матеріал викладається вчителем у вигляді опорних схем.
Основні завдання, які автор ставить перед собою:
1