Виховна година "Наша мова калинова"

Про матеріал

Тема. Наша мова калинова.

Мета. З метою ціннісного ставлення до держави формувати в дітей уявлення про українську мову - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати бажання вивчати українську мову, з метою ціннісного ставлення до себе формувати громадянську і загально культурну компетентність через ознайомлення з поетичними та художніми творами мистецтв; розвивати критичне мислення, артистичні здібності, музичний слух; удосконалювати навички виразного читання поетичних творів. Виробляти в учнів уміння практично застосовувати набуті знання про мову й мовлення, працювати над виробленням мовних умінь та навичок.

Зміст архіву
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Ира\Desktop\НАТАША\вих год\про мову\фото вих\DSCN5273.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фещенко Н.М.

ОНЗ «Романівська гімназія»

 

«Наша мова калинова»

Мета. З метою ціннісного ставлення до держави формувати в дітей уявлення про українську мову - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава.  Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати бажання вивчати українську мову, з метою ціннісного ставлення до себе формувати громадянську і загально культурну компетентність через ознайомлення з поетичними та художніми творами мистецтв; розвивати критичне мислення, артистичні здібності, музичний слух;  удосконалювати  навички виразного читання поетичних творів. Виробляти в учнів уміння практично застосовувати набуті знання про мову й мовлення, працювати над виробленням мовних умінь та навичок.

Хід свята

 

Ведуча Сьогодні ми зібралися для того, щоб провести свято, присвячене

українській рідній мові. Бо це свято до душі кожному з нас.

 

Для кожного народу дорога йому рідна мова, а нам найдорожча – українська

мова. Наша мова співуча, мелодійна, багата. "Рідна мова дорога людині,

як саме життя" – говорить народна мудрість.

 

- А що таке мова? ( Слова. Звуки. Речення.)
Ми щодня і щохвилини 
Слово в'яжемо до слова,
Мов чудесні намистини 
Так виходить наша мова.

 

Ой яка чудова українська мова!

Де береться це, звідкіля і як ?

Є в ній ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,

 Бір, перелісок, чорноліс.

Є іще й байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія...

 

Є в ній хурделиця, віхола,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.

Та не в тому справа, що така багата.

Помагало слово нам у боротьбі,

Кликало на битву проти супостата

Та звучало сміхом на полях плаката,

 І за все це, мово, дякуєм тобі.


Ведуча1. «Слово до слова - зложиться мова», - так говорить народ. А Тарас Григорович Шевченко ось як про неї сказав.
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос - більш нічого 

А серце б'ється, ожива,  як їх почує...
 

Ведуча 2. А вірна дочка українського народу Леся Українка, тяжко хвора дівчина єдину надію покладала на рідне слово.

 

Слово, моя ти єдиная зброє,

Ми не повинні загинуть обоє!

 Може в руках невідомих братів

Станеш ти кращим мечем на катів…

 

Той хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати

поваги до себе.

 

Мово моя українська,

Батьківська, материнська,

Я знаю тебе не вивчену —

Просту, домашню, звичну,

Не з-за морів покликану,

Не з словників насмикану.

 

Ти у мене із кореня,

Полем мені наговорена,

Дзвоном коси прокована,

В чистій воді смакована,

Болем очей продивлена,

 

Смутком багать продимлена,

З хлібом у душу всмоктана,

В поті людськім намокнута,

З кров' ю моєю змішана,

І аж до склону залишена

В серці моїм.

 

Учень. Історична довідка. (Про Кирила та Мефодія)

 

 Сучасний український алфавіт налічує 33 літери, яких сьогодні цілком досить, щоб сформувати власну думку, а письменнику написати найцікавіший та найсучасніший твір. Адже словом можна:
розвеселити, розрадити, вселити надію, викликати посмішку, переконати, ощасливити, зцілити, причарувати, возвеличити, очистити душу, розсіяти сумнів, скувати сили душі, посилити тривогу й безнадію, поранити душу, приголомшити, принизити, образити, зганьбити, убити.
Є слова, що білі-білі,
Як конвалії, квітки,
Лагідні, як усміх ранку,
Ніжносяйні, як зірки,

Є слова, як жар, пекучі,
І отруйні, наче чад…
В чарівне якесь намисто  Ти нанизуєш їх в ряд. (Слайди з презентації)
 

У  60-ті роки  19 століття почалося відродження національної літератури (Стус, Панюк)

28.10.1989 р. — вийшов закон про мови в УРСР.

1991 р. — створена державна програма реалізації української мови та мов національних меншин до 2000 року.

Проголошення незалежності дало право зайняти українській культурі належне їй місце.

 

  О, мово рідна !

  Ти все стерпіла і ожила,

  Тебе топтала нечість «рідна»,

  На посміховисько вела.

        Тебе міняли щогодини,

       На мак , на джинси, самогон,

       А ти стояла, мов калина,

       Біля поламаних церков…

Неначе Фенікс, воскресала.

І знов знімалася у вись.

І дітям все своїм прощала,

Які від тебе відреклись…

 

Ведуча. Мова — то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги.

Скільки чудових, талановитих письмен­ників, поетів, що писали рідною мовою, дала ненька Україна!

Це: Іван Котляревський, Григорій Сковорода, Ми­хайло Коцюбинський, Панас Мирний, Марко Вовчок, Леся Українка і багато інших, всіх не перерахуєш.

А який тонкий та дотепний український гумор! Ось хоча б взяти гуморески Павла Глазового. Од­на з них так і називається «Найкраща мова».

 Йде синок до школи вперше,

Пита батька мати:

  • Якій мові ми синочка  

          Будемо навчати,

         Українській чи російській ?

         Обидві ж хороші.

Хай вивчає ту, якою

Печатають гроші.

 

А буває ще й не так:

 

«Кухлик»

Дід приїхав із села,

Ходить по столиці,

Має гроші не мина

Жодної крамниці.

Попрохав він: покажіть

Кухлик той, що скраю.

 

Продавщиця: — Што? Чево? Я не понімаю.

Кухлик, люба, покажіть,

Той, що збоку смужка.

Да какой же кухлик здесь,

Єслі ето кружка!

Дід у руки кухлик взяв

І насупив брови.

  На Вкраїні живете

Й не знаєте мови..

 Продавщиця теж була

Гостра та бідова.

  У мєня єсть свой язик,

 Ні к чему мне мова.

І сказав їй мудрий дід:

  Цим пишатися не слід

 Бо якраз така біда

В моєї корови:

Має, бідна, язика

І не знає мови.

 

Ведуча. Любов до рідної мови починається ще з колиски, з маминої пісні. Бо в ній – материнська любов і ласка, світ добра, краси і справедливості. Наш народ багатий на народні ігри зі співаночками, на вірші, загадки, скоромовки, смішинки, на танці та пісні.

 

 А яка чудова, мелодійна українська пісня. В Україні кажуть:

«З піснею дружити

в навчанні та роботі не тужити».

 

Мова – живий організм, вона розвивається за своїми законами, а тому треба у чистоті берегти цей скарб, прислухаючись до порад відомого нашого поета Максима Рильського:
   Як парость виноградної лози,
   Плекайте мову.
   Пильно й ненастанно
   Політь бур’ян.
   Чистіша від сльози
   Вона хай буде.
   Вірно і слухняно

   Нехай вона щоразу служить вам,
   Хоч і живе своїм живим життям.

 

Ми - українці - велика родина,

Мова і пісня у нас солов'їна.

Квітне в садочках червона калина,

Рідна земля для нас всіх Україна.

Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мова!

У барвінки зодягайся, українське слово.

Колосися житом в полі, піснею в оселі,

Щоб на все життя з тобою ми запам'ятали,

Як з дитячої колиски мову покохали.

 

Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!


Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.


В ній стільки слів,
що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто
безліч знань.

 

Конкурсна програма (Для представників з паралельних класів. Формуються команди, опрацьовують завдання, представляють по черзі)

 

  • 1 конкурс «Розминка»

Ведучий по черзі ставить запитання кожній команді. Оцінюються швидкість і точність відповіді.

 

Запитання:

  • Скільки літер в українському алфавіті?
  • Скільки голосних звуків в українській мові?
  • Яка частина мови називає предмет?
  • Яка частина мови називає ознаку предмета?
  • Як називають слова, близькі за значенням?
  • Як називають слова, протилежні за значенням?
  • До якої частини мови належать слова «малювати», «бігати»?
  • До якої частини мови належать слова «у», «до»?
  • За яким словником перевіряють написання слів?
  • Який словник містить пояснення значення слова?

 

  • 2 конкурс «Перекладач»

Кожна команда отримує картки зі словами російською мовою, які потрібно перекласти на українську.

 

Слова для перекладу: зонтик, гвоздь, кровать, волноваться, сирень, краска, полотенце, галстук.

(парасолька, цвях, ліжко, хвилюватися, бузок, фарба, рушник, краватка).

 

  • 3 конкурс «На одну букву»

Скласти речення всі слова якого починалися б з тієї ж самої літери.

 

  • 4 конкурс «Поетичний»

Командам необхідно скласти вірш за римами про мову.

 

Слова для складання віршів:

1-а команда                                                               2-а команда

… чарівниця  …малини

…таємниці …пташини

…простягла …дзвенять

…принесла …веселять

 

  • 5 конкурс «Диктор»

Представники кожної команди мають проказати скоромовки. Члени якої команди краще їх проговорять, та команда і переможе в цьому конкурсі.

 

Скоромовки

  • Сів шпак на шпаківню,
    Заспівав шпак пісню півню:
    - Ти не вмієш так, як я,
    Так, як ти, не вмію я.
  • Ти, малий, скажи малому,
    Хай малий малому скаже,
    Хай малий теля прив’яже.
  • За горою, біля броду,
    Обгороджений город.
    Барабанять по городу
    Бараболя і горох.
  • От Кіндрат, так Кіндрат,
    Зуб зламав об мармелад.
     

А поки учні виконують конкурсні завдання , ми з вами зіграємо в гру «Одним словом».  Ми вам будемо читати речення, а ви повинні його замінити одним словом.

  • Дівчина, яка дружить з кимось. (Подруга.)
  • Рисочка між словами. (Дефіс.)
  • Сота частина метра. (Сантиметр.)
  • Хто дівчина для матері? (Донька.)
  • Птах – символ миру. (Голуб.)
  • Цей птах нам роки лічить. (Зозуля.)
  • Столиця України. (Київ.)

 

 

Відгадати героїв казок та мультфільмів.

 

  • Маленьке ведмежатко із Північного полюса. (Умка)
  • Сірий розбійник. (Вовк)
  • З Країни Чудес (Аліса)
  • Якою твариною є ніндзя? (Черепашка)
  • Хто це: Ніф-Ніф, Наф-Наф, Нуф-Нуф? (Поросята)
  • В кого вилітає павутина з рук? (Людина-павук)
  • В якому мультфільмі усі герої круглі? (Смішарики)
  • Подруга Буратіно? (Мальвіна)

 

Загадки.

 

1. У нашої бабусі сидить звір у кожусі.

     Біля пічки гріється, без водички миється.        (Котик)

 

2. На городі в нас росте сонце ясне, золоте.

     Жовте око, жовті вії, та чомусь воно не гріє.        (Соняшник)

 

3. Летів птах через дах, сів на воротях

     у червоних чоботях.        (Лелека)

 

4. У лісі родилася, в майстерні робилася,

     а в руках плаче.     (Скрипка)

 

1. Із неба диво золоте і світить нам і гріє,

     Ніщо без нього не росте і всяк йому радіє.

     Радієш ти, радію я. Радіють луки, поле, гай

     Радіє з краю в край земля, а що за диво? Відгадай!       (Сонце)

 

2. По дорозі цуцик біг. Скільки цуцик має ніг?

     Почали усі лічити – 10 вийшло у Микити.

     Так чи не так?                (Не так)

 

3. Зелений кіт виліг на пліт, сидів, сидів аж порудів.

     Хвіст унизу – миші грузить, зліз би – та де!

     А як упаде?

     Здригнеться світ: "Що то за кіт?"       (Гарбуз)

 

(Підводиться підсумок конкурсів, визначаються переможці)

 

Ведуча. Ми живемо на чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні. І негоже, просто соромно бути поганими нащадками у таких великих і славних батьків. Зі святом, шанувальники рідного слова!

 

Вже закінчилося свято

І прощатись нам пора.

Ми бажаємо Вітчизні

Всі разом.                  Щастя, миру і добра.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Засновники слов'янської азбуки: брати Кирило та Мефодій

Номер слайду 3

Мефодій і Кирило народились і виросли в Македонії, при царському дворі у сім'ї знатного вельможі сотника Лева, який мав сімох синів.

Номер слайду 4

Старший брат. Мефодій понаддев'ять років був воєводою,потім став монахом, а згодом ізмолодшим братом відстоював і пропагувавхристиянство.

Номер слайду 5

Кирило з юнацьких років виявив значні розумові здібності, а у диспуті переміг самого патріарха, тоді за ним закріпилась слава філософа.

Номер слайду 6

Візантійський імператор Михайло послав братів у Моравію для просвітительської місії, бо там богослужіння велось незрозумілою латиною. Це й спонукало Кирила до створення у 863 році слов'янської азбуки.

Номер слайду 7

Древньослов’янський алфавіт:

Номер слайду 8

Кирилиця — слов'янська азбука, за іменем її творця вживалася протягом сотень років, є основою сучасної азбуки всіх слов'янських народів. Нею написані «Повість минулих літ», «Слово о полку Ігоревім », інші твори Київської Русі. Імена Кирила і Мефодія навічно записані в історію слов'янських народів .

Номер слайду 9

Зразки писемності різних мов : арабська мова : грузинська мова :

Номер слайду 10

Японська мова:Індійська мова:

Номер слайду 11

Скорописання 17 століття:

Номер слайду 12

Алфавіт за часів І. Федорова:

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Шлях розвитку нашої мови – це тернистий шлях боротьби. Дуже багато жорстоких заборон пережила наша мова, але мужньо витримала всі знущання та заборони.

Номер слайду 15

1720 р. — указ Петра І про заборону книгодруку­вання українською мовою.1775 р. — указ Катерини II про заборону викла­дання українською мовою в Києво-Могилянській академії.1884 р. — закрито всі українські театри.1895 р. — заборона української дитячої книги.

Номер слайду 16

Від часів царизму наша мова витримала 48 заборон! Подібного не знає історія жодної мови, жодної держави. Але рідна мова - вистояла! Тепер вона — державна мова, а Україна та її культура святкують сьогодні своє відродження.

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Глазовий Павло

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

21 лютого-

zip
Додано
21 липня 2018
Переглядів
5635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку