Мета: поглибити знання учнів про незалежну Україну, продовжити ознайомлення із національними та народними символами; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати і критично оцінювати історичні факти, робити висновки, відстоювати власну позицію, формувати національну свідомість, переконаність у нетлінності духовних скарбів України; виховувати почуття патріотизму та національної гордості, любов до рідного краю, розуміння своєї причетності до подій, що відбуваються в Україні.
Виховна година 6 класу на тему: «Україна – наша спільна родина».
Автор: вчитель математики Гаврильченко Лідія Олегівна.
Тема. Україна – наша спільна родина.
Мета: поглибити знання учнів про незалежну Україну, продовжити ознайомлення із національними та народними символами; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати і критично оцінювати історичні факти, робити висновки, відстоювати власну позицію, формувати національну свідомість, переконаність у нетлінності духовних скарбів України; виховувати почуття патріотизму та національної гордості, любов до рідного краю, розуміння своєї причетності до подій, що відбуваються в Україні.
Обладнання: плакати з національною символікою, карта України, пазли з малюнком карти України, ілюстрації з краєвидами Києва, запис пісні «Ти моя Україна» Т. Повалій, М. Басков, відео ролики: «Українська родина», лото «Народна скарбничка», кольоровий папір, ручки, фломастери.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми та мети уроку (Слайд 1)
Сьогодні в нас незвичайна виховна година, а гра, тема якої «Україна – наша спільна родина». А проведемо ми її у вигляді складання пазлів, але щоб покласти їх на місце, нам треба виконати певні завдання. Все це ми будемо робити для того, щоб згадати про історію, символіку та визначні місця України. Бажаю успіхів у здійсненні нашої мети.
Гімн України
А зараз – до роботи! Пазл 1. «Державні символи України».
ІІІ. Основний зміст уроку
Пазл 1. «Державні символи України»
Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої символи.
Україна також має свої символи. І щоб цей пазл покласти на місце, нам треба розгадати кросворд і відповісти на декілька питань.
• Кросворд «Україна»
Поки діти розгадують кросворд звучить пісня «Ти моя Україно».
1. Ч |
У |
Б |
И |
Н |
С |
Ь |
К |
И |
Й |
|||||||
2. Б |
А |
Т |
Ь |
К |
І |
В |
Щ |
И |
Н |
А |
||||||
3. Г |
Е |
Р |
Б |
|||||||||||||
4. Г |
Р |
О |
М |
А |
Д |
Я |
Н |
И |
Н |
|||||||
5. К |
И |
Ї |
В |
|||||||||||||
6. Г |
І |
М |
Н |
|||||||||||||
7. П |
Р |
А |
П |
О |
Р |
|||||||||||
(Слайд 3)
(Слайд 4)
(Слайд 5)
(Слайд 6)
(Слайд 7)
(Слайд 8)
(Слайд 9)
(Пазл кладуть на місце учасники групи, яка першою виконала завдання.)
Пазл 2. «Народна скарбничка» (Слайд 10)
Щоб поставити другий пазл на місце, Вам треба попрацювати в парах: необхідно з’єднати частинки народних прислів’їв.
Батьківщина – мати, |
умій за неї постояти. |
Людина без Вітчизни, |
як соловей без пісні. |
Всюди добре, |
а вдома найкраще. |
Кожному мила |
своя сторона. |
За рідний край |
життя віддай. |
(Пазл ставить на місце учень, який перший склав лото.)
Пазл 3. «Народні символи України»
• Бесіда з учнями
(Калина – найулюбленіший в Україні кущ. Ось що про його походження розповідає народна легенда.
Давно це було, ще коли на нашу країну нападали турки й татари. Вони грабували, убивали старих людей, а дівчат і хлопців забирали в полон. Одного разу загарбники помітили дуже гарну дівчину й вирішили її спіймати. Вона б утекла, та зачепилася за кущ своїм червоним намистом. Воно розірвалося, а червоні намистинки розсипалися по землі. Загинула дівчина на чужині, а з намистинок виросли прекрасні кущі з червоними кетягами. Назвали її калиною.)
Пазл 4. «Я дитина твоя, Україно» (Слайд 12)
Я ДИТИНА УКРАЇНСЬКА
Я дитина українська,
Вкраїнського роду,
Українці – то є назва
Славного роду.
Україна – то край славний,
Аж по Чорне Море,
Україна – то лан пишний
І степи і гори.
І як мені України
Щиро не кохати?
Мене ненька по-вкраїнські
Вчила розмовляти.
І як мені України
Щиро не любити?
Мене вчили по - вкраїнські
Господа молити.
За свій рідний край і на рід
Я Господа молю:
Зійшли, Боже, Україні
І щастя і долю!
Ю. Шкрумеляк
(Пазл ставить на місце той, хто розповідав вірш.)
Пазл 5. «Знання дітей – майбутнє нації» (Слайд 13)
• Вікторина «Патріот»
Щоб поставити пазл на місце, треба дати відповіді на питання для ерудитів-патріотів.
(Пазл ставить на місце учень, що дав найбільше відповідей.)
Пазл 6. «Міста нашої держави» (Слайд 15)
• Гра «Хто знає найбільше назв міст?»
(звучить пісня Т. Петриненка «Україно»)
Переходимо до шостого пазла. Щоб поставити його на місце, пропоную пограти у гру «Хто знає найбільше назв міст?». Можна користуватися картою України.
Довідка для вчителя:
А – Алушта, Алчевськ, Антрацит;
В – Вінниця, Володимир-Волинський;
Д – Донецьк, Дніпропетровськ, Дніпродзержинськ;
Є – Євпаторія;
Ж – Житомир, Жмеринка, Жовті Води;
З – Запоріжжя, Золотоноша, Знам’янка;
І – Івано-Франківськ, Ірпінь, Ізмаїл;
К – Київ, Канів, Кременчук, Кривий Ріг, Керч, Кіровоград, Каховка;
Л – Львів, Луганськ, Луцьк;
М – Маріуполь, Миколаїв, Миронівка, Мукачеве;
Н – Ніжин, Нова Каховка;
О – Одеса, Охтирка, Очаків;
П – Полтава, Прилуки, Путивль;
С – Скадовськ, Сімферополь, Севастополь, Суми;
Т – Тернопіль, Тростянець, Трускавець;
У – Ужгород, Умань;
Х – Херсон, Харків, Хмельницький;
Ч – Черкаси, Чернігів, Чернівці;
Я – Ялта.
(Пазл ставить на місце учень, який назвав найбільшу кількість міст.)
Пазл 7. «Київ – столиця України» (Слайд 16)
1. Слово вчителя з елементами бесіди
І ось ми дійшли до останнього пазла «Київ – столиця України». Щоб він потрапив на своє місце, Вам треба згадати історичні місця Києва.
(Слайд 17) Києво-Печерська Лавра – одна з найбільших православних святинь України, визначна пам'ятка історії та архітектури, а також діючий монастир Української православної церкви Московського патріархату зі статусом лаври.( Ла́вра — назва найбільш великих і впливових чоловічих монастирів, які підлягали вищому церковному органу країни.)
Києво-Печерську лавру занесено до Семи Чудес України у 2007 році за результатами голосування експертів та користувачів Інтернету.
(Слайд 18) Золоті Ворота – головна брама стародавнього Києва. Свою назву одержали за аналогією і зразком із Золотими воротами в Константинополі.
Про будівництво їх, водночас із Софійським собором, згадується в літописі під 1037 роком. Але із записів мандрівників 16–17 століть та малюнків А. ван Вестерфельда (1651) відомо, що вже тоді Золоті ворота були напівзруйнованими.
(Слайд 19) Пам’ятник засновникам Києва (пам'ятник засновникам Києва) — пам'ятний знак, споруджений в 1982 році. Скульптурну композицію виконано з кованої міді у вигляді плоского човна, на якому встановлено фігури легендарних засновників Києва — братів Кия, Щека та Хорива і їхньої сестри Либеді. Автори — скульптор В. З. Бородай, архітектор Н. М. Фещенко.
Біля підніжжя гранітного постаменту — басейн. Довжина човна — 9 м, висота фігур: братів — 4.3 м., Либеді — 3.8 м.. Пам'ятник розташований на набережній Дніпра.
У 2002 році на Майдані Незалежності було встановлено ще один пам'ятник засновникам Києва.
(Слайд 20) Андріївський узвіз – історична вулиця Києва, що з’єднує Поділ з центральною частиною міста. (Подíл — місцевість Києва, низинна частина історичного центра міста, стародавній район ремісників і річковиків.)
Назву узвіз одержав, імовірно, у XVIII столітті від Андріївської церкви (збудована у 1744—1754, архітектор Бартоломео Растреллі).
Існує легенда, відповідно до котрої місце, де тепер тече Дніпро, було морем. Коли св. Андрій прийшов у Київ і побудував на горі, де зараз стоїть Андріївська церква, хрест, то все море спливло униз. Але деяка частина його залишилася і сховалася під Андріївською горою. Коли пізніше тут побудували церкву, то під престолом відкрилася криниця. В Андріївскій церкві нема дзвонів, тому що, за легендою, при першому ж ударі вода прокинулася б і залила не тільки Київ, але і все Лівобережжя.
(Слайд 21) Майдан Незалежності – центральна площа Києва.
(Слайд 22) Хрещатик — головна вулиця Києва. Довжина — 1,2 км.
(Слайд 23) Метро вид міського громадського транспорту, фактично варіант залізниці. Лінії метро, на відміну від трамвая, завжди прокладають окремо від вуличного транспорту і зазвичай — в тунелях, або рідше — на естакадах.
(Слайд 24) Верховна Рада (ВРУ) — єдиний законодавчий орган державної влади України, який має колегіальну будову і складається з чотирьохсот п'ятдесяти народних депутатів України, обраних строком на п'ять років на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
(Слайд 25) «Батьківщина-мати» (рос. Родина-мать) — монументальна скульптура в Києві, розташована на високому правому березі Дніпра на території Національного музею історії Великої Вітчизняної війни. Відкрита в 1981 році. Автор монументу — народний художник СРСР скульптор В.З. Бородай.
Мені б хотілося, щоб ви розглянувши краєвиди Києва висловили своє враження від них. Чи так має виглядати місто-столиця європейської країни? (Київ справедливо вважають одним із найдавніших і найяскравіших міст Європи, а цікаве воно в першу чергу своїми історичними пам’ятками.)
ІV. Рефлексія. (Слайд 26)
Ви склали всі пазли і отримали карту України. Що вам нагадують обриси території нашої держави? (Букет, крила птаха, серце, хмаринка...) А зараз хай кожен з вас напише на серці побажання для своєї країни.
(Діти пишуть, потім прикріплюють свої побажання навколо карти у вигляді великого серця.)
VІ. Підсумкове слово вчителя
На завершення я хочу побажати усім вам справжньої любові до краю, де живете, до України. Хочу, щоб усі ви вірили в щасливе майбутнє нашої держави, щоб уміли боротися за її оновлення. І завершити нашу годину я б хотіла переглядом відеоролика(«Українська родина»).