Виховна година на тему: "Мистецтво спілкування"

Про матеріал
Кожній людині тією чи іншою мірою властива потреба у спілкуванні. З одного боку, це потреба у нових враженнях, почуттях, знаннях. У більшості випадків кожна людина має певне коло знайомих або друзів, з якими вона спілкується найбільш охоче. І лише найближчим друзям ми розкриваємо свої таємниці, ділимося своїми найпотаємнішими думками та мріями, тому в процесі такого товариського спілкування дуже важливо вміти співпереживати з іншою людиною, поставити себе на її місце, дати їй пораду, перейматися її болями і тривогами.
Перегляд файлу

МИСТЕЦТВО  СПІЛКУВАННЯ

Мета: виховання культури спілкування (між одногрупниками, між педагогами й учнями, батьками і дітьми), виховання навичок культури людських стосунків.

Форма проведення: година спілкування

 

Хід  проведення  заходу:

Викладач:  У середньовічних романах про короля Артура розповідається, що на королівських банкетах лицарі сідали за круглий стіл, щоб не було суперечок з приводу того, хто сидить на почесному кінці столу, а кому дісталося непочесне місце.

Згодом круглий стіл став невід’ємною частиною на міжнародних конференціях, дипломатичних переговорах. Вислів «Сісти за круглий стіл» тепер означає: почати доброзичливий обмін думками, миролюбні переговори.

У нас є чудова нагода сісти за наш імпровізований круглий стіл для серйозної розмови: чи вміємо ми спілкуватися і в чому полягає мистецтво спілкування.

Запрошуємо ученицю …, яка має викласти цю проблему з наукової точки зору, а в обговоренні будуть брати участь всі бажаючі.

Доповідь  учениці (учня)

Життя кожної людини від самого її народження і до смерті проходить серед людей. Без їхньої допомоги вона не може навчитися навіть ходити, не кажучи вже про її життєві функції. Жодна людина не існує сама по собі. Кожен з нас може жити серед людей і пов’язаний з ними безліччю найрізноманітніших відносин. Формою такого взаємозв’язку є спілкування. Лише у спілкуванні з собі подібними вона (людина) пізнає найбільші цінності людського життя – дружбу і любов.

Що таке спілкування? У словнику читаємо: спілкування – це процес взаємодії між людьми, в якому відбувається обмін діяльністю, інформацією, досвідом, уміннями й навичками, результатами праці. У більш вузькому розумінні під спілкуванням розуміють процес обміну інформацією та досвідом. Є безліч прикладів, які свідчать про те, що якщо людину позбавити спілкування на тривалий час з подібними собі, то вона може втратити набуті раніше людські якості. Наприклад, боцман Селькірк – прототип Робінзона Крузо, який прожив 4 роки самотньо на безлюдному острові, не лише розучився розмовляти, але й втратив здатність правильно розуміти, що з ним відбувається.

Кожній людині тією чи іншою мірою властива потреба у спілкуванні. З одного боку, це потреба у нових враженнях, почуттях, знаннях. А з іншого – це потреба поділитись з кимось власними переживаннями й думками. У більшості випадків кожна людина має певне коло знайомих або друзів, з якими вона спілкується найбільш охоче. І лише найближчим друзям ми розкриваємо свої таємниці, ділимося своїми найпотаємнішими думками та мріями, тому в процесі такого  товариського спілкування дуже важливо вміти співпереживати з іншою людиною, поставити себе на її місце, дати їй пораду, перейматися її болями і тривогами.

Перед тим, як надати слово вам, щоб з’ясувати, чи володіємо ми мистецтвом спілкування, хочу навести такий приклад.

Жила собі дівчинка – Оля Скороходова. До 5 років вона була нормальною людиною. А  в 5 років захворіла і через хворобу осліпла, оглухла та втратила мову.  Вона виховувалась в інтернаті для сліпоглухонімих дітей. Їй відновили здатність говорити, а потім вона оволоділа азбукою для сліпих, закінчила середню школу, потім інститут, почала працювати в Науково-дослідницькому інституті дефектології. Наукові праці Ольги Скороходової присвячені глухонімим. Вона жила в суцільній темряві, але спілкувалася з усім світом і допомагала таким самим, як  вона.

Ми ж бо ані сліпі, ані глухонімі. Ми тільки повинні зрозуміти, що мистецтво спілкування можливе тоді, коли його бажають і прагнуть – до чого я вас і закликаю.

Викладач:  Ви  прослухали інформацію про особливості спілкування. А тепер я хочу запропонувати разом з’ясувати, чому ми раз у раз повертаємося до питання культури спілкування. Навіщо нам так необхідно опановувати цим мистецтвом?

Вашій увазі пропонується декілька запитань:

  1.     Що таке спілкування з вашої точки зору?
  2.   Які правила існують в спілкуванні?
  3.   Що означає  поняття «готовність до спілкування» ?

 

Відповіді  учнів

Послухайте, що говорять психологи з цього приводу.

Спілкування означає – прагнути до порозуміння, уникати ворожнечі. Із самого початку дотримуватись дружнього тону. Своїм стилем спілкування обрати партнерство. Бути тричі обережним з образливими, з тими, хто не розуміє гумору, хто поважає тільки свою думку. Уникайте спілкування з самодуром.

Викладач:  Дейл Карнегі, ректор Інституту ораторського мистецтва та людських відносин, в своїй відомій книзі «Як завоювати друзів і чинити вплив на людей» писав, що під час бурхливого спілкування, як суперечка, переможців немає, у 9-ти випадках з десяти після закінчення суперечки її учасники ще більше впевнені в своїй правоті. Ми всі буваємо свідками того, як у нас виникають суперечки через улюблені напрямки в музиці.

  • Яким, на вашу думку, є правильний шлях, аби виграти суперечку?

«Уникнути її, тому, що той, кого впевнили проти волі, залишається при своїй думці», - радить Д.Карнегі.

У китайців є прислів’я: «Далеко йде той, хто м’яко ступає». Працелюбні китайці 5 тисяч років вивчали людську натуру, накопичили багато спостережень і прийшли до висновку: якщо ви хочете, щоб люди схилились до вашої точки зору, робіть усе, щоб ваш співрозмовник з самого початку вимушений був сказати вам «так».

  • Чи можуть допомогти в спілкуванні міміка, жести, посмішка?

РЕЗЮМЕ

Філософи вважають, що усмішка знімає напруженість, наводить мости, оздоровлює напружену атмосферу, вона збагачує тих, хто її дає.

На сьогоднішній день коло вашого спілкування обмежене: однолітки – батьки – викладачі. Скільки буде існувати світ – стільки буде  існувати проблема батьків і дітей. Яка поведінка є найкращою, на вашу думку, коли ви спілкуєтесь з роздратованими батьками? І якщо ви роздратовані – як би ви хотіли, щоб до вас в цей момент ставилися батьки? Чого ви чекаєте від спілкування з викладачами?

Відповіді учнів

Коли я роздратований – ніхто цього не помічає, бо я вмію керувати своїми емоціями. Коли я роздратований, то батьки до мене ставляться з обережністю, не зачіпають.

Від спілкування з викладачами ми чекаємо оптимізму; щоб домашні проблеми викладачів не переносилися на наші стосунки; рівності між викладачами і дітьми; поєднання в спілкуванні доступності і вимогливості.

РЕЗЮМЕ

Учні  ставляться до нас так, як ми, дорослі, ставимося до них. Не можна читати учням нотації, не можна, щоб дитина йшла від учителя підкореною. А ми, дорослі, про це часто забуваємо, через що і виникають конфлікти.

ВИСНОВОК

Майже все наше життя проходить серед людей. Нам щодня доводиться спілкуватися не тільки з тими, кого ми добре знаємо, але й з багатьма  незнайомими або навіть з неприємними нам людьми.

Якими ж особливостями, рисами, знаннями, навичками повинна  володіти людина, щоб ефективно спілкуватися з оточуючим світом?         

Щоб вам було легше відповісти на це питання, я хочу розповісти про дослідження Мільтона Еріксона. Психолог Мільтон Еріксон, який вивчав природу людських стосунків, придумав стратегію взаємодії людини з людиною, яка має 100%-й успіх. Ця стратегія отримала назву «Діамант Еріксона».

Сутність її полягає в тому, що якщо ми сформуємо стосунки з іншою людиною, опираючись на такі грані, як прийняття, повага, інтерес, цікавість, любов, то між нами відбудеться спілкування. Так ніби просто і так виявляється складно. Головне – не забувати, що:

  1.  Усі люди різні. Сприймати людей треба такими, якими вони є.
  2.  Кожна людина є унікальною. Поважайте людську гідність.

Ось ми з вами і визначили правила спілкування, які займуть почесне місце в нашій групі (колективі).

  1.  Хто любить людей – того й люди люблять.
  2.  Цікавтеся людьми, що оточують вас, їхніми турботами і радощами.
  3.  Не виявляйте до співрозмовника зверхності.
  4.  Давайте людям відчути їх значимість і робіть це щиро.
  5.  Посміхайтесь.
  6.  Проявляйте повагу до думки інших.
  7.  Ніколи не говоріть людині, що вона не права.
  8.  Вчіться ставити себе на місце іншої людини.
  9.  Робіть добро.

 

Якщо ці правила допоможуть вам легше і швидше знайти друзів, підняти вашу популярність, навчать вас стримувати емоції, підтримувати доброзичливі стосунки з різними людьми, то наша зустріч за круглим столом була не даремною.

Бажаю вам оволодіти великим даром мистецтва спілкування.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савєльєва Ольга Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Етика, Виховна робота
Додано
10 травня 2020
Переглядів
2761
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку