Тема. Узагальнення і систематизація знань з теми «Іменник».
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, формувати вміння розпізнавати іменники серед інших частин мови, впізнавати в тексті й самостійно добирати іменники, ставити питання до іменників, що належать до різних родів, будувати сполучення іменників з іншими словами, використовуючи для зв’язку закінчення й прийменники, визначати рід і число іменників, змінювати іменники за відмінками; збагачувати і розширювати словниковий запас учнів, активізувати думку дітей. Виховувати творчий інтерес до вивчення української мови.
Очікувані результати: учні розпізнаватимуть іменники серед інших частин мови, впізнаватимуть в тексті й самостійно добиратимуть іменники, ставитимуть питання до іменників, що належать до різних родів, будуватимуть сполучення іменників з іншими словами, використовуючи для зв’язку закінчення й прийменники, визначатимуть рід і число іменників, змінюватимуть іменники за відмінками.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Вид уроку: урок-поема.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки для роботи в групах.
Якщо з українською мовою
в тебе, друже,не все гаразд,
не вважай її примусовою,
полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
а хто любить, той легко вчить.
Все, як пишеться, в ній вимовляеться,
все, як пісня, у ній звучить...
Дорожи українською мовою,
Рідна мова - основа життя.
Xiбa мати була примусовою?
Нетямущим буває дитя.
Д. Білоус
Xiд уроку
І. Організація класу.
Доброго дня вам, любі друзі!
Вітаю вас в чудовий час.
Зима з снігами i морозом
Вже щойно відійшла від нас.
Весна пташок і ранні квіти
Вже кличе ось на зміну їй,
Небесні простирадла сині
І трави стелить по землі.
Та хай оці чудові квіти
Зігріють радістю серця.
Послухайте уважно, діти,
Урок з початку до кінця.
ІІ. Підготовка до сприймання навчального матеріалу.
Запишіть у зошит дату,
Також «класна робота».
Попрацюємо біля дошки –
Ось такий в нас вид роботи.
Будьте пильні ви в навчанні,
Ось послухайте завдання.
Випишіть із речень слова, що є іменниками, доведіть свою думку.
Шуба гріє людину взимку – а праця завжди.
Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
Зерно в колоску – не спи в холодку.
ІІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності учнів.
«Іменник як частина мови» -
Цю тему довго ми вивчали,
Вслухались в кожне моє слово
І досконало все пізнали.
Ми вже навчились вирізняти
Іменник з – поміж інших слів
Та правильно користуватись
Цим словом кожен щоб умів.
Повторимо і пригадаємо
Усе, що про іменник знаємо.
ІV. Робота над темою уроку.
Іменник – це частина мови,
Яка є змінна, самостійна.
Він узяв собі на плечі
Велике діло – називати речі.
Хто? Сестричка, ненька, батько…
Що? Земля, ріка, діброва, книжка, ручка, школа…
Так що ж іменник означає? Хто скаже з вас? Хто пригадає?
Так, вірно, діти, молодці!
А зараз вам таке завдання:
Розбіглись в реченні слова.
Слова на місце поверніть,
І гарні речення складіть.
Запишемо речення старанно,
Нехай виходить чисто, гарно.
Із, Журавель, подружився, Лисицею.
В, його, гості, Лисичка, запросила.
Кашею, з, поставила, тарілку, перед, Журавлем.
Перевіряємо завдання. А ну ж читай, будь ласка….
Знайдіть іменники, прохаю,
І поясніть, що означають.
Кожен іменник, що предмет називає,
Рід і число своє має.
Швидше відповідь давайте,
Рід іменників ви називайте.
Розшифруйте «засекречені» іменники: ротабо, янілі, сокаро, норез, отіл, кір, стил, ваториш, кнові, визначте рід і число іменників.
У дві колонки запишіть іменники а) вжиті в однині; б) вжиті у множині. У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер ви прочитаєте народне прислів’я.
Доля, ножиці, озеро, екзамени, берег, приклади, радість, радощі, екскурсія, обереги, дочка, птахи, іграшка, абрикоси, ліс, дерева, олівець, експонати.
Зараз час нам всім пограти,
Наші м’язи розім’яти.
Гра – руханка.
Закріплення знань про відмінювання іменників.
Є ще люди сонні, наче сови,
А глухі до слова – це найгірш.
Ти до рідної прислухайсь мови,
Прокажи відмінки. Це – як вірш.
Називний питає: Хто ти? Що ти?
Родовий доскіпує свого,
Хоче знати він: Кого? Чого?
Все давальний дасть, не жаль йому,
Але хоче знать він: Кому? Чому?
У знахідного свої потреби.
Він: Кого? Що? Питає в тебе.
А орудний хоче знать: Ким? Чим?
У труді орудний разом з ним.
А місцевий – Де? В якому місці?
Кличний закликає всіх навколо:
«Гей, Іване, Петре чи Миколо!».
А зараз ми поділимось на варіанти.
Провідміняйте іменники швиденько і старанно.
любов теля
Закінчили вже виконання?
То ж перевіримо завдання.
А допоможе в цьому нам
Уже знайомий метод вам.
Зробіть ви зошитами обмін
З сусідою своїм по парті.
Я буду відповідь казати,
А ви – хутчій перевіряти.
Візьміть червону пасту всі
І будьте в ролі вчителів.
Коли я зошити зберу,
Роботи ваші оціню.
Тепер прошу вас залюбки
Складіть віршовані рядки.
Римовані ось вам слова:
Весна, земля, сонце, віконце.
Хай ваша творчість ожива.
Творча робота в парах. Скласти і записати віршовані рядки, використовуючи подані іменники.
V. Підведення підсумків уроку.
Отже, іменник ми вивчали,
Загальне значення пізнали,
Його ознаки граматичні
Та його ролі синтаксичні.
А бесіда нам допоможе
Зробити підсумок уроку.
Питання слухайте уважно,
Активно піднімайте руки.
Багато з вами віршували,
Та прози більше є в житті.
Ті учні, що відповідали,
Оцінки маєте такі.
Вам вдячна, діти, за увагу,
За вашу щирість, доброту.
Я зичу вам умінь, наснаги,
Знання хапайте на льоту.
А це сердечко, що ми маєм
Напевне поєднало нас…
Бажаю щастя всім без краю
Й сердечним бути повсякчас.