Виховна година на тему «День слов’янської писемності»

Про матеріал

Тема: День слов’янської писемності. Мета: ознайомити учнів з слов’янськими просвітителями Кирилом та Мефодієм; формувати уміння і навички зв’язного усного мовлення; розвивати мислення; виховувати в учнів пошану до людей, які багато зробили для розвитку слов’янської писемності і культури; Обладнання: ілюстративний матеріал, українська пісня «Мамина сорочка», картки з прислів’ями. + матеріали для друку

Перегляд файлу

 

Тема: День слов’янської  писемності.

Мета: ознайомити учнів з слов’янськими просвітителями Кирилом та Мефодієм; формувати уміння і навички зв’язного усного мовлення; розвивати мислення; виховувати в учнів пошану до людей, які багато зробили для розвитку слов’янської писемності і культури;

Обладнання: ілюстративний матеріал, українська пісня  «Мамина сорочка», картки з прислів’ями.

Хід виховної години:

  1. Привітання
  2. Повідомлення теми виховного заходу

-Діти, наша сьогоднішня виховна година приурочена до Дня слов’янської писемності та культури, який святкується 24 травня.

Ви  помандруєте у світ слов’янської  писемності та культури: ознайомитесь із відомостями про слов’янських просвітителей               Кирила та Мефодія; про те як взагалі виникла книга, як виникла наша рідна  українська мова, бо вона є однією із слов’янських мов. У вас буде можливість також позмагатися в знаннях  з рідної мови.

  1. Бесіда «Про братів Кирило та Мефодія»

Кирило ( близько 827 -  869 рр. ) та Мефодій ( близько 815 – 885 рр. ) – брати з Солуні ( Салоніки ). Це відомі проповідники віри християнської, слов’янські  просвітителі, які створили слов’янську  абетку. У 863  році братів було запрошено з Візантії  князем Ростиславом до Великоморавської держави. Мета – ведення богослужіння слов’янською мовою. Ці освітні та релігійні діячі здійснили переклад з грецької мови старославянською основних богослужебних книг.

Для кожного  народу  дорога його мова, а для нас найближча – українська, яку ми повинні любити і шанувати. « Рідна мова дорога людині, як саме життя», - говорить народна мудрість. Без мови не може існувати народ, його культура. Мова – це один із найдивовижніших карбів, які людина створила за свою історію.

- Любі діти! Уявіть собі на мить, що на землі ще нема мови. Якою була б земля? Якими були б ми?

- Так. Це була б дуже сумна і похмура картина. Стіною стояли б непрохідні ліси, а в них – хижі звірі, гадюки, сови…

- Уявіть собі печеру. А з неї боязко виглядає … первісна людина!

Скоцюрбилась від холоду й страху, щільніше натягає на голі плечі якусь шкуру, сторожко оглядається. Такими були наші пращури колись, такими б надовго вони залишались, якби не зробили геніального відкриття: винайшли

мову.

  1. Повідомлення про мову.

Мова первісних людей була дуже бідною. Вона складалася з небагатьох слів. Значення кожного такого слова були нечіткі, їх супрово-джували рухами,які допомагали людям порозумітися. Рухами вказували:

« Піди туди!», « Візьми оце!», « Допоможи підняти!» Та минали століття, зміцнювалися люди, вдосконалювалися й мови. Не одразу мови різних народів стали такими, якими вони є сьогодні.               Зміцнювалися уявлення людей про навколишній світ, змінювались й слова у мовах різних народів.

  1. Перегляд зображень «Перша книга»

 А далі сталася подія величезної ваги: люди винайшли письмо.

 C:\Users\Евгения\Desktop\img7.jpgC:\Users\Евгения\Desktop\img2.jpgC:\Users\Евгения\Desktop\matriarxat.jpgC:\Users\Евгения\Desktop\45062.jpgC:\Users\Евгения\Desktop\img6.jpgC:\Users\Евгения\Desktop\-29-638.jpgC:\Users\Евгения\Desktop\img5.jpgC:\Users\Евгения\Desktop\img8.jpgC:\Users\Евгения\Desktop\05-24.jpgC:\Users\Евгения\Desktop\img10.jpg

 

Весь час азбука змінювалась і вдосконалювалась. Багато людей доклали своїх  зусиль, щоб сьогодні ми з вам могли читати й писати.

Наша українська мова  належить до високорозвинених мов світу. За милозвучністю вона визнана вченими другою серед європейських мов ( після італійської ).

  1. Казка «Як народилася наша мова»

-А тепер послухайте казочку про те, як народилася українська мова, одна із слов’янських  мов.

 Було то у давні часи -  предавні часи. Їх уже ніхто не пам’ятає. Бо тих, хто тоді жив, уже немає. Їхав  на коні через невідому країну чоловік, звали його Усім Голова. Це незвичайне ім’я дали йому, бо любив він усе вирішувати сам. Їхав він, їхав, та заїхав у страшний чорний ліс. Раптом, пролетіло над його головою якесь створіння і голосно прокричало: «У–кр –р –р –р -аї–н –н!»

Усім Голова дуже перелякався, але вирішив їхати далі. Ліс закінчився. І ось, чоловік побачив, як перед його очима встала райська країна.

Там росли кущі, на яких висіли червоні ягідки – то була калина.. Далі він побачив дуже багато пахучих квітів, зелені дерева, маленьке джерельце з кришталевою водою, яке мужньо пробивалось крізь землю. Ще Усім Голова побачив багато птахів, але дві він запам’ятав на все своє життя. Ті дивні птахи були  - жайворонок та соловейко. Вони співали так, начебто співала гарна дівчина. Жайворонок був у небі, а соловейко у гаю, але їхній спів злився золотими трелями.

І вирішив Усім Голова там зостатися та заснував він велику і могутню державу, яку назвав Україною. А людям, які будуть тут жити, наказав

промовляти лише такі слова, які були б схожі на спів тих дивних пташок. Звідтіль і зародилася українська мова – співуча, барвиста, лагідна.

  1. Слухання віршів.

Поетичний вернісаж

Мова – немов криниця

Буква. За нею склад,

Далі – до слова слово,

Ось вже і мовний ряд,

І зазвучала мова.

Ма – ма. Ро – ди – на. Шко – ла.

( Тато сюди привів ).

Ширше і ширше коло

Нових цікавих слів.

Плейєр. Комп’ютер. Принтер.

Дивні важкі слова.

Різноманітність світу

З мовою ожива.

Мова – немов криниця,

Слів невичерпність в ній.

Кожне тобі згодиться,

Тільки читати вмій:

Казку, словник, підручник.

Мовити будеш влучно!


 

Рідна мова


Мово моя, як барвінок духмяна,

Пахнеш м’ятою влітку і хлібом землі.

Срібно й легко іскришся своїми піснями,

Ти вогниста і щира, як мрії мої.

Ллється, як річка, то тиха, то бистра,

Слово чисте й прозоре, як ранком роса.

Створена Богом мова для нашої пісні.

Мово! Гордість моя, моя вічна краса.

В пісні чарівній сміюся і плачу,

Бо вирує життя в ній, немов водограй.

В своїй мові я чую, в словах її бачу

І поля, і криниці, і рідний мій край.


  1. Слухання  української пісні « Мамина сорочка»
  2. Гра  « Хто правильно закінчить прислів’я?»

1. Знай більше, а говори …  ( менше ).

2. Корінь навчання гіркий, а плід його …  ( солодкий ).

3. Краща річ нова, а дружба … ( стара).

10. Розбір народних висловів.

Поясніть значення українських народних висловів.

1. В одно вухо входить а в інше виходить -   ( так говорять про неуважних людей ).

2. Двох слів до купи не зв’яже  - ( так говорять про тих, хто не вміє гарно говорити ).

11. Добір антонімів.

Підберіть антоніми

Дорогий  ( дешевий )

Порожній ( повний )

Черствий ( свіжий )

Веселий  ( сумний)

12. Вікторина « Хто найрозумніший?»

1. Біле поле, чорне насіння, хто вміє, той посіє.   ( Письмо )

2. Мовчить, а багато людей навчить.  ( Книга )

3. Стоїть дім, увійдеш у нього сліпим, вийдеш зрячим.  ( Школа )

4. Шість ніг, дві спинки, одна голова.  ( Людина сидить на стільці )

5. А в нашого дядька курей грядка, та всі білі.  ( Зуби )

6. На яку квітку перетворився красивий, самозакоханий юнак? (Нарцис)

7. Яку рослину впізнає і сліпий?  ( Кропива )

8. Священна книга християн.  ( Біблія )

9. Як називається народне свято, коли дівчата пускають вінки на воду?

( Івана Купала )

10. Хто написав казки « Дикі лебеді», « Гадке каченя»? (Андерсен)

13. Рефлексія

Продовжіть  речення.

- На сьогоднішньому уроці ми говорили про …

- Я дізнався про…

- Мені було цікаво…

docx
Додано
24 травня 2019
Переглядів
3535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку