Учитель-предметник – класний керівник
Класний керівник – центральна ланка в системі виховної роботи з учнями, яку здійснює педколектив навчального закладу. Його роль визначається двома головними факторами:
Тому для організації й проведення цієї та іншої роботи, координації виховної роботи з іншими педагогами школи призначаються класні керівники з числа найбільш досвідчених та авторитетних педагогів, які працюють у класі. У початкових класах обов'язки класного керівника виконує вчитель.
Які права й обов'язки класного керівника [23, с. 25-27]?
Класний керівник має право:
Класний керівник зобов'язаний:
Класний керівник повинен уміти:
Докладніше вміння класного керівника можна сформулювати таким чином.
До важливих вмінь вихователя належать "уміння правильно сприймати ті процеси; які відбуваються в середовищі дітей; аналізувати співвідношення "мета-засоби-результат" стосовно вибору ситуації; уміння організувати життя дітей; уміння вимагати й довіряти; швидко переключати увагу; грати з дітьми; оцінювати ситуацію з усіх боків; уміння з різноманітності педагогічних фактів обирати найбільш суттєві; уміння у випадковому факті бачити найбільш типове; в одній і тій самій ситуації користуватися різними прийомами впливу; чітко передавати свій настрій, почуття, думки словом, мімікою та рухами" [1, с. 230].
Не менш важливими вміннями є й такі, як уміння здійснювати індивідуальний підхід до дітей, розвивати ініціативу учнів, допомагати їм у тяжку хвилину, довіряти позиції учнівського колективу, постійно радитись із ним, вивчати думку учнів про заходи, які проводяться в класі, не підміняти школярів, зважати на їхнє самолюбство, оберігати сором'язливих і фізично слабких від глузувань товаришів, використовувати різноманітні форми самоуправління в класі, не зловживати довір'ям учня, шукати й використовувати в роботі з дітьми їхні позитивні якості, не поділяти школярів на любимих і нелюбимих, непримиримо ставитися до зла, несправедливості, нечесності, аморальності, формувати в школярів моральні орієнтири, а також уміння захищати свої переконання, які грунтуються на чіткому уявленні про добро й зло [20, с. 138].
Класний керівник складає план діяльності з класним колективом у формі, яка визначена методичним об'єднанням класних керівників або адміністрацією навчального закладу. У діяльності він підзвітний директорові закладу. Оперативне керівництво здійснює заступник директора з виховної роботи.
вальна, особистісно-розвивальна, комунікативна, виховна, проектувальна, методична, охоронно-захисна, оцінна, корегувальна.
Розглянемо докладніше найголовніші функції класного керівника.
Когнітивно-діагностична функція пов'язана з потребою всебічного вивчення особистості учня (особливостей його розвитку, поведінки, інтересів, здібностей, рівня вихованості та ін.) і врахування наслідків цього вивчення у виховній роботі з ним на основі індивідуального підходу.
Класний керівник повинен знати фізичний розвиток дитини, у т. ч. наявність чи відсутність протипоказань до майбутньої професії, якою школяр хоче оволодіти в майбутньому, домашні умови, міжособистісні контакти, ставлення до навчання, динаміку успішності тощо. Ця інформація через класного керівника повинна бути відома й учителям-предметникам.
Органааційно-стимуляційна функція передбачає добровільну, участь учнів у системі позакласної роботи. їх не можна змушувати до неї, жорстко регламентувати їхню участь. Тому головне завдання класного керівника при цьому – зацікавити школярів такою роботою, викликати в них інтерес до неї. Це досягається високою змістовністю, різноманітністю, новими підходами в організації окремих позаурочних заходів.
Об'єднувально-згуртувальна функція ґрунтується на здоровому морально-психологічному кліматі в класі, товариських доброзичливих стосунках, взаємній турботі. Водночас потрібно попереджувати появу в класі груп із негативною спрямованістю, лідерів із числа порушників дисципліни.
Координувальна функція – це постійна узгодженість дій учителів-предметників, які працюють у класі, для погодження їхніх педагогічних зусиль, дотримання єдиного підходу до учнів. Залучення батьків до спільного виховного процесу з дітьми.
Особистісно-розвивальна функція спрямована на розвиток головних, особистісних якостей учнів: стимулювання їхньої мотиваційної сфери та навчально-пізнавальної активності, формування морально- естетичної спрямованості, творчих здібностей, культури міжособистісних стосунків й ін.