Виховна година "Громадський транспорт. Безпека пасажира"

Про матеріал
Виховна година для учнів 3 класу. Матеріал також можна використовувати для уроків соціально-побутового орієнтування.
Перегляд файлу

 

Тема: Громадський транспорт. Безпека пасажира.

Мета: Ознайомити учнів з видами громадського транспорту, зі знаками, якими позначаються зупинки громадського транспорту. Ознайомити учнів з правилами безпечної поведінки пасажирів: а) на зупинці; б) в салоні; в) під час посадки та висадки пасажирів; г) під час переходу вулиці після висадки з транспорту. Розвивати  мислення, зв’язне мовлення. Виховувати в учнів культуру поведінки в різних видах транспорту.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

- Доброго дня, любі друзі! Я назвала вас друзями. А як вас ще можна назвати? (Учні, діти, малята, школярі)

- Як називають людей, які танцюють, малюють, йдуть по тротуару, їдуть в трамваї або автобусі?

ІІ. Повідомлення теми уроку.

- Отже, сьогодні  ми будемо говорити про громадський транспорт  і безпеку пасажирів у громадському транспорті. Так кого називають пасажиром? (Людину, яка їде в транспорті).

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Відгадування загадок.


 


Маленькі будиночки по місту біжать,

Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять.      (Трамвай)

 

 Полотно, а не доріжка.

По ній кінь біжить стоніжка.            (Поїзд)

        На доріжці розігнався,

        в небо, наче птах, піднявся.

       Через море швидко лине

        в інші землі та країни.      (Літак)

 

 Я не їм вівса, ні сіна, дайте випити бензину,

 усіх коней обжену, кого хочеш здожену.

                                                         (Автомобіль)

           Хутко мчить, бо поспішає,

         Пасажирів підбирає.

         І хвилинка у хвилинку

          Їх доставить на зупинку.      (Автобус)

 

Під землею, подивіться, незвичайна залізниця.

Сновигають поїзди: цей туди, а той – сюди.

Ми до станції «Дніпро»

Їдем з татком на ….         (Метро)


 

 

-         Як одним словом можна назвати слова-відгадки? (транспорт)

-         Перш ніж почати розмову про транспорт, давайте повернемося в історію і пригадаємо, як все починалося.

 

      Автомобіль,  автобус, мікроавтобус на сьогоднішній день – це оптимальний засіб пересування, як на території міста, так і по бездоріжжю. Але чи було так завжди? 
 

До появи автомобіля у всьому світі досить успішно використовувалися упряжі, запряжені кіньми, волами, верблюдами, А на півночі – оленями, собаками тощо. За допомогою карет, возів і диліжансів протягом багатьох століть досить успішно перевозилася пошта, банківські кошти і, нарешті, пасажири. В залежності від мети і дальності поїздки в диліжанс або карету запрягали від двох пар і до чотирьох пар коней.

З громадського транспорту першими перевозити пасажирів на київські вулиці виїхали омнібуси.

Це був великий критий віз на дерев’яних колесах, запряжений кількома кіньми.

Перший омнібус назвали «народною каретою».

Новий вид транспорту почав користуватись неабияким попитом. Саме популярність його і згубила. В омнібус набивалося стільки людей, що шибки не витримували, фіранки обривалися. Крім того, «народну карету» так трусило під час їзди, що можна було отримати травму. Коні не винні – пересування на дерев’яних колесах по бруківці перетворювало маршрут на небезпечний атракціон. Крім того, гірка неабияк виснажувала тяглових тварин. Бідні коні не витримували ваги повного натовпу візка на крутому схилі й помирали вже через місяць.

Однак час ішов. Люди придумали механізм, який міг замінити коней. Перший автомобіль був більше схожий на триколісний велосипед.

 Потім придумали чотириколісний автомобіль.

Але  все нове завжди викликає здивування, і навіть страх, ось і "чотириколісний монстр"(Саме так називали авто) викликав по початку самі негативні емоції. Перший автомобіль коли виїхав на вулиці міста так голосно торохтав і диринчав, що налякав коней, які перевозили цінний вантаж. Переполохані тварини перекинули воза і власнику автомобіля довелося платити за зіпсований товар.

Крім того, щоб автомобілі їздили містами і не створювали небезпеки для людей, необхідно було розширювати старі вулички, придумувати правила дорожнього руху,  створювати автомобільні майстерні та підвищувати зарплату полісменам, яким з кожним днем було все складніше і складніше встежити за порядком на вулиці.
Перші автомобілі були доступні тільки дуже заможним людям.  

З кожним роком автомобілів ставало все більше. Змінювався їхній зовнішній вигляд, поліпшувалася конструкція, зростала швидкість. Згодом придумали транспорт, який літає та плаває.

З появою автомобілів виникло питання, як забезпечити безпеку руху та

безпеку пішоходів. Для цього були створені правила дорожнього руху, які обов’язкові для виконання всіма учасниками дорожнього руху. Вони встановлюють єдиний порядок руху на всій території України. Виконання цих правил – запорука збереження свого життя на дорозі.  Ці правила повинні виконувати не  тільки водії, а й пасажири і пішоходи, адже вони теж є учасниками дорожнього руху.

- А зараз ми з вами побуваємо на уроці у Тітоньки Сови. Уважно слухайте її розповідь і скажете, які бувають види транспорту.

Уроки безпеки тітоньки Сови. (перегляд мультфільму)

- То які бувають види транспорту?

- Наведіть приклад наземного, підземного, водного і повітряного транспорту.

- Коли ми користуємося цими видами транспорту?

- Як ви вважаєте, який транспорт найшвидший?

3. Гра «Назви професію»

- Хто водить автобус? (водій)

- Хто управляє поїздом? (машиніст)

- Хто управляє літаком? (пілот, льотчик)

- Хто управляє кораблем? (капітан)

- Хто управляє мотоциклом? (мотоцикліст)

4. Гра «Автомагазин»

- Серед поданого транспорту виберіть той, який є громадським транспортом.

- Назвіть машини, які залишилися. (молоковоз, автокран, швидка допомога, пожежна машина, поштова машина, міліцейська).

- Як називаються ці машини? (машини спеціального призначення)

- Транспорт, яким користуються багато людей називається громадським або пасажирським. Ми з вами кожного дня користуємось громадським транспортом. Якими видами громадського транспорту ми з вами користуємось найчастіше?

- Користуючись громадським транспортом мало хто замислюється над тим, що скупчення людей у замкненому просторі, який рухається на великій швидкості, завжди пов’язаний з підвищеним ризиком. Однак людський досвід вивів певні правила, які допомагають людині співіснувати з громадським транспортом. Є правила безпечної поведінки пасажирів: а) на зупинці; б) в салоні; в) під час посадки та висадки пасажирів; г) під час переходу вулиці після висадки з транспорту. Ось про них ми з вами і поговоримо.

Ознайомлення з дорожніми знаками.

- Але спочатку давайте згадаємо, як знайти місце зупинки громадського транспорту? (за знаками)

- Серед поданих знаків знайдіть ті, що позначають місце зупинки громадського транспорту.

- Чи бачили ви такі знаки в нашому місті?

- До якої групи дорожніх знаків вони відносяться? (Інформаційні).

- Отже, ми визначили, як можна знайти зупинку громадського транспорту. А тепер давайте пригадаємо, як правильно себе поводити на зупинці?

Складання правил безпечної поведінки на зупинці.

 Не підходь до краю проїзної частини.

 Стій спокійно, не бігай, не штовхайся, не галасуй.

 Дбайливо стався до обладнання, що є на зупинці.

- Хто з дітей порушує правила безпечної поведінки на зупинці? На яку небезпеку наражаються діти? ( бесіда за малюнком)

Правила безпечної поведінки пасажирів під час посадки та висадки з транспорту

-         Як вести себе на зупинці ми вже знаємо. А як правильно поводитись під час посадки і висадки з транспорту?

 Не штовхайся, не наступай пасажирам на ноги.

 Пропусти вперед старших, інвалідів, пасажирів з маленькими дітьми.

 Посадка і висадка з транспорту дозволяється лише після повної зупинки автобуса, тролейбуса чи трамвая.

- Про які ще правила безпечної поведінки пасажирів під час посадки та висадки з транспорту ми не згадали?

Правила безпечної поведінки пасажирів в салоні.

-         Ну от ми вже і потрапили до автобуса. Тепер можна спокійно їхати, адже в автобусі нам нічого не загрожує, так чи ні?

 Поступайся місцем старшим, інвалідам, пасажирам з дітьми.

 Тримайся поручнів.

 Не штовхайся, не галасуй, не пустуй у салоні.

 Не висувайся з вікон.

 Не спирайся на двері, не перешкоджай зачиненню дверей.

 Не їдь на підніжках або виступах пасажирського транспорту.

- Розглянь малюнки. Оціни поведінку дітей. Які правила користування пасажирським транспортом порушують діти? На яку небезпеку вони наражаються?

Правила безпечної поведінки пасажирів під час переходу вулиці після висадки з транспорту.

-         Отже, ми з вами доїхали до місця призначення, вийшли з транспорту, і тепер нам треба перейти дорогу. Як це зробити, щоб не наражатися на небезпеку?

 За сигналами світлофора на регульованому перехресті.

 По підземному, наземному, надземному переходу.

- Як обходити автобус?

- Розглянь малюнки. Які правила переходу дороги після виходу з транспорту порушують діти? Чому цього не слід робити?

 

Фізкультхвилинка

Обговорення ситуацій.

 Ситуація 1

 Що підлітки повинні поступатися місцем у транспорті, знають всі. А ось ситуація: на сидінні хлопчик і дівчинка. Він – біля вікна. Вона – біля проходу. Підійшла жінка з дитиною на руках. Хто повинен запропонувати їй місце? Одні кажуть хлопчик, бо він хлопчик. Інші кажуть дівчинка, бо жінці з дитиною незручно проходити до вікна.

- А як ви вважаєте?

 Ситуація 2

 На вулиці уже по-вечірньому прохолодно. Ти повертаєшся з тренування. На тобі теплий светр, який змусила одягнути мама. Так хочеться відчинити вікно в автобусі, та й людей мало: позаду сидить лише сивенька бабуся й червонощокий маленький хлопчик з батьком.

- Чи можна це зробити?

 Ситуація 3

 Поки батько брав квиток, Миколка захопив зручне сидіння, влаштувався добре й закричав: «Тату, іди швидше, я тобі місце зайняв!» Батько підійшов, нахилився до синового вуха і сказав….

- Що саме сказав батько синові?

2. Складання діалогів.

 Ти з мамою зайшов в автобус і побачив попереду свого товариша…

 Ти з товаришем голосно розмовляєш у тролейбусі. Вам зробили зауваження. Що відповіси?

 

Гра «Пішохід»  

- Які правила безпечної поведінки пасажирів ви запам’ятали?

Ведучий, кидає м*яч і називає слово «пішохід». Той, хто зловив м'яч, розказує одне з правил поведінки пішохода і повертає м'яч ведучому. Наступний гравець називає інше правило і т. д. Повторювати вже названі правила не можна. Той, хто не знає правила або відповів неправильно, вибуває з гри.

 

VІ. Підсумок уроку.

- Ну ось і підійшло до кінця наше заняття. Але я знаю, що кожен із вас підготував малюнок свого улюбленого виду транспорту. Покажіть свої роботи і скажіть, чому саме такий вид транспорту вам подобається.

- Вже скоро канікули і я сподіваюсь, що сьогоднішня бесіда стане вам у нагоді і ви будете вихованими пасажирами, які дотримуються правил дорожнього руху.

 

 

 

 

docx
Додано
28 січня
Переглядів
945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку