Розробка виховної години допоможе виховати в учнів почуття відповідальності за майбутнє нашої нації; дасть розуміння важливості здоров'я для людини і для нації в цілому.
Тема. Якщо дитина бігає й грається, то їй здоров'я усміхається
Мета: виховувати в учнів почуття відповідальності за майбутнє нашої нації; дати розуміння важливості здоров'я для людини і для нації в цілому; формувати вміння цінувати життя, здоров'я в усіх його аспектах.
Обладнання: плакат із висловами відомих людей про здоров'я.
Хід заняття
Дискусія «Яка дорога краща».
Учитель поділяє учнів на три групи (по рядах) і пропонує учням уявити, що вони заблукали в густому непрохідному лісі. І перед ними з'явилися три дороги. Кожна може вивести з лісу за певних умов.
1. Сюди підеш — велике багатство знайдеш, та здоров'я загубиш.
2. Цією дорогою підеш — половину багатства знайдеш і половину здоров'я загубиш.
3. Сюди підеш — нічого не знайдеш, але здоров'я збережеш.
Учні в групах обирають одну із доріг. Потім висловлюють свої міркування, роблять відповідні висновки.
Слово вчителя.
Здоров'я — одне з основних джерел радості, щасливого та повноцінного життя. З давніхдавен у нашій країні цінували здоров'я. Здоров'я — це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб, фізичних дефектів, психологічне, соціальне і духовне благополуччя. Тому про нього складено так багато прислів'їв. У багатьох піснях, новорічних засіваннях, привітаннях і прощаннях ми висловлюємо побажання міцного здоров'я: «Доброго вам здоров'я!», «Бувайте здорові!» тощо.
Робота з афоризмами.
(Учитель вивішує на дошці плакат.)
«Здоров'я — дорожче золота» (В. Шекспір).
«Здорова людина є самий дорогоцінний витвір природи» (Томас Карлейль).
«Здоров'я — мудрих гонорар» (І7. Ж. Беранже).
«Природа хоче, щоб діти були дітьми, перш ніж бути дорослими» (Ж.-Ж. Руссо).
«Хто не цінує життя, той його не заслужив» (Леонардо да Вінчі).
«Людина їсть, щоб жити, а не живе, щоб їсти» (Сокрагп).
«Тютюн завдає шкоди тілу, руйнує розум, отупляє цілі нації» (Оноре де Бальзак).
Робота з прислів'ями.
Здоровому все здорово.
У здоровому тілі — здоровий дух.
Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий.
Як на душі, так і на тілі.
Весела думка — половина здоров'я.
Якщо дитина бігає й грається, то їй здоров'я усміхається».
Слово вчителя.
Діти — майбутнє нашої нації. Саме дітям належатиме важлива роль у розбудові нашої держави. А що потрібно для цього? Ну звичайно ж, у першу чергу здоров'я!
За козацьких часів люди були здоровіші за сьогоднішнє покоління. Вони багато часу проводили на свіжому повітрі, працювали фізично, вели рухливий спосіб життя, мали повноцінне харчування, жили серед природи, яка позитивно впливала на духовність, фізичне і психічне здоров'я.
Доведено, що стан здоров'я на 50 % залежить від умов та способу життя, на 20 % — від впливу навколишнього середовища, на 20 % — від спадковості і лише на 10 % — від рівня розвитку медицини.
А що ж відбувається в Україні на початку XXI століття?
Сьогодні в Україні дуже складна демографічна ситуація. Протягом 1991—2000 років народжуваність у нашій країні зменшилася на 35 % , а смертність — зросла на 18,6 % . Дитяча захворюваність, яка часто призводить до інвалідності, зросла майже на 20 %.
Здоров'я не існує саме по собі, воно не дається на все життя, не є постійним і незмінним. Воно потребує турботи протягом усього життя людини. Тому треба з раннього дитинства загартовувати свій організм спортом, заняттями фізкультурою, обтиратися мокрим рушником, обливатися водою, щоб організм звикав до посильних навантажені, і ставав дедалі міцнішим і здоровішим.
Значний відсоток виникнення хвороб залежить від шкідливих звичок самої людини, порушення санітарно-гігієнічних норм, неправильного харчування, відсутності режиму праці й відпочинку.
Дуже часто діти хочуть стати дорослими, а дорослість свою вбачають у тому, щоб закурити цигарку, випити пива на людях, як це показують у фільмах і як це роблять батьки. Такі діти із задоволенням спробують викурити цигарку із наркотичною травкою чи нанюхатись різних речовин, щоб «зловити кайф». Вони знищують не тільки своє здоров'я, а й здоров'я своїх майбутніх дітей.
Паління вражає генетичний апарат, затримує фізичний і психічний розвиток підлітка. Адже до складу тютюнового диму входить близько 30 отруйних речовин. Англійський філософ Томас Пен вважав, що у людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це алкоголізм, тютюнопаління і наркоманія.
Виступ учнів
1-й учень
Дитя цигарку витягає,
Бо хочеться дорослим стать.
Та сильним, гарним він не стане!
Бо зріст вповільнюватись став.
Усе, що в світі є погане,
Хлопчина в організм запхав.
Та ще й в залежність від цигарки
Потрапив хлопець, як в капкан.
Не допоможуть слово й лайки,
Тепер над ним — цигарка Пані.
2-й учень
І друга погана звичка
Заходить часом, наче гість.
Бо в хаті свято часом сяє.
Горілка в пляшці на столі.
Хлопчина, деколи буває,
Ще й вип'є чарочки малі.
Бо теж попробувати хоче,
Що то татусь біленьке п'є.
А потім й сам собі захоче
Й тихцем горілочки наллє.
А яд такий усе руйнує,
Найперш страждає голова.
Всі центри там паралізує...
Біда великою бува.
3-й учень
Дівчата й хлопці — слабаки
Під вплив частенько підпадають.
Спочатку все це, наче сміх,
Та час летить, вони страждають.
Наркотики — страшна біда.
І молодими помирають...
А вороття нема... Шкода...
Поглянь, яке чарівне небо
Нас кличе в синю висоту!
Яке життя довкіл прекрасне!
Яке чарівне сонце ясне!
І неповторна кожна мить!
Й життя у кожного єдине.
А ти у світі цім — Людина!
І хай біда тебе мине.
В хворобі щастя не буває.
Лише в здоров'ї щастя є!
Здоров'я лиш дурний псує.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
У 70-ті роки XX століття з'явилося нове інфекційне захворювання — синдром набутого імунодефіциту людини (СНІД).
СНІД є смертельно небезпечним захворюванням, яке сучасна медицина поки що неспроможна вилікувати.
Збудник хвороби — специфічний вірус, що отримав назву вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ). В організмі людини він руйнує імунну систему, яка покликана захищати організм від різних інфекцій,
70 % інфікованих — молодь віком від 15 до 29 років. Особливістю поширення ВІЛ інфекції в Україні є те, що більше половини інфікованих заразилися під час введення наркотиків «гуртовим» шприцом. Шляхами зараження цією інфекцією можуть бути ігри з використаними медичними інструментами, зокрема голкамими, шприцами; користування чужими предметами особистої гігієни; переливання крові, якщо порушено норми стерилізації інструментів. Збережуть від ВІЛ-інфікування:
— здоровий спосіб життя
— дотримання санітарних правил під час медичного обслуговування;
— утримання від контактів з чужою кров'ю;
— зважений вибір партнера кохання та взаємна відповідальність;
— дотримання концепції безпечного сексу;
— відмова від уживання наркотиків.
Робота з оповіданням.
Ти ж знав!
В одному індіанському племені юнаків на зрілість випробовували самотністю. Цим вони мали довести самі собі та спільноті, що готові стати справжніми воїнами.
У час випробування один із цих юнаків опинився посеред гарної квітучої долини. Оглядаючи гори, які оточували цю долину, юнак побачив стрімку вершину, вкриту сліпучо-білим снігом. «Поміряюся з тією вершиною»,— подумав він. Юнак одягнув сорочку зі шкіри зубра, на плече накинув плащ і почав спинатися на гору.
Вибравшись на вершину, юнак побачив під собою цілий світ: прекрасні краєвиди, безмежний простір. Його серце наповнилося гордістю.
Раптом він почув біля своїх ніг дивне шелестіння. Подивився і побачив змію. Хотів відскочити, але змія заговорила:
— Вмираю... Тут надто зимно для мене, і немає поживи... Візьми мене під свою сорочку і знеси в долину.
— Ні,— відповів юнак. — Знаю вашу породу. Ти — гримуча змія. Якщо візьму тебе, ти вкусиш мене — і я помру.
— Ні! Навіть не думай так! — відповіла змія. — 3 тобою не буду так поводитися. Якщо мені допоможеш, не вчиню тобі жодного зла.
Юнак і далі відмовлявся, але змія вміла добре переконувати. Врешті-решт він узяв її під сорочку і поніс із собою. Коли вони вже спустилися в долину, юнак делікатно поклав її на землю. Несподівано змія скрутилася, кинулася на хлопця і вкусила його в ногу.
— Ти ж мені обіцяла! — закричав він.
— Ти ж знав, що ризикуєш, коли брав мене з собою,— сказала змія й поповзла собі геть.
Слово вчителя.
Ця історія присвячена всім, хто піддається таким спокусам, як наркотики, алкоголь тощо. «Ти ж знав, що ризикуєш, коли брав мене з собою». Одна приповідка каже: «Є каяття, та нема вороття». А друга: «Що посієш, те й пожнеш».
Коли людина здорова, вона може все здолати, про все мріяти і досягти високої мети у своєму житті. А коли хвора, то ніякі мрії не здійсняться. На жаль, на здоров'я людини впливає ще й екологічний стан навколишнього середовища.
Людина, будучи частинкою природи, змінює і вдосконалює себе під впливом природних чинників.
Виступ учня 4-й учень
О боже! Що я бачу! Загидили ліси і землю занедбали.
Поставили АЕС в верхів'ях трьох річок.
То хто ж ви є, злочинці, канібали?!
Ударив чорний дзвін. І досить балачок.
В яких лісах іще ви забарложені?
Що яничари ще занапастять?
І мертві, і живі, і ненароджені
Нікого з вас довіку не простять!
Слово вчителя.
Людина навчилася підкоряти природу. Прокладала канали, осушувала болота, створювала нові водосховища, вирубувала ліси, використовувала хімічні препарати. Людина підкоряла природу і допідкорялася!
Із 1992 року територія України оголошена зоною екологічної кризи.
— Повітря забруднене.
— Щодня люди дихають смогом, двоокисом сірки, випарами кислотних дощів та іншими токсичними газами.
— У містах забруднюють повітря великі підприємства.
— Вихлопні гази автотранспорту містять небезпечні для здоров'я людини токсичні речовини — свинець та бензопирен.
— Водні об'єкти України забруднені нафтопродуктами: фенолами, органічними речовинами, солями важких
металів.
— Лише 10 % сільськогосподарських угідь області мають задовільний екологічний стан.
— Унаслідок аварії на ЧАЕС радіоактивно забруднені 4 млн га лісів.
— Озоновий шар потоншав над Україною на 10 % за останні 10 років. І як наслідок — зниження родючості землі, підвищення ракових та інших захворювань.
Виступ учнів-читців.
5-й учень
Чи є надія в нас на майбутнє?
Чи виживемо? За яким законом?
Бо скільки вже людей пішло з життя, уражених чорнобильським драконом.
Ми вже відчули, що він нам приніс, і не одному ще вкоротить віку.
А скільки люди проливають сліз, коли у сім'ях родяться каліки?
6-й учень
Якщо ти віриш у майбутнє,
В його прийдешність, у життя,
Дзвони у дзвони, кричи людям,
Бо більш не буде вороття.
Віддай забуту свіжість травам,
Відмий від бруду всі хмарки,
Відреставруй нам синє небо
І дощ крізь сито проціди.
Хай ожива вода Дніпрова,
Правічні височать дуби,
І хай полин, трава-чорнобиль,
Не стане іменем біди.
7-й учень
Боже — Отче всемогутній,
Захисти коханий край!
Дай нам вийти у майбутнє,
Мужність і сміливість дай!
Захисти нас від свавільних
Хижаків, жорстоких, злих.
Захисти від божевільних,
Від Чорнобилів нових!
Хай собори на руїні стануть там,
Де Ти прорік:
«Суверенній Україні — слава нині і вовік!»
Заключне слово вчителя.
Близько десяти державних програм спрямовані на пропаганду здорового способу життя дітей та молоді. Особлива увага цьому питанню приділена в Указах Президента України «Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя» від 15 березня 2002 року і «Про додаткові заходи щодо поліпшення медичної допомоги населенню України» від 8 серпня 2000 року. Тільки спільними зусиллями, усім миром зможемо забезпечити здоров'я і силу нашої нації.
«Ніхто нам не збудує держави, коли ми самі її собі не збудуємо, і ніхто з нас не зробить нації, коли ми самі нацією не схочемо бути» (В. Липинський).
«Здоров'я — дорожче золота» (В. Шекспір).
«Здорова людина є самий дорогоцінний витвір природи» (Томас Карлейль).
«Здоров'я — мудрих гонорар» ( Ж. Беранже).
«Природа хоче, щоб діти були дітьми, перш ніж бути дорослими» (Ж.-Ж. Руссо).
«Хто не цінує життя, той його не заслужив» (Леонардо да Вінчі).
«Людина їсть, щоб жити, а не живе, щоб їсти» (Сократ).
«Тютюн завдає шкоди тілу, руйнує розум, отупляє цілі нації» (Оноре де Бальзак)
Здоровому все здорово.
У здоровому тілі — здоровий дух.
Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий.
Як на душі, так і на тілі.
Весела думка — половина здоров'я.
Якщо дитина бігає й грається, то їй здоров'я усміхається».
1-й учень
Дитя цигарку витягає,
Бо хочеться дорослим стать.
Та сильним, гарним він не стане!
Бо зріст вповільнюватись став.
Усе, що в світі є погане,
Хлопчина в організм запхав.
Та ще й в залежність від цигарки
Потрапив хлопець, як в капкан.
Не допоможуть слово й лайки,
Тепер над ним — цигарка Пані.
2-й учень
І друга погана звичка
Заходить часом, наче гість.
Бо в хаті свято часом сяє.
Горілка в пляшці на столі.
Хлопчина, деколи буває,
Ще й вип'є чарочки малі.
Бо теж попробувати хоче,
Що то татусь біленьке п'є.
А потім й сам собі захоче
Й тихцем горілочки наллє.
А яд такий усе руйнує,
Найперш страждає голова.
Всі центри там паралізує...
Біда великою бува.
3-й учень
Дівчата й хлопці — слабаки
Під вплив частенько підпадають.
Спочатку все це, наче сміх,
Та час летить, вони страждають.
Наркотики — страшна біда.
І молодими помирають...
А вороття нема... Шкода...
Поглянь, яке чарівне небо
Нас кличе в синю висоту!
Яке життя довкіл прекрасне!
Яке чарівне сонце ясне!
І неповторна кожна мить!
Й життя у кожного єдине.
А ти у світі цім — Людина!
І хай біда тебе мине.
В хворобі щастя не буває.
Лише в здоров'ї щастя є!
Здоров'я лиш дурний псує.
Ти ж знав!
В одному індіанському племені юнаків на зрілість випробовували самотністю. Цим вони мали довести самі собі та спільноті, що готові стати справжніми воїнами.
У час випробування один із цих юнаків опинився посеред гарної квітучої долини. Оглядаючи гори, які оточували цю долину, юнак побачив стрімку вершину, вкриту сліпучо-білим снігом. «Поміряюся з тією вершиною»,— подумав він. Юнак одягнув сорочку зі шкіри зубра, на плече накинув плащ і почав спинатися на гору.
Вибравшись на вершину, юнак побачив під собою цілий світ: прекрасні краєвиди, безмежний простір. Його серце наповнилося гордістю.
Раптом він почув біля своїх ніг дивне шелестіння. Подивився і побачив змію. Хотів відскочити, але змія заговорила:
— Вмираю... Тут надто зимно для мене, і немає поживи... Візьми мене під свою сорочку і знеси в долину.
— Ні,— відповів юнак. — Знаю вашу породу. Ти — гримуча змія. Якщо візьму тебе, ти вкусиш мене — і я помру.
— Ні! Навіть не думай так! — відповіла змія. — 3 тобою не буду так поводитися. Якщо мені допоможеш, не вчиню тобі жодного зла.
Юнак і далі відмовлявся, але змія вміла добре переконувати. Врешті-решт він узяв її під сорочку і поніс із собою. Коли вони вже спустилися в долину, юнак делікатно поклав її на землю. Несподівано змія скрутилася, кинулася на хлопця і вкусила його в ногу.
— Ти ж мені обіцяла! — закричав він.
— Ти ж знав, що ризикуєш, коли брав мене з собою,— сказала змія й поповзла собі геть.
Виступ учня 4-й учень
О боже! Що я бачу! Загидили ліси і землю занедбали.
Поставили АЕС в верхів'ях трьох річок.
То хто ж ви є, злочинці, канібали?!
Ударив чорний дзвін. І досить балачок.
В яких лісах іще ви забарложені?
Що яничари ще занапастять?
І мертві, і живі, і ненароджені
Нікого з вас довіку не простять!
5-й учень
Чи є надія в нас на майбутнє?
Чи виживемо? За яким законом?
Бо скільки вже людей пішло з життя, уражених чорнобильським драконом.
Ми вже відчули, що він нам приніс, і не одному ще вкоротить віку.
А скільки люди проливають сліз, коли у сім'ях родяться каліки?
6-й учень
Якщо ти віриш у майбутнє,
В його прийдешність, у життя,
Дзвони у дзвони, кричи людям,
Бо більш не буде вороття.
Віддай забуту свіжість травам,
Відмий від бруду всі хмарки,
Відреставруй нам синє небо
І дощ крізь сито проціди.
Хай ожива вода Дніпрова,
Правічні височать дуби,
І хай полин, трава-чорнобиль,
Не стане іменем біди.
7-й учень
Боже — Отче всемогутній,
Захисти коханий край!
Дай нам вийти у майбутнє,
Мужність і сміливість дай!
Захисти нас від свавільних
Хижаків, жорстоких, злих.
Захисти від божевільних,
Від Чорнобилів нових!
Хай собори на руїні стануть там,
Де Ти прорік:
«Суверенній Україні — слава нині і вовік!»
«Ніхто нам не збудує держави, коли ми самі її собі не збудуємо, і ніхто з нас не зробить нації, коли ми самі нацією не схочемо бути» (В. Липинський).
3. Сюди підеш — нічого не знайдеш, але здоров'я збережеш.