Тема. Наша мова калинова.
Мета. З метою ціннісного ставлення до держави формувати в дітей уявлення про українську мову - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати бажання вивчати українську мову, з метою ціннісного ставлення до себе формувати громадянську і загально культурну компетентність через ознайомлення з поетичними та художніми творами мистецтв; розвивати критичне мислення, артистичні здібності, музичний слух; удосконалювати навички виразного читання поетичних творів. Виробляти в учнів уміння практично застосовувати набуті знання про мову й мовлення, працювати над виробленням мовних умінь та навичок.
Фещенко Н.М.
ОНЗ «Романівська гімназія»
«Наша мова калинова»
Мета. З метою ціннісного ставлення до держави формувати в дітей уявлення про українську мову - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати бажання вивчати українську мову, з метою ціннісного ставлення до себе формувати громадянську і загально культурну компетентність через ознайомлення з поетичними та художніми творами мистецтв; розвивати критичне мислення, артистичні здібності, музичний слух; удосконалювати навички виразного читання поетичних творів. Виробляти в учнів уміння практично застосовувати набуті знання про мову й мовлення, працювати над виробленням мовних умінь та навичок.
Хід свята
Ведуча Сьогодні ми зібралися для того, щоб провести свято, присвячене
українській рідній мові. Бо це свято до душі кожному з нас.
Для кожного народу дорога йому рідна мова, а нам найдорожча – українська
мова. Наша мова співуча, мелодійна, багата. "Рідна мова дорога людині,
як саме життя" – говорить народна мудрість.
- А що таке мова? ( Слова. Звуки. Речення.)
Ми щодня і щохвилини
Слово в'яжемо до слова,
Мов чудесні намистини
Так виходить наша мова.
Ой яка чудова українська мова!
Де береться це, звідкіля і як ?
Є в ній ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс.
Є іще й байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія...
Є в ній хурделиця, віхола,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Та не в тому справа, що така багата.
Помагало слово нам у боротьбі,
Кликало на битву проти супостата
Та звучало сміхом на полях плаката,
І за все це, мово, дякуєм тобі.
Ведуча1. «Слово до слова - зложиться мова», - так говорить народ. А Тарас Григорович Шевченко ось як про неї сказав.
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос - більш нічого
А серце б'ється, ожива, як їх почує...
Ведуча 2. А вірна дочка українського народу Леся Українка, тяжко хвора дівчина єдину надію покладала на рідне слово.
Слово, моя ти єдиная зброє,
Ми не повинні загинуть обоє!
Може в руках невідомих братів
Станеш ти кращим мечем на катів…
Той хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати
поваги до себе.
Мово моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену —
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів покликану,
Не з словників насмикану.
Ти у мене із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
В чистій воді смакована,
Болем очей продивлена,
Смутком багать продимлена,
З хлібом у душу всмоктана,
В поті людськім намокнута,
З кров' ю моєю змішана,
І аж до склону залишена
В серці моїм.
Учень. Історична довідка. (Про Кирила та Мефодія)
Сучасний український алфавіт налічує 33 літери, яких сьогодні цілком досить, щоб сформувати власну думку, а письменнику написати найцікавіший та найсучасніший твір. Адже словом можна:
розвеселити, розрадити, вселити надію, викликати посмішку, переконати, ощасливити, зцілити, причарувати, возвеличити, очистити душу, розсіяти сумнів, скувати сили душі, посилити тривогу й безнадію, поранити душу, приголомшити, принизити, образити, зганьбити, убити.
Є слова, що білі-білі,
Як конвалії, квітки,
Лагідні, як усміх ранку,
Ніжносяйні, як зірки,
Є слова, як жар, пекучі,
І отруйні, наче чад…
В чарівне якесь намисто Ти нанизуєш їх в ряд. (Слайди з презентації)
У 60-ті роки 19 століття почалося відродження національної літератури (Стус, Панюк)
28.10.1989 р. — вийшов закон про мови в УРСР.
1991 р. — створена державна програма реалізації української мови та мов національних меншин до 2000 року.
Проголошення незалежності дало право зайняти українській культурі належне їй місце.
О, мово рідна !
Ти все стерпіла і ожила,
Тебе топтала нечість «рідна»,
На посміховисько вела.
Тебе міняли щогодини,
На мак , на джинси, самогон,
А ти стояла, мов калина,
Біля поламаних церков…
Неначе Фенікс, воскресала.
І знов знімалася у вись.
І дітям все своїм прощала,
Які від тебе відреклись…
Ведуча. Мова — то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги.
Скільки чудових, талановитих письменників, поетів, що писали рідною мовою, дала ненька Україна!
Це: Іван Котляревський, Григорій Сковорода, Михайло Коцюбинський, Панас Мирний, Марко Вовчок, Леся Українка і багато інших, всіх не перерахуєш.
А який тонкий та дотепний український гумор! Ось хоча б взяти гуморески Павла Глазового. Одна з них так і називається «Найкраща мова».
Йде синок до школи вперше,
Пита батька мати:
Будемо навчати,
Українській чи російській ?
Обидві ж хороші.
Хай вивчає ту, якою
Печатають гроші.
А буває ще й не так:
«Кухлик»
Дід приїхав із села,
Ходить по столиці,
Має гроші — не мина
Жодної крамниці.
Попрохав він: покажіть
Кухлик той, що скраю.
Продавщиця: — Што? Чево? Я не понімаю.
Кухлик, люба, покажіть,
Той, що збоку смужка.
Да какой же кухлик здесь,
Єслі ето кружка!
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови.
— На Вкраїні живете
Й не знаєте мови..
Продавщиця теж була
Гостра та бідова.
— У мєня єсть свой язик,
Ні к чему мне мова.
І сказав їй мудрий дід:
— Цим пишатися не слід
Бо якраз така біда
В моєї корови:
Має, бідна, язика
І не знає мови.
Ведуча. Любов до рідної мови починається ще з колиски, з маминої пісні. Бо в ній – материнська любов і ласка, світ добра, краси і справедливості. Наш народ багатий на народні ігри зі співаночками, на вірші, загадки, скоромовки, смішинки, на танці та пісні.
А яка чудова, мелодійна українська пісня. В Україні кажуть:
«З піснею дружити —
в навчанні та роботі не тужити».
Мова – живий організм, вона розвивається за своїми законами, а тому треба у чистоті берегти цей скарб, прислухаючись до порад відомого нашого поета Максима Рильського:
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур’ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Ми - українці - велика родина,
Мова і пісня у нас солов'їна.
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх Україна.
Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мова!
У барвінки зодягайся, українське слово.
Колосися житом в полі, піснею в оселі,
Щоб на все життя з тобою ми запам'ятали,
Як з дитячої колиски мову покохали.
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.
В ній стільки слів,
що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто
безліч знань.
Конкурсна програма (Для представників з паралельних класів. Формуються команди, опрацьовують завдання, представляють по черзі)
Ведучий по черзі ставить запитання кожній команді. Оцінюються швидкість і точність відповіді.
Запитання:
Кожна команда отримує картки зі словами російською мовою, які потрібно перекласти на українську.
Слова для перекладу: зонтик, гвоздь, кровать, волноваться, сирень, краска, полотенце, галстук.
(парасолька, цвях, ліжко, хвилюватися, бузок, фарба, рушник, краватка).
Скласти речення всі слова якого починалися б з тієї ж самої літери.
Командам необхідно скласти вірш за римами про мову.
Слова для складання віршів:
1-а команда 2-а команда
… чарівниця …малини
…таємниці …пташини
…простягла …дзвенять
…принесла …веселять
Представники кожної команди мають проказати скоромовки. Члени якої команди краще їх проговорять, та команда і переможе в цьому конкурсі.
Скоромовки
А поки учні виконують конкурсні завдання , ми з вами зіграємо в гру «Одним словом». Ми вам будемо читати речення, а ви повинні його замінити одним словом.
Відгадати героїв казок та мультфільмів.
Загадки.
1. У нашої бабусі сидить звір у кожусі.
Біля пічки гріється, без водички миється. (Котик)
2. На городі в нас росте сонце ясне, золоте.
Жовте око, жовті вії, та чомусь воно не гріє. (Соняшник)
3. Летів птах через дах, сів на воротях
у червоних чоботях. (Лелека)
4. У лісі родилася, в майстерні робилася,
а в руках плаче. (Скрипка)
1. Із неба диво золоте і світить нам і гріє,
Ніщо без нього не росте і всяк йому радіє.
Радієш ти, радію я. Радіють луки, поле, гай
Радіє з краю в край земля, а що за диво? Відгадай! (Сонце)
2. По дорозі цуцик біг. Скільки цуцик має ніг?
Почали усі лічити – 10 вийшло у Микити.
Так чи не так? (Не так)
3. Зелений кіт виліг на пліт, сидів, сидів аж порудів.
Хвіст унизу – миші грузить, зліз би – та де!
А як упаде?
Здригнеться світ: "Що то за кіт?" (Гарбуз)
(Підводиться підсумок конкурсів, визначаються переможці)
Ведуча. Ми живемо на чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні. І негоже, просто соромно бути поганими нащадками у таких великих і славних батьків. Зі святом, шанувальники рідного слова!
Вже закінчилося свято
І прощатись нам пора.
Ми бажаємо Вітчизні
Всі разом. Щастя, миру і добра.