Виховна година: «Берегти природу – означає берегти Батьківщину!»

Про матеріал
Відкрита виховна година: Тема: «Берегти природу – означає берегти Батьківщину!» Мета: збагатити знання дітей про навколишнє середовище, показати тісний зв’я-зок природи i людини. Розвивати мовлення учнів, уміння висловлювати свої думки. Розвивати бажання робити все для того, щоб бути завжди здоровим. Виховувати бажання оберігати природу, вносити свою часточку для збереження навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Відкрита виховна година:

Тема: «Берегти природу – означає берегти Батьківщину!»

 

Мета: збагатити знання дітей про навколишнє середовище, показати тісний зв’я-зок природи i людини. Розвивати мовлення учнів, уміння висловлювати свої думки. Розвивати бажання робити все для того, щоб бути завжди здоровим. Виховувати бажання оберігати природу, вносити свою часточку для збереження навколишнього середовища.

Завдання:

  • освітні (учасники засвоюють нові знання і закріплюють наявні; прищепити екологічне мислення; сформувати основи екологічної культури; навчити вирішувати екологічні завдання і проблеми);
  • розвиваючі (в процесі гри відбувається підвищення освітньої мотивації, розвиток творчих здібностей та індивідуальних позитивних психологічних якостей, формування дослідницьких навичок, самореалізація дітей);
  • виховні (навчити дітей взаємодіяти в колективі однолітків, підвищити атмосферу згуртованості і дружби, розвивати самостійність, активність та ініціативність; формувати навички толерантності, взаємодопомоги та інші)

Обладнання: Плакат «Берегти природу — означає берегти Батьківщину!»; великий плакат із намальованим будинком, квадрати із зображенням рослині тварин, розрізані на геометричні фігури, таблиця оцінювання, картинки із зображенням тварин, рослин (для окраси залу).

Форма організації заходу: урок – гра (квест).

Учасники заходу: 7 і 8 класи

Тривалість заходу: 45 хвилин.

ХІД ЗАХОДУ

  1. Організаційний етап

Учитель:

Хто здоровий, той сміється,

Все йому в житті вдається,

Це ж чудово для людини!

Хто здоровий, той не плаче,

Жде його в житті удача.

Він yміє працювати,

Вчитись i відпочивати.

Хто здоровий — не сумує,

Над загадками мудрує,

Biн сміливо в світ іде

Й за собою вcix веде.

Бо здоров’я — це прекрасно,

Здорово, чудово, ясно!

I доступнi для людини вci дороги i стежини!
 

Здоров’я — це найбільше багатство, яке має людина. А людина — це частина природи. I тому, чим здоровіша природа, тим краще самопочуття у людини.

Учитель: Любі діти! Ми живемо на планеті, яка називається Земля. Вона – наш  спільний дім. Гарний, багатий, щедрий. І щоб комфортно нам жилося, ми повинні створити такі умови, які б не знищували нашу планету, а навпаки, сприяли її розквіту.

Упродовж свого існування людина будувала греблі, перегороджувала річки, знищувала прадавні ліси.

Сьогодні ми зібралися для того, щоб зрозуміти, як впливає людина на довкілля, і запропонувати шляхи вирішення проблем на побутовому рівні, у вигляді гри – квест. Адже, берегти природу – означає берегти нашу Батьківщину. І в ході нашої гри, ми з вами побудуємо будинок, у якому можна безпечно жити…

Учитель: Ви обєдналися в 2 групи за кольором, який ви обрали. «(Синьожовта)»  група визначатиме шляхи збереження вод і повідомлять про назавжди зниклі види рослин і тварин; «(блакитнозелені)» досліджуватимуть грунти і висунуть нам свої пропозиції, щодо збереження атмосфери.

Попередньо вдома ви мали можливість проглянути статті, енциклопедії, довідники спеціальну літературу з цієї теми. І сьогодні ми висунемо пропозиції, щодо збереження навколишнього середовища й нашої планети.

Правила гри

У грі беруть участь 2 команди.(У першій групі знаходяться Гідрологи і Ботаніки; у другій групі Грунтознавці і Знавці атмосфери) Кожна із команд обирає капітана, придумує назву і коротеньке представлення. За кожне виконане завдання наше вельмишановне журі виставлятиме бали.

Перемагає та із команд, яка набирає більшу кількість балів.

За шум бали знімаються!!!

 

 

  1. Основна частина

Учитель: Але перш ніж будувати будинок потрібно підготовити всі необхідні матеріали, а для цього потрібно дати відповіді на такі запитання:

(Якщо команда, що відповідає на питання, не може чи дає неправильну відповідь, то відповідає інша команда, тобто суперники)

Запитання

  1. Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро)
  2.  Які тварини і птахи, занесені до Червоної книги України? (Архар, фламінго, барс, бобер, сайгак,  кулан, пелікан)
  3. Які квіти мають «людські» імена? (Лілія,  Іван - та Мар’я, Роза, Вероніка, Васильки)
  4. За якими квітами можна визначати погоду? ( Якщо кульбаба закрила квіти і опустила листя, то буде дощ; якщо конюшина закрила свої квіточки і до землі тягнеться, то буде дощ)
  5. Які квіти відкривають і закривають свої пелюстки в один і той же час? (Цикорій, кульбаба, біле латаття,  нагідки, мати-й-мачуха, льон)
  6. Яка рослина є народним символом України? (Калина)
  7. Яка квітка повертається за сонцем? (Соняшник)
  8. Найбільший птах у Європі? (Лебідь)
  9. Назвіть птаха, який може спати під час польоту. (Лелека)
  10. Якого птаха і за що називають лісовою кішкою? (Сову, вона ловить мишей.)
  11. В якому українському заповіднику є поляна нарцисів? (Карпатський заповідник )
  12. Які заповідники існують в Україні? (Асканія Нова)
  13. Які тварини сплять із відкритими очима? (Риби, змії)
  14. Чи росте дерево взимку? Чому? (Ні, воно взимку в стані спокою)
  15. Яка тварина може прожити без води 45 днів? (Верблюд)
  16. Назвіть професію людини, охороняє і оберігає заповідники? (Лісник)
  17. Що таке Червона книга? (Книга, в яку заносять рідкісні рослини, тварин, яких потрібно охороняти)
  18. Що таке екологічний кодекс? (Це закон, в якому записано, як треба охороняти природу)

Відводиться

7 - 10 хв.

Оцінюється

9 балів (1 пит 1 бал)

 

Фундамент нашого будинку закладе група, у якій знаходяться такі розумні люди, як «Гідрологи»:

Запитання для підгрупи «Гідрологів»:

1.Якою мірою Україна забезпечена водними ресурсами? Куди використовують воду?

(За власними запасами води, доступними для використання, - Україна є однією з найменш забезпечених країн Європи. Найвищий рівень водозабезпечення жителів - у західних і північних областях України. Територіальний розподіл водних ресурсів України є нерівномірним і не відповідає розміщенню водомістких господарських комплексів. Найменша кількість водних ресурсів формується у місцях зосередження потужних споживачів - Донбас, Криворіжжя, Автономна Республіка Крим, південні області України.

Основними споживачами води є промисловість (в першу чергу електроенергетика, металургія, хімічна промисловість), сільське господарство, комунальне господарство. Для пом'якшення територіальних відмінностей у забезпеченні поверхневими водами в Україні побудовано 1,1 тис. водосховищ (повний об'єм 55,0 куб. км), найкрупніші з яких знаходяться на Дніпрі. Створено близько 29 тис. ставків, 7 крупних каналів і 10 водоводів тощо.)

2. Які фактори призвели до «цвітіння» вод дніпровських водосховищ?

(Екологи кажуть, що ця проблема має цілу низку причин, головна з яких полягає в тому, що русло річки спотворене водосховищами. Лише на українській ділянці Дніпра їх шість, але це не всі водосховища в басейні. Кількість водосховищ на притоках сягає 1100, до них можна додати близько 40 тисяч ставків. Всі ці водойми істотно уповільнили рух води в річках, і це одна з причин розвитку фітопланктону. В умовах маловоддя та ще й із підвищенням температури води, у воді зростає концентрація біогенних речовин, які слугують добривом для фітопланктону. Крім того, проблему посилює забудова прибережних територій та проведення на них сільськогосподарських робіт, внаслідок у чого у воду потрапляють речовини, які забруднюють воду й сприяють цвітінню води.)

 

Учитель: Молодці! А зараз озвучте пропозиції дбайливої людини, які ви розробили. Запишемо їх у фундамент будинку.

Міні – проект «Без води і ні туди, і ні сюди»(презентація)

(Учні зачитують пропозиції і записують у фундамент будинку)

Пропозиції:

  1. Памятай, що тільки з чистого джерела можна пити воду.
  2. Оберігай малі річки, бо саме вони формують великі. Наша маленька річка живить могутній Дніпро.
  3. Коли відпочиваєш на березі, не викидай сміття в річку – забери його з собою.
  4.  Не мий машину на березі річки.
  5. Не запускай у водойми види риб, що не є типовими для цієї території.

Учитель: Далі нам необхідно поставити каркас будинку і тут не обійтись без гри «Конструктор»

Гра « КОНСТРУКТОР»

(квадрати із зображенням рослині тварин, розрізаний на геометричні фігури. Ваше завдання: з даних фігур скласти рослини або тварини, хто швидше.

 

Відводиться 3-5 хв.

Оцінюється

5 балів

 

А поставити каркас будинку нам допоможуть «Грунтознавці»

Запитання для підгрупи «Грунтознавців»:

  1. Який тип грунтів в Україні має найбільшу площу?

(Як відомо, Україна володіє третиною світового запасу найпродуктивніших земель - чорноземів. Завдяки цьому, а також зручному, здебільшого рівнинному рельєфу, більше 60% площі нашої країни зайнято сільськогосподарськими угіддями.)

  1. Які грунти поширені в нашій місцевості?

(Однак, крім чорноземів, зустрічаються і деякі інші типи грунтів: дерново-підзолисті і торф'яно-підзолисті грунти характерні в основному для півночі України (Полісся). Вони сформувалися під хвойними і змішаними лісами з трав'янистою рослинністю за умови великої кількості опадів, яка сприяє заболочуванню низинних місць. Сірі лісові грунти (які є перехідними від дерново-підзолистих до чорноземних) зустрічаються в Лісостепу і південних районах Полісся. Каштанові грунти сформувалися під сухими степовими ділянками з бідною рослинністю при недостатньому зволоженні. Бурі лісові грунти розташовуються в гірських районах Криму і Карпат, а також на рівнинних територіях Закарпатської низовини і Передкарпаття. Солонці і солончаки - малородючі і неродючі грунти відповідно. Перші зустрічаються фрагментарно в лісостепу і степу і мають значний вміст солей. Другі містять підвищену кількість солей у всьому шарі і характерні для південних степів ( на терасах річок Дніпро, Південний Буг, Дністер, Дунай і на морських узбережжях).

 

  1. У яких регіонах України грунти найбільше забруднені нітратами?

(Нітратні забруднення – проблема, яка турбує весь світ. Вона переважно повязана з інтенсивним розвитком сільськогосподарської діяльності. Найбільша кількість нітратів накопичується в рослинних харчових продуктах, і саме вони є основним джерелом надходження нітратів в організм людини. Проблему можна розвязати такими гляхами:

  • підбір культур, що вимагають менших кількостей добрив;
  • свочасне внесення добрив(у сезон росту);
  • застосування кращих методів підгодівлі рослин;
  • скорочення сезону випасу худоби)

Учитель: Ну, що ж, то може з допомогою ваших пропозицій ми порставимо каркас будинку?

(Учні зачитують пропозиції і записують у каркас будинку)

Міні – проект «Родючі грунти  – багатство країни» «Не дозволяй собі бути бідним»(презентація)

Пропозиції:

  1. Дотримуйся сівозміни, грунт хоче теж відпочити.
  2. Не сій будь-яке міндобриво для збільшення врожаю, проконсультуйся із фахівцем.
  3. Узимку побудуй снігозатримні огорожі – полю потрібно багато води весною.
  4. На схилах ори грунт у поперек, бо повздовжі смуги можуть утворити яри.
  5. Посади полезахисні смуги, нехай сильний вітер не видуває грунт.

Учитель: Отже, ми маємо фундамент і каркас. Але це ще не справжній будинок. У ньому мають зявитися ще вікна, двері, дах….

Але я думаю, що ви всі і в тому числі наші глядачі заморилися і нам необхідна розминка. А для розминки вашій увазі пропоную конкурс:

Конкурс «Я тваринок гарно знаю, метаграми розгадаю» (розгадування метаграм)

  1.  Не цвірінькає — співає,
    Жовто-чорне пір'я має,
    З лісових густих кущів
    До родини горобців
    Пташка в гості прилітає,
    Як харчів не вистачає.
    Після «С» як замість «и»
    Букву «У» напишем ми,
    Будем мати запашну,
    Гарну ягоду смачну. (Синиця суниця)

 

  1. До мене можна з річки допливти.
    Мене дівчина може заплести,
    Дід як знаряддя — на плечі нести,
    «К» спереду відкинеш — полечу,
    Почуєш тільки, як я задзижчу. (Коса — оса)

 

  1. Гуде собі, літає,
    З квіток нектар збирає,
    А якщо «Дж» зітерти, —
    Вмить стане одяг жерти. (Джміль — міль)

 

  1. На неї птах сідає,
    Вона його гойдає,
    А звук ви замініть —
    Звірятком стане вмить. (Гілка — білка)

 

  1. З «Л» твердим — рудий, хвостатий,
    З «Л» м'яким — густий, листатий. (Лис — ліс)

 

  1. Я з «М» літаю в зграї,
    Бо я мала комаха.
    А з «Д» мене в сараї, —
    Приб'ють до планки. (Мошка — дошка)

 

  1.  «К» відняти, «Соб» додати —
    Стане гавкати й скавчати.
    «Соб» на «К» як замінити —
    Буде на водоймах жити. (Собачка — качка)

 

  1. У воді я проживаю,
    Кого хочу — всіх щипаю.
    А коли з кінця читати —
    Стану птахом я кричати. (Рак — «кар»)

 

  1. Що за диво-буква! Так,
    З «С» — я риба, а з «Ф» — птах. (Сазан — фазан)

 

  1. В цифрі «сім» букву змініть,
    Тоді в воді його ловіть. (Сім — сом)

 

  1. Тече річка-невеличка,
    У Прип'ять впадає,
    Як додати до неї «В» —
    Повзти починає. (Уж — вуж)

 

  1. Люблять нас усі збирати
    Після дощику в ліску,
    А як букву «Г» відняти,
    Будем плавати в ставку. (Гриби — риби)

 

Відводиться 5-6 хв.

Оцінюється

 (1 питання 1 бал)

 

Далі побудувати наш будинок нам допоможе підгрупа «(Знавців рослин і тварин) Ботаніків».

Запитання для підгрупи «Ботаніків»:

  1. На  скільки відсотків забазпечена Україна лісами? Які функції виконують ліси?

(Загальна площа лісового фонду України становить – 10,4 млн. га, із яких вкритих лісовою рослинністю – 9,6 млн. га. Лісистість території країни становить 15,9%. За 50 років площа лісів зросла на 21%, а запас деревини майже у три рази.

Ліси України за своїм призначенням і розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі та інші функції і забезпечують потреби суспільства в лісових ресурсах. )

  1. Де зосереджені найбільші лісові масиви в Україні?

(Найбільша лісистість — в Українських Карпатах(32 %))

  1. Який показник лісистості на тернопільщині?

(Загальна площа лісового фонду Тернопільської області становить 199.3 тис. га, в тому числі вкриті лісовою рослинністю землі становлять 192.4 тис. га. Лісистість області — 13,8%. Загальний запас деревини в лісах області — 32,9 млн м3, у тому числі стиглих і перестійних — 3,9 млн м3. За розрахунками вчених, оптимальний показник лісистості для Тернопільщини — 17,8%.)

  1. Скільки тварини і рослин нашої місцевості занесені до Червоної книги?

(За статистикою: 88 видів тварин (видра річкова, тхір лісовий, ящірка зелена, лелека чорний тощо) і 119 видів рослин (горицвіт весниний, зозулені черевички, сон тощо))

Учитель: Запропонуйте способи збереження і відновлення лісів, а також пропозиції щодо збереження рідкісних видів рослин і тварин, які допоможуть нам у встановленні вікон.

Міні – проект «Ліс – легені планети»(презентація)

Пропозиції:

  1. Не вивозь сміття в ліс.
  2. Не пали вогнище в лісі, бо може статися пожежа.
  3. Не бий скляного посуду й не залишай його після пікніка, адже скло розкладається більше 1000 років.
  4. Коли відпочиваєш у лісі, не викидай сміття будь-де – забери його з собою.
  5. Не вирізуй на корі дерев послання, бо коли через роки прийдеш сюди з дітьми – тобі буде соромно.
  6. Не знищувати рідкісних видів рослин і тварин.

Учитель: І тут ми несподівано ми потрапили в такі «Екологічні ситуації»:

«Екологічні ситуації»

Відповісти на запитання

  1. Ви побачили гніздо в траві. Ваші дії.
  2. Ти пішов в ліс за ягодами. Як ти їх збираєш?
  3. Навесні ви пішли до лісу і побачили, що на галявині розпустилися перші конвалії. Що ви будете робити?
  4. Збираючи гриби в лісі ви побачили мухомори. Ваші дії.
  5. ви побачили в лісі великий, білий гриб. вам захотілося принести його додому, але ви не взяли з собою ножа. Як ви вчинете?
  6. Діти знайшли в дуплі лісові горіхи і гриби. Що вони повинні зробити?
  7. Після походу залишилося сміття. Ваші дії.
  8. Хлопчик стоїть біля берези. Він збирається поласувати березовим соком. Чи правильно він робить?

(- Береза не повинна бути надто молодою (найкраще від 10 років);

- Робіть маленькі дірочки для витікання соку, причому не сокирою, а спеціальними інструментами.

- Не робіть у березі забагато отворів;

- Не цідіть весь сік до останнього: після збору закрийте дірку корком відповідного розміру та замажте садовим варом.)

 

Відводиться

4 хв.

Оцінюється

5 балів (1 питання 1 бал)

 

Учитель: Вибратись з таких складних ситуацій нам допомогли учасники підгрупи «Знавців атмосфери»

Запитання для підгрупи «Знавці атмосфери»:

  1. Які наслідки антропогенного впливу на атмосферу?

(Головними і найбільш небезпечними джерелами забруднення навколишнього середовища є антропогенні, з огляду на те, що саме людина, наслідки її діяльності корінним чином впливають та змінюють довкілля.

Головними джерелами забруднення є:

  • тепло-, гідроелектростанції, атомні електростанції та теплоцентралі, що спалюють органічне паливо
  • транспорт, перш за все автомобільний
  • чорна та кольорова металургія
  • машинобудування
  • хімічне виробництво
  • видобуток і переробка мінеральної сировини
  • відкриті джерела (видобуток корисних копалин, сільськогосподарська рілля, будівництво)
  • викиди, пов'язані з видобутком, обробкою і зберіганням радіоактивних речовин

Головними екологічними глобальними наслідками забруднення атмосфери є: парниковий ефект, руйнування озонового шару, кислотні дощі, смог.)

  1. Яким чином у природі постійно відбувається обмін вуглекислим газом?

(Вуглекислий газ – одна з головних складових довкілля. Він міститься в повітрі і підземних мінеральних водах, виділяється при диханні людини і тварин, бере участь у фотосинтезі рослин. Вдихаючи близько 30 літрів кисню на годину, людина виділяє 20-25 літрів вуглекислого газу. За допомогою вуглекислого газу роблять різні освіжаючі напої: квас, мінеральну воду і інші улюблені дітьми і дорослими газовані напої.)

Учитель: Таким чином, ми продовжуємо зводити будинок у якому нам буде комфортно жити. Прошу зачитайте пропозиції, як можна вберегти чисте повітря.

Міні – проект «Атмосфера захищає Землю»(презентація)

(Учні зачитують пропозиції і записують у двері будинку )

Пропозиції:

  1. Використовуй для опалення будинку новітні технології.
  2. Не спалюй речі, які під час горіння можуть виділяти токсичні речовини.
  3. Коли вносиш добрива, то не розпилюй їх з великої висоти, а спрямовуй безпосередньо під коріння.
  4. Без потреби не користуйся транспортом. Ходьба чи велосипед не тільки покращить твою фізичну форму, а й убережуть повітря від токсичних викидів.
  5. Насаджуй молоді дерева, колись вони стануть лісом чи садом.

Учитель: Отже, із частинок ми склали будинок. Чого в ньому не вистачає? Що необхідно для завершення будиночка? (Дах)

Учитель: Ну, що ж, поки наше журі підбиває підсумки, давайте зробимо його спільно.

Учень 1:

Вмійте природу любити, вам у походи ходити

Вмійте  ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави.

Оберігайте повсюди

Шлях і стежиночку в гаї.

Все це окрасою буде

Нашого рідного краю.

 

Учень 2:

Гартуй свій дух і волю, й тіло,
Берися за роботу сміло.
Уже тепер з маленьких літ
Іди добро творити в світ!
 

Учень 3:

Свій голос віддаю за матінку-природу
За чистоту Землі, красу і вроду.
За екологію довкілля і душі.
Ставай і ти й діла свої верши.

 

Учень 4:

Очистимо Землю від бруду і скверни,
Посіємо скрізь доброти й квітів зерна!
Хай буде планета красива й зелена
Для щастя, добра і для тебе й для мене!
 

 Учень 5:

Давайте боротись за чистоту природи.
Планеті не будем наносити шкоди.
Посадимо ліс і гайочки зелені,
Сади і діброви — планети легені!
 

Учень 6:

Очистимо струмки і будуть жити ріки,
Бо із малих струмків течуть річки великі.
Вода — де є життя, без неї не прожити.
Вже час прийшов для нас — природі послужити!
 

 Учень 7:

Ми посадим довкола берізки і клени.
Хай наш край розцвітає і буде зелений.
Ми очистимо землю свою від сміття
Й буде в нас чарівне і здорове життя!
 

 Учень 8:

Назавжди запам'ятай —
Бережи свій рідний край!
Це твоя земля, країна,
Край батьківський — Батьківщина! 

 

  1. Підсумки заходу

Учитель: Ми створили будинок, у якому хочемо жити. У ньому на родючих грунтах ростуть розкішні зелені ліси, із чистих джерел тварини пють воду, дихати в ньому вільно – вільно…

Ви всі сьогодні молодці! Оберігати природу треба нам усім і кожен з нас всіх чимало може зробити у цій справі.

Я думаю, що знаня, які ви отримали сьогодні, супроводжуватимуть вас у продовж усього життя в нашому спільному будинку.


Загадки

  1. Хто подорожує по повітрю на нитці?

(Павук).

  1. У кого на сучку комора?

(У білки).

  1. Яку птицю називають “білобока”?

(Сорока).

  1. Пташенята, якої птахи не знають своєї матері?

(Зозулі).

  1. Є на річках лісоруби

У сріблясто-бурих шубах

З дерев, гілок, глини

Будують міцні греблі.

(Бобри).

  1. Скаче звірятко:

Чи не рот, а пастка.

Потраплять в пастку

І комар, і мушка.

(Жаба).

  1. Над рікою він в польоті,

Цей диво-літачок.

Над водою літає він гладкою,

На квітці його посадка.

(Бабка).

  1. На спині я будинок ношу,

Але гостей не запрошу:

У кістяному моєму будинку

Місце тільки одному.

(Черепаха).

  1. Лежить мотузка,

Шипіт шахрайка,

Брати її небезпечно –

Вкусить.

(Змія).

  1. Хвилі до берега несуть

Парашут – чи ні

Чи не пливе він, не пірнає,

Тільки торкнешся – обпікає.

(Медуза).

 

 

 

 

 

 

1

 

Завантаження...
docx
Додав(-ла)
Суровець Надія
Додано
29 березня 2020
Переглядів
1684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку