Форма проведення : Круглий стіл
Мета:Вчити дітей розуміти закони світу; формувати у вихованців прагнення жити у мирі та злагоді; розвивати розуміння причетності до всіх подій, які відбуваються у світі, у державі; виховувати уміння аргументовано відстоювати власні погляди і позиції,відчуття єдності із соціумом; вчити цінувати милосердя; готовити школярів психологічно до сприйняття дорослого життя.
Обладнання: Мультимедійна дошка, словники,повітряні кульки, зерно пшениці,кольорові паперові долоньки,Скринька для спалювання, клей, книжкова виставка « Пізнай себе».
І.Вступна частина.
1. Організаційна і нервово – психологічна підготовка учнів до години спілкування.
1) Поетична хвилинка.
Погляньте! Світ такий, як казка!
У пахощах, у звуках, кольорах.
Від сонця нам струмить любов і ласка.
Земля,як у віночку, вся в квітках!
Відчуйте запахи чарівні,
Що від землі ідуть , від квітів і від трав,
А поять нас струмки й дерева дивні…
Я хочу, щоб це кожен увібрав.
Послухай пісню пташки на світанні
І звуки лісу, поля і небес.
Яка гармонія, яке міцне єднання
Краси і щастя, радості й чудес.
2) Привітання вихователя з учнями:
Доброго радісного дня усім присутнім! Я запрошую вас до круглого столу. Сьогодні ми сядемо як в добрі лицарські часи за дружній стіл переговорів для чистої, щирої бесіди. Почнемо миролюбні переговори, обмін думками про мир і злагоду у колективі.
Тож всідайтесь зручніше,
Запросимо тишу,
Руки потиснемо в дружнім вітанні.
Посмішки щирі усім подаруєм .
Ми – діти Всесвіту –
Це без вагання!
2. Перевірка домашнього завдання.
Домашнім завданням вам було скласти стислу розповідь про себе « Я можу сказати про себе , що я людина бо…»
1)Учні читають свої міні – твори і разом з вихователем аналізують їх.
Вірш В. Симоненка « Ти знаєш що ти людина!», читає Завалій Роман
2)Обговорення поезії:
3. Вступна бесіда. Підготовка до основної частини.
Із появою на світ ви одержали не лише право на ім’я, а й право любити той край, де народились
Земля наша рідна – це наша Україна. Вічний символ українства – золотий колосок пшениці, що тягнеться до чистого неба. Я кожному із вас вручаю по зернинці у ваші долоні, щоб ця зернинка доброти дала щедрі сходи людяності, доброти, щиросердечності.
1) Вихователь виконує авторську пісню «Доброта» .
Візьму у долоні свою доброту
І кожній дитині її віднесу.
Розтопить байдужості й черствості лід
У кожного в серці залишить хай слід
У кожного в серці залишить хай слід
Доброта – добринка, маленька стежинка
До людського серденька тебе приведе.
І у кожнім домі, і у кожнім слові,
Як весняна квіточка вона розцвіте.
Краплинки – добриночки дощик проллє,
Веселкою знову життя розцвіте.
І стане щасливішим кожне маля,
Добром хай розквітне вкраїнська земля,
Добром хай розквітне вкраїнська земля!
2) Вправа «Відкрий своє серце»
Мабуть на світі немає жодної людини, яка б не замислювалася над змістом життя,над вічним питанням. Як і для чого ми живемо?Давайте відкриємо свої серця і дамо відповіді на запитання:
4. Повідомлення теми і мети .
Сьогодні ми поговоримо про людство,людину, про себе. Будемо вчитися шукати своє місце у житті, жити за законами добра, совісті, справедливості, поважаючи права кожної людини, вчитись толерантно ставитись до людей.
Тема нашого круглого столу: « Людина – частина Всесвіту».
II.ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Первинне ознайомлення з темою. Всебічний аналіз теми.
1) Проблемне запитання: Як ви розумієте тему години спілкування?
2) Відповіді учнів:
-Людина стає людиною, особистістю тільки серед людей, тому що тільки завдяки іншим людина пізнає себе, навколишній світ, свої можливості, здібності.
-Кожна дитина стає людиною тільки в суспільстві. Були випадки,коли маленькі діти потрапляли до тварин і зростали разом з ними. Вони не вміли ходити на двох ногах, ні розмовляти, не могли мислити як люди.
а)Уривок з мультфільму « Мауглі».
б)Перегляд документальних фактів.
- Ми – частинка Всесвіту. Бо ми тісно пов’язані з природою, з життям.
-Ми усі різні,але у кожного із нас є багато спільного. Ми маємо одну землю. І нам потрібно зберегти мир і спокій на планеті. І в першу чергу у класному колективі, бо наш клас і є маленький всесвіт.
-Ми люди! Найрозумніші істоти всесвіту. Ми живемо на найпрекраснішій
планеті! Ми діти сонця! Здорова людина може жити тільки в здоровому
середовищі.
2. Виконання пробних вправ і завдань з ціллю уточнення і корекції одержаних знань.
-Ціннісне ставлення до суспільства і
держави
- Ціннісне ставлення до людей
- Ціннісне ставлення до себе
- Ставлення до природи
- Ціннісне ставлення до мистецтва
Кожен із вас неповторна особистість. Ви є великою цінністю тому, що маєте совість, сумління, розум. Тому постійно потрібно працювати над своїм самовдосконаленням, саморозвитком, виховувати у собі толерантність,терпимість, бажання зрозуміти один одного, вміти слухати навіть тоді, коли думки інших не схожі на твої.
2) Словникова робота.
Толерантність - це здатність без агресії сприймати думки, поведінку, форми самовираження та спосіб життя іншої людини, які відрізняються від власних.
3)Логопедична хвилинка
Толерантність. – кожен знає,
Нетерпимість обминає.
Толерантність зустрічаємо,
Толерантних поважаємо
4) Фізкультхвилинка.
5) Практична робота:
На ваших партах лежать долоньки синього, червоного та зеленого кольорів. На синіх - напишіть ті риси характеру, які б ви хотіли викорінити із свого життя. На червоних – ті, які хотіли б лишити із того що у вас є. На зелених – ті риси характеру, які хотіли б набути.
Сині зберемо і спалимо. Червоні залишимо при собі, а зелені приклеїмо на символічне дерево Добра. Будемо поливати його щирістю,теплотою серця,гарними справами і всі хороші якості приживуться серед нас.
6) Вправа «Стежина життя»
Життя кожного із нас залежить від нас самих. Чи воно буде кришталево-чистим ,як вода,чи сірим і непроглядним, як осінній туман!
Дорогі діти, ви стоїте на порозі дорослого життя. Воно здається таким довгим. Але пам’ятайте: насправді життя дуже коротке. Намагайтеся,щоб кожен день не пройшов марно, прагніть зробити якнайбільше корисних справ, щоб оточуючі відгукувались про вас . як про добрих, чуйних і щирих.
Юність – це пік життя. Уявіть себе філософами – мандрівниками, які подорожують своїм майбутнім. Стежина життя…Кожна людина повинна гідно пройти нею узявши з собою…
Давайте зараз поміркуємо, що з собою потрібно взяти!
8. Ще потрібно взяти професію.
Ви всі чудово справились із завданням. Життєвий багаж людина наповнює на протязі всього життя. Нехай ваш життєвий багаж буде наповнений тільки потрібними у житті речами.
7) Вправа «Мандрівка у психологію».
Те, що людина може володіти уявленням про своє «Я», ставить її вище від інших істот, що живуть на землі. Бажання пізнати себе, сформувати свій характер, розвивати здібності і волю на благо людей – все це необхідно людині для повноцінного життя.
Отже, яке воно власне наше « Я»?
Кожна людина бачить себе з різних куточків зору. Тому розділяють :
« Реальне Я» - якою людина уявляє себе насправді в даний момент.
« Динамічне Я» - якою людина хоче стати.
« Фантастичне Я» - якою людина бачить себе в мріях.
« Майбутнє Я» - якою людина може стати.
« Ідеалізоване Я» - Якою людині приємно було б себе бачити.
8) Інтерпретація Крилатих висловів .
( Учні аналізують вислови видатних людей)
Життя, так само, як і байку, цінують не за довжину, а за зміст.( Сенека)
Від руки, що дарує троянди завжди віє їх ароматом( Китайське прислів’я)
Усяку людину слід судити за її справами.( Сервантес)
Умій прощати всім, а собі ніколи. ( Народна мудрість)
Не бійся друзів – найгірше, що вони можуть зробити – це зрадити тебе. Не бійся ворогів – найгірше , що вони можуть зробити – це вбити тебе. Бійся байдужих. Через їхню мовчазну згоду у світі є і зрада, і вбивство. (Р. Еберхарт).
9) Гра « Продовж думку»
Щоб бути людиною потрібно:
3. Осмислення, узагальнення вивченого.
У різних життєвих ситуаціях залишайтесь на висоті. Ніколи не втрачайте віри. Життя смугасте. У ньому чергуються успіхи і невдачі, злети і падіння. Будьте вище від заздрощів, пліток, образ.
Людство йде дорогою людяності і добра. Але чому зла не стає менше? Що потрібно для того ,щоб не робити зло? Ми постійно повинні працювати над собою. А це означає:
-Пізнати самого себе;
-Опанувати мистецтво управління собою;
- Слухати голос совісті;
- Навчитися робити правильний вибір;
- Формувати у собі готовність до вчинку.
- Пам’ятати, Що ми – люди!
ІІІ.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Пояснення домашнього завдання.
Я думаю, що кожному із вас буде цікаво дізнатися про свою особистість. Я вам роздам запитання до тесту. Ваше завдання – дати правильні відповіді і на наступній годині спілкування проаналізуємо ваші результати.
Тест “Визначення самооцінки”
Тест включає 32 судження, з приводу яких можливі п’ять варіантів відповідей, кожна з яких кодується балами за схемою:
дуже часто – 4 бали;
часто – 3 бали;
інколи – 2 бали;
рідко – 1 бал;
ніколи – 0 балів.
Судження:
1. Мені хочеться, щоб мої друзі мене підбадьорювали.
2. Постійно відчуваю відповідальність за доручену мені роботу.
3. Я турбуюсь за своє майбутнє.
4. Багато хто мене ненавидить.
5. Я володію меншою ініціативою, ніж інші.
6. Я турбуюсь за свій психічний стан.
7. Я боюсь виглядати дурнем.
8. Зовнішній вигляд інших набагато кращий ніж мій.
9. Я боюсь виступати з промовою перед незнайомими людьми.
10. Я допускаюсь помилок.
11. Як шкода, що я не вмію як слід розмовляти з людьми.
12. Як шкода, що мені не вистачає впевненості у собі.
13 . Мені б хотілось, щоб мої дії частіше схвалювали інші.
14. Я надто скромний.
15. Моє життя безкорисне.
16. Багато хто неправильної думки про мене.
17. Мені ні з ким поділитися своїми думками.
18. Люди чекають від мене багато.
19. Люди не дуже цікавляться моїми досягненнями.
20. Я трохи бентежусь(ніяковію).
21. Я відчуваю, що багато людей не розуміють мене.
22. Я не відчуваю. себе в небезпеці.
23. Я часто хвилююсь і даремно.
24. Я ніяковію, коли вхожу до кімнати, де вже сидять люди.
25. Я себе постійно відчуваю скутим.
26. Я думаю що люди говорять про мене за моєю спиною.
27. Я впевнений, що люди майже все сприймають набагато легше, ніж я.
28. Мені здається, що зі мною має трапитись яка-небудь неприємність.
29. Мене хвилює думка про те, як люди ставляться до мене.
30. Як шкода, що я не такий комунікабельний.
31. У суперечках я висловлююсь лише тоді, коли впевнений у своїй правоті.
32. Я думаю про те, чого чекають від мене друзі.
Для того щоб визначити рівень самооцінки, необхідно звести бали за всіма 32 судженнями.
Сума балів від 0 – 25 свідчить про високий рівень самооцінки, за якою людина правильно реагує на зауваження інших і рідко сумнівається у своїх діях.
Сума балів від 26 – 45 свідчить про середній рівень самооцінки, за якого людина рідко страждає від “комплексу неповноцінності” і лише час від часу намагається прислухатися до думки інших.
Сума балів від 46 – 128 вказує на низький рівень самооцінки, за яким людина хворобливо переносить критичні зауваження на свою адресу, намагається завжди рахуватися з думками інших і часто страждає від “комплексу неповноцінності”.
2. Підведення підсумків години спілкування.
1)Гра «Відгадай символи»
Міжнародний День миру встановлено резолюцією Асамблеї ООН від 30 листопада і відмічається у третій вівторок вересня.
У великих і маленьких містах збираються люди різних статусів і професій, щоб потиснути один одному руки і сказати всіма своїми думками і вчинками: « Мир назавжди».
( Пісня « Мир» сл.. Ткача муз. О. Пушкаренка)
Людина здавна створює різні символи.
Які символи ви знаєте?
2)Вправа «Кулька мрій».
Зараз ми, всі присутні, вийдемо на вулицю, зробимо велике коло, задумаємо бажання і випустимо у вись символічну кулю миру і злагоди.
Нехай вона разом із нашими мріями, надіями злетить високо у небо і понесе всьому світові звістку про те, що всі ми хочемо жити у мирі.
Хай кожен день буде сповнений миру та розуміння. Бо ми – Діти Всесвіту.
Поки у небі є свято веселок і крил,
Поки є на землі роса і колосся –
Я – живу!
Поки гори в нас є і могутнє Дніпро,
Поки віру плекаю, щоб збулося добро –
Я – живу!
( Учні разом із гостями роблять велике коло і випускають символічну Кулю Миру у вись)
3)Оцінювання учнів.
-Дорогі діти! Сьогодні ви всі добре підготувались до круглого столу. За вашу участь
Кожен із вас отримає:
Хто активно працював – отримує червону кульку;
Хто - добре, зелені кульки;
Хто малоактивно – отримує сині кульки.
(Звучить пісня « Україна» )