Розробка виховної години до дня писемності
Мета: Ознайомити учнів з виникненням писемності; показати красу і багатство рідної мови, її різноманітні можливості, довести, що рідна мова — це духовна святиня, найбільший і найдорожчий наш скарб. Розвивати почуття національної гідності. Виховувати потребу зберігати, як святиню, все те, що пов’язує нас із рідною землею.
Вчитель:
Звучить фонограма із записом звуків природи: грім, спів птахів, нявчання, дощ, дзюрчання струмка тощо.
Діти перераховують всі звуки, які вони чули у запису.
Гра «Поясни жестом»
Дітям пропонується дібрати жести, що мають передавати зміст поданих слів:
«Чудово!» (Пальці в кулаку, великий палець піднятий вгору.)
«От дивись мені!» (Погойдування вказівним пальцем.)
«Увага! Всі прислухалися!» (Піднятий вгору нерухомий вказівний палець.)
«От лишенько!» (Похитування головою, долоні на щоках.)
«У жодному разі!» (Заперечне похитування головою та рухи руками.)
«Що-що?» (Нахил голови трохи вбік.)
«Йди сюди!» (Закличні рухи кистями.)
«Я радий тебе бачити!» (Дружні обійми.)
Гра «Крокодил»
Це популярна гра, в якій за допомогою жестів, рухів і міміки учасники показують загадане слово, а інші гравці намагаються його відгадати. Ведучому забороняється вимовляти якісь слова або видавати звуки, використовувати або вказувати на навколишні предмети, показувати букви або частини слова. Щасливчик, який здогадається, про що йде мова, в наступному раунді сам зображує слово, але вже інше.
Вправа «Ромашка»
На партах в учнів ромашки. Кожна дитина пише в серединці ромашки слово. Потім на пелюстках записує дібрані до цього слова епітети, порівняння, метафори.
Робота в групах. Вправа «Піктограма»
Учні зображують піктограмами запропоноване вчителем прислів’я про мову, і пропонують другій групі «прочитати» його.
А перший слов’янський алфавіт був створений священниками Кирилом та Мефодієм більше 1000 років назад. Це була старослов’янська писемність. Старослов’янською мовою писалися церковні книжки, наукові твори, закони, літописи та найдавніші пам’ятки літератури.
Звучить лірична мелодія, на її фоні слова:
І йшли віки,
були українці,
і сотворилося
СЛОВО
українське.
І як сталося так,
то сказало собі слово
по-своєму
і благословилося.
І прилетіли птиці,
і вродилася калина,
і було солодко,
і було гірко.
І стало все називатися:
і земля,
і матір,
і вітчизна
по-Вкраїнському.
Робота з мовним деревом:
Вправа « Місткий кошик»
У дітей на парті є листок з приклеєною кишенькою-кошиком і маленькі стікери. Учні записують слова, що якось асоціюються до словосполучення «Українська мова». Потім один з учнів витягає слова з кошика, пояснює; В кого з учнів є таке ж слово, теж витягають його з кошика. Закінчуємо, коли у всіх кошики будуть порожні.
Створив Господь на світі звірів прудкими, сильними, птахів з крилами, які допомагали їм літати високо в небі. Тільки людині він не дав ні великої сили, ні міцних крил. Зажурилася людина й прийшла до Бога, почала нарікати на свою долю.Всевишній вислухав скарги людини на важке життя і сказав, що має вона найцінніший скарб, якого не дано звірям і птицям — мову. Адже мова сильніша за будь-яку силу, скоріша за найпрудкішу тварину. Пообіцяв Бог, що мова все замінить людині, ніде не дасть загинути. Однак і людина повинна розуміти, який неоціненний скарб отримала — берегти мову, як зіницю ока. А якщо втратить вона її, то загубить і душу, і силу.
Демонстрація презентації «Скорботний календар української мови»
Учень:
Рідна мово, рідне слово
Наче музика чудова
Як водиця із криниці,
Де купаються зірниці
І співуча і квітуча
Щедра, як земля родюча
Загадкова і чудова
Неповторна наша мова.
Учениця:
Розвивайся, звеселяйся,
Моя рідна мово,
У барвінки зодягайся
Моє щире слово.
Колосися в полі житом,
Піснею в оселі,
Щоб зростали наші діти
Мудрі і веселі.
Щоб на все життя з тобою
Ми запам´ятали,
Як з колиски дорогої
Мовоньку кохали.
Виконується пісня «Рідна мова»