Тренінгове заняття «Рівні права і можливості для чоловіків і жінок»

Про матеріал
Тренінгове заняття «Рівні права і можливості для чоловіків і жінок». Мета: ознайомити учасників з поняттям «гендер», «гендерна рівність», «гендерні стереотипи», «гендерна дискримінація»; надати учням інформацію з гендерних питань на прикладі вправ, аналізуючи факти та стереотипні уявлення; сформувати в учнів елементарні навички гендерної культури; сприяти формуванню поведінки, орієнтованої на дотримання гендерної рівності.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття

«Рівні права і можливості для чоловіків і жінок»

Мета: ознайомити учасників з поняттям «гендер», «гендерна рівність», «гендерні стереотипи», «гендерна дискримінація»; надати учням інформацію з гендерних питань на прикладі вправ, аналізуючи факти та стереотипні уявлення; сформувати в учнів елементарні навички гендерної культури; сприяти формуванню поведінки, орієнтованої на дотримання гендерної рівності.

Практично-методичне забезпечення: мультимедійна дошка і проектор, презентація, сині та червоні картки.

 

Хід заняття

Вправа «Найкраще я умію»

Мета: познайомити учасників одне з одним, створити атмосферу доброзичливості, налаштувати на подальшу роботу.

Методика проведення: кожен учасник по-черзі називає своє ім’я і те, що він, на його думку, вміє робити найкраще.

Теоретичний практикум

Питання гендеру набуло широкого поширення у суспільстві останнім часом. Ця тема є своєчасною, серйозною, необхідною, адже брак гендерної культури в нашому суспільстві свідчить про недостатню поінформованість, відсутність гендерної освіти і, як наслідок, порушення гендерного балансу в сім’ї, у професійній сфері, політиці.

Загальна декларація прав людини зазначає, що «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю і повинні ставитися один до одного в русі братерства».

??? Питання, на які ми потребуємо відповідей:

Термін «стать» – описує біологічні розбіжності між людьми, дані їм від народження.

Термін «гендер» – вказує на соціальний статус і соціально-психологічні характеристики особистості, що пов’язані зі статтю, але проявляються у взаємодії з іншими людьми.

Вживання терміну «гендер» як синоніму слова «стать» є некоректним, тому що гендер – це соціальна роль.

Приклад статевої ролі – тільки жінка може народжувати дитину.

Приклад гендерної ролі – піклування про немовлят. Саме жінка через свої фізіологічні особливості може народити дитину, але піклуватися про немовля, дбати про нього можуть і як жінка, так і чоловік. Однак у нашій культурі піклування про немовлят прийнято вважати переважно обов’язком жінки (гендерна роль).

Гендерна роль – розподіл праці, прав, обов’язків відповідно до статі; зразки поведінки чоловіків та жінок, які ґрунтуються на традиційних очікуваннях, прийнятих у конкретному суспільстві.

Людина не обирає ким народитися – чоловіком чи жінкою. Однак саме стать починає визначати її подальше життя. З дитинства дітей одягають по-різному, купують різні іграшки,вчать різним моделям поведінки. У такий спосіб сім’я й оточення закладають різні стандарти поведінки. Наприклад, фраза «хлопчики ніколи не плачуть», «ти повинна бути леді».

Так поступово формуються стереотипні ролі чоловіка і жінки (ми кажемо «справжня жінка» або «справжній чоловік»), які суспільство починає вважати вродженими, споконвічно властивими жінці або чоловіку з моменту їх народження. Насправді, ми успадковуємо лише стать або статеву різницю.

Гендерні стереотипи – стійкі, шаблонні, загально прийняті уявлення про гендерні ролі чоловіка і жінки.

Гендерні стереотипи створюють невидиму, але реально відчутну «скляну стелю», що заважає як чоловікам, так і жінкам, реалізовувати себе,обмежує їхні людські права. Гендерні стереотипи проявляються в усіх сферах людського життя. Наприклад, чоловік – глава сім’ї, тому його зарплата має бути більшою, ніж у жінки. Однією з причин сильного впливу гендерних стереотипів та труднощів їх руйнування є те, що одна стать (найчастіше чоловіки) отримує більше переваг, ніж інша.

Гендерна рівність – однаковий правовий статус жінок та чоловіків та рівні можливості для його реалізації.

Гендерна дискримінація – дії чи бездіяльність, що виражають будь-яке розрізнення, виняток або привілеї за ознакою статі.

У наші дні жінки формально отримали рівні права з чоловіками. Суспільство юридично оформило і узаконило цю рівність. Поступово зникає головна причина, яка тримала жінок  у покорі, - економічна залежність від чоловіків. Часто жінка заробляє стільки ж, або і більше, як чоловік. Втім і сьогодні високооплачувану і престижну роботу здебільшого мають чоловіки.

Гендерна рівність означає відсутність дискримінації за статтю, в можливості і розподілі ресурсів чи вигод, в доступі до будь-яких благ.

Вправа «Факти та стереотипи»

Мета: з’ясувати рівень стереотипного мислення учасників, як добре вони розуміються у поняттях статевої та гендерної ролі.

Методика проведення: учасники об’єднуються у 2 команди – хлопці і дівчата. Їм пропонується декілька тверджень, які вони обговорюють і визначають, чи це факт, чи стереотип. Потім всі твердження обговорюються, заслуховуються думки обох команд.

Твердження:

  1.   Дівчатка слухняніші, ніж хлопчики.        Ф
  2.   Хлопчики краще можуть вирішити проблемну ситуацію і мислять логічніше.          С
  3.   Хлопчики  здібніші в математиці та природничих науках, дівчата – у гуманітарних.      С
  4.   Дівчата більш чутливі, беруть близько до серця біль і страждання інших.         С
  5.   Дівчата менш активні в спорті та іграх.    С
  6.   Дівчаток легше переконати, ніж хлопців.       Ф
  7.   Для хлопчиків важливо виділитися з-поміж інших.        С

Відповіді:

  1.   У дитинстві дівчатка бувають слухнянішими, оскільки змалку їх привчають до того, що вони, як майбутні мами, мають бути чемними, ніжними.
  2.   Це не так. Дівчатка можуть розв’язувати складні завдання не гірше за хлопчиків.
  3.   Дівчатка і хлопчики мають однакові здібності, все залежить від того, на які професії їх орієнтують.
  4.   Як дівчатка, так і хлопці болісно переживають негаразди в сім’ї. Хлопчики часто роблять вигляд, що їм байдуже, оскільки їх вчать, що чоловік повинен володіти своїми почуттями.
  5.   Не встановлено різниці в рівні активності хлопчиків і дівчаток. Хлопці галасливіші і невгамовні, бо дівчата такої поведінки не схвалюють.
  6.   З віком від хлопчиків вимагають переважно індивідуальних рішень, а від дівчаток – колективних. Тому дівчата часто демонструють поступливість до думки іншого.
  7.   Статевих відмінностей немає.

??? Чи завжди вам було легко визначитися із відповіддю?

Що для вас виявилося новим? Які факти про дівчат і хлопців ви не знали?

Вправа «Розподіл обов’язків»

Мета: з’ясувати рівень розуміння учасниками суті поняття «гендерна роль»; показати, як розвінчуються на практиці гендерні стереотипи; виховувати в учасників толерантне ставлення до протилежної статі, гендерну толерантність.

Методика проведення: на мультимедійній дошці по черзі з’являються фото певних предметів. Якщо учасник вважає, що ця річ стосується суть чоловіка – підіймає синю картку, якщо суто жінки – червону. Потім свій вибір учасники озвучують, відбувається обговорення.

Досі у суспільстві є стереотипи, за якими для чоловіків і жінок «закріплюють» певні ролі та обов’язки, які інша стать не може виконати.


  •     Автомобіль
  •     Повзунки
  •     Дзеркало
  •     Молоток
  •         Гаманець
  •     Лялька
  •     Кухонне приладдя
  •     Комп’ютер

??? Чи завжди вам легко було визначитися?

Чи були такі речі, які підходили і чоловікам, і жінкам?

А зараз ви станете свідками того, як ці гендерні стереотипи будуть спростовані. Отже, факти:

  •   Швейцарські вчені провели експеримент. В одному з великих супермаркетів вони встановили дзеркало, в яке було вмонтовано приховану відеокамеру. Камера зафіксувала, що протягом дня уважно роздивлялися себе у дзеркалі 428 жінок і 735 чоловіків.
  •   Як правило, коли в родині народжується дитина, у декретну відпустку іде мати. А відповідно до законодавства України чоловіки також мають право на декретну відпустку. Факти свідчать, що сьогодні в Україні цим правом скористалися вже 4 % чоловічого населення країни.
  •   У сучасному світі стрімко зростає кількість жінок, які сідають за кермо автомобіля. Якщо 40 років тому в Україні лише 6 % жінок мали права водія, то на сьогодні ця цифра збільшилася майже в 10 разів.
  •   Відомо, що шеф-кухарями ресторанів найчастіше працюють чоловіки, а в сім’ї готує, як правило, жінка.
  •   Суто чоловічою є професія шахтаря. І справді, в світі немає жодної жінки, яка б працювала в забої. Педагог, до речі, також чоловіча професія. Видатні педагоги – переважно чоловіки. Однак сьогодні у школах працює близько 10 % учителів-чоловіків, а серед вихователів дитячих садочків немає жодного чоловіка.

Саме на прикладі професійної діяльності можна помітити, як стираються гендерні відмінності. Сьогодні багато жінок у бізнесі, політиці, а серед чоловіків – перукарі, візажисти.

Вправа «Вітром здуло»

Мета: з’ясувати, як учасники засвоїли нову інформацію про гендер, зрозуміли почуті терміни; створити позитивний настрій на завершальному етапі заходу.

Методика проведення: всі сідають по колу на стільцях. Ведучий стоїть по середині, говорить певні фрази: якщо дана фраза є характерною для учасника, він має встати і пересісти на інше місце, але не біля свого (хоча б через 2 стільці). Таким чином учасники міняються місцями. Ведучий аналізує відповіді учасників.

  • Я сьогодні дізнався/лася багато нової інформації про гендер
  • Я хлопець
  • Я дівчина
  • Я вважаю, що поняття гендер і стать не є тотожними
  • Права і можливості чоловіків і жінок мають бути рівними
  • Я вважаю, що суспільству потрібна гендерна освіта
  • Я знаю випадки дискримінації жінок
  • Чоловік має заробляти гроші, а жінка – доглядати дітей
  • Бажаю усім хорошого настрою.

 

Ми переконалися, що насправді жінки не поступаються чоловікам в умінні логічно мислити, а чоловіки, до речі, дуже впевнено почувають себе на подіумі як моделі чи модельєри. Це ще раз доводить, що можливості і права чоловіків і жінок мають бути рівними.

Чоловіки і жінки, безумовно, різні. Проте права їхні, без сумніву, мають бути рівними.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шевченко Богдан
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Василькова Ірина
    Дякую велике за наданий матеріал
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 червня 2020
Переглядів
2559
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку