Обладнання: роздатковий матеріал (буклети, маркери, ватмани, стікери), комп’ютер, запис документального фільму «Життя на продаж», вербальна наочність
Категорія учнів: 9 клас (13-14 років)
Тривалість заняття: 1 год. 20 хв.
Епіграф: «Ніхто не повинен бути в рабстві або у підневільному стані;
рабство і работоргівля забороняються в усіх видах».
Загальна декларація прав людини
Хід заняття:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
ІІ. Основна частина
- Наша планета Земля – прекрасна. Чи не так? Ніхто б мабуть не відмовився від подорожі навколо світу. На сучасній політичній карті світу налічується 236 країн і територій. Політична карта постійно змінюється: зникають і виникають нові держави, змінюються кордони вже існуючих країн, перемінюються назви. У стародавній період (до V ст.) відбувалось утворення таких могутніх держав як Єгипет, Римська Імперія, Греція. У середньовічний період (з V по XV ст.) політична карта поповнилась Візантією, Київською Руссю, Англійським королівством. В Новий період (з XV ст. ) була сформована система найбільших Європейських держав з Англії, Іспанії, Португалії, Франції, Німеччини, Нідерландів. Створювалися нові держави переселенського типу в Америці та Австралії. Після Першої світової війни утворилася нова супердержава – СРСР, до складу якої входила і Україна, пізніше з'явилися нові незалежні країни: Польща, Фінляндія, Югославія, Чехословаччина і т.д. Після Другої світової війни знову відбувся перерозподіл територій. Багато країн Африки, Азії здобули незалежність. На кінець XX ст. відбувся крах соціалістичних країн, а Німеччина наприклад возз’єднались в єдину державу. (слайд 2)
Тобто час ішов, багато чого змінювалось, виникали чи зникали цілі держави. Але було дещо, що переслідувало людство віками. І сьогодні ми ніби живемо в цивілізованому світі, але в ньому, на жаль, лишаються негативні сліди ще античних часів.
- Загальна декларація прав людини твердить «Ніхто не повинен бути у підневільному стані; рабство і работоргівля забороняються в усіх видах».
Учитель: Проблема торгівлі людьми має глибокі історичні та етнонаціональні корені.
Комісія ООН з питань боротьби з міжнародною злочинністю вважає торгівлю людьми третьою за своїми масштабами категорію організованої злочинності, що поступається лише нелегальній торгівлі наркотиками і зброєю. За оцінками комісії, щорічні прибутки цього кримінального бізнесу становлять більше дванадцяти мільярдів доларів.
Нелегальні доходи від торгівлі «живим товаром» живлять механізм корупції.
Уперше термін «біле рабство» з’явився на початку двадцятого століття. Пізніше поняття «білого рабства» поширилось на торгівлю «живим товаром» загалом.
Насправді поняття «торгівля людьми» охоплює широке коло соціальних явищ. Предметом торгівлі може бути будь-яка особа незалежно від статі й віку: чоловіки – з метою експлуатації праці; діти – з метою використання в жебрацтві; будь-які особи – для вилучення і трансплантації органів.
«Етапи торгівлі людьми»
Які етапи торгівлі людьми, виходячи з визначення «торгівля людьми» ви можете назвати?
Етапи торгівлі людьми
Давайте перевіримо чи справді ви правильно розмістили етапи торгівлі людьми? (слайд 5)
Кожен з цих етапів супроводжується рядом дій, котрі ставлять жертву все в більшу залежність від торгівця людьми та підтримують здійснення усього процесу.
Першим етапом торгівлі людьми є вербування, він нерозривно пов’язаний з наступним та створює сприятливі умови для їх реалізації.
У широкому значенні вербування – це схилення людини до згоди на її використання в якості виконавця певних видів робіт або надання послуг.
Цей етап може здійснюватися шляхом повного чи часткового обману майбутньої жертви, так і у насильницький спосіб.
У першому випадку людині, наприклад, обіцяють працевлаштування у певній сфері, а потім змушують займатися іншою діяльністю, у другому – особа хоча і знає, чим вона буде займатися, однак її обманюють стосовно умов праці або країни призначення, у третьому – застосовуються засоби примусу (в т.ч. викрадення), коли людина не може виявляти свою волю.
Переміщення людини – це зміна її перебування шляхом перевезення та іншого переміщення її як через державний кордон країни, так і в межах території країни.
Воно може бути відкритим чи таємним, примусовим чи добровільним, легальним чи нелегальним. Нерідко жертв переміщення укривають (переховують в спеціальних приміщеннях, не випускають за територію, змінюють зовнішність).
Наступний етап торгівлі людьми – передача людини, яка є об’єктом торгівлі, до рук покупця або його представників. Таким чином, здійснюється акт купівлі-продажу, в результаті якого жертва переходить у власність іншої людини.
Кінцевим етапом торгівлі людьми є експлуатація людини.
Щоб змусить людину підкоритися, торгівці використовують різні методи: вилучають документи, ставлять у боргову кабалу (жертва повинна відпрацьовувати «витрачені» на неї гроші, сплачувати за житло, їжу), обкладають великими штрафами, застосовують фізичне насилля, катують, погрожують, шантажують, обмежують свободу пересування та спілкування тощо.
Учень1: Проводжала сина за границю мати,
Думала, що їде гроші заробляти.
Як поїхав хлопець у чужу країну-
То нема ні звістки, ні грошей, ні сина.
Учениця: «Ой, синочку рідний, де ж тебе шукати,
Скільки ж звістки доброї від тебе чекати,
Та з якої сторони тебе виглядати?
Була б я голубкою, та мала б я крила,
То давно шукати тебе б полетіла…»
Учень 1: Плаче, тужить мати, сина виглядає.
Що нема його в живих, навіть і не знає.
Бо поїхав на заробітки у чужу країну,
Там продали лихі люди, наче ту скотину.
Змушували працювати, грошей не платили,
І якоюсь баландою раз у день кормили.
Ті знущання та хвороба хлопця підкосили,
Ніхто з рідних не прийде вже до його могили.
Учень 2: «Повій, вітре, на Вкраїну, розкажи матусі,
Хай мене вже не чекає, бо не повернуся.
Розкажи всім українцям, нехай вони знають,
Як у рабстві їхні діти гроші заробляють.»
Учень 1: …Все затихло навкруги, сонечко сідає,
Сива мати біля хати сина виглядає…
(слайд 6)
Не обов’язково їхати за кордон, щоб впасти в залежність від експлуататорів. За статистикою МОМ, 4% постраждалих від торгівлі людьми потрапили в рабство в межах України.
Чи знаєте ви яку сходинку в рейтингу сучасного рабства займає Україна? (слайд 6 відео)
(слайд 7)
Найбільше від цієї проблеми страждають діти-одна з найбільш уразливих верств населення. Для того, щоб потрапити у рабство, їм не потрібно перетинати кордон-пройдіться лиш по вулицям великого міста і зверніть увагу на дітей-жебраків… (слайд 8)
Торгівля дітьми означає будь-який акт або угоду, внаслідок яких дитина передається будь-якою особою особі за винагороду або інше відшкодування.
Дитина - особистість, яка перебуває в процесі активної соціалізації, але не може відстоювати свої інтереси на рівні дорослого - у нормативно-правовому й психологічному відношенні.
Дитина може сприймати своє становище «жертви» як належне;
головними об'єктами торгівлі дітьми виступають: немовлята; діти молодшого шкільного і дошкільного віку; підлітки; юнаки і дівчата;
головними суб'єктами торгівлі дітьми виступають: батьки, посадовці, інші особи.
А чи знаєте ви скільки зникає за добу дітей? (слайд 9 відео)
Учень: Діти можуть продаватися за межі країни, а можуть переміщуватись у її межах. Продаж в межах країни менш поширене явище, ніж за кордон. Але якщо таке трапляється, то це, як правило, переміщення із сільської місцевості до промислових міст або міст туристичного спрямування чи місць поблизу великих будівництв, зупинок вантажівок, портів та військових баз.
Торгівля дітьми карається позбавленням волі на строк від 8 до 15 років (стаття 149, Кримінальний Кодекс України).
Учениця:
Незаконне використання дитини може мати такі форми:
Хлопчик: «Ой, подайте, добрі люди,
Жебраку малому,
Бо погано мені буде,
Як прийду додому.
Бо немає в мене тата,
А мама-п’яниця,
І холодна моя хата,
А з їжі- водиця.
Мене мати виганяє
Тут жебракувати,
Усі гроші забирає
Та йде пропивати…»
Учитель: Простягає він несміло
Руки до людини,
Та нема нікому діла
До цього хлопчини.
Що ж це, люди, з нами сталось
У вік технологій,
Невже ми не допоможем
Цій дитині вбогій?
-Яким же чином можна на побутовому рівні запобігти розповсюдженню найгірших форм дитячої праці в Україні?
1.Не подавайте дітям милостиню на вулицях. Даючи гроші, Ви сприяєте утриманню дитини на вулиці. У маленького жебрака є «хазяїн», який забирає всі гроші.
2. Не можна користуватись дитячою працею!
3.Потрібно інформувати місцеві органи про дітей шкільного віку, які не ходять в школу через залучення їх до праці.
4.НЕ купуйте товари з використанням дитячої праці. НЕ купуйте товарів у тих підприємців, де діти працюють вантажниками!
5.НЕ залишайтесь осторонь, якщо знаєте про випадки дитячої проституції, сексуальних домагань! Терміново повідомте в правоохоронні органи.
6.Пам’ятайте: працюючі діти- це теж тільки діти!
Учитель: Конвенція ООН про права дитини визнала торгівлю дітьми, як злочин. 191 держава підписала цю Конвенцію, цей документ набув чинності в Україні 27 червня 1991 року.
Робота в групах: Вправа «Правда-неправда».
-Зараз ви отримаєте карточки , де відмічені реальні факти і стереотипи відносно поведінки людей, які збираються за кордон, або потерпілих.
Напроти кожного ви повинні зробити помітку: П (правда), або Н (неправда). Свої відповіді обґрунтуйте.
6.Вправа « Ми будуємо будинок» 5 хв.
Давайте з Вами побудуємо наш будинок - побудуємо стратегію нашої протидії ганебному явищу торгівлі людьми.
Робота в групах
І гр.
Які зміни в нашій державі, суспільстві, у нашому законодавстві можуть зупинити торгівлю людьми?
ІІ гр.
Що кожен з нас може конкретно зробити для вирішення проблеми?
ІІІ гр.
Якими шляхами краще поширювати інформацію про запобігання торгівлі людьми?
Відповіді на запитання на листках у вигляді геометричних фігур (чотирикутника-фундамент; 2 раза квадрати – стіни; трикутник-дах),клеяться на дошці.
Учитель: На закінчення нашої виховної години мені хочеться побажати вам в майбутньому зробити свідомий і виважений вибір . Пам’ятайте, що з будь-якої ситуації можна знайти вихід. Будьте готові прийти ближньому на допомогу.
Ти можеш бути бідним чи багатим
Світами править чи сміття мести
Та перш за все людського не забудь ти
І людяності ти не полиши.
Ти можеш буть відмінником в навчанні
А можеш і не досягти мети
Та будь людиною завжди ти
І з гідністю вперед іди
Ти можеш бути красенем, моделлю
А можеш з вадою прожити все життя
Та мудрість, чемність, болю розуміння
Не полиши людського співчуття. (Є. Бабій)