Виховна година до Дня толерантності
«Вчимося жити добрими людьми»
Мета: ознайомити дітей з поняттям "толерантність"; формувати уявлення про толерантне ставлення, вчити бачити індивідуальне в кожній людині; показати, що таке толерантне ставлення до відмінностей; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
План виховної години
Вступне слово.
Гра «Чим ми схожі?»
Діти стоять у колі. Ведучий запрошує в коло одного з учасників на основі якого-небудь реального чи уявного схожості з собою. Наприклад: «Ангеліно, вийди, будь ласка, до мене, тому що у нас з тобою однаковий колір волосся (або ми схожі тим, що ми жителі Землі, або ми одного зросту і т.д.)». Ангеліна виходить в коло і запрошує наступного учасника, не забувши назвати його по імені. Гра продовжується до тих пір, поки всі не опиняться в колі.
Бачите діти, ми всі різні, але у нас є щось спільне. Нам цікаво дружити один з одним, тому що ми не схожі, але маємо спільні риси характеру, зовнішності.
ВИСНОВОК: Відмінності доповнюють і збагачують суспільство. Щоб жити в світі, людям треба навчитися жити, вирішуючи проблеми і завдання на основі взаєморозуміння.
Основна частина
1. Бесіда «Що таке толерантність?». Відео
- Отже, ми з вами з'ясували, що співчувати - значить співпереживати, розуміти почуття й думки іншої людини. Є слово дуже близьке за значенням, - це слово «толерантність». Але поняття «толерантність» більш широке. Воно означає спроможність, вміння терпіти, миритися з чужою думкою, бути поблажливим до вчинків інших людей.
- Як ви розумієте вислів «вміти терпіти, миритися з чужою думкою»? (Слухати і поважати думку інших людей.)
Правильно, бути толерантним - означає визнавати, що у кожної людини є право на власну думку. Уявіть собі таку ситуацію: два друга, Саша і Коля, розмовляючи про своїх домашніх тварин, починають сперечатися і сваритися, бо Саші подобаються собаки і він вважає їх самими розумними створіннями, а Колі подобаються кішки, він вважає їх найкращими тваринами у світі. Хлопчики посварилися і більше не розмовляють.
- Як ви думаєте, з-за чого виникла суперечка? (Із-за нерозуміння.)
- Чого хлопчики повинні навчитися? (Приймати чужу думку.)
Всі ми різні люди, у нас у всіх різні смаки, звички, різні таланти. Хтось любить тварин, комусь подобаються машини, хтось любить читати, а хто-то відмінно грає у футбол, комусь подобається малювати, а комусь-танцювати і т. д. І це не означає, що хтось з нас гірший або кращий, розумніший чи дурніший. Кожен з нас унікальний і неповторний, тому ми повинні цінувати і поважати один одного, тобто бути толерантними.
Отже, співчуття, доброзичливість, терпіння - всі ці якості дуже важливі, адже без них ми не можемо жити у мирі та злагоді. Кожен з нас повинен розвивати в собі ці якості.
- Стародавня прислів'я говорить: «Співчуття править світом». Підходить вона до теми нашого уроку? Чому?
(Діти висловлюються.)
16 листопада відзначається Всесвітній ДЕНЬ ТОЛЕРАНТНОСТІ. Саме до цього дня присвячений наш урок.
2. Ознайомлення з притчею. Відео
Я хочу познайомити вас з древньої китайської притчею «Гарна сім'я»
Жила-була на світі сім'я. Чи не проста сім'я. Більше 100 чоловік налічувалося в ній. Мало таких сімей? Так, не мало. Але ця родина була особлива. Ні сварок, ні лайки, ні бійок, ні чвар. І звістка про цю сім'ю дійшла до самого владики. І вирішив він перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він в село, і душа його пораділа: чистота і порядок, краса і мир. Добре дітям, спокійно старим. Здивувався владика і вирішив дізнатися, як домоглася всього цього сім'я. Прийшов він до старійшини. «Розкажи», - каже». Довго писав щось на папері старійшина. А, коли написав, простягнув владиці. Всього 3 слова було написано на папері: «ЛЮБОВ, ПРОЩЕННЯ, ТЕРПІННЯ». А в кінці листа: «СТО РАЗІВ ЛЮБОВ, СТО РАЗІВ ПРОЩЕННЯ, СТО РАЗІВ ТЕРПІННЯ».
-І саме ці слова є основою життя будь-якої сім’ї і цілого світу також.
Учитель: Діти, чи згідні ви з тим, що написав на аркуші паперу глава сім'ї? Як ви думаєте, про що я хочу сьогодні з вами поговорити? (Про дружні взаємини в класі ... і т.д.)
У Франції колись жив Шарль Моріс Талейран. Це була людина, талановита і уміла враховувати настрої оточуючих, уважно до них ставитися, шукати рішення проблем. Від імені цього мудреця з'явилося слово ТОЛЕРАНТНІСТЬ, що в перекладі з англійської означає терпіння. Терпіння виражається якостями, що входять у квітку терпіння.
А одним із символів толерантності є рука людини, рука допомоги, яку ми можемо протягнути кожному. (Учні виходять до дошки створюють коло і подають один одному руку допомоги, віри, підтримки і т.п..).
3. Розповідь вчителем казки «Дідусева порада»
Петрик був непоганим хлопчиком, але як тільки зустрічався з Колею, він відразу ж дратувався. З усіх знайомих Колька був найнеприємнішим, усюди хотів бути першим, але, найголовніше, він любив насміхатися і дражнилки образливі придумував. Одного разу Петрик побився з Колею і прийшов додому весь брудний. Вдома його зустрів дідусь, і Петрик розповів йому про все, навіть про те, як вже цілий рік, зустрічаючись з Колею і згадуючи про нього, він сильно сердиться і злиться.
- Треба бути, Петрику, доброзичливим до всіх людей, навіть до тих, хто тобі не подобається, - сказав йому дідусь.
- Як же це можна бажати добра тим, хто не подобається і хто поганий? - здивувався Петрик.
- Може бути, що тільки ти вважаєш Колю поганим, а інші навпаки - вважають його хорошим.
- Ні, я точно знаю, що він поганий.
- Тоді скажи, Петрику, мама Колі любить свого сина?
- Напевно, любить, - відповів Петрик.
- А друзі у нього в школі або у дворі є?
- Є.
- От бачиш, інші до нього добре ставляться, а ти не можеш. Значить вся справа в тобі самому, а не в Колі. Просто не хочеш ти бути доброзичливим, а хочеш і далі на нього злим поглядом дивитися.
- Що ж, дідусю, мені робити, якщо він мені не подобається?
- Ти можеш не грати і не дружити з ним, але завжди можеш тихо, про себе, побажати йому чогось хорошого, щоб він став кращим і добрішим. А продовжуючи злитися, ти будеш тільки сам собі шкодити і душу свою бруднити.
- А просто мовчати не можна? - запитав Петрик.
- Ні, ти занадто довго злістю і роздратуванням душу свою отруював, тепер тільки добрі думки її очистити можуть. Ти тільки не забувай вчасно погані думки на добрі міняти.
Став Петрик робити так, як дідусь його навчив. Побачить Колю, відвернеться убік і пошепки побажає йому кращим і добрішим стати. А якщо згадає про нього, то погані думки в голову не пускає, а відразу добрими їх витісняє.
Через місяць йде дідусь додому, дивиться, а онук його Петрик з Колею грає і голосно сміється. Усміхнувся дідусь, дивлячись на хлопців, що здружилися, і тут же, пошепки щось добре їм побажав.
Учитель:
- Не міг чи не хотів Петрик бути доброзичливим до Колі?
- Яку пораду дав дідусь Петрикові? (Бажати людям добра, міняти погані думки на хороші).
А чи було у Петрика терпіння?
Сподобалася казка? А ви доброзичливо ставитеся до людей? (Відповіді дітей)
Доброзичливість - рідкісна якість в людині. Кожній людині, навіть поганому, дуже легко бажати добра: своїм знайомим, друзям і просто приємним людям. Бажати добра тільки тим, хто подобається, або тому, хто вас любить, - це тільки половина доброзичливості («Любіть ворогів ваших»). Ви не хочете наполовину радіти, наполовину дружити і любити, наполовину бути сміливим. Справжня доброзичливість теж не повинна бути наполовину ...
III. Вправи на розвиток толерантності
- Зараз ми з вами пограємо, покращувати настрій собі та іншим.
1. «Оплески»
Попрошу встати тих, хто вміє:
• кататися на роликах;
• вишивати;
• складати вірші;
• грати в футбол;
• танцювати;
• плавати і т. д.
(Інші учні аплодують.)
2. «На якого казкового героя я схожий»
Я буду по черзі кидати м'яч кожному з вас, а ви повинні кинути м'яч назад мені і назвати ім'я казкового героя, на якого ви хочете бути схожим.
3. «Це здорово!»
Зараз хто-небудь з вас вийде і скаже про будь-своєму вмінні чи таланті, наприклад «Я вмію танцювати», «Я вмію стрибати через калюжі», «Я вмію розповідати страшилки». У відповідь всі повинні хором відповідати «Це здорово!» і одночасно піднімати вгору великий палець.
(Для виконання вправи можна попросити учнів встати в коло.)
IV. Підведення підсумків
Зараз ми з вами підведемо підсумки і зробимо це за допомогою гри. Будемо кидати один одному м'яч, називаючи якості і особливості поведінки толерантної людини. Давайте постараємося не повторювати вже названі характеристики.
Наш клас - це маленька сім'я. І хотілося б, щоб у нашій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було ні сварок, ні конфліктів. Так як одним із символів толерантності є рука людини, яку ми можемо протягнути не тільки своїм близьким, але й всім тим, хто нас оточує. Покладемо всі свої руки один на одну – і це буде символ дружби нашого першого класу