Виховна година на тему: “Що таке культура мови?”
Мета: Поглиблювати розуміння учнями етики спілкування, формувати негативне ставлення до лихослів’я, переконувати в потребі кожного підвищувати культуру свого мовлення, формувати культуру спілкування, сприяти об’єднанню учнівського колективу, розвивати вміння слухати співрозмовника і вміння домовлятись один з одним.
Форма проведення: виховна година
Цільова аудиторія: учні 5 класу
Обладнання і наочність: аркуш паперу, маркер
Попередня підготовка: ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо проведення години спілкування, пошук інформації, планування
Хід виховної години
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми з вами поговоримо про спілкування і його значення
- Що таке спілкування?
Спілкування — це взаємодія людей, обмін інформацією, емоціями, відчуттями.
- З допомогою чого ми спілкуємось?
Люди спілкуються з допомогою слів, жестів, міміки, мови, листів, телефону, факсу, комп’ютера.
- Чи однаково ви спілкуєтесь з батьками, друзями, вчителями?
- Як ви вважаєте, з якою людиною цікавіше спілкуватися: емоційною чи нудною?
Для того, щоб бути цікавим співрозмовником, самому краще розуміти людей, з якими спілкуєшся, потрібно вчитися правильно, красиво спілкуватися.
Культура спілкування — дуже важлива частина загальної культури людини. Спілкуючись, людина використовує мову слів, жестів, міміки.
ІІ. Основна частина
Язик
Знаменитий байкар Давньої Греції Езоп був рабом філософа Ксанфа. Одного разу Ксанф хотів запросити гостей і наказав Езопу приготувати найкраще. Езоп купив язики і приготував із них страви. Ксанф запитав, чому Езоп подає тільки язики. Той відповів: “Ти звелів купити найкраще. А що може бути на світі кращим від язика? З його допомогою будуються міста, розвивається культура народів! При його допомозі ми вивчаємо науки і отримуємо знання…, люди можуть порозумітися між собою, вирішувати різні питання, просити, вітати, миритися, давати, отримувати, виконувати прохання. Тому, я думаю, що нема нічого кращого від язика.”
Таке міркування сподобалось Ксанфу і його гостям. Іншим разом Ксанф розпорядився, щоб Езоп придбав для обіду найгірше. Езоп пішов і знову купив язики. Всі здивувались. Тоді Езоп почав пояснювати: “Ти звелів мені знайти найгірше. А що є у світі гірше язика? З його допомогою люди ображають і розчаровують один одного, брешуть, хитрують, сваряться. Язик може зрадити і скривдити. Чи може бути щось гірше від язика?”
Легенда стверджує, що не всім гостям було приємно чути цю відповідь.
3. Гра – естафета. Учні називають задані слова.
1) Згадайте слова, якими ми називаємо те, що нам найрідніше, найсвятіше.
2) Назвіть слова ввічливості, так звані “чарівні слова”.
3) Назвіть слова з ласкаво – пестливим відтінком (сестричка, серденько).
IІІ. Закріплення знань про культуру спілкування і ввічливі слова.
а) грубі, непристойні, зневажливі;
б) прокльони, лайку;
в) слова хуліганського жаргону.
Той, хто вживає злі слова, разом з ними викидає на співрозмовника і негативну енергію. І зло, як бумеранг повертається до вас. Отже, чим більше ви його викидаєте, тим більше його стає у вашій душі. Подумайте, хто захоче любити грубіяна.
“ Чи вмієш ти спілкуватися?”
Обробка результатів.
Кожна позитивна відповідь – 1 бал.
Менше ніж 8 балів. Твій рівень розвитку комунікативних здібностей низький. Імовірно, ти замкнута та нетовариська людина, нові знайомства тебе не приваблюють, ти не прагнеш розширити коло свого спілкування. Тобі не подобаються галасливі компанії, ти надаєш перевагу діяльності на самоті.
8 -11 балів. Ти маєш середній рівень спілкування, у разі необхідності легко знайомишся з людьми, не втомлюєшся під час спілкування, але при нагоді надаєш перевагу читанню книг або іншим заняттям, не любиш багатослів’я. часте спілкування в компанії тебе втомлює. Із задоволенням береш участь в колективних іграх і справах.
12 балів і більше. Це говорить про високий рівень розвитку твоєї товариськості (комунікативних якостей). Для тебе спілкування – нагода розважатися, ти легко сходишся з людьми, часто спілкуєшся і маєш багато друзів. Не боїшся виступати перед великою аудиторією, не втомлюєшся від спілкування.
Обговорення результатів тесту.
Якщо результат тесту вам не подобається, то в мене є порада:
Анкета “Моральні пріоритети”
Закінчи речення.
Добро – це __________________________________________
Зло – це __________________________________________
Підлість – це _________________________________________
Совість – це _________________________________________
Ненависть – це _______________________________________
Дружба – це _________________________________________
Чесність – це ________________________________________
Обов’язки – це _______________________________________
ІV. Підсумок виховної години
Отже, кожен з вас мав можливість висловити свою думку щодо сьогоднішньої теми.
Пам’ятайте, що усмішка, чарівні слова і уміння слухати співрозмовника, допоможуть знайти вам нових друзів.