Тема. Відкривайте чарівні двері добра й довіри.
Мета: допомогти учням осягнути, що значить бути добрим, що лежить в основі доброти, доброго вчинку; славлячи добро в людині, її справах і ставленні до інших, розвивати в учнів бажання робити добро;формувати в підростаючого покоління моральні чесноти, шляхетність, почуття милосердя; виховувати морально-етичні норми життя, формувати моральні основи дитячої особистості, сприяти вихованню доброї, чуйної, лагідної людини; виховувати потребу в самовдосконаленні та самовихованні, а також чемне ставлення учнів одне до одного.
Обладнання : плакат « Сонце доброти» , картки із завданнями, клубки ниток, свічка, комп’ютерна презентація, мультфільм «Просто так», « Пам,ятка доброти».
Тип заняття : тренінг.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
1. Вправа «Вітання»
Діти ,посміхаючись один одному, передають в руки м’яч по колу, говорять комплемент на ту букву, з якої починається ім,я дитини . Вправу починає вчитель.
2. Вправа «Поділися чистотою».
Діти, сядьте, будь ласка, зручно, прислухайтесь до звуків, що лунають у нашому класі, до стану вашої душі та уявіть, що кожен із нас має у своєму внутрішньому світі струмок чистоти. Цей струмок дає нам духовну силу, вміння приймати правильні рішення. Адже кожна хвилина нашого життя — це вибір. Вибір поведінки, вибір вчинку, вибір життєвого шляху. І ця духовна сила буде необхідна нам сьогодні під час нашого заняття, вона допоможе збагатити ваші душі новими відчуттями. Тож візьміться за руки, потиском долоні передайте краплинку своєї чистоти товаришам, щоб бути відкритими і відвертими один перед одним.
ІІ. Мотиваційний момент.
1.Робота з епіграфом. Слайд
У цьому світі є тільки одна річ, перед якою належить схилятися, це - геній, і одна річ, перед якою слід упасти на коліна, це – …(доброта).
ІІІ.Оголошення теми і завдань заняття . Слайд
Тема нашого заняття: Добро у моєму серці.
- Сьогодні ми будемо говорити про доброту, з,ясуємо її значення в житті людини, виховуватимемо потребу в самовдосконаленні та самовихованні, а також розвиватимемо чемне ставлення одне до одного.
ІV. Основний зміст заняття.
1.Вправа «Життя навчає». Слайд
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Впіймавши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?
Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».
Учитель. Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла.
2. Слово вчителя.
Багато людей є на світі, усі вони з різними натурами, характерами, інтересами і смаками. А все ж хочеться вірити, що хороших людей більше.
Робити добро треба, бо людина, яка не відчуває приязні до інших людей, руйнує себе як особистість. На злі далеко не заїдеш. Зла людина ніби постійно обкрадає себе, не вміє по-справжньому радіти, сміятися, любити. Отже, добро — не наука, воно — дія. Прикладів тому безліч у нашому житті, вони на кожному кроці. Пропоную переглянути сценку.
3. Сценка «Допоміг».
- Іванку, агов!
- Агов.
- Тебе я знайшов?
- Знайшов.
- Ти погріб копав?
- Копав.
- У яму упав?
- Упав.
- Давно ти упав?
- Давно.
- Куди ти упав?
- На дно.
- А що там на дні?
- Струмок.
- А що в глибині?
- Пісок.
- Каміння нема?
- Нема.
- А холод пройма?
- Пройма.
- Нагору спішиш?
- Спішу.
- Лежиш чи сидиш?
- Сиджу.
- І нудно сидіть?
- Ага.
- Що в тебе болить?
- Нога.
- Драбину чекав?
- Чекав.
- На поміч гукав?
- Гукав.
- То, кажеш, сидиш?
- Сиджу.
- Посидь…Я гулять біжу!
Бесіда
Вчитель. Не випадково люди провели чітку межу між людиною доброю і «добренькою». Добра справа - це справа копітка. І тут гарними фразами не обійдешся. Потрібно діяти - в будь-який момент прийти на допомогу, вміти поступитися своїм заради чужого. Добро - завжди дієве, воно не буває пасивним, а пасивне добро - це вже не добро.
4.Вправа «Сонце доброти». Робота в групах.
- Давайте засвітимо «Сонце доброти». Для цього на промінцях напишіть риси, які притаманні добрій людині.(Діти пишуть на сонячних промінцях, які наклеюють на плакат).
Наприклад:
-чуйність
-жалість
-милосердя
-співчуття
-співпережирання
-відданість
5. Слово вчителя.
Високу моральну цінність добра, яке ми робимо сторонній людині, розуміли люди ще у сиву давнину.
Легенда 1. У Вавилоні був такий звичай; недужого виносили на майдан чи дорогу. Кожен, хто йшов повз нього, підходив, розпитував, коли знав якийсь засіб, радив нещасному. Ніхто байдуже не проходив.
Легенда 2. Колись у Сербії був такий закон: той, хто одружувався, мав посадити 75 оливкових дерев. Оливки живуть і плодоносять 400 років. Уже давно немає тих, хто саджав ці дерева. Забули їхні імена, імена їхніх правнуків, а дерева, посаджені в XVII (17) столітті, плодоносять і радують людей ще й сьогодні.
Легенда 3. Прекрасний звичай побутує й нині на Кавказі. Високо в горах саджають плодові дерева. Випадковий мандрівник, втамувавши голод чи спрагу, не може навіть подякувати, бо не знає кому. Але смуга відчуження відступає. Чужі стають рідними, близькими, коли потрапляють у скруту. Григорій Сковорода був переконаний, що досконалість людини — це здатність давати добро і користь ближньому.
6. Вправа «Сплети павутинку»
- А зараз пригадайте, хто з нашого класу і яке добро вам зробив. Ви будете передавати клубочок з нитками тому, хто зробив вам добро, тримаючи нитку в руках, тим самим плести павутинку доброти.
( або розкажіть, будь ласка, які добрі вчинки здійснили ви?
Учні розповідають про свої добрі вчинки (допоміг літній людині донести додому важку торбу, сходив за хлібом для хворої сусідки, допоміг маленькому школяреві перейти вулицю, прибирав територію біля школи та ін.)
7. Вправа «Експеремент».
В. Сухомлинський писав: «Інженером можна стати за п’ять років, учитися ж на людину треба все життя» - і закликав: «Виховай у собі людську душу!». А що таке душа? Чи є вона взагалі? Адже її не можна побачити, до неї не можна доторкнутися. Та все ж таки ми спробуємо зараз побачити, якою може бути душа, станемо свідками дива, яке приготувала для вас я .
У склянці прозора рідина – речовина луг. Уявіть собі, що це людська душа – чиста, не заплямована ні обманом, ні злими жорстокими вчинками. Та ось щось трапилось з людиною – і вона скоїла злий учинок (капає по капельці фенолфталеїн, вода стає рожевого кольору, дедалі темнішого), потім – ще щось недобре, погане. Поступово Душа темніє, їй важко, вона страждає, болить, мучиться. І, не витримавши цих душевних мук, людина знову починає творити добро (у розчин по капельці додається будь-яка кислота, і він знову стає безбарвним, прозорим). І сталося диво – душа знову поступово очистилася, стала красивою.
- А яка вона, людина з чистою, красивою душею? Чим відрізняється від інших? Щоб дати відповідь на поставлене питання проведемо мозковий штурм.
8.Мозковий штурм «Інтерв’ю»
-А тепер проведемо інтерв’ю про добру людину. Дізнаємось, чого ніколи не робить добра людина. Починаємо такими словами:
- Добра людина ніколи не ….
9. Вправа на саморегуляцію «Врятуй пташеня»
10. Тест на товариськість. Вчитель. Ставитися до інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина. Давайте дізнаємось на скільки товариськими є кожен з вас. Проведемо такий тест. При відповіді «так» зараховується один бал.
Тест
Ключ до тесту:
4-5 балів - ти хороший товариш.
3 бали - ще трішки придивись до себе, в тебе все вийде.
1-2 бали - все залежить тільки від тебе, хочеш бути кращим - зміни себе сам : твори добро.
Бути добрими та чуйними, ставитися до людей з теплом вчить нас українська мудрість - прислів’я та приказки.
11.Робота в парах. (Поясніть значення прислів,я та приказки)
12. Вправа «Я ПІКЛУЮСЯ ПРО ТЕБЕ» (робота в групах)
Розділити дітей на групи і попросити їх подумати, яку турботу можна виявити до різних людей у наступних ситуаціях:
- мама занедужала;
- у бабусі день народження;
- молодший брат вередує;
- друг прийшов у гості;
- тато повернувся з роботи втомлений та ін.
Наприклад: «Якщо мама погано себе почуває, треба допомогги їй лягти у ліжко, принести чай з малиновим варенням та медом. Потім потрібно відкрити кватирку, щоб у кімнаті було свіже повітря, поставити мамі градусник» та ін.
13. Вправа«Магічна свічка»
-У народі кажуть: «Добро творить дива». Запалимо свічку і уявимо ,що вона магічна,і відтепер всі,хто візьме її в руки,перетворюються на чарівника. Увімкніть свою фантазію, уявіть, що кожен з вас став добрим чарівником. Щоб ви зробили , ставши чарівником? Почніть так:
- Якби я став чарівником, я б зробив би …
14. Пам’ятка доброти (учні разом з учителем опрацьовують пам
15.Перегляд мультфільму « Просто так».
V. Підсумок заняття.
Повернімося до нашого епіграфа. Якого слова в ньому не вистачає?
У цьому світі є тільки одна річ, перед якою належить схилятися, це - геній, і одна річ, перед якою слід упасти на коліна, це – …(доброта).