Виховна година на тему: "День української писемності та мови"

Про матеріал

Виховна година на тему: "День української писемності та мови". Допоможе Вам провести цікаву виховну годину.

Перегляд файлу
  1.                    Відеопрезентація

ВЧИТЕЛЬ: Діти, ми зібрались, тому що відмічаємо сьогодні День української писемності та мови. Чи повиння ми сьогодні вважати цей день святом? Так, а чому? Тому що мова – це великий дар природи.

  Ми — українці. Живемо у вільній не­залежній державі — Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу.

 Земля українська стародавня, така ж дав­ня і наша мова. Учені довели, що вік нашої мови — 7 тисяч років. З покоління в покоління, в часи роз­квіту та падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, пере­казах і передавав від роду до роду, щоб не загинула.

 

Дiти по черзi читають вiрш

1.Мова – краса спілкування.

   Мова – як сонце ясне.

2.Мова – то предків надбання.

    Мова – багатство моє.

3.Мова – то чиста криниця,

   Де б’є, мов сльоза джерело.

4.Мова – то наша світлиця,

   Вона – як добірне зерно.

5.Мова – державна перлина,

  Нею завжди дорожiть.

6.Без мови немає країни,

   Мову, як матір любіть.

Це свято вшановує вся наша держава. Вшануємо рідну мови і ми, бо вона – основа духовного життя. Нехай сьогодні переможе та команда, яка найкраще знає українську мову.

Сьогодні   ви приймете участь у грі, яка називається «Ой, яка чудова українська мова!»Ця гра допоможе нам ще більше полюбити нашу чудову солов’їну українську мову. У нас є дві команди….

Спочатку доберемо назви команд. ЛЕПЕТУНИ – КОЗАКИ

 

  • Вітаємо гравців команд. Прошу команди зайняти свої місця.

А об’єктивним суддею буде бібліотекар цієї бібліотеки Надія Іванівна

2.

Перше завдання для команд РОЗМИНКА. Конкурс «Розминка» допоможе командам підготуватися до наступних завдань. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Відповідати може будь-який член команди, піднявши руку.

 

Командам по черзi пропонується вiдповiсти на запитання.

 

  1.                    Як гукала мати Івасика-Телесика?
    («Iвасику-Телесику, приплинь, приплинь до бережка.Дам тобi їсти, пити, й хорошее походити.)

 

  1.                    Хто жив у рукавичцi? (Мишка, жабка, заєць, лисиця, вовк та кабан.)

 

  1.                    Назва головної вулиці нашої столиці України. (Хрещатик). 

 

  1.                    Назва Гімну України. („Ще не вмерлаУкраїна..."). 

 

  1.                    Як кликав Пiвник Котика на допомогу?

(«Несе мене Лиска за темнiї лiси, за високiї гори, за бистриї рiки! Котику, братику, порятуй мене!»)

 

  1.                    Колір нашого Прапора. (Жовто-блакитний). 

 

  1.                    Як просив Iвасик-Телесик гусеняток про порятунок?
    («Гуси, гуси, гусенята! Вiзьмiть мене на крилята!»)

 

  1.                    Хто вигнав мишенят Круть i Верть з-за столу? (Пiвник.)
    Команди вiдповiдають на запитання. За кожну правильну вiдповiдь команда отримує один бал.
     

 

3.

ВЧИТЕЛЬ: Цікавим фактом про українську мову є те, що вона входить до трійки найкрасивіших мов у світі. На мовних конкурсах в Італії та Франції її визнавали другою за мелодійністю мовою світу, першою - італійську.

 А ще українська мова дуже багата. Ви вже знаєте, що таке синоніми. В українській мові безліч синонімів. Наприклад, слово «горизонт» має 12 синонімів: обрій, небозвід, небосхил, крайнебо, круговид, кругозір, кругогляд, виднокруг, видноколо, виднокрай, небокрай, овид.

А скільки в нашій мові пестливих, ніжних форм слів до одного вибраного слова. Ось в англійській мові "хенд" - це просто ? (діти підказують) - рука і нічого більше, а у нас: (діти підказують) ручка, ручечка, рука, рученька, рученя, рученятко. А які слова можна добрати до слова "мама" - неня, матуся, мамуся, мамочко, матінко.

Другим конкурсом для наших команд буде конкурс добери синонім.

На цих картках слова, до яких команд мають підібрати синоніми.

Виходять представники команд і лопають кульки, в яких папірець з номером слова, до якого треба підібрати синонім

ЗАВІРЮХА: хуртовина, метелиця, віхола, заметіль, сніговій, хурделиця

КРИЧАТИ: волати, галасувати, горлати, лементувати, репетувати, верещати

ГОВОРИТИ: балакати, теревенити, базікати, казати, мовити, гомоніти, промовляти, розповідати, повідомляти

БИТИ:

ВЧИТЕЛЬ:

Зверніть увагу на багатющі можливості нашої мови. Ми будемо читати текст, кожне слово якого починається з літери "Б". "Біля білої берези блукав білий бородань. Борода, брови були білі. Брав бородань бандуру, бурмотів, бубнів. Бандура болісно бриніла".

"Багато бачив бандурист бід батьків, братів босих, багато брехні, безчестя, безкультур'я, братовбивства... Боротися! Безстрашно, безперервно боротися. Благати благословення Божого".

Мудрість нашого великого народу показана також в народних прислів`ях та приказках. Вниз відображається багатство та красномовність нашої української мови. Наступний конкурс називається «Згадай прислів’я» . За кожну вгадану відповідь – 1 бал (або один жетон)

  • Хліб наснажуєтіло, а книга ... (розум). 
  • Книгу читай, ... (розуму набирай). 
  •  Кому книга — розвага, а кому ... (навчання). 
  •  Баба з возу - кобилi (легше).
  • Гостре словечко коле… (сердечко)
  • Як питали, так і відповідали.

 

  • Книга — ... (джерело знань). 
  • Книга корисна, коли ... (її читати). 
  • Ученому — світ, а ... (невченому — тьма). 
  • Бачили очі, що купували - їжте, хоч і… (повилазьте).
  • І від солодких слів буває… (гірко).
  • Більше діла – менше … (слів).

5

Всі ми любимо посміятись, і українська мова дає нам для цього багато можливостей. Гумореска Павла Глазового «Кухлик» - ми запрошуємо наших дітей, які покажуть нам, як влучним словом можна…..

Звучить iнсцiнування гуморески у виконанні учнiв

Дід приїхав із села, ходить по столиці.

Має гроші – не мина жодної крамниці.

Попросив він: - Покажіть кухлик тей, що з краю.

Продавщиця: - Што? Чево? Я не понімаю.

Кухлик, люба, покажіть! Той, що збоку смужка!

Да какой же кухлік здєсь, єсли ето кружка!

Дід у руки кухлик взяв і насупив брови:

В Україні живете, й не знаєте мови.

Продавщиця теж була гостра та бідова.

У мєня єсть свій язик. Ні к чєму мне мова!

І сказав їй мудрий дід: - Цим пишатися не слід!

Бо така сама біда в моєї корови:

Має бідна язика і не знає мови!

6

ВЧИТЕЛЬ: А зараз я пропоную вам позмагатися в мовленні скоромовок. Необхідно вибрати представників команди, які спробують найшвидше та правильно промовити скоромовки. Вибираємо скоромовки (роздруковані на листках).

            1.Бурі бобри брід перебрели,

               Забули бобри забрати торби.

 

            2.От Кіндрат, так Кіндрат,

                Зуб зламав об мармелад.

           

             3.Хитру сороку спіймати морока,

               А на сорок сорок – сорок морок.

 

            4.Рак рачкує до крамниці,

               Щоб купити рукавиці.

7

Конкурс для команд «Далі-далі»

Умови: протягом 1-ї хвилини команда отримує запитання. Правильна відповідь оцінюється одним балом. Наступне запитання читається лише після слова „далі". Відповідає будь-хто з команди. 

 

Запитання для 1 команди 
 

  • Що необхідно зробити, щоб повільна дія «висипати» швидко закінчилася? (змінити наголос: висипати).
  • Що стоїть між стелею і підлогою? (буква і).
  • На яке питання не можна відповісти «ні»? («Ти мене чуєш?»).
  • Чи можна з кози зробити козака? (коза + к = козак).
  • Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море і зовсім не має ріка? (буква о)
  • Як звати героя української казки, якому в скрутну хвилину допомогло гусеня? (Телесик). 
  • Назвіть об'єкт полювання Дуремара у казці „Золотий ключик". (П'явки). 
  • Головні члени речення. (Підмет і присудок). 
  • Скільки картоплин у горщик влізе? (Картопля не лазить). 
  • Ім'я Шевченка? (Тарас). ……………………………………………………
     

Запитання для 2 команди 
 

  1.                    Що знаходиться всередині школи? (буква о).
  2.                    Чим закінчується зима і весна? (буквою а).
  3.                    На яке питання не можна відповісти «так» («Ти спиш?»).
  4.                    Що треба зробити, щоб майка злетіла? (замінити першу літеру: майка – м + ч = чайка).
  5.                    Що мають береза, дуб, яблуня, бук, але не мають ні клен, ні вишня? (букву б).
  6.                    Цей наплічник має кожен з вас (рюкзак)
  7.                    Про кого йдеться: „За три копи куплена"? („Коза-дереза"). 
  8.                    Хто написав казки: „Кресало", „Гидке каченя"? (Г.-Х. Андерсен). 
  9.                    Заклад, щовидає книги для читання. (Бібліотека). 
  10.                Що то за гра – копанець, хлопці люблять? (футбол)

8

Спробуємо потренуватись добирати риму.

По долині жук повзе,

На спині жука … (везе).

 

Облизала кішка кришку

І пішла ловити … (мишку).

 

Собі мама купила праску,

А мені новорічну … (маску).

Я поклала спати кішку

У м’яке котяче … (ліжко).

 

Пожовтів і пересох

На городі цар … (горох).

 

Усміхнулася Лукерка

Як поглянула в … (люстерко).

 

Досить гратися, Андрійку,

Поклади на стіл … (тарілку).

 

До землі зігнулась гілочка,

Як по ній пробігла … (білочка).

 

Шафу, двері й чобіток

Ремонтує … (молоток).

 

Має Галя добру звичку

Класти книжки … (на поличку).

 

Їжак ожину в лісі їв

І слухав пісню … (солов' їв).

9

Конкурс читців.

До вашої уваги – конкурс читців. Представники команд підготували вірші улюблених українських поетів. Слухаємо вірші і милуємось краєвидами нашої чудової країни.

10

А зараз ми надамо слово бібліотекарю, яка підіб’є підсумки нашої гри.

Можна прочитати цього вірша, а вже потім підсумки

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна

Солов’їна, барвінкова

Українська рідна мова.

 

Заключне слово вчителя

  • Дякуємо всім , хто був присутній на сьогоднішньому заході.

Хтось із вас згадав вивчене, хтось дізнався щось нове, хтось отримав подарунок. Але найкращий подарунок, найвищий дар  для нас, українців,- це наша мова. Любіть нашу мову,вивчайте її, бережіть

для наступних поколінь. Памятайте : хто свою мову забуде, тому щастя в житті не буде!

А зараз пропонуємо вам подивитися мультфільм про козаків

«Встав загублену букву»

Буква в слові загубилась –

Нісенітниця створилась.

Вас прошу : допоможіть,

Помилки скоріш знайдіть.

Рік пішов гуляти в сад.

Не дійшов, бо повз назад.

Лисичка знає назубок

Смачненьку казку «Колосок».

Соловей затьохкав влітку,

Як побачив гарну клітку.

Мені і брату дякувала баба,

Що ми учора розпиляли краба.

Кинула шишку на мене зозуля.

В мене на лобі з’явилася куля.

Наш Данилко лісоруб :

Він спиляв старезний зуб.

Я вночі зібравсь на гірку

І побачив в небі дірку.

Ми з братом лісники із роду.

Пиляєм палкою колоду.

Мені мама до сніданку

Подає солодку банку.             а сцену запрошується команда, яка у розіграші на право виступу витягла картку номером 1).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бермес Ольга Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 січня 2020
Переглядів
2713
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку