Виховна година «Мозкова атака «Що заважає бути відповідальним?» (6 клас).
Мета: сформувати в учнів поняття «відповідальність» та розуміння відповідальністі за власні вчинки та їх наслідки; сприяти вдосконаленню особистості учнів; навчити школярів виявляти та усувати недоліки характеру, що заважають свідомо та відповідально ставитися до життя; розвивати логічне мислення; формувати навички роботи у колективі; розвивати вміння аналізувати та робити висновки.
Хід виховної години
Коли ми приймаємо рішення взяти на себе відповідальність,
перестаємо бездарно витрачати час, звинувачуючи людей,
час і обставини, тобто те, що не має до нас відношення.
І. Вчитель. Якщо під відповідальністю розглядати усвідомлене прагнення виконати свої зобов’язання перед суспільством і самим собою, то виходить, що спочатку індивіду необхідно виховати в собі міцну волю. Тільки та людина може не відступати від відповідальності, яка знає і розуміє її справжню ціну. Набагато простіше спробувати уникнути накладення усіляких зобов’язань, ніж нести тягар відповідальності. Це якість характеру приносить індивіду додаткові занепокоєння і зобов’язання. Однак у той же час відповідальність допомагає стати дисциплінованою людиною, виховати твердість і правильні риси характеру.
Якщо дитині ще в якійсь мірі можна пробачити не виконати дану обіцянку, то з дорослої людини спитається набагато суворіше за його проступок, і наслідки такої помилки можуть бути більш серйозними. Особистість, яка не бажає брати на себе відповідальність, не може вважатися в суспільстві цілком зрілою і самостійною. Такі люди частіше за інших піддаються осуду з боку, неприйняття вчинків і дій. В соціумі існує негласне правило, що той, хто помиляється, неодмінно має прийти до усвідомлення своєї неправоти.
Вчитель. Давайте спробуємо розібрати поняття «відповідальність» на складові частини: «від» – «по» – «відальність».
Префікс «від» означає в зворотному напрямку, зверх чогось, розширення меж; Префікс «по» означає «за – чимось», «після чогось», тобто подовження в часі та просторі, наслідки. Корінь «від» – це старослов’янське «відати» – знати.
Тобто: Я знаю, що я роблю – «відальність». Я знаю, чому я це роблю, бо передбачаю наслідки, бачу ціль, прямую до кінцевого результату – «по».
Я знаю, чому я це роблю саме так, бо усвідомлюю зв’язок з іншими, з навколишнім, шукаю найоптимальніші шляхи – «від».
Таким чином, стає зрозумілим, що відповідальна людина – це така, яка знає, що і чому вона робить, як це вплине на її відносини з оточуючим світом і досягає поставленої мети.
ІІ. Вчитель. Відповідальність як така – термін соціологічний. Не можна говорити про відповідальність винятково у негативному значенні. Це поняття напрочуд багатогранне, що демонструється різними прикладами його вживання у повсякденному житті: «почуття відповідальності»; «відповідальна поведінка»; «підвищити відповідальність»; «узяти відповідальність на себе»; «притягнути до відповідальності»; «звільнити від відповідальності»; «вчинити відповідально»; «посісти відповідальне становище».
ІІІ. «Пам’ятка учня». Що таке мозкова атака? Правила проведення мозкової атаки (прописуються на дошці).
Мозкова атака – навчальний метод, спосіб колективного продукування нових ідей.
Правила генерації нових ідей.
Вчитель. Що ж заважає учням бути відповідальними?
Відповіді учнів фіксуються на дошці:
IV. Рефлексія. Підведення підсумків.
Дорогі учні, шукайте можливості для самовдосконалення й не звертайте уваги на перешкоди, які неодмінно стануть на вашому шляху. Вчиться відповідати за свої вчинки й наміри. Шлях до дорослого життя лише розпочинається. Як сказавТомас Карлейл: «По цій землі неможливо ступити ні кроку без того, щоб не торкнутися відповідальності і обов’язку, які доводиться виконувати.»