тема години спілкування: «Ми різні, але - рівні»
Мета заходу: познайомити вихованців з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. Виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій і культури різних народів; виховувати інтернаціоналізм, комунікативну культуру спілкуванні та взаєморозуміння. Продовжити формування толерантного ставлення однокласників між собою.
Вправа «Папірець»
Вчитель: Діти я вам пропоную взяти папірець який лежить у вас на парті. Зігніть його навпіл та відірвати шматочок верхнього парового куточку. Тепер ще раз зігніть його та відірвіть шматочок лівого куточку. Згинаємо іще раз навпіл та відриваємо правий та лівий куточок. Тепер діти розгорніть його і подивіться, що у вас вийшло. Подивиться що вийшло у вашого сусіда за партою. Що ви бачите? (Що у кожного різні аркуші паперу, по різному відірвані) Отже сьогодні тема нашої години спілкування «Ми різні, але - рівні»
Вступне слово вчителя
- Сьогодні наша розмова присвячена толерантності. Не всім, може бути, знайоме це слово. І, на перший погляд, звучить воно абсолютно незрозуміло. Але сенс, який воно несе, дуже важливий для існування і розвитку людського суспільства.
- Що на вашу думку означає слово толерантність?
- А що було б, якщо всі люди були схожі один на одного і нічим не відрізнялися? Чи цікаво жити в такому світі клонів?
- Добре чи погано, що всі ми різні? (Люди своїми відмінними рисами доповнюють один одного.)
Молодці діти! Тобто Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.
ІІ Основна частина
- Слово толерантність я зобразила у вигляді сонця. Давайте, зобразимо ваші відповіді у вигляді промінчиків. По бажанню ви будете виходити і клеє на дошку промінчки, але вам обрати правильний промінчик на вашу думку. Зверніть увагу у мене на столі лежать промінчики є (Учасники висловлюють свої думки).
Толерантність - це…
«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть тебе відсталим або занадто «крутим», Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми.
Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критичні відносно до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших.
Толерантна людина не ділить світ на дві частини – чорне та біле; не робить акцент на розбіжностях між «своїм» та «чужим», тому готова вислухати та зрозуміти інші точки зору.
Вправа « Асоціативний ряд»
Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.
(На дошці в написано слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру).
Т – товариський
О – об’єктивний, особливий, оригінальний
Л – лояльний, лагідний
Е – енергійний, елегантний
Р – розсудливий, рівний
Н - надійний, найдорожчий
Т – терплячий
Н – незалежний, найдорожчий
І – інтелігентний, ідейний
С – співчутливий
Т – тактовний
Ь
Послухайте будь ласка притчу
Притча «Все залежить від тебе»
Колись давно в древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий Мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов із підданими про свій розум… Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшла та звістка й до нашого Мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось ченця найрозумнішою людиною в світі?!
Запросив вельможа мудреця до себе в палац, вирішивши обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною и запитаю, що в мене в руках — живе, чи мертве? Якщо чернець скаже, що живе —я роздушу метелика, а якщо скаже мертве — випущу його. .».
І ось настав день зустрічі. В розкішному залі зібралося багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика й з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, до залу ввійшов невеликий худорлявий чоловік. Він підійшов до Мандарина, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло посміхаючись, Мандарин проказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках — живе, чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: «УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!». Збентежений Мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Отже, лише від вас залежить, чи буде вата взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки..
Обговорення притчі та заняття
Вправа «Як проявляти толерантність»
Проаналізуйте ситуацію, дайте свій варіант відповіді й поясніть його.
Ситуація1.
Юрко має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається.
Ситуація 2.
Юрко постійно виявляє неповагу, брутальний щодо своїх однокласників. Що робити?
Вправа-рольова гра
Завдання:
1) розкажіть якийсь випадок із свого життя, коли ви навмисне завдали комусь болю (психологічного). Як би ви зараз виправили свій вчинок, подивившись на ситуацію з іншого боку.
2) розкажіть якийсь випадок із свого життя, коли вас дуже образили. Чим закінчилась ця історія. Зробіть висновок у цій ситуації та можливі шляхи, які б не призвели б до цього прикрого випадку.
Класний керівник Отже, бути толерантною людиною значить поважати людей.
А чи можна вас вважати володарем цієї якості? Відповісти на це питання нам допоможе наше досліджень.
Виконання тесту « Чи проявляєте ви толерантність?»
Тест «Чи толерантна я людина?»
(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)
1. Для того, щоб не конфлікту.
а) нічого не можливо зробити, тому що конфлікт буде завжди
б) треба зрозуміти, з якої причини конфлікт
2. В ліцеї розповідають про героїв, які проявили толерантність.
а) тобі це не цікаво
б) ти бажаєш більше дізнатись про них
3. Ти протистоїш насильству.
а) насильством
б) приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні»
4. Тебе зрадив товариш.
а) ти йому помстишся
б) ти будеш намагатися налагодити з ним відносини
5. Коли говорять про дітей, що постраждали від війни.
а) ти почув і забув
б) співчуваєш і хотів би чимось допомогти
6. Ти не згоден з кимсь.
а) ти не даси йому договорити
б) ти його дослухаєш
7. На уроці ти вже відповідав
а) ти хочеш відповідати ще
б) ти даси змогу відповідати іншим
8. Тобі пропонують листуватися з іноземцями
а) тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками
б) тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями
Зараз підрахуйте будь ласка скільки відповідями б
Якщо в тебе майже одні «б».
Ти проявляєш високу толерантність. Ти в майбутньому будеш громадянином мира, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.
Якщо в тебе від 3 до 7 «б».
Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.
Якщо в тебе менше ніж 3 «б».
Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став більш щасливим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.
А зараз я пропоную вам пограти ще в оду дуже цікаву гру
Гра «клубок»
Для цього є клубок і кожен нехай візьме в руки і запропонує свій шлях до об'єднання. Що потрібно зробити, щоб нас ніщо не розділяло. А тільки зближувало.
ОСЬ МИ ВСЕ І СТАЛИ ПОВ'ЯЗАНІ однією ниткою.
Заключне завдання
"Дерево толерантності"
- Візьміть кожен по листочку і напишіть на них, що, по-вашому, треба зробити, щоб школа стала простором толерантності, тобто, щоб відносини в ній стали якомога більш толерантними. (Учні на листочках паперу у формі листочка якогось дерева пишуть, що треба зробити, щоб школа стала "Простором толерантності", листочки наклеюються на символічний малюнок дерева без листя, він вивішується у класі.)
- Наприкінці мені хочеться сказати, що клас - це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок
Вправа «Бартер»
Кожен по черзі з учнів робить висновки
1. чи знадобляться навички толерантної поведінки в житті.
Вчитель: Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.
«Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога,і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості»
Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст
1