Виховна година "Можу, хочу, треба"

Про матеріал
Виховна година розроблена особисто мною для учнів 7 класу.Досить цікава, можна використовувати в будь - який час
Перегляд файлу

Тема: Можу+хочу+треба ( ціннісне ставлення до праці)

Мета: виховувати любов до праці, розвивати у дітей розумові та творчі здібності, уміння, навички з метою орієнтації їх на свідомий вибір майбутньої професії

Обладнання: вислови про працю, виставка літератури «Робота є робота», анкети для учнів.

Хід виховної години

Учитель. Шановні учні. Сьогодні ми проводимо виховну годину з трудового виховання і професійної орієнтації на тему «Ваш вибір: можу + хочу + треба». Вона актуальна, тому що праця завжди була, є і буде основою життя. І від того як людина працюватиме, буде залежати майбутнє не тільки сім'ї, а й держави. Як ви вже здогадалися, сьогодні мова піде про вибір професій.

А почну я з притчи.

Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони програють  битву,  вояки  вже не  вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.

  •      В чому ж суть притчи?

Діти. Правильний вибір професії.

Учитель. Так! Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість   -  одна  з   найважливіших   умов відчуття  життєвої  повноцінності.   Вибір навчального закладу, а згодом професії, значною мірою впливає на все наступне життя молодої людини. Тут не можна докладатися на випадковість, квапитися. Необхідне найсерйозніше ставлення до цієї проблеми. Не  менш  важлива  обставина - людина повинна робити те, до чого має хист і здібності. Таку працю вона   виконуватиме   залюбки   і найкраще. Це принесе користь людині і всьому суспільству. Звичайно, свої таланти і нахили    можна успішно      виявити, застосувати в багатьох професіях, а не тільки в одній, як часом помилково уявляють батьки та діти. Щоб дійти правильного рішення, треба бути добре поінформованими. І хоча в цьому плані школи, підприємства, державні та громадські організації проводять значну роботу, необхідно самим виявити ініціативу і шукати належну інформацію. Багато зла може принести прагнення батьків за всяку ціну «пробитися» до певної школи, до певної спеціальності, якщо дитина не виявляє до цього ані хисту, ані бажання. Багато людей й досі дуже обмежено уявляють собі коло професій, які можна здобути в різноманітних навчальних закладах. Якби суспільство виходило з таких уявлень, то ми б мали повно продавців, ку-харів, перукарів, шоферів, юристів, співаків та акторів, а для решти професій, а їх переважна більшість, людей би не вистачило.

Отже, основним завданням і вчителів, і батьків є підготовка дітей до свідомого вибору майбутньої професії.

Учитель. Здавна відомо, що батьки для дітей є взірцем у житті, еталоном чистоти, доброти, по-рядності. Вони намагаються бути схожими на них. Адже від батьків діти успадковують все найкраще: характер, здібності й, нарешті, - талант. Талановиті батьки - талановиті діти!

А зараз ми помандруємо у світ професій і познайомимо вас із класифікацією спеціальностей за п'ятьма типами, а саме:

1.    Людина - людина.

2.    Людина - техніка.

3.    Людина - природа.

4.    Людина - знакова система.

5.    Людина - художній образ.

1-й учень. До першого типу належать такі професії: педагог, лікар, продавець... Той, хто хоче обрати професію такого типу, повинен розвивати свої організаторські здібності, уміння спілкуватися з людьми, мати терпіння, врівноваженість.
2-й учень. До другого типу можна віднести такі професії: інженер, водій, електрик, слюсар... Щоб оволодіти цими професіями, треба серйозну увагу приділяти геометрії, фізиці, урокам трудового навчання, технічній праці.
3-й учень. Третій тип об'єднує професії ветеринара, агронома, геолога...
4-й учень. Четвертий тип включає такі професії, як програміст, економіст, коректор, менеджер, бухгалтер.

5-й учень. І нарешті, до п'ятого типу вчені відносять професії музиканта, актора, письменника, художника, архітектора, дизайнера, модельєра, косметолога...
            Учитель. А зараз проведемо вікторину «Плутанина в професіях». Справа в тому, що, зібравши інформацію про професії, у нас відбувся збій головного комп'ютера. Назви професій, їх зміст - геть усе переплуталося! Будь ласка, допоможіть розібратися в цій плутанині.

1.    Люди цих професій добре знаються на комп'ютерах, вміють складати програми, розбиратися в різноманітних складових комп'ютерної техніки. Назвіть мені професії з цим пов'язані. (Інженери-програмісти, користувачі ПК, провайдери, інженери-електронники)

2.    А хто лікує тварин, спостерігає за санітарними нормами в тваринницьких фермах, проводить просвітницьку санітарну роботу? (Ветеринарні лікарі)

3.    Вони ходять у спеціальному одягу. Приїздять на допомогу, коли горить дім, або ста¬лася надзвичайна ситуація: землетрус, паводок, екологічне лихо. Які це професії?(Пожежники, які працюють у підрозділах МНС)
           4.    Люди цих професій добре знаються на різних мікробах, бактеріях. Знаходять різноманітні ліки від хвороб. Слідкують за санітарними нормами,
лікують людей, знаються на ліках.(Мікробіолог, працівник санепідемстанції, лікар, медсестра, фармацевт)

5.    Вони знаються на погоді, можуть її прогнозувати. Літають у космос і там також дізнаються про погоду. Передають інформацію про погоду по
радіо і телебаченню. (Космонавти, вчені-метеорологи, телекоментатори погоди)
           6.    А люди цих професій добре знаються на виготовленні металу та виробів із нього. Які це про-фесії? (Металурги, сталевари, прокатники, машинобудівники)
           7.    Вони охороняють спокій громадян. Ведуть правоохоронну роботу. Захищають людей у суді. (Працівники міліції, юристи, адвокати, юристи-консультанти)
           8.    Хто пише вірші, прозові твори, редагує, друкує книги, працює в бібліотеці? (Письменники, поети, журналісти, друкарі, видавці газет,  бібліотекарі) 
             Учитель. Діти,  професій поганих не буває.  І яку  б  ви  не  обрали,   скажу вам,  що  глибоку вдячність і пошану викликає завжди той, хто чес¬но працює.

Хай летить, як птах крилатий, 
Мрія з краю в край.
Час спливе, і життя скаже:
«Шлях свій вибирай». 
Тож, шановні, не лінуйтесь:
До вибору життєвого вже зараз готуйтесь.

Учитель.    Трудова   діяльність   людини   має декілька видів:

-    фізична праця (пов'язана з навантаженням на м'язи та опорно-руховий апарат людини) — легка, середня, важка;

-    розумова праця (пов'язана з нервово-емоційним напруженням) — мало напружена, помірно напружена, напружена;

-    механізована праця (вимагає менших витрат енергії та м'язових навантажень, ніж ручна, проте характеризується великою швидкістю
і монотонністю рухів людини, що призводить до швидкої втомленості та зниження уваги). Праця на конвеєрі характеризується ще більшою швидкістю та одноманітністю рухів. Людина працює тут у ланцюжку людей, які виконують інші операції, тому час виконання операцій суворо регламентовано, а це вимагає великого нервового напруження і призводить до швидкого нервового виснаження та втоми. При   виборі   майбутньої   професії   необхідно обов'язково враховувати деякі фактори.
1.    Слід перш за все брати до уваги фізичний та психологічний стан людини, стан здоров'я. Так, небажано обирати будівельні професії, якщо організм схильний до застудних захворювань і реакцій алергійного характеру; тим, хто має дефекти зору, не рекомендуються професії водія автотранспорту та електронника (доводиться працювати    з    дрібними    деталями),    кравчині    і закрійника, в'язальниці і гаптувальниці; тим, хто має слабкий вестибулярний апарат - обирати професії, пов'язані з мореплавством та керуванням літака.

2.    Крім стану здоров'я, при виборі професії важливо враховувати темперамент людини. Людині з темпераментом холерика протипоказана робота,  пов'язана  з  посидючістю,   монотонністю (бухгалтера, оператора, референта і т. д.) і три¬валою нервовою напругою.
У той же час флегматику і меланхоліку не можна обирати професії водія або шахтаря.

3.    Має значення здатність людини до адаптації для професій геолога, шахтаря, підводника, водо-лаза та ін.).

4.    Людина, яка обирає професію, повинна мати повну інформацію про існуючі професії, які мож¬на одержати в центрі зайнятості населення, під час проведення днів відкритих дверей у навчальних закладах, ярмарок професій, у довідковій літературі тощо.

Учитель. При виборі професії молодим людям необхідно враховувати всі обставини, пов'язані з майбутньою трудовою діяльністю, вміти правильно порівнювати стан свого здоров'я і негативні фактори професії. Це дозволить їм надовго зберегти свої життєві сили і досягти великих успіхів у житті та кар'єрі. За загальним правилом, допускається прийняття на роботу осіб, що досягли 16-ти років. Як виняток, допускається прийняття осіб, які досягли 15-річного віку, а також прийняття на роботу осіб, що досягли 14-річного віку (ст. 188 КЗпП). Прийняття на роботу 15-річних повинно відбуватися лише за згодою одного із батьків або осіб, що їх замінюють (опікунів). Прийняття на роботу 14-річних повинне відповідати таким умовам:
-    робота, на яку приймається неповнолітній, повинна бути легкою, не завдавати шкоди здоров'ю;

-    робота неповнолітнього не повинна порушува¬ти процес навчання і має виконуватися у вільний від навчання час;

-    необхідна згода одного із батьків або осіб, що їх замінюють (опікунів).
                Згідно з Конституцією України (ст. 43), кожний має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. При цьому кожен має право на безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату не нижче за ту, яка визначена законом. Конституційні гарантії права на працю полягають у тому, що держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії і роду трудової діяльності, реалізує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Функції держави щодо створення умов для максимально безпечної праці визначені в Законі України «Про охорону праці» і Кодекс законів про працю (КЗпП).
Закон України «Про охорону праці» передбачає:

-    гарантії прав громадян на охорону праці;

-    організацію охорони праці на виробництві;

-    стимулювання заходів щодо охорони праці;

-    державні, міжгалузеві та галузеві нормативні акти про охорону праці;

-    державне управління охороною праці;

-    державний нагляд і контроль за охороною праці;

-    відповідальність працівників за порушення вимог законодавчих і

нормативних актів про охорону праці.

Інформацію про працевлаштування та навчання можна одержати безпосередньо в різноманітних навчальних закладах, а також із довідників для абітурієнтів (довідник на книжковій виставці).

А зараз наші учні розкажуть нам про те, яку професію вони мріють обрати і що вони про неї знають. (Учні розповідають про власні мрії, використовуючи план доповіді (додаток 1), який був розданий кожному учню заздалегідь).Аналізуються анкети, написані учнями та їхніми батьками (додаток 2)

Учитель. Якщо учні 11 класу уже більш конкретно говорять про свою майбутню професію, то вам хочеться бути і лікарями, і артистами, і космонавтами, а ще - в'язати, читати книги, допомагати батькам по господарству. А це - світ дитячих захоплень, який приведе їх у країну Професії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 1
План  
1.    Яку професію я мріяв обрати в дитинстві (малюнок)?
2.    Ким я мрію стати тепер (малюнок)?
3.    Чому я обрав саме цю професію?
4.    Яким я себе бачу через 10 років?
Додаток 2
Анкета «Професійні інтереси учня»
1.    Чи обрав ти свою майбутню професію?
2.    Що ти знаєш про неї?
3.    Чим вона тебе приваблює?
4.    Які твої риси, здібності і вміння мають важливе значення для твоєї майбутньої професії?
5.    Яку іншу професію ти міг би обрати?
6.    Що тобі радять стосовно вибору професії батьки?
Додаток 3
Анкета «Ставлення учня до професії, яку він обирає. Які можливості відкриє перед тобою обрана професія?»
1)    Творити і бути оригінальним. 
2)    Використати свої здібності. 
3)    Постійно самовдосконалюватись, розвивати кругозір.
4)    Бути корисним людям.
5)    Добре заробляти.
6)    Користуватися авторитетом у друзів і знайомих.
7)    Займати помітне становище у суспільстві.
8)    Керувати людьми. 
9)    Забезпечити стабільне і спокійне майбутнє.

 

doc
Додано
13 жовтня 2021
Переглядів
1140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку