Виховна година «Енергозбереження – потреба часу» (9-11 клас)

Про матеріал

У всьому світі, питання енергозбереження стає дедалі актуальнішим. Це не лише економічна вигода для споживачів та зменшення навантаження на електричні мережі, а також, що надзвичайно важливо, збереження довкілля для наших нащадків.

Представлений матеріал буде корисним у використанні на урокаї біології, екології, уроках "Сталого розвитку" та у виховній роботі.

Перегляд файлу

Виховна година

 Тема:  «Енергозбереження – потреба часу»

Девіз уроку: «Ми – за розумне використання енергії!                                            Наша мета – енергоефективність».

Мета: сприяти формуванню в  учнів уявлення про  енергозберігаючі технології, розуміння ними необхідності бережливого ставлення до використання енергоносіїв. Розвивати навички роботи із різними джерелами інформації, уміння формулювати думку про способи економного використання електричної та теплової енергії, сприяти розвитку комунікативних навичок під час роботи у групі, уміння вислуховувати думку інших, формулювати власні переконання. Сприяти вихованню активної життєвої позиції, почуття власної причетності до загальної справи, зокрема до проблем міста.

Форма проведення виховної години: рольова гра.

Обладнання: учнівські пошукові матеріали, проекти «Я – мрійник», «Моя пропозиція щодо енергозбереження».

 

Структура уроку

 

І. Організаційний момент.

Випереджаюче домашнє завдання:  знайти й  опрацювати  матеріали  про те, як правильно використовувати  природні ресурси та заощадити на цьому кошти.

 

ІІ. Мотивація  і  активація  навчальної  діяльності.

 

ВСТУП

 

Учитель: Добрий день, шановні учні! Сьогодні як ніколи ми маємо замислитися над питанням енергозбереження у власній оселі.

Перш ніж розпочати пошук способів розумного споживання енергії та ресурсів, ми повинні  отримати ключ до розуміння багатьох проблем довкілля і переконатися в необхідності пошуку нових шляхів отримання енергії в майбутньому.

 

ДЕРЕВО ОЧІКУВАНЬ:

 

 - НАПИШІТЬ, будь ласка, чого ви очікуєте від сьогоднішньої зустрічі (учні записують власні очікування на окремих листочках і прикріплюють їх на дерево).

 

Лист від Юлія

 

Учитель: До нас із проханням допомоги звертається добре знайомий всім Кінь Юлій. Ось, що він пише: «Збираю гроші на АЙфон. Та щось не виходить…. Вже і від морозива з цукерками відмовився, і в боулінг не ходжу…. Став менше дивитися мультики. Хоча комп’ютерні ігри дуже люблю! Та все одно не вистачає грошей. Ось щойно сплатив за електроенергію, бо погрожували вимкнути. Багатенько прийшлося заплатити… Що робити?»

 

  • ЯК ВИ ДУМАЄТЕ, ЧИ МОЖЕМО МИ ЗРОБИТИ ВНЕСОК У ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ?
  • ЧИ МОЖНА ЗНИЗИТИ СПОЖИВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ, НЕ ЗНИЖУЮЧИ РІВНЯ КОМФОРТУ?

 

 

 

 

 

ЕКОНОМІЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

Метод інтерв’ю:

 

Ось для вас невеликий тест «ТАК» чи «НІ»:

  1. Восени ви утеплювали в будинку всі вікна, балкони і двері?
  2. Ви не забуваєте закривати дверей в під'їзді?
  3. Ви не тримаєте кватири постійно відчиненими?
  4. На ніч ви зачиняєте завіски, що б утримати додатково тепло?
  5. У вас в квартирі правильно розставлені меблі: ви відставили від батареї диван і стіл, аби тепло вільно проходило у вашу квартиру?

 

Учитель: Якщо ви відповіли ствердно, це означає, що вам вдалося скоротити витрати на опалювання квартири приблизно на 5-10%. Для тих же, хто хоч раз відповів "ні", цей тест послужить керівництвом до дії.

ІІІ. Оголошення  теми  та  мети  уроку.

Учитель: Тема сьогоднішнього уроку «Енергозбереження – потреба часу». Розкрити її спробуємо за допомогою виступів ваших однокласників.

 

Словникове бюро

 

ЕКОНОМІЯ – це раціональне, економне, дбайливе використання всіх видів ресурсів, товарів, грошей з метою зменшення споживчих чи виробничих витрат.

ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ — це дії для зменшення кількості використовуваної енергії.

ЕНЕРГОРЕСУРСИ

                                  газ               вода        світло

 

IV. Виступи учнів, що працювали самостійно.

 

Науковці-теоретики

 

Цікаві факти:

1.Для того, щоб 12 годин щодня протягом року горіла одна лампа потужністю 100 Вт, необхідно спалити 180 кг вугілля, внаслідок чого в атмосферу буде викинуто 425 кг СО2.

2.Зниження рівня споживання гарячої води на 50 літрів за добу веде до щорічної економії 100 літрів мазуту.

3.Якісна теплоізоляція в будівництві — це запорука економії енергоресурсів та збереження нормального мікроклімату у приміщеннях. Втрати енергії через холодні стіни становлять 40-70 % від загальної потреби в теплі.

4.Економити електроенергію можна за рахунок кольору стін. Біла стіна відбиває 80 % спрямованого на неї світла, темно-зелена — лише 15 %, чорна — лише 9 %.

5.Кран, що протікає, призводить до втрат 7000 літрів води на рік (за умови, що вона крапає повільно). Якщо ж вода біжить тоненькою цівкою, то її втрати становитимуть до 30 000 літрів, на рік.

6.Загальний потенціал енергозбереження в Україні становить близько 45 % від обсягу спожитих паливно-енергетичних ресурсів.

7.Щодня енергетичні витрати в Україні сягають 100 мільйонів гривень. Тільки води ми втрачаємо на 4 мільйони гривень. Усе це негативно впливає на національну економіку країни.

Учитель: Заслухаємо виступи Експертів, які робили дослідження протягом попереднього тижня, про те як економити енергетичні ресурси в домівках та учбових закладах.

Експериментатори-практики

 

Виступ 1. Слово надається Експерту з миттєвого вирішення питань енергозбереження

Ось що можна зробити вже цього тижня – і не витративши жодної копійки!

  • Виключайте всі електричні прилади, які не використовуються, оскільки навіть у режимі очікування вони споживають енергію. Це допоможе вам зберегти приблизно 80 гривень на рік. Не залишайте заряджатися мобільні телефони та ноутбуки всю ніч.
  • Витерта лампа світить на 10-15% яскравіше, ніж запилена. Закривайте штори наприкінці дня, аби тепло не залишало приміщення. Використання сонячного світла – це один  із найсуттєвіших резервів економії електроенергії. Використовуйте більше природного світла, коли це можливо. На вулиці почало темнішати – подумайте, можливо, настав час для вечірньої прогулянки або вже час подумати про сон? Стало важко читати? Спробуйте сісти ближче до вікна або відкладіть читання на завтра. Запилене скло може поглинати до 30% світла, тримайте їх чистими.
  • Якщо ви будете кип’ятити лише необхідну вам кількість води, ви зможете заощадити десь 61 гривню на рік. Але не забувайте про те, що нагрівний елемент електричного чайника має бути вкритий водою; накип у чайнику проводить тепло майже в тридцять разів гірше, ніж метал, тому істотно збільшує кількість енергії, що потрібна для кип’ятіння води.
  • Щодня приймайте душ замість ванної. Так лише за тиждень ви зекономите 1400 л води, що дозволяє зекономити 25 грн за місяць. Та й психологи радять митися під проточною водою. Виходячи з того, що на прийом ванної витрачається до 250 л води, а на прийом душу до 50 л. Тобто за один прийом душу економиться до 200 л води, а якщо щоденний прийом ванної замінити на душ, то економиться 1400 л.
  • Сушіть білизну на свіжому повітрі. Користуйтеся пральною машиною лише при повному завантаженні та періть одяг при температурі 30?С, аби заощадити енергію та гроші.

 

Виступ 2. Слово надається Експерту з питань малих вкладань коштів задля заощадження грошей:

Заходи, які вимагатимуть деяких вкладень, але допоможуть заощадити гроші майже одразу.

  • Будинки втрачають чверть свого тепла через дах. Товщина ізоляції горищних приміщень повинна бути не меншою 25 см.
  • Будинки втрачають третину тепла через стіни. Лише кілька годин потрібно, аби встановити теплоізоляцію порожнистих стін. Така теплоізоляція може заощадити вам майже 700 гривень на рік. Вікна з подвійним або потрійним заскленням забезпечать надійний захист від протягів і зменшать втрати тепла до 50%.
  • Замість традиційних лампочок розжарювання використовуйте енергоефективні лампочки. Вони технологічно досконаліші й служитимуть вам удесятеро довше, а рахунок за електроенергію зменшиться приблизно на 20-25%.
  • Стіна за радіатором може нагріватися до 50?С. Закріпіть на стіні поза радіатором тепловідбивний екран з листа фольги, який буде відбивати тепло в приміщення та підвищить ефективність обігріву кімнати.

 

Виступ 3. Слово надається Експерту з питань великих вкладань коштів задля заощадження грошей

Заходи, які вимагатимуть значних вкладень, але водночас допоможуть заощадити гроші протягом більшого часу в майбутньому.

  • Встановіть енергоефективний бойлер. Під час вибору бойлера поцікавтеся не тільки його потужністю, але й рівнем його енергоспоживання (найменший рівень енергоспоживання позначається «А» або «А+»).
  • При виборі таких побутових приладів, як холодильник, плита, пральна машина тощо звертайте увагу на їхній рівень енергоспоживання. Прилади з найменшим рівнем енергоспоживання маркуються літерами «А» або «А+».  Так, наприклад, холодильник класу «А» або «А+» споживає на 30 - 50% менше електричної енергії від загального споживання  електроенергії холодильником класу «В».

 

Виступ 4. Слово надається Експерту з питань заощадження на кухні

  • Правильне користування електроплитою є одним з головних засобів економії електроенергії. Завжди користуйтеся каструлею того розміру, який вам необхідний для приготування їжі. Використовуйте конфорку потрібного вам розміру для приготування їжі. Готуючи їжу, користуйтеся посудом з рівним дном, що дозволить Вам зберегти близько 50% енергії. Вмикайте конфорки на повну потужність тільки на час, необхідний для закипання. Готування їжі на малих потужностях значною мірою скорочує витрати електроенергії. Радше розморожуйте продукти у холодильнику протягом ночі, ніж у мікрохвильовій печі.
  • На приготування їжі в мікрохвильовій печі витрачається значно менше енергії, ніж на газовій чи електричній плиті. Під час приготування їжі у мікрохвильовій печі закривайте їжу спеціальною або харчовою дірчастою плівкою для того, щоб утримати вологу та прискорити приготування.
  • Не встановлюйте холодильник або морозильну камеру поблизу опалювальних приладів, радіаторів, кухонних плит. Холодильник працює краще, якщо навколо нього вільно циркулює повітря. Часто відкриваючи холодильник, ви втрачаєте гроші, тому що для відновлення необхідної температури споживається більше електроенергії.

 

Виступ 5. Слово надається Експерту з питань заощадження в спальній кімнаті

  • Постійно відкрита кватирка, як це не дивно, охолоджує, а не провітрює. Якщо ж провітрювати кімнату «залпом», на короткий час широко відкривши вікна, то повітря в кімнаті встигне змінитися, але при цьому не встигне охолодити кімнату – поверхні у приміщенні залишаться теплими.
  • Добре витирайте мокре волосся рушником, аби скоротити час, який витрачаєте на його сушіння феном.
  • Щоб зігріти ліжко, радше використовуйте пляшку або грілку з гарячою водою, аніж електричну ковдру.
  • Купіть затулки від протягів для дверей у спальню, аби зберігати тепло в кімнаті протягом усієї ночі.

 

Виступ 6. Слово надається Експерту з питань заощадження у дитячій кімнаті

  • Користування телевізором, DVD-програвачем або стереосистемою коштуватиме приблизно 140 гривень на рік. Але рахунок може збільшитися, якщо залишати їх включеними увесь час. Заохочуйте дітей виключати електроприлади з розетки.
  • Закривайте штори ввечері, аби в кімнаті залишалося тепло та не було протягів. Виробіть звичку тримати двері зачиненими.
  • «Загубіть» дистанційне управління від телевізора, аби зменшити спокусу залишити його в режимі очікування. Навіть у режимі очікування побутові електроприлади використовують електроенергію.
  • Якщо ви плануєте купити новий комп’ютер, зважте, що новий ноутбук зазвичай використовує десь на 85% менше енергії, ніж новий настільний комп’ютер. До того ж він займає набагато менше місця.

 

Виступ 7. Слово надається Експерту з питань заощадження води

  • Підраховано, що третина води в побуті витрачається марно. Щоб запобігти втратам, перевірте та відремонтуйте труби та сантехніку. Пам’ятайте, що із крапаючого крану витікає 60 літри води на добу або 1800 - 1860 літрів на місяць, що складає близько 10 грн. на місяць. Установіть лічильники води, щоб простежити за витратами.
  • Унітаз з двома режимами зливу (повним та економічним) допоможе вам зекономити десь 15 літрів води на добу для родини із трьох осіб.
  • Не мийте посуд під проточною водою, а натомість набирайте її в раковину. Для миття овочів та фруктів також наберіть воду в раковину або велику миску. Для наповнення раковини або миски вам знадобиться лише три літри води, в той час як під час миття овочів або посуду під проточною водою витрачається близько 15 літрів води щохвилини, що дозволяє зекономити до 20 грн на місяць.

 

Виступ 8. Слово надається Експерту з питань заощадження у власному будинку:

  • Кожного року на покрівлі вашого дому збираються тони літрів води, які потім йдуть прямісінько у стічні жолоби. Купіть діжку для дощової води – так ви зможете використовувати дощову воду для поливання вашого саду, домашніх рослин та миття машини. Дощова вода краще підходить рослинам, ніж вода з-під крану, оскільки вона є м’якшою.
  • Зимою виключайте опалення незадовго до того, як підете спати: у такий спосіб, поки ви готуєтесь до сну, в оселі все ще буде тепло та затишно, але опалення не залишатиметься включеним усю ніч, як тільки ви заснете.

Вправа на закріплення

Гра «Малюнок – відповідь»

Завдання: за малюнком назвати способи економії (ланцюжок малюнків).

- Сподіваємося, що наші поради допоможуть Незнайкові у вирішенні проблеми.

 

МУЗИЧНА

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 

 

 

 

(Руханка під аудіозапис «Фіксики»)

 

 

 V. Практична частина. Закріплення знань.

Учитель: Українські стандарти передбачають комфортну температуру 18-20 °С. Проблема енергозбереження полягає в тому, як зберегти це тепло. 

У нашому класі й будинках тепло витрачається двома способами:

- Протяг або вентиляція, у результаті чого тепле повітря виходить, а холодне надходить;

- Передача теплоти від теплих внутрішніх поверхонь приміщення до холодних зовнішніх.

                        

 

      Експеримент «Свічка»

Проведення експерименту: запалюємо свічку і підносимо до вікон і дверей, з’ясовуємо чи є протяги. Просочування повітря є найбільшим джерелом втрат енергії (40%). Оцінено, якщо взяти для будинку середнього розміру всі маленькі щілини та додати, то вони утворять дірку діаметром 1м.

Висновок:  «Ми – за розумне використання енергії! Наша мета – енергоефективність»

 

 

Захист учнівських проектів: „ Я - за енергозбереження! ", «Я – мрійник». 

ВИСНОВОК

Учитель: Кожен з нас може зробити свій побут комфортнішим та підвищити рівень життя, якщо спробує бути енергоощадним. Набагато простіше й дешевше зберігати тепло й електроенергію, ніж потерпати від протягів, вогкості і холоду у власній квартирі чи будинку та сплачувати великі рахунки за марнотратно витрачені ресурси.

Всі разом (учні + учитель):

«БЕРЕЖІТЬ ЕНЕРГОРЕСУРСИ У ПОБУТІ!»

Дякуємо за увагу!

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Черкасова Юлія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 грудня 2019
Переглядів
4437
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку