Відкрита виховна година:
Тема: «Берегти природу – означає берегти Батьківщину!»
Мета: збагатити знання дітей про навколишнє середовище, показати тісний зв’я-зок природи i людини. Розвивати мовлення учнів, уміння висловлювати свої думки. Розвивати бажання робити все для того, щоб бути завжди здоровим. Виховувати бажання оберігати природу, вносити свою часточку для збереження навколишнього середовища.
Завдання:
Обладнання: Плакат «Берегти природу — означає берегти Батьківщину!»; великий плакат із намальованим будинком, квадрати із зображенням рослині тварин, розрізані на геометричні фігури, таблиця оцінювання, картинки із зображенням тварин, рослин (для окраси залу).
Форма організації заходу: урок – гра (квест).
Учасники заходу: 7 і 8 класи
Тривалість заходу: 45 хвилин.
ХІД ЗАХОДУ
Учитель:
Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається,
Це ж чудово для людини!
Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він yміє працювати,
Вчитись i відпочивати.
Хто здоровий — не сумує,
Над загадками мудрує,
Biн сміливо в світ іде
Й за собою вcix веде.
Бо здоров’я — це прекрасно,
Здорово, чудово, ясно!
I доступнi для людини вci дороги i стежини!
Здоров’я — це найбільше багатство, яке має людина. А людина — це частина природи. I тому, чим здоровіша природа, тим краще самопочуття у людини.
Учитель: Любі діти! Ми живемо на планеті, яка називається Земля. Вона – наш спільний дім. Гарний, багатий, щедрий. І щоб комфортно нам жилося, ми повинні створити такі умови, які б не знищували нашу планету, а навпаки, сприяли її розквіту.
Упродовж свого існування людина будувала греблі, перегороджувала річки, знищувала прадавні ліси.
Сьогодні ми зібралися для того, щоб зрозуміти, як впливає людина на довкілля, і запропонувати шляхи вирішення проблем на побутовому рівні, у вигляді гри – квест. Адже, берегти природу – означає берегти нашу Батьківщину. І в ході нашої гри, ми з вами побудуємо будинок, у якому можна безпечно жити…
Учитель: Ви об’єдналися в 2 групи за кольором, який ви обрали. «(Синьожовта)» група визначатиме шляхи збереження вод і повідомлять про назавжди зниклі види рослин і тварин; «(блакитнозелені)» досліджуватимуть грунти і висунуть нам свої пропозиції, щодо збереження атмосфери.
Попередньо вдома ви мали можливість проглянути статті, енциклопедії, довідники спеціальну літературу з цієї теми. І сьогодні ми висунемо пропозиції, щодо збереження навколишнього середовища й нашої планети.
Правила гри
У грі беруть участь 2 команди.(У першій групі знаходяться Гідрологи і Ботаніки; у другій групі Грунтознавці і Знавці атмосфери) Кожна із команд обирає капітана, придумує назву і коротеньке представлення. За кожне виконане завдання наше вельмишановне журі виставлятиме бали.
Перемагає та із команд, яка набирає більшу кількість балів.
За шум бали знімаються!!!
Учитель: Але перш ніж будувати будинок потрібно підготовити всі необхідні матеріали, а для цього потрібно дати відповіді на такі запитання:
(Якщо команда, що відповідає на питання, не може чи дає неправильну відповідь, то відповідає інша команда, тобто суперники)
Запитання
Відводиться 7 - 10 хв. |
Оцінюється 9 балів (1 пит 1 бал) |
Фундамент нашого будинку закладе група, у якій знаходяться такі розумні люди, як «Гідрологи»:
Запитання для підгрупи «Гідрологів»:
1.Якою мірою Україна забезпечена водними ресурсами? Куди використовують воду?
(За власними запасами води, доступними для використання, - Україна є однією з найменш забезпечених країн Європи. Найвищий рівень водозабезпечення жителів - у західних і північних областях України. Територіальний розподіл водних ресурсів України є нерівномірним і не відповідає розміщенню водомістких господарських комплексів. Найменша кількість водних ресурсів формується у місцях зосередження потужних споживачів - Донбас, Криворіжжя, Автономна Республіка Крим, південні області України.
Основними споживачами води є промисловість (в першу чергу електроенергетика, металургія, хімічна промисловість), сільське господарство, комунальне господарство. Для пом'якшення територіальних відмінностей у забезпеченні поверхневими водами в Україні побудовано 1,1 тис. водосховищ (повний об'єм 55,0 куб. км), найкрупніші з яких знаходяться на Дніпрі. Створено близько 29 тис. ставків, 7 крупних каналів і 10 водоводів тощо.)
2. Які фактори призвели до «цвітіння» вод дніпровських водосховищ?
(Екологи кажуть, що ця проблема має цілу низку причин, головна з яких полягає в тому, що русло річки спотворене водосховищами. Лише на українській ділянці Дніпра їх шість, але це не всі водосховища в басейні. Кількість водосховищ на притоках сягає 1100, до них можна додати близько 40 тисяч ставків. Всі ці водойми істотно уповільнили рух води в річках, і це одна з причин розвитку фітопланктону. В умовах маловоддя та ще й із підвищенням температури води, у воді зростає концентрація біогенних речовин, які слугують добривом для фітопланктону. Крім того, проблему посилює забудова прибережних територій та проведення на них сільськогосподарських робіт, внаслідок у чого у воду потрапляють речовини, які забруднюють воду й сприяють цвітінню води.)
Учитель: Молодці! А зараз озвучте пропозиції дбайливої людини, які ви розробили. Запишемо їх у фундамент будинку.
Міні – проект «Без води і ні туди, і ні сюди»(презентація)
(Учні зачитують пропозиції і записують у фундамент будинку)
Пропозиції:
Учитель: Далі нам необхідно поставити каркас будинку і тут не обійтись без гри «Конструктор»
Гра « КОНСТРУКТОР»
(квадрати із зображенням рослині тварин, розрізаний на геометричні фігури. Ваше завдання: з даних фігур скласти рослини або тварини, хто швидше.
Відводиться 3-5 хв. |
Оцінюється 5 балів |
А поставити каркас будинку нам допоможуть «Грунтознавці»
Запитання для підгрупи «Грунтознавців»:
(Як відомо, Україна володіє третиною світового запасу найпродуктивніших земель - чорноземів. Завдяки цьому, а також зручному, здебільшого рівнинному рельєфу, більше 60% площі нашої країни зайнято сільськогосподарськими угіддями.)
(Однак, крім чорноземів, зустрічаються і деякі інші типи грунтів: дерново-підзолисті і торф'яно-підзолисті грунти характерні в основному для півночі України (Полісся). Вони сформувалися під хвойними і змішаними лісами з трав'янистою рослинністю за умови великої кількості опадів, яка сприяє заболочуванню низинних місць. Сірі лісові грунти (які є перехідними від дерново-підзолистих до чорноземних) зустрічаються в Лісостепу і південних районах Полісся. Каштанові грунти сформувалися під сухими степовими ділянками з бідною рослинністю при недостатньому зволоженні. Бурі лісові грунти розташовуються в гірських районах Криму і Карпат, а також на рівнинних територіях Закарпатської низовини і Передкарпаття. Солонці і солончаки - малородючі і неродючі грунти відповідно. Перші зустрічаються фрагментарно в лісостепу і степу і мають значний вміст солей. Другі містять підвищену кількість солей у всьому шарі і характерні для південних степів ( на терасах річок Дніпро, Південний Буг, Дністер, Дунай і на морських узбережжях).
(Нітратні забруднення – проблема, яка турбує весь світ. Вона переважно повязана з інтенсивним розвитком сільськогосподарської діяльності. Найбільша кількість нітратів накопичується в рослинних харчових продуктах, і саме вони є основним джерелом надходження нітратів в організм людини. Проблему можна розвязати такими гляхами:
Учитель: Ну, що ж, то може з допомогою ваших пропозицій ми порставимо каркас будинку?
(Учні зачитують пропозиції і записують у каркас будинку)
Міні – проект «Родючі грунти – багатство країни» «Не дозволяй собі бути бідним»(презентація)
Пропозиції:
Учитель: Отже, ми маємо фундамент і каркас. Але це ще не справжній будинок. У ньому мають з’явитися ще вікна, двері, дах….
Але я думаю, що ви всі і в тому числі наші глядачі заморилися і нам необхідна розминка. А для розминки вашій увазі пропоную конкурс:
Конкурс «Я тваринок гарно знаю, метаграми розгадаю» (розгадування метаграм)
Відводиться 5-6 хв. |
Оцінюється (1 питання 1 бал) |
Далі побудувати наш будинок нам допоможе підгрупа «(Знавців рослин і тварин) Ботаніків».
Запитання для підгрупи «Ботаніків»:
(Загальна площа лісового фонду України становить – 10,4 млн. га, із яких вкритих лісовою рослинністю – 9,6 млн. га. Лісистість території країни становить 15,9%. За 50 років площа лісів зросла на 21%, а запас деревини майже у три рази.
Ліси України за своїм призначенням і розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі та інші функції і забезпечують потреби суспільства в лісових ресурсах. )
(Найбільша лісистість — в Українських Карпатах(32 %))
(Загальна площа лісового фонду Тернопільської області становить 199.3 тис. га, в тому числі вкриті лісовою рослинністю землі становлять 192.4 тис. га. Лісистість області — 13,8%. Загальний запас деревини в лісах області — 32,9 млн м3, у тому числі стиглих і перестійних — 3,9 млн м3. За розрахунками вчених, оптимальний показник лісистості для Тернопільщини — 17,8%.)
(За статистикою: 88 видів тварин (видра річкова, тхір лісовий, ящірка зелена, лелека чорний тощо) і 119 видів рослин (горицвіт весниний, зозулені черевички, сон тощо))
Учитель: Запропонуйте способи збереження і відновлення лісів, а також пропозиції щодо збереження рідкісних видів рослин і тварин, які допоможуть нам у встановленні вікон.
Міні – проект «Ліс – легені планети»(презентація)
Пропозиції:
Учитель: І тут ми несподівано ми потрапили в такі «Екологічні ситуації»:
«Екологічні ситуації»
Відповісти на запитання
(- Береза не повинна бути надто молодою (найкраще від 10 років);
- Робіть маленькі дірочки для витікання соку, причому не сокирою, а спеціальними інструментами.
- Не робіть у березі забагато отворів;
- Не цідіть весь сік до останнього: після збору закрийте дірку корком відповідного розміру та замажте садовим варом.)
Відводиться 4 хв. |
Оцінюється 5 балів (1 питання 1 бал) |
Учитель: Вибратись з таких складних ситуацій нам допомогли учасники підгрупи «Знавців атмосфери»
Запитання для підгрупи «Знавці атмосфери»:
(Головними і найбільш небезпечними джерелами забруднення навколишнього середовища є антропогенні, з огляду на те, що саме людина, наслідки її діяльності корінним чином впливають та змінюють довкілля.
Головними джерелами забруднення є:
Головними екологічними глобальними наслідками забруднення атмосфери є: парниковий ефект, руйнування озонового шару, кислотні дощі, смог.)
(Вуглекислий газ – одна з головних складових довкілля. Він міститься в повітрі і підземних мінеральних водах, виділяється при диханні людини і тварин, бере участь у фотосинтезі рослин. Вдихаючи близько 30 літрів кисню на годину, людина виділяє 20-25 літрів вуглекислого газу. За допомогою вуглекислого газу роблять різні освіжаючі напої: квас, мінеральну воду і інші улюблені дітьми і дорослими газовані напої.)
Учитель: Таким чином, ми продовжуємо зводити будинок у якому нам буде комфортно жити. Прошу зачитайте пропозиції, як можна вберегти чисте повітря.
Міні – проект «Атмосфера захищає Землю»(презентація)
(Учні зачитують пропозиції і записують у двері будинку )
Пропозиції:
Учитель: Отже, із частинок ми склали будинок. Чого в ньому не вистачає? Що необхідно для завершення будиночка? (Дах)
Учитель: Ну, що ж, поки наше журі підбиває підсумки, давайте зробимо його спільно.
Учень 1:
Вмійте природу любити, вам у походи ходити
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави.
Оберігайте повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.
Учень 2:
Гартуй свій дух і волю, й тіло,
Берися за роботу сміло.
Уже тепер з маленьких літ
Іди добро творити в світ!
Учень 3:
Свій голос віддаю за матінку-природу
За чистоту Землі, красу і вроду.
За екологію довкілля і душі.
Ставай і ти й діла свої верши.
Учень 4:
Очистимо Землю від бруду і скверни,
Посіємо скрізь доброти й квітів зерна!
Хай буде планета красива й зелена
Для щастя, добра і для тебе й для мене!
Учень 5:
Давайте боротись за чистоту природи.
Планеті не будем наносити шкоди.
Посадимо ліс і гайочки зелені,
Сади і діброви — планети легені!
Учень 6:
Очистимо струмки і будуть жити ріки,
Бо із малих струмків течуть річки великі.
Вода — де є життя, без неї не прожити.
Вже час прийшов для нас — природі послужити!
Учень 7:
Ми посадим довкола берізки і клени.
Хай наш край розцвітає і буде зелений.
Ми очистимо землю свою від сміття
Й буде в нас чарівне і здорове життя!
Учень 8:
Назавжди запам'ятай —
Бережи свій рідний край!
Це твоя земля, країна,
Край батьківський — Батьківщина!
Учитель: Ми створили будинок, у якому хочемо жити. У ньому на родючих грунтах ростуть розкішні зелені ліси, із чистих джерел тварини п’ють воду, дихати в ньому вільно – вільно…
Ви всі сьогодні молодці! Оберігати природу треба нам усім і кожен з нас всіх чимало може зробити у цій справі.
Я думаю, що знаня, які ви отримали сьогодні, супроводжуватимуть вас у продовж усього життя в нашому спільному будинку.
Загадки
(Павук).
(У білки).
(Сорока).
(Зозулі).
У сріблясто-бурих шубах
З дерев, гілок, глини
Будують міцні греблі.
(Бобри).
Чи не рот, а пастка.
Потраплять в пастку
І комар, і мушка.
(Жаба).
Цей диво-літачок.
Над водою літає він гладкою,
На квітці його посадка.
(Бабка).
Але гостей не запрошу:
У кістяному моєму будинку
Місце тільки одному.
(Черепаха).
Шипіт шахрайка,
Брати її небезпечно –
Вкусить.
(Змія).
Парашут – чи ні
Чи не пливе він, не пірнає,
Тільки торкнешся – обпікає.
(Медуза).
1