Тези "Умови педагогічної майстерності організатора освітнього простору"

Про матеріал
Матеріали студентських наукових конференцій кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Львівського національного університету імені Івана Франка «Актуальні проблеми української освіти». Випуск 13, травень 2020 рік
Перегляд файлу

Крижик Андрій (факультет педагогічної освіти ЛНУ ім. Івана Франка)

Наук. консультант – доц. Бойко Г.О., доц. Яремчук Н.Я

 

УМОВИ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ

 ОРГАНІЗАТОРА ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ

 

 Майстерність педагогічної діяльності, як і будь-якої іншої, не має меж, не можливо виміряти її найвищий показник, вона характеризується особистісними і професійними ознаками, умінням вчитися протягом життя і транслювати набутий найкращий досвід для ефективної організації певної діяльності.

 Актуальність проблеми висвітлено у низці психолого-педагогічних досліджень: проблеми організації освітнього простору висвітлено у працях О. Бартків, О. Биковської, В. Васильєва, В. Горобинко, В. Грановського, С. Диби, А. Дурманенко, Ю. Ждановича, Н. Заіченко, А. Калініченко, Б. Ломова, О. Філоненко та ін.; проблему формування педагогічної майстерності презентовано у працях М. Вашуленка, В. Заремби, Л.Ковальчук, Т. Конькової,  Л. Нечепоренко, О. Савченко,  В. Сухомлинського, Е. Федорчук та ін.

 «До цього уроку я готувався все своє життя» — отримав відповідь В.О.Сухомлинський від директора школи, який майстерно провів урок. Відповідь цього директора відображає суть педагогічної майстерності і шляхи її досягнення. 

 Одним зі складників майстерності є діяльність. Майстерність організатора освітнього простору визначається умінням швидко реагувати на зміни сьогодення в суспільно-економічному розвитку країни (наприклад, як ефективно організувати освітній процес в умовах карантину).

Керівник будь-якої ланки освіти, зрозуміло, що має мати відповідну освіту, на високому рівні  знати освітні нормативно-правові документи, специфіку організації освітнього процесу цього закладу, постійно підвищувати й удосконалювати свою фахову компетентність, навчатися протягом життя, розвивати вміння співпраці і комунікації з колегами, постійно мотивувати їх до досягнення результатів спільної педагогічної діяльності, володіти  нормами сучасної української літературної мови, а також нормами ділового писемного мовлення.

 Майстерність не може мати меж удосконалення, а  потребує постійного «шліфування» протягом усього життя, а саме:  володіти знаннями, знати набагато більше, ніж вимагається, уміти застосовувати знання на практиці, передбачати і бачити проблемні моменти, знаходити шляхи розв’язання їх, реагувати на зміни і виклики, формувати колектив, постійно вчитися для удосконалення набутого і здобуття нового.

 На основі аналізу науково-педагогічної літератури та досвіду роботи визначимо умови педагогічної майстерності організатора освітнього простору.

 1. Власні переконання і цінності. Потрібно вірити в те, що робиш, і тоді можна очікувати на успіх справи. Поділяємо переконання «сродної праці» за Григорієм Сковородою: праця, яка близька до душі,  приносить радість.  Фахівцем, майстром своєї справи можна бути лише в одному, бо фахівець з усього — це фахівець з нічого. Потрібно глибоко знати тонкощі своєї професії, володіти нею. «Не так важливо, щоб людина багато знала, а щоб добре знала, не щоб знала напам’ять, а щоб розуміла, не щоб їй до всього потроху було діло, а щоб її щось особливо сильно зацікавило; як кажуть: «Щоб любив предмет» [1, с. 272-273]. Василь Сухомлинський стверджував, що важливою якістю вчителя є бажання пізнати, якщо чогось не знає; гірше, якщо вчитель переконаний, що знає все — такий вчитель немає перспективи до зростання у професії [2].

  З-поміж цінностей виокремлюємо: справедливість, відповідальність, добросовісність і чесність, такт і культуру спілкування.

 Справедливість: «як поєднання поваги з вимогливістю» [3, с. 496] особисте ставлення керівника до колег, сприйняття або несприйняття з якихось особистих причин, актуальні або минулі конфлікти не мають впливати на  професійну діяльність і спілкування. Справедливість ґрунтується на професійному баченні, яке не спотворюється якимись образами. Як приклад наводимо таке: інколи керівник навантажує і розподіляє професійні завдання, які не відповідають можливостям і фаховому рівню колеги задля того, щоб показати, хто головний або принизити колегу, показавши, що той не може виконати завдання. Це є показником несправедливості і непрофесійності керівника.

 Ще однією цінністю вважаємо відповідальність під якою розуміємо, що кожен учасник освітнього процесу має максимально якісно виконувати свої обов’язки. Якби кожна людина у світі відповідально виконувала свої обов’язки, то ми б не мали потреби відстоювати свої права. І ще «відповідальність — це відповідальність перед кимось і за когось» [2, с. 443].

 Не менш важливими є добросовісність і чесність: лише будучи чесним самим зі собою, зможеш бути чесним і з іншими.  У кожній людині потрібно бачити, у першу чергу, особистість, а не засіб досягнення мети [2; 3].

2. Педагогічний такт і педагогічна культура.  Януш Корчак у поняття такту вкладає «вміння підійти до людей: серцем або розумом, людина розуміє, кому що треба, і охоче пропонує свою допомогу» [1. с, 278-279] . За В.Сухомлинським педагогічна культура — це, у першу чергу, глибокі знання свого фаху [2;3 ]. Педагогічний такт і культура визначаються також і вмінням об’єктивно оцінювати дійсність, не впадати в крайнощі у професійній діяльності.

  Важливе значення у професійній діяльності має дотримання культури спілкування на розвиток позитивних міжособистісних взаємин. Етика і культура професійного спілкування виявляє повагу як до себе, так і до колег, дотримання ділового стилю спілкування., уміння слухати і чути  іншого. У будь-якому колективі бувають непорозуміння або конфлікти. Визначаємо в таких ситуаціях прозорість у розв’язанні питань або проблем.  Для цього важливо спочатку, перед прийняттям будь-якого рішення, почути  тих, хто дотичний до конфліктної або передконфліктної ситуації за присутності учасників, щоб не вийшло «за спиною у когось». Це дасть можливість до розгляду ситуації з різних поглядів і об’єктивно її оцінити.  Нас вчили говорити, але не спілкуватися. Тому важливо постійно підвищувати культуру особистого і професійного спілкування у формах організації для колективу різноманітних тренінгів, майстер-класів тощо з розвитку ефективної комунікації.

 3. Здобуття авторитету засобом невербальної поведінки. «Авторитет — це не командування, а його значення — допомагати рости» [4, с. 23].

 Розуміємо невербальну поведінку як зовнішній вияв внутрішнього єства, так званого стержня. Авторитет  фахівця залежить від рівня його компетентності і людяності, що є внутрішнім складником. Невербальна поведінка є одним із багатьох чинників зовнішнього вираження тих якостей, які зможуть вплинути на набуття авторитету.  Отож, до невербальної поведінки, яка може сприяти здобуттю авторитету серед авдиторії відносимо: привітну усмішку тоді, коли вона потрібна; вимогливий погляд або погляд розуміння; погляд схвалення або несхвалення; уміння «слухати» очима, щоб не тільки чути, але й почути інших; відсутність зовнішніх бар’єрів (стіл, кафедра, зайві предмети в руках, уникання погляду тощо). І  головне — це вміння як вербально, так і невербально дати зрозуміти аудиторії, що весь час, який педагог буде з ними працювати, саме вони є важливими для нього. Таким чином, те, що і як буде сказано і зроблено для аудиторії має бути зрозуміло, що педагог не себе показує, не вихваляється і не шукає аплодисментів, а перебуває в постійному пошуку того, чим саме може бути корисним для них.

  4. Педагогічні дії щодо формування позитивного професійного іміджу.

 На формування позитивного іміджу впливає якість його складників: внутрішнього, зовнішнього, процесуального.

 Визначаємо такі педагогічні дії щодо формування позитивного професійного іміджу, які є підтвердженням зазначеного вище: підвищення компетентності (колеги мають «відчувати і бачити» якісне постійне професійне зростання); розвиток організаторських здібностей як  керівника; об’єктивне ставлення до інших; вимогливість і дисциплінованість до себе і до колег; формування чіткої професійної позиції.

 Отже, зазначені нами умови сприяють підвищенню професійної майстерності організатора освітнього простору.

 

Список використаної літератури:

 1. Корчак Я. Правила життя: Вибрані твори. / Пер. з польськ. Ю. Г. Попсуєнко; Післямова М. Ю. Гандзій; Худож. О. М. Застанченко. – К.: Молодь, 1989. – 320 с.: іл.

 2. Сухомлинський В. О. Вибрані твори : у 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1997. –  Т. 3 :  Серце віддаю дітям ; Народження громадянина ; Листи до сина. – 670 с.

 3. Сухомлинський В. О. Вибрані твори : у 5 т. / В. О. Сухомлинський.  Радянська школа, 1997. –  Т. 4 :  Павлиська середня школа ; Розмова з молодим директором. –  640 с.

 4. Ферреро Б. Ваші діти мають лише вас / Б. Ферреро. – Л. : Свічадо, 2015. – 230 с.

 

docx
Додано
21 жовтня 2020
Переглядів
724
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку