Через проектну роботу розширювати знання учнів про різні види трудової діяльності людей своєї місцевості; формувати в них уміння висовувати, аргументувати та захищати свої ідеї; розвивати творчу увагу, фантазію; вміння спостерігати, порівнювати; здійснювати професіональну оріентацію школяра.
Етапи проекту
Мета: розширювати знання учнів про різні види трудової діяльності людей своєї місцевості; формувати в них уміння висовувати, аргументувати та захищати свої ідеї; розвивати творчу увагу, фантазію, вміння спостерігати, порівнювати.
Мотивація: прищеплювати дітям значимі загальнолюдські цінності, пробуджувати в них захоплення силою та майстерністю працьовитих рук; здійснювати первинну професіональну орієнтацію школяра.
Проблемне питання проекту: «3а якими правилами можна визначити найважливішу професію?»
Предметно-змістові галузі: основи здоров'я, образотворче мистецтво, математика, « Я і Україна».
Обладнання: тематична виставка книжок та фотографії, олівці, фарби, дитяча енциклопедія, музичне.
Зміст проекту.
І. Обмін інформацією.
Повідомлення теми проектного дня.
Ознайомлення з планом роботи: формування проблемного питання.
Вступне слово вихователя
На дошці прислів'я: «Праця людину годує, а лінь марнує», «Бджілка мала, а й та працює», «Що посієш, те й пожнеш».
- Діти, ви добре знаєте, що кожна людина на землі повинна працювати. Праця - основа життя на землі. ї від того, як людина працюватиме, залежатиме майбутнє не тільки сім'ї, а й держави. Зараз ви сидите за партами. Навчання - етакож велика й непроста праця, але коли ви закінчите школу, вам треба бути робити вибір: ким бути?
Кожен із вас муситиме визначитись із тим, яка професія для нього найкраща. Сьогодні ми поговоримо про вибір професії.
Не за глибокими морями,
Не за дрімучими лісами,
А нашому рідному місті
Споконвіку українці живуть-поживають,
Працюють і горя не знають.
Фахівців серед них багато.
Усі - майстри своєї справи.
На роботу ходять, як на свято.
Шанують люди їх талант і працю.
Батьки і діти - сім'я єдина.
Шануватимемо рідну Україну,
Працюватимемо завзято,
щоб життя в нас було, як свято.
Починаємо подорож у світ професій.
Бесіда про професії людей, з якими учні зустрічаються по дорозі до школи (за два дні до цього діти отримали завдання провести таке дослідження).
Розмова про золоті руки.
Дискусія за змістом віршів про різні професії
( кілька учнів заздалегідь отримали завдання підібрати та вивчити такі вірші).
- Про які професії ви почули?
Поганих професій не буває. Глибоку вдячність і повагу завжди викликає той, хто чесно працює.
Хай летить, як птах крилатий. Мрія з краю в край. Час спливе, і життя скаже: «Шлях свій вибирай». Тож, шановні, не лінуйтеся: До вибору професії Уже зараз ви готуйтеся.
Учні
Навколо стільки є роботи,
Що не перелічить.
До праці наберись охоти,
Щоб добре було в світі жити.
А той хто дбає,той і має
Свій хліб й до хліба теж.
Бо марно він часу не гає,
А трудиться без меж.
Без діла зразу слабне сила.
Відновить силу труд.
Робота добрим людям мила
Про це ти не забудь.
Бджола мала, а й та працює,
І ти за труд берись.
Бо тільки дурень байдикує.
А дурнів стережись.
Не зупиняйсь на половині,
Все мусиш довести.
Потрібно знати це людині,
Щоб по життю іти.
- Діти, після занять у школі ви йдете додому, в гуртожиток, де потрібна ваша допомога. Ви ходити до крамниці по хліб, підмітаєте підлогу,розігріваєте їжу до приходу батьків. Це невеликі справи, але дуже важливі. Треба виконувати роботу і просту, і складну - будь-яку.
Клас поділяється на дві команди для участі в конкурсі. Вибирається журі.
Завдання для конкурсу.
а)виготовленням одягу;
б)випіканням хліба;
в) приготуванням їжі;
г) обслуговуванням у крамниці.
Кожний льотчик, щоб якнайкраще вести літак, повинен вміти робити правильні розрахунки. Вам необхідно визначити правильну відповідь у кількох прикладах. Кожний правильно розв'язаний приклад підійматиме ваш літак вище. Хто швидше досягне найвищого рівня, той і буде кращим льотчиком. Завдання для команд.
25x5=125 4x19-76
3. Гра «Вгадай професію».
Вам потрібні працівники?
А що ви вмієте робити?
Представники 1 команди розповідають вірші про професії, а 2 - відгадують, потім навпаки.
Звучить пісня Серьоги «Черний бумер» (сл.і муз. Серьоги), заходить Водій.
Водій.
Їздять по містах і селах,
Возять діточок до школи
І працюють на будовах.
Вантажі везуть і воду
В дощ, у спеку, у негоду.
Було б важко для людини
Без потужної машини.
Під мелодію оркестру Г.Ломбардо заходить Власниця магазинів.
Я відкрила магазини
В Києві, в Москві, у Римі,
У Парижі і в Варшаві.
Всіх запрошую ласкаво,
Бо у мене продавці -
Люди чемні, молодці.
І Юдашкин і з Карденом
Одягаються у мене.
А пояснюють це так:
Маю вишуканий смак.
Звучить мелодія пісні « Я люблю тебя, жизнь» (сл. К.Ваншенкіна, муз. Е. Колмановського).
Заходить Лікар і Ветеринар.
Лікар. Я працюю у лікарні. Ця лікарня - просто диво.
Як тут затишно і гарно!
Всі усміхнені, щасливі.
І дорослі і малята
Залишають нас здорові,
Забувають про хвороби.
Ветеринар. Хоча наші пацієнти
Не уміють розмовляти,
Їх потрібно доглядати, лікувати
І виписувати рецепти.
До братів найменших наших
Треба ставитись з любовю.
І тоді вони віддячать
Нам своєю добротою.
Під мелодію «Песенки о капитане» (муз. Дунаєвського) заходить Юнга.
Юнга.
Наш корабель вирушає у плавання,
Вже на місточку стоїть капітан.
Ми - ваші діти із тихої гавані
З вами виходимо в Знань океан.
Під мелодію оркестру Г. Ломбардо «Встреча» вибігає Актор.
Актор.
Що за гамір там несеться?
За мною преса вся женеться.
Я щойно Оскара здобув.
До вас приїхав з Голлівуду.
Тепер зніматися я буду
У фільмі «Щастя вчителів».
Я такий же, як і ви,
Непомітний між людьми.
У театрі ролі граю:
Нині - вчителя у школі,
Завтра буде інша роль:
То бідняк я, то король.
Про чужу життя розкажу
І зі сцени вам покажу,
Як по правді треба жити
І біди не наробити.
Під мелодію «Везате Миско» заходить Перукар.
Перукар.
Я - художник від природи.
Почуття краси і вроди
У душі своїй несу.
Задля цього все роблю:
І стрижу я, і фарбую,
Гарний настрій подарую.
Золоті у мене руки,
Роблю зачіски, перуки,
І красу, яку творю,
Добрим людям роздаю.
Під музику Ф. Шопенсі «Фантазія-експромт до дієз мінор» входить музикант.
Музикант.
Так я граю, аж злітає
В небеса душа моя.
Звуки дивні і чарівні
Фортепіано вимовляє.
Я на сцені у натхненні,
Мов натягнута струна.
Я - не з вами , з небесами,
До вас приїхав з Голлівуду.
Тепер зніматися я буду
У фільмі «Щастя вчителів».
Я такий же, як і ви,
Непомітний між людьми.
У театрі ролі граю:
Нині - вчителя у школі,
Завтра буде інша роль:
То бідняк я, то король.
Про чужу життя розкажу
І зі сцени вам покажу,
Як по правді треба жити
І біди не наробити.
Під мелодію «Везате Миско» заходить Перукар.
Перукар.
Я - художник від природи.
Почуття краси і вроди
У душі своїй несу.
Задля цього все роблю:
І стрижу я, і фарбую,
Гарний настрій подарую.
Золоті у мене руки,
Роблю зачіски, перуки,
І красу, яку творю,
Добрим людям роздаю.
Під музику Ф. Шопена «Фантазія-експромт до дієз мінор» входить музикант.
Музикант.
Так я граю, аж злітає
В небеса душа моя.
Звуки дивні і чарівні
Фортепіано вимовляє.
Я на сцені у натхненні,
Мов натягнута струна.
Я - не з вами , з небесами,
А в душі бринить весна.
Журі підбиває підсумки конкурсу.
4. «А якщо не вийти на роботу».
Моделювання ситуації з поданої теми. Підсумки про важливість кожної професії.
Вихователь. Уявимо собі таку картину: ні на виробництві, ні в школі ніхто не робить. Щоб сталося? Не працює електрик...
Учень. Немає світла, у квартирі темно, не працюють телевізори, холодильники, праски.
Вихователь. Не вийшов на роботу пекар...
Учень, Усі залишилися без хліба, булочок, пиріжків.
Вихователь. Вирішив відпочити кочегар...
Учень. Холодно в школі, вдома, в дитячому садку, в лікарні.
Вихователь. Захворів вчитель...
Учень.
Діти не отримали знання.
Підведемо підсумки про важливість кожної професії.
5.«Асоціативний кущ».
Асоціації дітей, пов 'язані з професіями вчи теля та лікаря.
- Ви часто відвідуєте ізолятор, лікарню. Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте назву професії «лікар»?
- А які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово «вчитель»?
6. Інтерв’ю «Ким ти будеш у майбутньому ?»
Запитання до інтерв 'ю.
- Ким би ви хотіли стати у майбутньому?
- До бібліотеки( розповідь бібліотекаря про речі, які знаходяться поза полем зору відвідувача):
а) правила поведінки в бібліотеці;
б) правила поводження з книжкою.
- До пожежної частини міста:
а) правила дорожнього руху;
б) перші дії при пожежі;
в) викликаємо допомогу за номером 101.
Творча робота в групах.
Завдання:
ІІІ. Презентація робіт
Розум без книжки - мов птах без крил.
Хто багато читає, той багато знає.
Книга допоможе в труді, допоможе в біді.
Світ освітляється сонцем, а людина - знаннями.
Вибирай книжку так, як вибираєш друга.
2 група
Виставка малюнків «Ми пишаємося своїми батьками»
3 група
Пожежник - Мужня професія.
- Ми вважаємо, що пожежники можуть бути тільки дуже сміливі та сильні люди. Бо вогонь - це страшна й сильна стихія, яка може принести дуже багато горя людям. Тому коли виникає пожежа, ми завжди телефонуємо за номером 101. І нам на допомогу приходять хоробрі люди, які на «відмінно» знають свою справу, - пожежники.
Сьогодні ви дізналися чимало нового про багато професій. І ким би ви не мріяли стати, яку б професію собі не обрали. Кожен має добре знати свою справу, робити її чесно й уміло.
Обравши собі майбутню професію, пам'ятайте про головну для вас саме зараз:
Спитай у мами і у тата.
Які професії у них.
Професій різних є чимало,
Сповна їх вистачить на всіх!
Учні.
Та є одна поміж професій
Якої вчаться всі в житті -
Вона для кожного найперша,
Якої вчитимешся й ти!
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи кресляр
Всі називають головною
Одну професію - школяр!
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш буть.
Діти, сьогодні ви дуже гарно попрацювали. Молодці! Про вибір професії ми з вами говоритимемо ще багато разів, будемо ходити на виставки, екскурсії. Бо вибір професії - це дуже важлива справа.
Учні виконують пісню «Хай живе надія» (сл.. і муз. І.Білик).
1