Тема: « «Чистий клас з моїм другом »
Мета. Вчити дітей основних правил дружніх стосунків та обирати друзів, допомагати їм; розвивати пам'ять, мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати доброзичливість, бажання допомагати, почуття вдячності; сприяти зміцненню класного колективу.
Обладнання: плакат «Правила дружби», «квітка-семицвітка», прислів’я, «дерево порад», гілочки дружби, «листочки» з «дерева».
Хід заняття
І. Організація учнів до уроку
- Сьогодні ми з вами поговоримо про людські чесноти. Тему нашої зустрічі ви спробуєте відгадати самі.
Ось і тема в нас нова:
Зашифрована вона.
Пропоную в гру пограти
І її розшифрувати:
«ДРУАБЖ». (Дружба)
-
Молодці правильно! Отже, тема нашої виховної години «Як знайти друга? Вірний друг». Ми зібралися для того щоб навчитися дружити, а значить, допомагати, поважати, виручати одне одного, коли раптом хтось потрапить у біду.
Є різні цінності в житті. Та дорожча за золото, сильніша від бурі, міцніша за сталь – дружба.
Скільки б іграшок, книжок, розваг у вас не було, та без справжнього друга сумно й нецікаво. Кого можна назвати справжнім другом? Мабуть того, хто дарує нам свою любов, робить нас щасливими, допомагає в скрутну хвилину, з ким хочеться поділитися радістю, і смутком, хто завжди вислухає і зрозуміє. З другом завжди цікаво пограти у захопливу гру, почитати книжку, поділитися таємницею. Тож справжній друг завжди є опорою для нас.
-
А зараз пограємо у гру «Мікрофон». Я даватиму вам запитання, а ви будете відповідати.
Гра «Мікрофон»
-
Яким повинен бути друг? ( поступливим, добрим, чуйним, довірливим, щоб розумів тебе, нежадібним, щоб не ображав…)
-
У вас є друг чи подруга?
-
Я рада за вас. Це дуже важливо мати справжнього друга. Спробуйте пояснити, що означає дружити. Свою відповідь починайте словами: «Дружити – це означає…»(ділитися з другом, допомагати, відвідувати, разом проводити час, робити уроки, ходити у кіно…)
-
Молодці правильно ви розмірковуєте про дружбу. Сьогодні ми закріпимо ваші знання про дружбу, розглянемо різні ситуації, поповнимо вашу скарбничку правилами дружби. Для цього ми зберемо квіточку-семицвіточку. На дошці ви бачите лише серединку цієї квіточки і вона незвичайна, адже має назву. Прочитайте яку! (Дружба)
-
Нам необхідно повернути їй пелюсточки. Здогадалися скільки? (Сім)
-
Так, і вони є всі у мене. Тільки повернути їх можна за умови виконання «Правил дружби». Чи готові ви?
Правила дружби
-
Усмішка
-
Мудрість
-
Допомога
-
Умій вибачати
-
Доброта
-
Єдність
-
Радість
ІІ. Основна частина
-
Прочитайте перше правило дружби. (Усмішка)
Поверніться один до одного і подаріть собі усмішку.
Усмішка, неначе сонце,
Світло і тепло дає.
Як загляне у віконце,
Зразу радісно стає!
Прикріплюємо першу пелюсточку(Усмішка)
-
Друге правило дружби «Мудрість». Дізнаймося що говорить про дружбу народна мудрість. Чи добре ви знаєте прислів’я? Зараз перевіримо! Пограємо у гру «Закінчи прислів’я». На дошці ви бачите початок прислів’їв, а кінець вам слід дібрати самим. Хто бажає?
Гра «Закінчи прислів’я»
Сила птаха в крилах… велика туга.
Без вірного друга -… а людини – в дружбі.
Друга шукай,… а знайшов – бережи.
-
Молодці! Ви швидко впоралися із завданням. Чи відомі вам інші прислів’я? Перевіримо! Я почну прислів’я, а ви закінчуйте.
Друг пізнається…(в біді)
З добрим дружись,,а лихого… (стережись)
-
Повторимо друге правило. (Мудрість). Прикріпимо пелюсточку(Мудрість)
-
А тепер прочитаємо третє правило (Допомога)
Не баріться, відкладайте всі свої справи і поспішайте на допомогу. Якщо другу потрібне ваше співчуття, виявіть йому; якщо йому хочеться поділитися з вами радістю, вислухайте його. Друзів треба поважати. Давайте зараз подумаємо, як допомогти деяким дітям.
Моральні задачі
-
«Пролунав дзвінок. Діти взяли свої сніданки і вийшли на перерву. Біля вікна стояли Олег та Іванко. В Олега два печива. Іванко стоїть і дивиться у вікно, він сьогодні забув свій сніданок.»
-
Що мав би зробити Олег?
-
Як би ви повелися в такому випадку?
-
«Холодного зимового дня Наталка й Оленка йшли зі школи додому. На Наталці була тепла шубка і рукавички, її портфель зручно висів на спині. А Оленка в школі забула свої рукавички і портфель вона несла в руці.
- Рука в мене змерзла страшенно! – поскаржилася Оленка подрузі.
Наталка відповіла:
- А в мене ні.
- Що можна сказати про поведінку Наталки? Що вона мала зробити?
- Що відчула в цей час Оленка?
-
«Мені не щастить на подруг. Спочатку я дружила з Ніною. Вона хороша дівчина, але трішки лінькувата. Їй би на дивані весь день лежати і дивитися телевізор. Мені було нецікаво з нею. Ми не сварились, а просто роздружились.
Я почала дружити з Оксаною і дещо розповіла їй про Ніну. Ніякого чесного слова з неї не брала, щоб мовчала, що це таємниця. А язиката Оксана роздзвонила по всій школі. Тепер я з Оксаною не розмовляю, хоча вона до мене підлизується.
З Ларисою у мене теж дружба не клеїться. Вона мені щось торочить, я її слухаю. Коли ж я хочу щось розповісти, Ларисі слухати ніколи.
Мені дуже хочеться мати справжню подругу. Але з ким дружити? Оксана – донощиця і ненажера, Лариса – хвалькувата, а Ніна тільки ляльками грається. Ой, я зовсім розгубилася, не знаю, як бути далі?»
-
Учні, чи зрозуміли ви чому з дівчинкою ніхто не хоче дружити? (Тому що потрібно прислухатися до товариша, підтримувати інтереси друзів, не обмовляти інших, уміти вислухати)
-
Давайте допоможемо їй і оживимо «Дерево порад». В мене на столі лежать листочки з цього дерева. Зараз ви будете читати і запам’ятовувати поради і прикріплювати їх на наше дерево.
Поради:
-
Думай не тільки про себе, але й про інших.
-
Ціни друга, нічого не вимагай.
-
Одяг для дружби не головне.
-
Не живи працею друга, а попроси допомоги.
-
Справжній друг сам пропонує допомогу.
-
Дружба не буває корисливою.
- Отже, ми зробили добру справу – оживили дерево. Якщо ви будете дотримуватися цих порад, то ви будете мати багато друзів і самі станете вірними друзями.
Прикріпимо третю пелюсточку.(Допомога)
- А як же бути дівчинці, якщо вона зрозуміла наші поради? Що їй далі робити?
- Необхідно знати наступне правило дружби. Прочитаємо яке (Умій вибачати).
Я думаю, що ви вмієте це робити,бо вчите в школі мирилки,адже без них немає дружби. Хто знає мирилки?
Пироги з сиром,
Вареники в маслі,
Ми дружечки красні.
-
Через тин вишня нахилилася,
Дві подружки посварилися.
Тобі яблучко, мені грушечка,
Не сварімося, моя душечко.
Тобі яблучко,мені зернятко,
Помирімося моє серденько.
Прикріплюємо четверту пелюсточку.(Умій вибачати)
-
Як добре коли друзі миряться. І їм добре, й усім радісно. Хто дружить, той уміє пробачати, уміє сказати добре слово. А зараз трішки відпочинемо.
Фізкультхвилинка
-
Прочитаємо наступне правило дружби. (Доброта)
-
Зараз пограємо у гру «Добре – погане»
Зберемо добрі слова у «торбинку доброти» і залишимо для себе та друзів, а на погані не зважатимемо.
Погано Добре
розірвав захистив
образив відвідав
посварилися допоміг
штовхнув поділився
ударив заспокоїв
зруйнував подарував
злякав пожалів
обманув відремонтував
-
Молодці! Із завданням ви впоралися.
-
Здавна відомо, що бути добрим корисно. Доброзичливі та милосердні люди добре почуваються і навіть довше живуть. Про добрих, чесних, співчутливих дітей кажуть, що в них кришталево чисті душі. Зараз можемо прикріпити п’яту пелюстку.
Прикріплюємо наступну пелюстку (Доброта).
Читаємо наступне правило (Єдність).
-
Народна мудрість каже: «Дружба – велика сила». Чи хочете ви бути сильними?
-
У мене на столі лежать гілочки. Якщо я візьму одну гілочку, то легко зламаю її. А якщо складу гілочки у пучок? (Не ламаються) .Тому я хочу ці гілочки перев’язати стрічкою. Нехай цей пучок стане символом єдності вашого класу, символом дружби. У дружбі треба завжди бути разом, об'єднуватись. Недарма кажуть: «Один за всіх, а всі за одного»
Прикріплюємо наступну пелюстку (Єдність)
-
Однієї пелюсточки бракує у нашої «Квіточки дружби». Але вона дуже приємна, тому що друзі завжди приносять одне одному що? (Радість)
-
Читаємо останнє правило дружби (Радість)
Кріпимо наступну, останню пелюстку (Радість)
ІІІ. Заключна частина
-
Треба берегти друзів, не сваритися через дрібниці, ділитися, поважати і розуміти їх. Я називатиму різні твердження про дружбу, якщо ви будете згодні, то кажіть «так», якщо ні – мовчіть.
-
Дружба залежить від довіри. (Так)
-
Дружба залежить від одягу.
-
Дружба залежить від характеру.
-
Дружба залежить від вихованості.(Так)
-
Дружба залежить від уміння держати слово.(Так)
-
Дружба залежить від зачіски.
-
А зараз утворимо асоціативний кущ. Що ви уявляєте коли чуєте слово
«дружити» ?
допомагати
співчувати радіти
пробачати
Дружити
піклуватися гратися
ділитися провідувати
-
От і добігла до кінця наша бесіда про дружбу. Пригадайте слова одного з улюблених героїв мультфільму – кота Леопольда: «Друзі, давайте жити дружно!»
Пам’ятайте: з хорошим другом легше в біді, веселіше в радощах. Будьте завжди ввічливими з товаришами, допомагайте один одному, діліться необхідним, простягайте руку допомоги, коли це знадобиться.