Тренінгове заняття
«Рівні права і можливості для чоловіків і жінок»
Мета: ознайомити учасників з поняттям «гендер», «гендерна рівність», «гендерні стереотипи», «гендерна дискримінація»; надати учням інформацію з гендерних питань на прикладі вправ, аналізуючи факти та стереотипні уявлення; сформувати в учнів елементарні навички гендерної культури; сприяти формуванню поведінки, орієнтованої на дотримання гендерної рівності.
Практично-методичне забезпечення: мультимедійна дошка і проектор, презентація, сині та червоні картки.
Хід заняття
Вправа «Найкраще я умію»
Мета: познайомити учасників одне з одним, створити атмосферу доброзичливості, налаштувати на подальшу роботу.
Методика проведення: кожен учасник по-черзі називає своє ім’я і те, що він, на його думку, вміє робити найкраще.
Теоретичний практикум
Питання гендеру набуло широкого поширення у суспільстві останнім часом. Ця тема є своєчасною, серйозною, необхідною, адже брак гендерної культури в нашому суспільстві свідчить про недостатню поінформованість, відсутність гендерної освіти і, як наслідок, порушення гендерного балансу в сім’ї, у професійній сфері, політиці.
Загальна декларація прав людини зазначає, що «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю і повинні ставитися один до одного в русі братерства».
??? Питання, на які ми потребуємо відповідей:
Термін «стать» – описує біологічні розбіжності між людьми, дані їм від народження.
Термін «гендер» – вказує на соціальний статус і соціально-психологічні характеристики особистості, що пов’язані зі статтю, але проявляються у взаємодії з іншими людьми.
Вживання терміну «гендер» як синоніму слова «стать» є некоректним, тому що гендер – це соціальна роль.
Приклад статевої ролі – тільки жінка може народжувати дитину.
Приклад гендерної ролі – піклування про немовлят. Саме жінка через свої фізіологічні особливості може народити дитину, але піклуватися про немовля, дбати про нього можуть і як жінка, так і чоловік. Однак у нашій культурі піклування про немовлят прийнято вважати переважно обов’язком жінки (гендерна роль).
Гендерна роль – розподіл праці, прав, обов’язків відповідно до статі; зразки поведінки чоловіків та жінок, які ґрунтуються на традиційних очікуваннях, прийнятих у конкретному суспільстві.
Людина не обирає ким народитися – чоловіком чи жінкою. Однак саме стать починає визначати її подальше життя. З дитинства дітей одягають по-різному, купують різні іграшки,вчать різним моделям поведінки. У такий спосіб сім’я й оточення закладають різні стандарти поведінки. Наприклад, фраза «хлопчики ніколи не плачуть», «ти повинна бути леді».
Так поступово формуються стереотипні ролі чоловіка і жінки (ми кажемо «справжня жінка» або «справжній чоловік»), які суспільство починає вважати вродженими, споконвічно властивими жінці або чоловіку з моменту їх народження. Насправді, ми успадковуємо лише стать або статеву різницю.
Гендерні стереотипи – стійкі, шаблонні, загально прийняті уявлення про гендерні ролі чоловіка і жінки.
Гендерні стереотипи створюють невидиму, але реально відчутну «скляну стелю», що заважає як чоловікам, так і жінкам, реалізовувати себе,обмежує їхні людські права. Гендерні стереотипи проявляються в усіх сферах людського життя. Наприклад, чоловік – глава сім’ї, тому його зарплата має бути більшою, ніж у жінки. Однією з причин сильного впливу гендерних стереотипів та труднощів їх руйнування є те, що одна стать (найчастіше чоловіки) отримує більше переваг, ніж інша.
Гендерна рівність – однаковий правовий статус жінок та чоловіків та рівні можливості для його реалізації.
Гендерна дискримінація – дії чи бездіяльність, що виражають будь-яке розрізнення, виняток або привілеї за ознакою статі.
У наші дні жінки формально отримали рівні права з чоловіками. Суспільство юридично оформило і узаконило цю рівність. Поступово зникає головна причина, яка тримала жінок у покорі, - економічна залежність від чоловіків. Часто жінка заробляє стільки ж, або і більше, як чоловік. Втім і сьогодні високооплачувану і престижну роботу здебільшого мають чоловіки.
Гендерна рівність означає відсутність дискримінації за статтю, в можливості і розподілі ресурсів чи вигод, в доступі до будь-яких благ.
Вправа «Факти та стереотипи»
Мета: з’ясувати рівень стереотипного мислення учасників, як добре вони розуміються у поняттях статевої та гендерної ролі.
Методика проведення: учасники об’єднуються у 2 команди – хлопці і дівчата. Їм пропонується декілька тверджень, які вони обговорюють і визначають, чи це факт, чи стереотип. Потім всі твердження обговорюються, заслуховуються думки обох команд.
Твердження:
Відповіді:
??? Чи завжди вам було легко визначитися із відповіддю?
Що для вас виявилося новим? Які факти про дівчат і хлопців ви не знали?
Вправа «Розподіл обов’язків»
Мета: з’ясувати рівень розуміння учасниками суті поняття «гендерна роль»; показати, як розвінчуються на практиці гендерні стереотипи; виховувати в учасників толерантне ставлення до протилежної статі, гендерну толерантність.
Методика проведення: на мультимедійній дошці по черзі з’являються фото певних предметів. Якщо учасник вважає, що ця річ стосується суть чоловіка – підіймає синю картку, якщо суто жінки – червону. Потім свій вибір учасники озвучують, відбувається обговорення.
Досі у суспільстві є стереотипи, за якими для чоловіків і жінок «закріплюють» певні ролі та обов’язки, які інша стать не може виконати.
??? Чи завжди вам легко було визначитися?
Чи були такі речі, які підходили і чоловікам, і жінкам?
А зараз ви станете свідками того, як ці гендерні стереотипи будуть спростовані. Отже, факти:
Саме на прикладі професійної діяльності можна помітити, як стираються гендерні відмінності. Сьогодні багато жінок у бізнесі, політиці, а серед чоловіків – перукарі, візажисти.
Вправа «Вітром здуло»
Мета: з’ясувати, як учасники засвоїли нову інформацію про гендер, зрозуміли почуті терміни; створити позитивний настрій на завершальному етапі заходу.
Методика проведення: всі сідають по колу на стільцях. Ведучий стоїть по середині, говорить певні фрази: якщо дана фраза є характерною для учасника, він має встати і пересісти на інше місце, але не біля свого (хоча б через 2 стільці). Таким чином учасники міняються місцями. Ведучий аналізує відповіді учасників.
Ми переконалися, що насправді жінки не поступаються чоловікам в умінні логічно мислити, а чоловіки, до речі, дуже впевнено почувають себе на подіумі як моделі чи модельєри. Це ще раз доводить, що можливості і права чоловіків і жінок мають бути рівними.
Чоловіки і жінки, безумовно, різні. Проте права їхні, без сумніву, мають бути рівними.