Виховна година "Людина - не товар"

Про матеріал
Виховна година розроблена з метою поінформувати учнів про явище торгівлі людьми як прояву сучасного рабства, про причини та наслідки людської дискримінації
Зміст архіву
Перегляд файлу

Людина – не товар

Мета заняття: поінформувати учнів про явище торгівлі людьми як прояву сучасного рабства, про причини та наслідки людської дискримінації; сформувати у школярів навички обачної поведінки та вміння захищати власну гідність; виховувати толерантне ставлення до потерпілих від торгівлі людьми та негативне ставлення до цього явища як жорстокого порушення прав людини.

Обладнання: роздатковий матеріал (буклети, маркери, ватмани, стікери), комп’ютер, запис документального фільму «Життя на продаж», вербальна наочність

Категорія учнів: 9 клас (13-14 років)

Тривалість заняття: 1 год. 20 хв.

Епіграф: «Ніхто не повинен бути в рабстві або у підневільному стані;

                   рабство і работоргівля забороняються в усіх видах».

                                                               Загальна декларація прав людини

Хід заняття:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.

ІІ. Основна частина

  1.           Вступ. ( 2 хв.) (слайд 1)

- Наша планета Земля – прекрасна. Чи не так? Ніхто б мабуть не відмовився від подорожі навколо світу.  На сучасній політичній карті світу налічується 236 країн і територій. Політична карта постійно змінюється: зникають і виникають нові держави, змінюються кордони вже існуючих країн, перемінюються назви. У стародавній період (до V ст.) відбувалось утворення таких могутніх держав як Єгипет, Римська Імперія, Греція. У середньовічний період (з V по XV ст.) політична карта поповнилась  Візантією, Київською Руссю, Англійським королівством. В Новий період (з XV ст. ) була сформована система найбільших Європейських держав з Англії, Іспанії, Португалії, Франції, Німеччини, Нідерландів. Створювалися нові держави переселенського типу в Америці та Австралії. Після Першої світової війни утворилася нова супердержава – СРСР, до складу якої входила і Україна, пізніше з'явилися нові незалежні країни: Польща, Фінляндія, Югославія, Чехословаччина і т.д. Після Другої світової війни знову відбувся перерозподіл територій. Багато країн Африки, Азії здобули незалежність. На кінець XX ст.  відбувся крах  соціалістичних країн, а Німеччина наприклад возз’єднались в єдину державу. (слайд 2)

Тобто час ішов, багато чого змінювалось, виникали чи зникали цілі держави. Але було дещо, що переслідувало людство віками. І сьогодні ми ніби живемо в цивілізованому світі, але в ньому, на жаль, лишаються негативні сліди ще античних часів.

  1. Історичний коментар (3 хв)
  •         Погляньте на малюнок…(дод.1) Яким одним словом можна охарактеризувати побачене? РАБСТВО…(слайд 3) Рабство виникло на рубежі 4 і 3-го тисячоліть до н.е. у найбільш розвинутих тоді країнах Азії та Африки, а найвищого свого розвитку досягло у Стародавній Греції і Стародавньому Римі. Рабовласницький лад почав формуватися в часи розпаду первіснообщинного ладу, коли внаслідок появи бронзових та залізних знарядь праці, вдосконалення та розвитку виробництва стало можливим одержання не тільки необхідного, але й додаткового продукту. І тоді вожді чи інша родова знать почали привласнювати частину створеного продукту. Примус до праці іншої людини, тобто раба, здійснювався під страхом смерті. Через надмірно інтенсивну працю, постійне напівголодне існування сотні й тисячі рабів вмирали. Звичайно існувала непримиренна боротьба між рабами і рабовласниками, яка часто переростала у цілі повстання рабів. Падіння Римської імперії у 5-му ст. до н. е. мало покласти кінець рабовласництва, але  незважаючи на те, що рабовласницький лад ніби давно зійшов з історичної арени, його пережитки ще досі існують.
  1. Асоціативний кущ. (3 хв.)
  • З чим у вас асоціюється слово «рабство»?

 

 

 

  1. Мозговий штурм.(1 хв.)

- Загальна декларація прав людини твердить «Ніхто не повинен бути у підневільному стані; рабство і работоргівля забороняються в усіх видах».

  •              Як ви гадаєте після заборони ООН работоргівля зникла? (Ні)
  •              Як сьогодні проявляється рабство? (Торгівля людьми – це сучасний прояв рабства)
  1. Оголошення теми заняття. (1 хв.)
  • Отже нині ми говоримо про торгівлю людьми як вияв сучасного рабства і наша година спілкування має назву «Людина – не товар». Ми обговоримо причини та наслідки людської дискримінації й навчимось правильної та  безпечної поведінки

Учитель: Проблема торгівлі людьми має глибокі історичні та етнонаціональні корені.

Комісія ООН з питань боротьби з міжнародною злочинністю вважає торгівлю людьми третьою за своїми масштабами категорію організованої злочинності, що поступається лише нелегальній торгівлі наркотиками і зброєю. За оцінками комісії, щорічні прибутки цього кримінального бізнесу становлять більше дванадцяти мільярдів доларів.

Нелегальні доходи від торгівлі «живим товаром» живлять механізм корупції.

 Уперше термін «біле рабство» з’явився на початку двадцятого століття. Пізніше поняття «білого рабства» поширилось на торгівлю «живим товаром» загалом.

Насправді поняття «торгівля людьми» охоплює широке коло соціальних явищ. Предметом торгівлі може бути будь-яка особа незалежно від статі й віку: чоловіки – з метою експлуатації праці; діти – з метою використання в жебрацтві; будь-які особи – для вилучення і трансплантації органів.

«Етапи торгівлі людьми»

Які етапи торгівлі людьми, виходячи з визначення «торгівля людьми» ви можете назвати?

Етапи торгівлі людьми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Давайте перевіримо чи справді ви правильно розмістили етапи торгівлі людьми? (слайд 5)

Кожен з цих етапів супроводжується рядом дій, котрі ставлять жертву все в більшу залежність від торгівця людьми та підтримують здійснення усього процесу.

Першим етапом торгівлі людьми є вербування, він нерозривно пов’язаний з наступним та створює сприятливі умови для їх реалізації.

У широкому значенні вербування – це схилення людини до згоди на її використання в якості виконавця певних видів робіт або надання послуг.

Цей етап може здійснюватися шляхом повного чи часткового обману майбутньої жертви, так і у насильницький спосіб.

У першому випадку людині, наприклад, обіцяють працевлаштування  у певній сфері, а потім змушують займатися іншою діяльністю, у другому – особа хоча і знає, чим вона буде займатися, однак її обманюють стосовно умов праці або країни призначення, у третьому – застосовуються засоби примусу (в т.ч. викрадення), коли людина не може виявляти свою волю.

Переміщення людини – це зміна її перебування шляхом перевезення та іншого переміщення її як через державний кордон країни, так і в межах території країни.

Воно може бути відкритим чи таємним, примусовим чи добровільним, легальним чи нелегальним. Нерідко жертв переміщення укривають (переховують в спеціальних приміщеннях, не випускають за територію, змінюють зовнішність).

Наступний етап торгівлі людьми – передача людини, яка є об’єктом торгівлі, до рук покупця або його представників. Таким чином, здійснюється акт купівлі-продажу, в результаті якого жертва переходить у власність іншої людини.

Кінцевим етапом торгівлі людьми є експлуатація людини.

Щоб змусить людину підкоритися, торгівці використовують різні методи: вилучають документи, ставлять у боргову кабалу (жертва повинна відпрацьовувати «витрачені» на неї гроші, сплачувати за житло, їжу), обкладають великими штрафами, застосовують фізичне насилля, катують, погрожують, шантажують, обмежують свободу пересування та спілкування тощо.

Учень1: Проводжала сина за границю мати,

Думала, що їде гроші заробляти.

Як поїхав хлопець у чужу країну-

То нема ні звістки, ні грошей, ні сина.

Учениця: «Ой, синочку рідний, де ж тебе шукати,
Скільки ж звістки доброї від тебе чекати,

Та з якої сторони тебе виглядати?

Була б я голубкою, та мала б я крила,

То давно шукати тебе б полетіла…»

Учень 1: Плаче, тужить мати, сина виглядає.

Що нема його в живих, навіть і не знає.

Бо поїхав на заробітки у чужу країну,

Там продали лихі люди, наче ту скотину.

Змушували працювати, грошей не платили,

І якоюсь баландою раз у день кормили.

Ті знущання та хвороба хлопця підкосили,

Ніхто з рідних не прийде вже до його могили.

Учень 2: «Повій, вітре, на Вкраїну, розкажи матусі,

Хай мене вже не чекає, бо не повернуся.

Розкажи всім українцям, нехай вони знають,

Як у рабстві їхні діти гроші заробляють.»

Учень 1: …Все затихло навкруги, сонечко сідає,

Сива мати біля хати  сина виглядає…

 

(слайд 6)

Не обовязково їхати за кордон, щоб впасти в залежність від експлуататорів. За  статистикою МОМ, 4% постраждалих від торгівлі людьми потрапили в рабство в межах України.

Чи знаєте ви яку сходинку в рейтингу сучасного рабства займає Україна? (слайд 6 відео)

(слайд 7)

Найбільше від цієї проблеми страждають діти-одна з найбільш уразливих верств населення. Для того, щоб потрапити у рабство, їм не потрібно перетинати кордон-пройдіться лиш по вулицям великого міста і зверніть увагу на дітей-жебраків… (слайд 8)

Торгівля дітьми означає будь-який акт або угоду, внаслідок яких дитина передається будь-якою особою особі за винагороду або інше відшкодування.

Дитина - особистість, яка перебуває в процесі активної соціалізації, але не може відстоювати свої інтереси на рівні дорослого - у нормативно-правовому й психологічному відношенні.

Дитина може сприймати своє становище «жертви» як належне;

головними об'єктами торгівлі дітьми виступають: немовлята; діти молодшого шкільного і дошкільного віку; підлітки; юнаки і дівчата;

головними суб'єктами торгівлі дітьми виступають: батьки, посадовці, інші особи.

 

А чи знаєте ви скільки зникає за добу дітей? (слайд 9 відео)

Учень:    Діти можуть продаватися за межі країни, а можуть переміщуватись у її межах. Продаж в межах країни менш поширене явище, ніж за кордон. Але якщо таке трапляється, то це, як правило, переміщення із сільської місцевості до промислових міст або міст туристичного спрямування чи місць поблизу великих будівництв, зупинок вантажівок, портів та військових баз.

Торгівля дітьми карається позбавленням волі на строк від 8 до 15 років (стаття 149, Кримінальний Кодекс України).

Учениця:

 

Незаконне використання дитини може мати такі форми:

  1. Комерційна сексуальна експлуатація дітей.
  2. Примушування чи втягнення дітей у заняття проституцією.
  3. Дитяча порнографія.
  4. Експлуатація дитячої праці.
  5. Втягнення неповнолітніх осіб у злочинну діяльність.
  6. Усиновлення в комерційних цілях.
  7. Насильницьке донорство щодо неповнолітніх осіб.
  8. Втягнення неповнолітніх у збройні конфлікти.

 

Хлопчик:  «Ой, подайте, добрі люди,

Жебраку малому,

Бо погано мені буде,

Як прийду додому.

Бо немає в мене тата,

А мама-пяниця,

І холодна моя хата,

А з їжі- водиця.

Мене мати виганяє

Тут жебракувати,

Усі гроші забирає

Та йде пропивати…»

Учитель: Простягає він несміло

Руки до людини,

Та нема нікому діла

До цього хлопчини.

Що ж це, люди, з нами сталось

У вік технологій,

Невже ми не допоможем

Цій дитині вбогій?

 

-Яким же чином можна  на побутовому рівні запобігти розповсюдженню найгірших форм дитячої праці в Україні?

1.Не подавайте дітям милостиню на вулицях. Даючи гроші, Ви сприяєте утриманню дитини на вулиці.  У маленького жебрака є «хазяїн», який забирає всі гроші.

2. Не можна користуватись дитячою працею!

3.Потрібно інформувати місцеві органи про дітей шкільного віку, які не ходять в школу через залучення їх до праці.

4.НЕ купуйте товари з використанням дитячої праці. НЕ купуйте товарів у тих підприємців, де діти працюють вантажниками!

5.НЕ залишайтесь осторонь, якщо знаєте про випадки дитячої проституції, сексуальних домагань!  Терміново повідомте в правоохоронні органи.

6.Пам’ятайте: працюючі діти- це теж тільки діти!

 

 

 

Учитель:   Конвенція ООН про права дитини визнала торгівлю дітьми, як злочин. 191 держава підписала цю Конвенцію, цей документ набув чинності в Україні 27 червня 1991 року.

 

Робота в групах:  Вправа «Правда-неправда».

-Зараз ви отримаєте карточки , де відмічені реальні факти і стереотипи відносно поведінки людей, які збираються за кордон, або потерпілих.

Напроти кожного ви повинні зробити помітку: П (правда), або Н (неправда).  Свої відповіді обґрунтуйте.

  1. Потерпілими від торгівлі людьми можуть бути чоловіки, жінки і навіть діти.
  2. Всі, хто їде за кордон, знає, що з ними буде.
  3. В біду потрапляють тільки легковажні люди.
  4. Людей затягують в сіті работоргівців обманним шляхом.
  5. Зі мною такого ніколи не буде.
  6. Потерпілими від торгівлі людьми стають жінки.
  7. Продати людину в рабство можна тільки за кордоном.
  8. Є випадки, які свідчать про розповсюдження внутрішньої торгівлі людьми.

 

6.Вправа « Ми будуємо будинок» 5 хв.

Давайте з Вами побудуємо наш будинок - побудуємо стратегію нашої протидії ганебному явищу торгівлі людьми.

Робота в групах

І гр.

Які зміни в нашій державі, суспільстві, у нашому законодавстві можуть зупинити торгівлю людьми?

ІІ гр.

Що кожен з нас може конкретно зробити для вирішення проблеми?

ІІІ гр.

Якими шляхами краще поширювати інформацію про запобігання торгівлі людьми?

Відповіді на запитання на листках у вигляді геометричних фігур (чотирикутника-фундамент; 2 раза квадрати – стіни; трикутник-дах),клеяться на дошці.

 

Учитель:  На  закінчення нашої виховної години мені хочеться побажати вам в майбутньому  зробити свідомий і виважений вибір .  Памятайте, що з будь-якої ситуації можна знайти вихід. Будьте готові прийти ближньому на допомогу.

 

Ти можеш бути бідним чи багатим

Світами править чи сміття мести

Та перш за все людського не забудь ти

І людяності ти не полиши.

 

Ти можеш буть відмінником в навчанні

А можеш і не досягти мети

Та будь людиною завжди ти

І з гідністю вперед іди

 

Ти можеш бути красенем, моделлю

А можеш з вадою прожити все життя

Та мудрість, чемність, болю розуміння

Не полиши людського співчуття.   (Є. Бабій)

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Цифра дня. Яку сходинку в рейтингу сучасного рабства займає Україна та Росія (online-video-cutter.com).mp4

Номер слайду 7

За даними ООН, людей продають у рабство в 167 країнах світу. Україна, Білорусь, Молдова і Литва – країни, які мають «дуже високий» рівень активності викрадачів людей. Щороку в Україні, Білорусії, Болгарії, Молдові, Румунії до тенет работоргівців потрапляє близько 225 тис. людей. При цьому Україна є лідером Східної Європи за кількістю постраждалих. Україна виступає одночасно і як країна призначення (в основному, з країн СНД і Азії), і як країна походження і транзиту (до Західної Європи, Японії, США, Австралії, Ізраїлю й ін.).

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Всесвітній день протидії торгівлі людьми. Дитина - не товар.mp4

Номер слайду 10

Фільм сьомий _“Порушення прав дитини експлуатація та торгівля_“ (online-video-cutter.com).mp4

Номер слайду 11

1. Не подавайте дітям милостиню на вулицях. Даючи гроші, Ви сприяєте утриманню дитини на вулиці. У маленького жебрака є «хазяїн», який забирає всі гроші.2. Не можна користуватись дитячою працею!3. Потрібно інформувати місцеві органи про дітей шкільного віку, які не ходять в школу через залучення їх до праці.

Номер слайду 12

4. НЕ купуйте товари з використанням дитячої праці. НЕ купуйте товарів у тих підприємців, де діти працюють вантажниками!5. НЕ залишайтесь осторонь, якщо знаєте про випадки дитячої проституції, сексуальних домагань! Терміново повідомте в правоохоронні органи.6. Пам’ятайте: працюючі діти- це теж тільки діти!

Номер слайду 13

1. Потерпілими від торгівлі людьми можуть бути чоловіки, жінки і навіть діти.

Номер слайду 14

2. Всі, хто їде за кордон, знає, що з ними буде.

Номер слайду 15

3. В біду потрапляють тільки легковажні люди.

Номер слайду 16

4. Людей затягують в сіті работоргівців обманним шляхом.

Номер слайду 17

5. Зі мною такого ніколи не буде.

Номер слайду 18

6. Потерпілими від торгівлі людьми стають жінки.

Номер слайду 19

7. Продати людину в рабство можна тільки за кордоном.

Номер слайду 20

8. Є випадки, які свідчать про розповсюдження внутрішньої торгівлі людьми.

Номер слайду 21

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Клепікова Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Петруняк Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додав(-ла)
Бакун Ольга
Додано
22 січня 2019
Переглядів
11395
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку