У всьому світі, питання енергозбереження стає дедалі актуальнішим. Це не лише економічна вигода для споживачів та зменшення навантаження на електричні мережі, а також, що надзвичайно важливо, збереження довкілля для наших нащадків.
Представлений матеріал буде корисним у використанні на урокаї біології, екології, уроках "Сталого розвитку" та у виховній роботі.
Виховна година
Тема: «Енергозбереження – потреба часу»
Девіз уроку: «Ми – за розумне використання енергії! Наша мета – енергоефективність».
Мета: сприяти формуванню в учнів уявлення про енергозберігаючі технології, розуміння ними необхідності бережливого ставлення до використання енергоносіїв. Розвивати навички роботи із різними джерелами інформації, уміння формулювати думку про способи економного використання електричної та теплової енергії, сприяти розвитку комунікативних навичок під час роботи у групі, уміння вислуховувати думку інших, формулювати власні переконання. Сприяти вихованню активної життєвої позиції, почуття власної причетності до загальної справи, зокрема до проблем міста.
Форма проведення виховної години: рольова гра.
Обладнання: учнівські пошукові матеріали, проекти «Я – мрійник», «Моя пропозиція щодо енергозбереження».
Структура уроку
І. Організаційний момент.
Випереджаюче домашнє завдання: знайти й опрацювати матеріали про те, як правильно використовувати природні ресурси та заощадити на цьому кошти.
ІІ. Мотивація і активація навчальної діяльності.
ВСТУП
Учитель: Добрий день, шановні учні! Сьогодні як ніколи ми маємо замислитися над питанням енергозбереження у власній оселі.
Перш ніж розпочати пошук способів розумного споживання енергії та ресурсів, ми повинні отримати ключ до розуміння багатьох проблем довкілля і переконатися в необхідності пошуку нових шляхів отримання енергії в майбутньому.
ДЕРЕВО ОЧІКУВАНЬ:
- НАПИШІТЬ, будь ласка, чого ви очікуєте від сьогоднішньої зустрічі (учні записують власні очікування на окремих листочках і прикріплюють їх на дерево).
Лист від Юлія
Учитель: До нас із проханням допомоги звертається добре знайомий всім Кінь Юлій. Ось, що він пише: «Збираю гроші на АЙфон. Та щось не виходить…. Вже і від морозива з цукерками відмовився, і в боулінг не ходжу…. Став менше дивитися мультики. Хоча комп’ютерні ігри дуже люблю! Та все одно не вистачає грошей. Ось щойно сплатив за електроенергію, бо погрожували вимкнути. Багатенько прийшлося заплатити… Що робити?»
ЕКОНОМІЯ
Метод інтерв’ю:
Ось для вас невеликий тест «ТАК» чи «НІ»:
Учитель: Якщо ви відповіли ствердно, це означає, що вам вдалося скоротити витрати на опалювання квартири приблизно на 5-10%. Для тих же, хто хоч раз відповів "ні", цей тест послужить керівництвом до дії.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Учитель: Тема сьогоднішнього уроку «Енергозбереження – потреба часу». Розкрити її спробуємо за допомогою виступів ваших однокласників.
Словникове бюро
ЕКОНОМІЯ – це раціональне, економне, дбайливе використання всіх видів ресурсів, товарів, грошей з метою зменшення споживчих чи виробничих витрат.
ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ — це дії для зменшення кількості використовуваної енергії.
ЕНЕРГОРЕСУРСИ
газ вода світло
IV. Виступи учнів, що працювали самостійно.
Науковці-теоретики
Цікаві факти:
1.Для того, щоб 12 годин щодня протягом року горіла одна лампа потужністю 100 Вт, необхідно спалити 180 кг вугілля, внаслідок чого в атмосферу буде викинуто 425 кг СО2.
2.Зниження рівня споживання гарячої води на 50 літрів за добу веде до щорічної економії 100 літрів мазуту.
3.Якісна теплоізоляція в будівництві — це запорука економії енергоресурсів та збереження нормального мікроклімату у приміщеннях. Втрати енергії через холодні стіни становлять 40-70 % від загальної потреби в теплі.
4.Економити електроенергію можна за рахунок кольору стін. Біла стіна відбиває 80 % спрямованого на неї світла, темно-зелена — лише 15 %, чорна — лише 9 %.
5.Кран, що протікає, призводить до втрат 7000 літрів води на рік (за умови, що вона крапає повільно). Якщо ж вода біжить тоненькою цівкою, то її втрати становитимуть до 30 000 літрів, на рік.
6.Загальний потенціал енергозбереження в Україні становить близько 45 % від обсягу спожитих паливно-енергетичних ресурсів.
7.Щодня енергетичні витрати в Україні сягають 100 мільйонів гривень. Тільки води ми втрачаємо на 4 мільйони гривень. Усе це негативно впливає на національну економіку країни.
Учитель: Заслухаємо виступи Експертів, які робили дослідження протягом попереднього тижня, про те як економити енергетичні ресурси в домівках та учбових закладах.
Експериментатори-практики
Виступ 1. Слово надається Експерту з миттєвого вирішення питань енергозбереження
Ось що можна зробити вже цього тижня – і не витративши жодної копійки!
Виступ 2. Слово надається Експерту з питань малих вкладань коштів задля заощадження грошей:
Заходи, які вимагатимуть деяких вкладень, але допоможуть заощадити гроші майже одразу.
Виступ 3. Слово надається Експерту з питань великих вкладань коштів задля заощадження грошей
Заходи, які вимагатимуть значних вкладень, але водночас допоможуть заощадити гроші протягом більшого часу в майбутньому.
Виступ 4. Слово надається Експерту з питань заощадження на кухні
Виступ 5. Слово надається Експерту з питань заощадження в спальній кімнаті
Виступ 6. Слово надається Експерту з питань заощадження у дитячій кімнаті
Виступ 7. Слово надається Експерту з питань заощадження води
Виступ 8. Слово надається Експерту з питань заощадження у власному будинку:
Вправа на закріплення
Гра «Малюнок – відповідь»
Завдання: за малюнком назвати способи економії (ланцюжок малюнків).
- Сподіваємося, що наші поради допоможуть Незнайкові у вирішенні проблеми.
МУЗИЧНА
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
(Руханка під аудіозапис «Фіксики»)
V. Практична частина. Закріплення знань.
Учитель: Українські стандарти передбачають комфортну температуру 18-20 °С. Проблема енергозбереження полягає в тому, як зберегти це тепло.
У нашому класі й будинках тепло витрачається двома способами:
- Протяг або вентиляція, у результаті чого тепле повітря виходить, а холодне надходить;
- Передача теплоти від теплих внутрішніх поверхонь приміщення до холодних зовнішніх.
Експеримент «Свічка»
Проведення експерименту: запалюємо свічку і підносимо до вікон і дверей, з’ясовуємо чи є протяги. Просочування повітря є найбільшим джерелом втрат енергії (40%). Оцінено, якщо взяти для будинку середнього розміру всі маленькі щілини та додати, то вони утворять дірку діаметром 1м.
Висновок: «Ми – за розумне використання енергії! Наша мета – енергоефективність»
Захист учнівських проектів: „ Я - за енергозбереження! ", «Я – мрійник».
ВИСНОВОК
Учитель: Кожен з нас може зробити свій побут комфортнішим та підвищити рівень життя, якщо спробує бути енергоощадним. Набагато простіше й дешевше зберігати тепло й електроенергію, ніж потерпати від протягів, вогкості і холоду у власній квартирі чи будинку та сплачувати великі рахунки за марнотратно витрачені ресурси.
Всі разом (учні + учитель):
«БЕРЕЖІТЬ ЕНЕРГОРЕСУРСИ У ПОБУТІ!»
Дякуємо за увагу!
1