НАШЕ ЖИТТЯ ПОРЯД З ПРАВОМ І ЗАКОНОМ (година обізнаності,5-6 кл.)
Вступне слово вчителя. 20 листопада 2019 року виповнилося 30 років з дня прийняття Генеральною Асамблеєю ООН Конвенції про права дитини. Це міжнародний документ, що захищає права дітей.
А що це таке, які саме права дітей закріплені в Конвенції про права дитини, як Конституція України закріплює їх за громадянами України, хто ж такі громадяни – про це ми з вами поговоримо під час зустрічі
По-перше, Конвенція про права дитини закріплює положення про те, що права дитини не можуть бути обмежені ні за кольором шкіри, ні за релігією, національним чи майновим станом, ні за станом здоров'я, ні за походженням. Про це йдеться в статті 2 Конвенції. (Діти знаходять відповідну статтю у порівняльній таблиці та зачитують її.) Згідно зі статтею 6 даної Конвенції кожна дитина має право на життя. Це ж підтверджує і стаття 27 Конституції. Згідно з Конвенцією, діти мають права на збереження своєї індивідуальності. Ніхто не може розлучити дитину з батьками, за винятком тих випадків, коли таке розлучення здійснюється в інтересах дитини, вона має право вільно висловлювати свої думки, але здійснення цього права може зазнавати певних обмежень, якщо мова йде про повагу прав та репутації інших осіб.
Словникова робота або презентація слайдів:
Декларація — це слово латинське, у перекладі означає заява, оголошення.
Конвенція — латинське слово. Це угода, міжнародний договір з певних питань.
Учитель. Два права дитини із Закону про охорону дитинства, поетеса Ірина Жиленко опоетизувала у віршах. Що це за права, відшукайте відповідні статті в Законі.
(Презентація таблиці(статті Закону).)
1-й учень
У неньки народилося дитя. Дитя мале! Бог дав тобі життя.
І щоб ніхто не заподіяв шкоди тобі, малесенький громадянин,
Бог дав закони нашому народу...
Від дня народження, від іменин — він твій, цей світ широкий за вікном.
Ти на життя і щастя маєш право під золото-блакитним знаменом своєї Української держави.
2-й учень
І дівчатко, і хлоп'я
мають право на ім'я.
Ти — Надійка, я — Василь.
А оцей малюк — Максим.
Мають Дмитрик і Оленка і ще й по батькові ім'я.
«Я —Дмитро Ілліч Орленко» -
каже впевнено хлоп'я. І дівчатко, і— хлопчина,
і великі, і малі
мають власну Батьківщину,
найріднішу на землі.
Мають право називати —
Україну словом МАТИ,
бо вона дітей завжди оборонить від біди.
Учитель. Про які права говориться у віршах Ірини Жиленко? (Відповіді учнів.) (Декламування віршів учнями)
3-й учень {до статті 16 Декларації")
Граються діти у маму і тата
Іграшок купу розкидано в хаті
Плачуть синочки, а доці кричать,
«Мами» і «тата» також не мовчать.
Це тільки гра. А мине кілька літ —
І кожен з вас залишить добрий слід
У справжніх синочках і доцях на славу.
То наше велике і радісне право.
4-й учень (до статті 3 Декларації)
Яка це радість — жити! Творити чудеса!
Сміятись і радіти, Як вранішня роса!
Під весняним сонцем оживають квіти.
Під твоїм віконцем, як же не радіти.
Кущики й дерева, що ростуть на славу,
На тепло і ласки мають рівне право.
Обговорення прав.
Учитель. Є ще один важливий документ - Декларація прав дитини. ( Презентація або читання тексту Декларації)
1. Ми — діти світу. Хто б не були наші батьки, де б не жили і в що б ми не вірили, поводьтеся з нами як з рівними. Ми гідні того, щоб отримати все найкраще з того, що може дати світ.
2. Захищайте нас, щоб ми мали змогу рости гідно і вільно.
3. Нехай у нас буде ім'я і земля, яку ми можемо називати своєю.
4. Ми не повинні мерзнути, і в нас має бути дах над головою. Забезпечте нас їжею та місцем для ігор. Якщо захворіємо, то нам необхідний догляд.
5. Якщо у нас є проблеми у фізичному чи розумовому розвитку, ви ще більше турбуйтеся про нас і враховуйте наші потреби.
6. Дайте нам змогу жити в сім'ї. Якщо сім'я не може піклуватися про нас, то візьміть нас до себе.
7. Добре навчайте нас, щоб ми могли бути щасливими і плідно прожили життя. Але дайте нам змогу гратися, щоб ми самі навчалися.
8. Хай у важку годину ми будемо першими, кому ви допоможете. Майбутнє світу залежить від нас.
9. Захистіть нас від жорстокості й від тих, хто з нами погано поводиться.
10. Ростіть нас в умовах терпимості, свободи і любові. Коли виростемо,
ми також гарантуватимемо мир і розуміння між народами.
Учитель. Основна мета дитини — знайти, визначити і зайняти своє місце у суспільстві.
Ви — частинка суспільства, і наскільки гармонійним буде співіснування залежить, переважно, від вас як особистості. Однак запам'ятайте: поряд з вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав і інтересів інших,— це своєрідне мистецтво.
Народна мудрість каже: «Якого ставлення бажаєш до себе — так стався і до інших», «Що посієш — те й пожнеш», «Людина — коваль свого щастя», «Життя прожити — не поле перейти». І ці вислови не потребують доказів, оскільки перевірені століттями.
Найважливіші для людини та суспільства відносини, упорядковані нормами права, тобто нормами, записаними в законах.
Творча презентація прав та обов'язків (афішування)дітьми .
Знати свої права — значить уже наполовину володіти ними.
• Право на життя та розвиток — головне право людини. Стаття 6.
• Право на особисте життя. Стаття 16.
• Право на індивідуальність. Статті 7, 8.
• Право дитини знати своїх батьків, право на піклування та можливість виховуватись у сім'ї. Статті 7—9.
• Право на свободу думки, совісті, релігії та поглядів. Статті 12-14.
• Право на свободу асоціації і свободу мирних зборів. Спрття 15.
• Право на отримання, передачу, доступ до інформації. Стаття 17.
• Відповідальність батьків за виховання дитини. Стаття 18.
• Права дитини-сироти. Статті 20, 21.
• Відповідальність закладів, які опікуються дітьми. Стаття 3.
• Право на користування послугами системи охорони Здоров'я. Статті 24-25.
• Право на отримання освіти. Статті 28, 29.
• Право дитини на соціальне забезпечення і належний рівень життя. Статті 26,27.
• Право на захист від економічної експлуатації. Стаття 32.
• Право на захист від незаконного вживання наркотичних засобів та психотропних речовин. Стаття 33.
• Право на захист від усіх форм сексуальної експлуатації та сексуальних розбещень. Стаття 34.
• Права дитини-інваліда і дитини з вадами фізичного та розумового розвитку. Права дитини, яка стала жертвою жорстоких, нелюдських або видів поводження, що принижують гідність. Стаття 39.
Права дитини, яка порушила законодавство. Стаття 40.
Обов'язки дітей:
1. Систематично та глибоко оволодівати знаннями та навиками.
2. Дотримуватись вимог законодавства України.
3. Дотримуватись моральних та етичних норм.
4. Виконувати вимоги статуту школи.
5. Берегти природу, пам'ятки історії та культури. Права дітей:
1. Право на життя.
2 Право на охорону здоров'я.
3. На здобуття освіти шляхом вибору різних форм навчання.
4. На користування бібліотеками, спортивними залами, обладнанням своєї школи.
5. Право брати участь у різних олімпіадах, конкурсах.
6. Право брати участь у громадському самоврядуванні школи.
7. Право брати участь у діяльності об'єднань громадян.
Учитель. А зараз ми проведемо з вами гру «Найобізнаніший», з метою закріплення правових знань.
1. До якого віку ми вважаємося дітьми? У скільки років ми стаємо повноправними громадянами? (У вісімнадцять)
2. У 1924 році у місті Женеві було вперше прийнято документ про права дитини. Як називався цей документ? (Декларація)
3. У 1989 році прийнято новий документ (Декларація про права дитини). Що містить цей документ? (Положення)
4. Чотири роки тому Україна (у квітні 2001 року) прийняла Закон про охорону дитинства, основне завдання якого... (захист прав дитини).
5. Основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов для всебічного розвитку несуть... (батьки, стаття 8).
6. Кожна дитина після народження має право на... (ім'я, стаття 7).
7. Стаття 9 декларує право на... (інформацію).
8. Стаття 19декларує право на... (освіту).
9. Стаття 6 декларує право на... (життя).
10. Стаття 4 декларує право на... (відпочинок).
11. Стаття 10 декларує право на... (гідність).
Учитель підводить підсумки роботи.
- Закінчити нашу зустріч я хочу словами поезії В. Симоненка « Ти знаєш, що ти – Людина…»